Filmtajm

Vad kul det ska bli. Imorgon startar vi åttonde säsongen.
Den 3 april 2009 bänkade vi oss i soffan för något som jag hade döpt till Familjen Lidéns fredagsmys i filmsoffan. Vi turades om att välja från en burk med färgglada lappar vilken film vi skulle se. Från en annan burk drog vi en lapp om vad vi skulle smaska och dricka till. Den burken fick vi dra en lapp från tidigare under veckan. Annars hade vi inte hunnit med att handla rätt ingredienser och fixa till efterrätterna som har blivit mer avancerade med tiden.
Filmerna har jag köpt via Cdon och Ginza eller vunnit på Tradera exakt två sekunder innan auktionen gått ut. Jag är en mästare på det där. Första gången klappade mitt hjärta så jag hörde det. Nu är det mest vardagsmat att slå till när det är omöjligt att hinna bjuda över. Inte det minsta dåligt samvete har jag. Urvalet har förändrats i takt med att tjejerna blivit äldre men vi har fortsatt spola renodlade actionfilmer som ingen suktar efter av oss vuxna heller.
Numera har vi ingen fast filmkväll. Tjejerna har andra intressen och kompisar än sina päron. Ändå vill de inte missa dessa mysstunder. Varje gång jag frågar efter en säsongsavslutning om vi ska sluta blir det ett klingande NEEEEJ!

Till dagens datum har vi sett 133 filmer. Efter varje film lämnar vi ett betyg från 1 till 10 samtidigt, så vi inte blir påverkade av varandras åsikter. Inför första säsongen hade jag gjort upp ett tjusigt schema så att alla inklusive jag förstod tänket:
10 poäng: Då är filmen så bra och underbar att man längtar efter att se om den igen.
9 poäng: Fantastiskt bra film. Har nästan allt.
1 poäng: Totalt värdelös film. Varför gjordes den?

Mycket vatten har runnit genom åar och vattendrag sedan Lizette drog lappen ”Sweet home Alabama” med Reese Witherspoon och vi smaskade på naturgodis. Hela 51 st tiopoängare har delats ut. Av dessa är jag skyldig till 21stycken. 41 %. Sug på den. Hur ska man analysera det? För snäll? För elak? Egoistiskt valt filmer efter egen smak? Visst har jag haft som mål att våra flickor ska få bekanta sig med filmer som inte bara handlar om stereotypa Collegehandlingar från USA. Det har de redan fått med morgongröten. Vi vill gärna variera deras kost. Gärna en nordisk film, en fransk, någon svensk, en engelsk, en klassiker som vi vill att de ska få med sig i livets filmbagage. Samtidigt tar jag alltid hänsyn till önskemål inför en ny säsong. Smaken är delad. Ändå trivs vi bra i soffan… inte sant längre. Nu behövs det TVÅ stora soffor.

20 stycken filmer som riskerar att bli magplask, men helst  några guldkorn, står på två hyllor i Benny. Det bästa är att bli överraskad av en film som man inte hade några som helst förväntningar på. Endast en film av de 133 har fått 40 poäng. Den sämsta har än så länge fått 15 poäng.

Här bjuder jag på namnen inför åttonde säsongen. Skriv gärna en kommentar om någon film som du tror kommer att få höga poäng från den stenhårda juryn som inte är könskvoterad  🙂

Komedier:
50 first dates, Bad teacher, Helens små underverk, I don´t know how she does it, My sassy girl, Nio månader, All about Steve.

Romantisk komedi:
What a girl wants, Midnatt i Paris.

Drama/Komedi:
Det är aldrig försent – Larry Crow

Action/Komedi:
Love is not a crime

Romantisk/drama:
Water for Elephants

Drama:
En dag i livet, Pilotens hustru, Jag saknar dig (ungdomsfilm), Kramer mot Kramer, Vegas (ungdomsfilm), Nyckeln till frihet, Titanic.

Äventyr:
Greven av Monte Cristo

Det bästa. Det ALLRA bästa. Gissa vad det är? Det är så underbart att slippa något som hackar sönder filmerna. Som förstör helhetsintrycket. Dessa tröttsamma REKLAMAVBROTT. Vill vi pausa av någon anledning gör vi det. Ingen storebror bestämmer över beslutet.

Först ut i sällskapet blir ”Pilotens hustru”. Både jag och Solveig har läst succéromanen av Anita Shreves om piloten som levde dubbelliv. Nu måste jag sluta skriva för min hemliga fjärde fru behöver hjälp med en pinsam sak.  😉

5 thoughts on “Filmtajm

  1. Nyckeln till frihet får dubbelt upp med full pott. Jättebra film och givetvis Greven av Monte Cristo får säkert full pott. Någon av filmerna får – poäng men det ska jag tala om vilken när ni har sett den..

    • Med tanke på att den är utsedd till världshistoriens näst bästa film på IMDB (största databasen för filmälskare) borde den inte gå lottlös från Lidéns filmsoffor. Före ”Nyckeln till frihet” kommer endast ”Gudfadern”. Jag gissar på att ”Casablanca” ligger trea.
      Alexandre Dumas d.ä klassiska berättelse bör nog som du skriver hamna bra till också.
      Sedan kommer retstickan Allo på besök. Jag tillåter mig att gissa två gånger. Har det med Paris eller elefanter att göra? 😀

  2. Allo: Hur låg nivå? Ska jag ta det iskallt? Sätta på en låt med Mr Wiehe 😉 Jag tror att jag är ute och reser på havsbotten. Ändrar mig i all hast. Istället fladdrar mina tankar vidare till söta Cameron Diaz i ex. den sköna filmen ”The Holiday” och plötsligt befinner jag mig i ett stökigt klassrum med en ”Bad Teacher”. BINGO!!?? 😀

  3. Bra gissat. Hon är en absolut favorit annars men här fick hon nog onödigt bra betalt. Ett riktigt bottennapp.. Ha så kul med era andra filmer.. Oscar och jag såg Hunger Games häromdagen. En lite obehaglig film men välgjord och trots allt riktigt bra.. Rekommenderas
    Sen, om ni inte har sett (vilket jag antar att ni måste ha gjort men kanske inte tjejerna) så se Thelma och Louise. Min bästa filmupplevelse genom tiderna. Sitter på en biograf i Singapore och är helkoncentrerad för att hinna förstå Susan Sarandons sydstatsdialekt och är så inne i filmen att det måste ha varit på riktigt. Pust, det var några jobbiga timmar sen när filmen var slut.

Kommentera

