Hårda saker med varierat innehåll

När det gäller Läslustan har vi redan hunnit med att ta hem tio böcker från Ystad Bokhandels hyllor. Än så länge har jag bara gett en femma i betyg. Den danska thrillern som jag hade som boktips i förra månaden. Upp till det har jag en fyra. Det som är glädjande är att jag inte har någon etta noterad. Är rätt säker på att ettan kommer snart. I takt med att jag petat ner russin från affärshyllan blir jag tvungen att chansa på något okänt förr eller senare. Såg en konstig titel på en bok. ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Den kommer jag bara att välja om jag läst alla de andra femtionio böckerna. Totalt okänd författare men ändå kändes själva namnet bekant på något sätt. Det kan vara som jag inbillade mig. Trist titel och omslag. Okänt bokförlag. Har aldrig hört talas om något som heter ”Vi som blev över”. Alldeles för långt namn på ett förlag. Jag noterade att flera tog ut boken men snabbt satte tillbaks den igen efter de läst på baksidan. Någon elak dam suckade högt. En annan finklädd kvinna fnös på näsan. (Vad Hen gjorde vet jag inte. Sådant är inget för mig). Antagligen rörde det sig om en hyllvärmare och att jag såg in i en mörk framtid istället för att inte ta ut sorgerna i förskott. 😀

Idag hade Solveig med sig en nätt bunt på sju böcker som vi beställt från biblioteket i Tomelilla. Det blir till att hoppa över sömnen de närmaste fyra veckorna. Bland de sju finns några pärlor jag ser fram emot. Läckert att för andra gången träffa på den excentriska kriminalkommissarien Vera Stanhope. Läser på baksidan att båda böckerna har filmats. Första boken heter ”Dolda djup” och är från 2011. Denna trubbiga kvinna är härligt speciell. Vet inte om hennes arbetskamrater delar mina åsikter. Hennes humör pendlar mellan ytterst lite normalt och giftigt elak. Med tanke på hennes barndom med en pappa som stoppade upp fåglar och hackade på Vera och en mamma som dog vid hennes födsel kan JAG förstå att hon har en del gråstenar i ryggan som de andra i teamet inte känner till. Jag återkommer med ett boktips om min vän Vera. Peter Robinsons deckare handlar tyvärr inte om min favorit Alan Banks. Peter och Alan har tydligen tagit ett break. Höstkvällarna är verkligen min tid för böcker. En skön fåtölj och en kopp med något varmt i. Det enda som fattas är en sprakande brasa.

2 thoughts on “Hårda saker med varierat innehåll

  1. FEL, FEL, FEL.. som man sa i ”Fem myror är fler än fyra elefanter”. 🙂
    Jag har nyss druckit kaffe och i sumpen såg jag en helt annan framtid för boken ty dessa Fotsteg kommer inte bara att lämna avtryck ”ditt hjärta” utan kommer att företa sig många och långa promenader i människors läsarliv.
    De där tanterna var skitsura för att boken ännu inte var översatt till kyrilliska bokstäver, då svenska är rena grekiska för dom.
    Så det så! 🙂

Kommentera

