Första egna låten – Min pappas stad

Vad kallt och blåsigt det var. Vi fick jäkta iväg imorse eftersom det varnades för oväder med kraftig blåst och snö vid lunchtid. Ruskvädret skulle komma från Danmark. Med hjälp av var sin digitalkamera knäppte jag och Solveig bilder med vantarna på, i en massa olika vinklar. Tårarna rann och kinderna ”brände” på stranden vid Lilleskog. Sedan flög vi nästan iväg till bilen. När jag blickade ut över havet var jag tacksam för att jag inte skulle med färjan, som guppade i det kalla vattnet med kurs mot Bornholm.

Det blev en bild från Solveig som vann och får vara stillbild till Jennifers första egna låt.
Det hörs hur Jennifer håller på att skratta till vid ett tillfälle. Det bjuder hon på. 🙂

Nu gick strömmen när jag såg på spännande skidskytte och köttet ligger i stekpannan. Inte ens det trådlösa lever på som vanligt. Snön yr och jag rullar ihop mig och kommer fram till våren igen. 😀

Önskar Er en trevlig andra advent.

31 thoughts on “Första egna låten – Min pappas stad

  1. Fin bild !! Önskar henne all lycka !! Vädret är inte det bästa . Som tur är så sitter jag inne har det varmt o skönt framför brasan . Tittar ibland ut över Östersjön o har samma tanke att där skulle jag inte vilja vara just nu , mannen skall köra hem efter arbetet från Ystad kl 16.00 . Känns lite oroligt att han skall ut på kustvägen . Tack det går framåt med mig . På torsdag skall stiftet bort .der är skönt !! 😃👍ha det gott !!

  2. Fin bild och härligt med den allra första ”riktiga” insjungningen – du är en snäll pappa som åkte ut i det väder det ser ut att vara! Jag vill göra som du – kura ihop mig och komma igen i vår – här är kallt.

  3. Till skillnad från er så ger jag mig inte ut idag. Det snöar och är riktigt busväder stundvis. Men milt och tung snö för den snöskottande mannen.

    Men så fin låt! Jag satt och sjöng med i refrängen för den fastnade i mitt huvud direkt. Hälsa henne och beröm henne för en jättefin låt och bra framförande! Det blir nog något i artistväg av henne. Tack för att jag fick lyssna! Ha en fin söndag!

  4. Hälsa din begåvade dotter att det var en väldigt fin text och musik och en väldigt fin sång dessutom. Bara början, kan man anta.

  5. Jag tycker det är så fint.. att ha gjort en egen låt och sjunga om sin pappa.. blev faktiskt riktigt rörd.
    BRAVO Jennifer! Önskar dej All Lycka!
    Och så blir jag berörd av det fina i att ha en mamma och pappa som är med och fotar och stöttar. Jättefint!
    .. och att skratta i en inspelning.. det är rätt uppskattat..
    Kolla bara Elvis skrattversion av ”Are you lonesome tonight” som verkar vara en flitigt önskad låt, och som man blir glad själva.. 😀
    Adventshälsningar till hela familjen
    Lena från siffersidan 🙂

    • Han får inte skratta i den fina balladen.
      Okej! Då är det du från 1,3 sidan. Bara siffror. Kommatecknet räknas inte. Jag känner en annan som är från 1av3. En tredje är från enavtre. Dessutom sjunger Pugh från Gotland att ”Dinga linga Lena som är femton år går förbi mej och jag säger hej.” 😉

  6. Vilken fin låt. Vacker text. Anar att du blir rörd …
    Tack för din fina kommentar på mitt inlägg. Du har så rätt, den anhörige är så otroligt viktig. Jag såg några ensamma personer på sjukhuset och tänkte just på det … Vem för deras talan? Vem tar deras kamp …?
    Jag önskar dig en jättefin dag på alla sätt,
    Kram Lina

  7. Vilken duktig tjej! Jag önskar lycka till!
    Och jag avundas er lite den där dramatiska snön ni fick, jag gillar sådant väder, så länge det inte går överstyr förstås.
    Agneta

    • Tack!
      Det ante mig att du gillar sådant väder. Hade du varit här hade du säkert varit ute och fotot överallt och lagt in tjusiga bilder på din fina blogg. Enligt vår tidning älskade surfarna vädret. På samma sida i tidningen låg en lastbil i diket i snön på en bild. Kontraster av samma väder. 🙂

  8. Vilket underbart språk du har! Som en virvelvind, så målande, man bara sveps med! Och så vackra foton på det, ja, hit kommer jag verkligen tilllbaka = )

    Och tusen tack för att du skrivit så fint till mig på min blogg. Jag blev så glad!

    Önskar dig en fin vecka,
    Frida

  9. Nu har jag tagit mig tid att lyssna på låten. (Det är inte lätt att urskilja musik och sång när två huliganbarn vrålar runt en.) Vilken fin röst din dotter har, den passar så bra med texten.
    Tänk att ni gav er iväg i snövädret för att få en bra bild. Tossar! Nu blev det en bra bild och ni fick säkert röda näsor på köpet. 🙂 Vi klarade oss och fick behålla strömmen, skönt att slippa det. Minns när jag var liten och vi satt framför kaminen och lyssnade på spraket från elden. Det var ofta strömavbrott då och det sitter i och skapar en slags trygghetskänsla när vi väl blir av med all el i ett enda klick nuförtiden.
    Hoppas att dagen idag är en bra dag! Jag kurerar mig och dottern på hemmaplan. Funderar på hur jag ska kunna ta mig till bussen utan att hamna i en driva. Det behövs skottas för att komma fram med bil.
    Kram!

    • Visst är det konstigt. Hur två älskade änglar kan förvandlas till två huliganer. Jag känner igen den tiden. Hände aldrig på bortaplan. Tydligen aldrig i förskolan. Men när energin var slut efter en lång dag och vi kom hem. ”Det kan inte vara våra barn. Vi måste ha tagit fel…” sa Solveig.
      Vi hann hem innan snön kom… men vilken vind. Den var inte att leka med. Läste att surfarna älskade den.
      Läste också i YA att det rörde sig om två olika slags strömavbrott. Vi hade tur. Vår kom tillbaka efter en halvtimme.
      Det där sprakande är supermysigt. Skulle gärna vilja ha igen…
      Ikväll ska jag skotta igen.
      Kram Bosse

  10. En fin melodi till en uppenbart älskad pappa! Jag får klara associationer till Strövtåg i hembygd, fast inte 20 år senare. 🙂
    Vacker röst och snyggt foto – dramatiskt hav med en hoppingivande glöd vid horisonten…

  11. Vilken unge du har!
    Du skulle gjort som jag bad om, skickat hit henne och systern för att baka lussekatter. Då hade vi fått hjälp till luciatåget på Ikea de här dagarna. I det tåget är nivån på sången en annan…

    • Vilken nivå är det på den? :Lägre än låg? 🙂
      Så glad jag var för att tjejerna inte skulle delta i ett luciatåg i år som de gjorde förra året på ett mysigt fik vid kusten. I söndags var här riktig snöstorm och kaos på vägarna, på Österlen. En ung mamma dog i en trafikolycka i närheten av fiket.
      Hoppas dock att du får komma hem till en vit jul. 🙂

      • Nivån var lägre, ja, men till sista framträdandet hade den lyfts en aning. Även om vi inte någon gång började samtidigt. Det hann gå en hel vers av Tre gubbar innan jag fattade att jag inte behövde vänta längre på att de skulle börja.
        Måtte, måtte snön ligga kvar hemma! Vet förresten inte om det har kommit någon där, men det sägs ju att det är snö i hela landet.

Kommentera

