Det ordnar sig

Hartmans cafe

Mitt i en tugga av det nybakta brödet på Hartmans café blev jag allvarlig och fundersam.
När jag tog en mun av min stora Latte kom jag att tänka på en man som hette Porteus.
Han sa vid något tillfälle att om man går och väntar på svårigheter kan man få lida dem två gånger. En klok man. De orden kunde kommit från min egen mun. Redan för flera år sedan. Minns hur Solveig gick och oroade sig för en sak med vår första dotter Jennifer. Jag försökte lugna henne på ett manligt sätt. Strök henne varsamt över ryggen. Delade med mig av min visdom. Höll ett intelligent och välgenomtänkt tal.

”Det ordnar sig älskling. Vänta. Ha tålamod. Ge det en chans. Jag har läst någonstans att saker växer inte i samma takt. Först kommer ett. Om ett tag kommer nästa. Det är inte alls bra att oroa sig. Oron kan lätt hoppa över till barnet. Se istället livet från den ljusa sidan. Många barn gillar förresten att hoppa omkring och sjunga en visa. Jag lovar. Titta på mig. Lyssna noga. Vi ringer doktorn till hösten om det inte dykt upp. Det högra. Dessutom är det pinsamt. Doktorn tycker antagligen att vi skulle upptäckt det tidigare. Tänk istället på något annat så känns det bättre. Är det inte värre att Jennifer inte har något hår? Är du helt säker på att det är en tjej vi fått? Jag menar. Den där saken… kan inte den ha ramlat av eller… den har kanske inte heller växt ut ännu. Jag sticker till biblioteket och lånar några böcker så kan vi kolla in läget sedan. Blir det bra?
Ta du bara det lugnt. Dra några djupa andetag som vi lärde oss på den där föräldrakursen.”

Inte ta ut sorgerna i förskott

40 thoughts on “Det ordnar sig

  1. Hej…
    Hittade hit till dig från Ezters vrå – ibland har man tur 🙂
    Visst var han en klok man, han Porteus. Dumt att oroa sig i förväg… absolut.
    Söt liten tjej på bilden… och glad!
    Återkommer – vill gärna läsa mer av dig 🙂
    Ha en bra dag!

    • Stackars dig som halkade in på en måndag då det händer att jag har inlägg på kategorin ”Lite galet”. Hoppas att du läste något annat också.
      Vilka fina bilder du har på din blogg. Blev även förtjust av den söta nyckelpigan som muspilen förvandlades till. Första gången jag träffade på den möjligheten.
      Du är så välkommen tillbaka.
      Ha en bra vecka.

  2. Ja, vad spelar det för roll om man har ett eller två ben. Just Jennifer verkar ju stå stadigt på jorden ändå, men när växte det egentligen fram?

    • Ska du ha den korta eller långa versionen? 🙂 Bilden är tagen med en vanlig kamera. Jag blev aldrig klok på var hon hade benet. Hon var vig men inte så vig. Visst var elementet lågt men… Hade jag haft en digitalkamera hade bilden varit slängd i papperskorgen direkt. Nu passade den in när jag fick lust att tramsa lite. Vad jag älskade den bostaden. En mysig innegård. Nya hus bygdda i gammal stil i Gamla Stan. Smälte så fantastiskt bra in bland de riktigt gamla villorna. Ett ”stenkast” till centrum. En underbar liten rospark i närheten. Ätran hundra meter bort. Gamla gatlampor. En fin gammal kyrka. Undra´ hur många skakiga barnvagnspromenader jag gjorde längs de där gatustenskvarteren. Nära till lekplatser.

  3. Du kan verkligen få till det … jag är helt säker på att hon med glimten i ögat har satt benet så bra bakåt att det inte går att se för klänningens skull. Det jag tittade på var att hon hade samma frilla som jag hade i den åldern. Jag såg inte ens att hon var ”enbent”. Har ett barnbarn som en gång i tiden alltid trixade med ena benet när man fotade. Söt dotter med glimten i ögat. Jag har kollat nära och ser vissa likheter!!

    Hoppas det blir en skön dag!

    • Jag blev en aning chockad när jag bläddrade i fotopåsen som kommit med posten. Tänkte först slänga kortet men tyckte sedan att det hade charm och lät både det och ett annat kort från samma tillfälle få plats i vårt fotoalbum. Sammanlagt blev det tre ben. 🙂
      Vi är kanske släkt på långt håll.
      Önskar dig en fin dag.

  4. Hej å hå vilken kul bild och så glad Jennifer ser ut, det är väl för att hon får stå och dra i den där spännande tåten.. Vad är den till för? Berätta för en okunnig..
    Ja det är mycket man kan oroa sig för hos små barn, hm.. men de klarar det mesta själva med tiden – säker på att hon inte är född till tåspetsdansös? Så bra i alla fall att hon har fem tår på sin välformade lilla fot och vilket konststycke sen! Önskar jag kunde göra samma sak!

    • Nu fick du mig nyfiken. Trodde du menade våra låga element. Letade upp rätt album. Ser konstigt ut. Måste ha varit ett p-snöre. Kan också vara en ballong som inte fick vara med på bild. Det kan bli en ny tävling. 🙂
      Instämmer. Det var några månader sedan jag fixade sådana balanskonster.

      • Nej, ingen ny tävling förrän du kollat en gång till. Det finns flera sådana tåtar längre in bakom Jennifer, men det kan inte vara persiennsnören eller lianer .. kanske en variant av pojken med bönstjälken: Flickan med det magiska snöret, som får henne att stå på ett ben? Eller en förvillelse genom spegling i rutan? Det ser ut som om kortet är taget utifrån. Det blir bara mer och mer mystiskt..

  5. 🙂 Jag läste det här inlägget alldeles för tidigt, klockan var bara sex på morgonen. Fattade absolut ingenting med fastnade vid att hon saknade ett öra…

    • Nu skrämde du mig. Måste kolla när hon kommer hem från skolan. Kan det vara så illa. Något både vi och experterna missat. 🙂
      Hon var i alla fall världens goaste charmtroll. 😀
      Jag ska justera inställningarna så att du får mina inlägg lite senare fram på dagen. Någon speciell tid som önskas? Jag är halvflexibel. 🙂
      Önskar dig en fin vecka sju i vinterlandskapet.

  6. Kikar in för att tacka för dina fantastiskt fina ord inne hos mej,
    och blir glad över att hitta hit 🙂
    Så mycket tänkvärt, och boken – såå spännande!

  7. Halloj Bosse! Du funderade lite över Karlsö, vilken av öarna som var mest sevärd. Det är en jättesvår fråga, men storön är mera exploaterad med restaurang, rinnande vatten, flera olika övernattningsmöjligheter och man kan röra sig ganska fritt. Storön är också grönare och mera tillväxt med flera olika inplanterade växter.

    Lillön är mera orörd, kargare, hårt betad av lamm och man får bara röra sig tillsammans med guide. Det finns övernattningsmöjligheter precis vid bryggan där båten lägger till, men inget rinnande vatten, kyl och annat lyx 🙂

    Till storön kan man åka från slutet av maj och in i början av september, till lillön går det bara turer under juli månad.
    En upplevelse utöver det vanliga är det i alla fall!

    • Tack Åsa för informationen. Jag blir riktigt sugen när jag ser dina bilder. Nästa gång vi besöker din härliga ö lutar det åt att vi kikar på en av dem. Troligtvis den stora. Vill ha lite lyx på semestern. 🙂 Sist föll det på att det inte var så varmt fast det var sommar. Hoppas att sommaren 2013 blir bättre.

  8. Jösses vad du han skrämma mig! Sedan vaknade jag till och läste/tittade ordentligt 🙂 Söt unge! Jag tror däremot att man ska oroa sig ordentligt om man nu oroar sig, det kan ju sällan bli sämre sen 😉

  9. Porteus var en klok man! 🙂 Skrattade för övrigt gott åt sista delen av inlägget…. 🙂
    Tack för besöket på min blogg, tur du fick något annat att äta än den stirrande fisken. 😉

  10. Vilket underbart leende hon har, lilltjejan!
    Ja, det där med att inte ta ut oron i förskott för att ev slippa ha den två ggr, den klokheten har jag verkligen försökt tjata hål i mitt huvud med, men icke! Det fastnar icke! Jag tycks vara en orolig själ i evigheters evighet, helt enkelt. Jag får väl ta det onda med det goda tänker jag;-)

  11. Jag läste två gånger.. och undrade vad det var jag missade..
    menar han.. tänderna?.. eller.. vad? Fattade inte..
    Sen gick jag vidare och kollade in bilden.
    Då blev det ju jätteroligt! 🙂

    Bosse… du ska inte oroa dej för att du skriver olika typer av texter.
    Det är ju spännande att gå in och se ”vad man får i dag”.
    Novell. Kåseri. Barndomsminne. Djupa tankar. Tävlingar.
    Fina foton. Tänkvärda saker. Sorg. Glädje.
    Du är ju både rolig, full i bus och kan ta upp allvarliga ämnen.
    Alla kan inte det.
    Du kan.
    BRA! 🙂

Kommentera

