Se upp ni som rullar på Österlen till våren!

DSCN8228

Ibland kan det vara fördel att informera några månader i förväg. Framåt vårkanten får ni skylla er själva om ni är ute och kör bil på vackra Österlen. Ni gör det på egen risk. För jag är inte helt säker på att jag är lämplig som handledare i den där Volvon som skumpar fram på de kurviga landsvägarna. Det är många saker att tänka på. Med åren får man sina vanor och ovanor bakom ratten… Vi ska börja lätt har jag bestämt mig för. Första lektionen: Välja rätt nyckel. Andra lektionen: Repetera och spä på med det nya, starta och stänga av motorn. Jag tror jag gör det på mitt vis. När Jennifer vet hur nyckeln ser ut kör jag fågel-fisk-mitt emellan några veckor. Mjukstartar. Viktigt att hon inte spänner sig. Får spärrar. Eller sträcker sig på något dumt ställe. Jag lovar att inte lägga nyckeln i takrännan. När Jennifer hittar nyckeln får hon smaka på några Ahlgrens bilar så hon känner att atmosfären är gemytlig.
Om jag skulle be min husläkare att skriva ut något lugnande som jag kan knapra på när vi kommer till lektion tre. Då jag pedagogiskt ska berätta om tre pedaler och endast två fötter. Tur att det inte är tvärtom. 🙂

Förra söndagen var vi på kurs. Introduktionskurs för handledare och elev. I tre timmar grillades vi av en mycket sympatisk och duktig trafikledare som varvade roliga och tänkvärda anekdoter med bilder på väggen. Tiden rusade iväg. Mycket var repetition för mig och Solveig, men miljökörningen var ny för oss. Trodde mer det var ett gott råd, inte att man kunde bli kuggad för att man inte gjorde exakt rätt vid nerväxlingar och uppväxlingar. Jag ser med skräckblandad förtjusning fram emot våra lektioner. Måste få dela med mig av två roliga sannhistorier som den äldre och erfarne Stig berättade för oss i den varma lektionssalen:

FÖRSTA: Till en introduktionskurs kom Tobias med två blivande handledare. Hans pappa och farmor som var 84 år. En tid därefter skrev Tobias in sig på körskolan. Efter den hoppiga första lektionen frågade bilskollärare Stig om Tobias tränat mycket hemma.
”Jag har tränat jättemycket liksom.”
”Var då någonstans?”
”Överallt på Österlen. I stan. På landsvägar. Typ.”
”På motorvägen också?”
”Ja då liksom.”
”Med pappa eller farmor?”
”Mest med farmor. Hon har mest tid.”
Stig ringde upp farmor och fick bekräftat att hon varit med på flera bilturer. Han berättade om att Tobias hade vissa baskunskapsbrister och undrade om hon själv körde bil ofta.
”Nä. Jag slutade när de la om till högertrafik i Sverige.”

Tobias andra lektion var en nagelbitare även för den erfarne Stig. Tobias delade frikostigt med sig om information om hans övningskörning med farmor. Även om episoden när det gick åt skogen mitt inne i centrum. Han hade råkat köra upp över gångbanan och fått tvärstopp.
Nytt samtal till farmor. Stig tog upp ämnet att det hade blivit problem under övningskörningen.
”Det ordnade sig. En snäll busschaufför gick ur bussen och trixade ut bilen på vägen igen. De är så hjälpsamma i Ystad.”
”Tant tänkte inte på att dra i handbromsen innan Tobias körde upp på trottoaren?”
Det var tyst några sekunder innan följande kröp fram.
”Ah… det är så att Tobias skäms lite för mig. Så jag sitter i baksätet där jag inte syns så mycket när han är ute och tränar.”

ANDRA: En kille körde upp för körkort i Ystad. När han kom fram till ett ställe på landsvägen där en bevakad järnvägsövergång fanns gjorde han fel. Grabben tittade bara åt vänster. Inspektören berättade om detta när de kört färdigt.
”Du körde jättebra men kan inte få lappen. Varför tittade du bara åt vänster vid järnvägsövergången?”
”Det fanns ju bara ett spår. Varför skulle jag typ titta höger?”
Samma kille fick köra upp en andra gång inför en ny inspektör som visste om den förra episoden. Inspektören såg till att färden nådde samma ställe även under denna andra uppkörning. Denna gång blev killen nervös, motorn dog mitt på spåret när han tittade vänster och höger. Sedan kunde han inte köra iväg eftersom han av misstag lagt i treans växel. Pling, pling. Killen kämpade på medan bommarna höll på att gå ner. Pling pling. Inspektören fick snabbt ta hjälp av sina fotpedaler för att få bilen från spåret och förbi bommarna innan det var försent.

Tillägg: Killen spårade inte ut på tredje försöket utan fick sitt efterlängtade körkort.
Klicka en gång till på bilden om ni vill se bättre.

28 thoughts on “Se upp ni som rullar på Österlen till våren!

  1. Tack för historierna! Den där första med farmor, är den verkligen sann? Att man kan skratta åt sådant som kan sluta så illa. Det är en knepig känsla att övningsköra med sitt barn, man blir lätt nervös av minsta lilla. Försöker hjälpa till att bromsa t ex. Det är också en tårdrypande känsla när väl körkortet är i hamn och man är snabb att kunna utnyttja det. Så bra, då kan väl du åka iväg och handla, vi behöver….. Inga problem.

    • Den första hade hänt honom själv och den andra under uppkörningar i vår stad. De var säkert sanna. Vi fick höra många fler men jag hann inte anteckna fler.
      Egentligen är den med farmor hemsk men precis som du skriver går det inte att låta bli att skratta.
      Det är med skräckblandad förtjusning jag ser fram emot uppgiften. Jag ska tänka på din slutmening om det går extra tungt någon gång. 🙂

  2. Mina äldsta barn körde mest med mormor 🙂 Men hon var en van bilförare på den tiden. Maken har övningskört med dem alla, men det var bara han som gjorde det med Yngsta. Jag känner mig inte bekväm med det, tycker inte jag är duktig nog att rätta till om det blir fel.
    De började på stor grusplan, för att lära känna dragläge, pedaler osv. Sen är en tom affärsparkering och ett industiområde på kvällen ett bra tips!
    Kan även tipsa om en grej vi gör på jobbet, som körskolorna bör kunna berätta om. En typ av handbroms som man sätter i ratten, ner om bromspedalen. Så kan man som passagerare trycka på den och då bromsas bilen. Det borde vara en obligatorisk grej! http://webbutik.ststrafikskola.se/shop/product/nodbroms
    Här är en 🙂
    Lycka till, ska jag ändra mina sommarsäsongsplaner tycker du?

    • Känner man sig inte bekväm är det bättre att avstå. Det gäller att börja med rätt saker och på rätt platser. Jag saknar just nu möjligheten att köra nere på stranden i Skummeslövstrand som jag gjorde vid denna tid på året, när min längtan till havet blev för stark. Ett utmärkt ställe att köra sina första lektioner på.
      Är det inte farligt att vara på industriområden när det är kväll? Många ljusskygga individer som kör ojämnt. Stilla dit men raketsnabbt bort när de fyllt sina stulna bilar. 😉
      Den saken du skriver om tog vår lärare upp och menade att den var rena skämtet. Han fick oss alla att skratta men just nu kommer jag inte ihåg vad som var så dåligt med uppfinningen.
      Ja. För att vara på den säkra sidan bör du nog göra det. 😀

  3. Det är häftigt att vara farmor och dessutom kunna vara till så stor nytta som den du berättar om! Hon kanske gjorde största nyttan i baksätet … hon var ju inte mycket till bilförare precis!
    Incidenten på järnvägsspåret var ruskig och paniken låg på lur … Det finns nog många historier kring körkortet hos flera av oss.

    Ha en skön dag och se dig för ute på vägarna! Kram!

  4. Haha, du får en att småskratta, det är skönt (fast ordprogrammet vill säga skört).. Men jag vet vad jag vill säga, så tji dumma o-program. Härligt att börja morgonen så här. Vicken tuff farmor, dom e farliga, farmödrarna! Hur du än gör så kommer nog Jennifer att dra sina egna slutsatser.. Bara hon inte gömmer nyckeln för dig, när kortet är kirrat, så slutar allt säkert lyckligt!

    • Det ska bli spännande lektioner. Jennifer har redan tränat i skolan. Hon har kört traktor med släp. Backat mellan koner. Jag hoppas att hon har nytta av dessa kunskaper. Men som du vet är det otroligt med människor och bilar i våra trakter från maj och framåt. Det är en sådan skillnad mot nu. Då är det hopplöst att svänga ner mot centrum från vår utfart. Nästan alltid kör jag istället höger och tar en omväg via en rondell längre bort.

  5. Hahaha… Vilka historier! Satte nästan frukostjuicen i halsen här… Ja, herregud, det var tjugofem år sedan jag körde upp. Skulle aldrig klara av en uppkörning idag, tror jag. Det är det där med (o)vanor. Och regler som ändras! Här i Bergen verkar det som det tillkommit en regel, dum som bara den, rent av livsfarlig: blinka för Guds skull ALDRIG i en rondell, varken när du ska in eller ut! Suck… Du Bosse? Tusen tack för fina ord i svaret i ditt förra inlägg. Vi får se hur jag gör… väldigt sugen på att försöka mig på ett utskick. Ha en fin dag!

    • Håller med dig. Tror inte att många hade fixat att köra upp med dagens hårda krav. Ett par av dem hade jag aldrig hört talas om. Rondellkörning kan man prata länge om…
      Varsågod. Du är värd dem. Mer än väl. Är du sugen ska inget stoppa dig. Lycka till!

  6. Haha… tack för de roliga historierna 🙂 Vi funderar på en tur ner till Österlen med husbilen under vår / försommarmånaderna – bäst vi tar det lugnt då…
    Ha en skön dag!

    • Varsågod!
      Helt rätt tid att åka hit innan det blir för trångt på vägarna. Dessutom är det allra finast här då. Tänk vilka fina bilder du kommer att ta. Blir det fint väder är det inte många andra platser jag vill befinna mig på under dessa ljuvliga månader på Österlen. Smultronställena duggar tätt. Försök komma iväg innan de gula rapsfälten är borta.

    • Ja. Kan du vara snäll och göra det. Eller se över försäkringarna. 😉
      Jag gissar på att du inte kommer att vara den enda som tänkt semestra i Ystad och på Österlen i sommar. En underbar oas i Sverige. Vi har till sommaren bott här i två år. Jag har bestämt mig för att inte bli hemmablind utan njuta till hundra procent.

  7. Hahaha! 😆
    Det där med farmor var roligt. Du kan verkligen skriva fantastiska berättelser – om de nu är sanna eller ej spelar mindre roll. Jag njuter i fulla drag! Tack! 😀
    Kram

    • Bra ord. Samtidigt blir jag lite rädd när jag tänker på episoden med farmor i baksätet och sonsonen vid ratten. När de for ut på motorvägen. Jag skrattar men det går rysningar längs med ryggraden. Nästan varje dag ser jag förare som fått sina körkort i Corn Flakes paket. Själv låg mitt underst i ett paket som både doftade och smakade choklad. 🙂

  8. Lycka till! Själv tog jag en gärdsgård när jag övningskörde men Småland var så fullt med dem så det kvittade. Kunde varit värre, kunde varit ett stengärde. Åt gröt på den tiden. Inga kort i den, vare sig med eller utan choklad. Dottern tog gott om tid på sig att få kortet men den tiden försöker hon, dessvärre, köra in nu.

  9. Tack! Stengärde hade varit mycket värre. 🙂
    Det hade kanske varit bättre om din dotter gjort tvärtom. 🙂
    Med de nya hastigheterna tycker jag det är svårare och mer riskabelt än tidigare. Nu håller jag på och tittar på mätaren istället för vad som händer utanför när jag är rädd för att rulla fortare än 40 km på flera platser i min närmiljö. Jag är inte helt säker på att det räddar liv.

Kommentera

