Månadens boktips – ”Döda talar inte” av Ann Cleeves

Vad härligt att återträffa den osociala kriminalkommissarien Vera Stanhop, som lever ett så torftig vardagsliv. Jag har längtat efter henne sedan våra vägar skildes åt i förra årets ”Dolda djup”. Vera är nattsvart, men jag föll direkt för henne.

”Döda talar inte” är en klassisk, engelsk pusseldeckare med bra miljöskildringar och intressanta personportätt. Vi kastas direkt in i en ljuvlig beskrivning om hur Vera känner sig där hon simmar bröstsim i en maklig takt och blir akterseglad av en äldre man med badmössa. Hon befinner sig i en bassäng på en kombinerad träningsanläggning och hotell. Vera är ordinerad motion av en ung kvinnlig läkare. Vera är överviktig, har ful hy, dricker för mycket, jobbar jämnt och saknar vänner och familj. Hon är en ensamvarg och är svår att ha att göra med som chef.
Vera fuskar med antalet simlängder och glider iväg försiktigt från lokalen så att ingen ska se hennes kroppshydda. När hon går in i bastun är ångan tät, så hon ser först inte kvinnan som sitter i ett hörn med knäna böjda så att fötterna vilar på marmorbänken. Vera som oftast är avundsjuk på sina medmänniskor avundas att kvinnan verkar så avslappnad där hon sitter med sitt huvud bakåtlutat. Ett tillstånd som Vera sällan upplever. Ändå försöker hon så gott det går att koppla av i den varma bastun. Hon kastar en ny avundsjuk blick på kvinnan. Först då inser hon att kvinnan är för orörlig och att hyn är för blek…

Vera kör med sina tre medarbetare, men ser i smyg upp till sin närmaste man, polisassistenten Joe Ashworth. Han i sin tur anser att det finns tillfällen då han är ett helgon som står ut med Vera. De har en hatkärleks relation som bär upp en stor del av böckerna. Vera jobbar ofta vid sidan om teamet. Har svårt för att delegera. Berättar inte vad hon tänker. Ger sig iväg på egna äventyr och följer inte alltid reglementets regler.

I slutet i boken kan man läsa att Vera ligger i den säng som hon sovit i som barn, mellan lakan som är grå av tvätt och som förmodligen har varit i bruk sedan dess. Hon funderar på vem som är mördaren. Där i sin ensamhet börjar hon få ordning på alla pusselbitar.

En välskriven bok inom genren deckare. (Båda böckerna har filmats med Brenda Blethyn i huvudrollen och har visats på TV4). För en gångs skull gissade jag rätt på vem som var mördaren, redan i ett tidigt stadium. Detta trots att det finns flera misstänkta som har anknytning till träningsanläggningen och som dessutom har anknytning till att en liten pojke drunknade i ett badkar ett år tidigare. En pojke som var under utredning av det sociala.

Ser med spänning fram emot nästa fall…

Ps. Hoppas att DU såg bilden – för det gjorde inte JAG…

23 thoughts on “Månadens boktips – ”Döda talar inte” av Ann Cleeves

    • Cleeves är bra om man gillar den typen av böcker. Jag ska kika efter vad du valde. Jag tänkte på det sedan. Symboler kan vara mycket. Tecken på kärlek, hat, glädje, makt, samspel m.m. Så hjärtat i sanden stod för kärlek såklart. Men bilden var så stor på båten, havet och stranden att jag först inte såg hjärtat. Dessutom är det lite speciellt för mig att chatta med tre samtidigt. Jag är ju man. 😉

  1. Jag gillar att få boktips på detta sättet, och du gjorde mej nyfiken på denna bok. Ska kolla efter den på biblan nästa gång, tack! 🙂

  2. Åhh, du har verkligen förmågan att recensera böcker så att man nästan liksom bara måste läsa dem! Skulle gärna vilja läsa din bok sedan! Du är begåvad, Bosse! Ingen tvekan om det!

    Kram
    Petronella

  3. Tack för boktipset Bosse!
    Kul med berättelser där man får undra lite.
    Dock.. var den sista meningen i ditt inlägg betydligt mer förbryllande:
    ”Ps. Hoppas att DU såg bilden – för det gjorde inte JAG… ”
    Vilken bild?
    Eller.. är det just så.. du ser ingen bild o inte jag heller..
    Hjäääääääääääääääääälp.. kan nån bra spanare reda ut detta???
    🙂

    • Det verkar som du undrat en hel del. Jag tänker inte berätta vem som är mördaren. Däremot kan jag avslöja att det var det sista. ”Eller …är det just så…du ser ingen bild o inte jag heller…” Slösa nu inte bort slantar på att anlita en spanare även om ett sådant alias dyker upp här ibland. 😉
      Men jag är envis. Som jag letade efter bilden som jag tog för en tre-fyra månader sedan. Ingenstans hittade jag den. Till slut fick jag bestämma mig för att antingen rita en bild själv eller låtsas något annat. 🙂

  4. Har just lånat ”The Glass Room” av Ann Cleeves som jag inte tidigare läst något av – ska bli spännande! Tack för tips – läste din blogg innan jag var in på biblioteket. Kram/M

  5. Jag har läst boken eller rättare sagt lyssnat på den och håller med om beskrivningen och Ann Cleeves förmåga att fånga läsaren. Kan varmt rekommendera boken! Lyssna gärna på den, det ger en anna dimension av upplevelsen.
    Kerstin

    • Bra att det var en till på min sida. 🙂
      Jag inser att möjligheten att kunna lyssna på en bok är suverän i vissa lägen. Tänker på de som pendlar till jobb och utbildningar. Samtidigt måste det vara en riktigt bra inläsare. På den fronten har det blivit mycket bättre de senaste åren.
      Jag däremot skulle aldrig kunna strölyssna på en bok, som jag kan göra på musik, när jag är sysselsatt med något annat. Kanske ett manligt drag. 🙂 Jag vill ha total närvaro om det är en bok som fängslar mig. Det är nog därför jag föredrar att läsa själv. Jag bestämmer då allt. Hastighet, betoning m.m. Möjligheten att kasta ett öga på sidan jag nyss läste för att kontrollera något. Är boken välskriven och välöversatt vinner min ”inre röst” och min fantasi kopplas på. Älskar även att hålla i en bok som är i rätta formatet. Ljudet från att bläddra i papperet.
      Med en bra inläsare skulle jag säkert bli kompenserad med det mesta. Det handlar om en vanesak. Jag är trots allt en gammal bokmal som borde vidga mina vyer. Jag kanske skulle testa med ditt tips. Kan även vara en fördel att lyssna på något som jag läst tidigare för att vänja mig successivt.
      Tusen tack både för att du läst min blogg och tagit dig tid att kommentera.
      Kram Bosse
      Ps. Solveig har berättat att du har en jättefin blogg. Tyvärr kom jag bara in på FB när jag tryckte på ditt namn.

      • Tack för din långa svarskommentar. Du skriver så trevligt och jag kommer att försöka föja din blogg i fortsättningen och kanske hitta fler boktips.

        Men nej, jag har ingen blogg, men dock två hemsidor. Den ena fungerar mer som ett fotoalbum och är mer intressant för släkt och familj. (http://www.juhlin.nu/foto/) Skapade den när vår dotter bodde i Seattle i början av 2000-talet.

        På den andra (http://www.juhlin.n.nu/) presenterar mina alster som jag nu gör som pensionär.
        Hade även en slöjdsida för skolan, men som nu är nerlagd,

        /Kerstin

        ps. Kolla Avslutningsfest 2011 ( http://www.juhlin.nu/foto/fest110613/index.html.) Där hittar du Solveigs och hennes ”gamla” kollegor.

      • Hej igen!
        Nu har jag beställt Dolda Djup! Hittade ljudboken på rea på Bokus :). Hade inte inte läst den innan, tyvärr. Men jag tror det funkar med den här ordningen också.

        Jag började lyssna på böcker i solstolen, här hemma och på semestrar söderut. Sedan upptäckte jag att det var så mysigt med en bok i öronen när jag sitter och syr och handarbetar, vilket kan bli ganaska monotont och tidsödande ibland. Har aldrig kunnat ”gå omkring” med en bok i öronen och inte i bilen heller om jag själv kör. Jag är inte tillräckligt koncentrerad på trafiken om jag ska lyssna samtidigt. Men som passagerare går det utmärkt. Min man vill helst inte småprata när han kör så vi sitter alltså tysta bredvid varandra mil efter mil, haha…..Han lyssnar på musik och jag på en bok.
        De flesta ljudböckerna lånar jag på bibblan, men ibland fyndar jag.
        Tyvärr har jag blivit lite lat och tar mig inte an den ”riktiga” bokhögen, som växer. När jag ser någon intressant bok (oftast poket) har jag svårt att låta bli att köpa den, så nu har jag ett antal som ligger och väntar på mig.

        Jag kommer definitivt föjla din blogg och då speciellt dina bokrecensioner. Såg din recension av Mari Jungstedts ”Den sista akten”. Trevligt att läsa eftersom jag har den väntande i datorn.
        /Kerstin

      • Nu har jag rest med dig lite överallt och även visat Solveig alla fina kort från den stora dagen i juni 2011.
        Själv blev jag svag för den regniga staden Seattle när jag såg filmen ”Sleepless in Seatle” med Meg Ryan och Tom Hanks. Log åt att du varit på konsert med två av mina favoritartist/grupper. Att vänta på Bruce i två timmar är det givetvis värt. Jag såg honom 1985 i Göteborg. Fortfarande får jag pytteskinn på armarna när jag sätter på låten ”Every Breath You Take”. Tröttnar aldrig på den låten. Minns exakt när jag köpte singeln.
        Jag inser att du inte har några problem med att fylla dina dagar sedan du slutade på skolan. Alla som läser mina rader här måste göra ett besök på (http://www.juhlin.n.nu/) och titta på de urgulliga Babyconverse som Kerstin gör och som hon har i 16 färger. Perfekt present till någon ni känner som har en liten baby om ni inte råkar ha någon hemma. Kerstin gör en massa andra saker också.

        Du kommer säkert att gilla att lyssna på ”Dolda djup” också. Nu förstår jag att det passar dig förträffligt att lyssna samtidigt som dina händer jobbar med annat.
        Jag har läst alla Marie J böcker. Gotland är jag svag för.
        Nu ska jag jobba vidare med mitt manus.
        Önskar dig en fin avslutning på veckan.

  6. Värjer mig, men intresset är väckt. Ska kanske låna dessa böcker med tanke på mina fulla bokhyllor. :)) Ha det bäst och kram från Skogsfen.

    • Det är samma här. Vi har vid våra senaste flyttningar lovat varandra att inte köpa nya böcker utan låna dem på bibblan istället. Trots att vi gjort oss av med några hundra böcker är det fortfarande trångt från A till Ö. Problemet är när vi och biblioteken har delade uppfattningar. Därför har jag ex köpt ett par böcker de senaste veckorna som jag tycker borde funnits på ALLA folkbibliotek.

  7. Ska genast leta upp Anne Cleeves! Du berättar och recenserar med sådan finess att jag blir såå nyfiken på Vera. Tack för tipset!

    • Tack!
      Börja med ”Dolda djup” så du lär känna Vera från början. Titta gärna på mina andra boktips. Har du inte läst boken om Ove måste du göra det. Jag drabbades av många känslor när jag läste den. Skrattade högt flera gånger. Blev ledsen andra stunder.

      • Har beställt ”Dolda djup” och ”Döda talar inte”… ska bli spännande att läsa 🙂
        Boken om Ove har jag lagt på minnet och ska absolut läsa den!

Kommentera

