Välkommen hem Bosse

Hitta hem

Fortfarande är det mörkt på kvällarna, även om ljuset håller på att knapra in på försprånget.
Vad det är skönt att de nya Vattentornen leder mig hem när jag varit ute på vift. Bäst är det annars när vi går på kvällspromenader. Alltid lika spännande att se vilken färg ”konstnären” valt på tornen just denna kväll. Ett mysigt och uppskattat inslag i stadsbebyggelsen. Från där jag sitter just nu behöver jag bara gå tjugo meter för att se tornen. Om jag går åt rätt håll. 🙂

På tal om att gå. För många år sedan gick jag just detta datum ut till Tylön utanför Tylösand. Ön är södra Hallands enda ö i havet och ligger ungefär 500 m från Tyludden. Det året var 7 mars en solig söndag. Flera personer befann sig ute på isen. Annars hade inte jag och min dåvarande flickvän vågat. Ovanligt att isen sträckte sig långt ut på havet. Minns att det knakade flera gånger under isen och det var med en skräckblandad förtjusning vi nådde ön.
Detta är än så länge mitt enda besök på Tylön som hade en verksam fyr fram till 1968. Jag känner till att fyren konstruerades av kända Gustav von Heidenstam och kom i drift 1870. Annars är det tillträdesförbud till stora delar av ön under vissa tider på året. Den fågelrika ön är även naturreservat.

Ps. I fredagskåseriet kommer del ett i mina närkontakter med polisen. En ungdomssynd… Ds

23 thoughts on “Välkommen hem Bosse

  1. ”Svamparna”, det nya kännetecknet för Ystad. Barnen är alltid lika förtjusta när de ser dem. Jag blir alltid lika glad när jag ser dem på väg hem från flygplatsen, ”nästan hemma”. När jag var liten var det ”Nappaflaskan” som lockade. Vi barn tjoade i baksätet när bilen passerat Stora Herrestad, vem kunde få syn på vattentornet först? 🙂 Glada minnen och nya minnen.
    Ha en fin dag i blåsten. Kram

    • Perfekt att ha en familjetävling i bilen. Gissa vilka färger. 🙂
      Kan de inte sätta färg på gamla Vattentornet ”Nappaflaskan” också?
      Idag är det inte precis läge för någon av de fina utflykter du skrev så fint om. Det räckte att hämta YA och posten i lådan. Blåsten tog sig igenom mina tunna kläder. Typisk innedag. Eller ta kort från bilen vid någon hamn med pir. Se hur skummet far över.

      • Vällingfärg, kanske? 😉
        Jag tog mig ut till bilen i morse, sonen gapskrattade när han fick syn på mina fladdrande mjukisbyxor. Unge…
        I eftermiddags flög jag ut i skogsdungen för att fota snödroppar. Håret stod på ända och lungorna var överfulla när jag kom in igen. Bäst att hålla sig inomhus.
        Du har blivit omnämnd av mig idag. Nu vet du det. 🙂

  2. vilka härliga ”lampor” som leder dig hemåt ;-)….där jag bor följer jag stjärnorna när jag ska ta mig hemåt och de ändrar inte färg 🙂
    kram Åsa

  3. Vilka häftiga svampar, ändrar de färg säger du?? Härligt ljusmärke att gå efter. Ja precis som ovanstående så får jag också gå efter stjärnorna när jag är ute och går på kvällen, men det är
    verkligen mysigt det också 🙂 Ja ute på Tylön har jag aldrig varit, men hört många prata om den.
    Ha det gott!!
    Pia

  4. Visst är det spännande och passera vattentornet och se vilken färg de lyser i , det är fina de där två tycker jag. Ser fram emot att läsa om ungdomssynden. De har jag inga 😉

    • Vi brukar ibland fundera på hur många färgkombinationer som visats upp. Vi har var och en vår egen favorit.
      Åse! Nu är du så snäll och räcker ut tungan. Tack. Den ser lite svart ut på ett ställe. Skyll inte på att du testat någon ny glass i sortimentet med lakrits i. 😉
      När jag ändå skrev en roman på ditt underbara reseinlägg glömde jag skriva att jag bara varit med om två gånger att en film vunnit mot en bok. Den ena gången är filmen Gökboet. Därför föredrar jag att läsa boken efteråt. Oftast omöjligt att göra. Man kan ju inte gå omkring i tusen år och tro att…

  5. ” Välkommen hem Bosse” och så ser man som två rymdskepp…
    Hm?
    Vem är han egentligen, den där.. Bosse?
    Nån rymdblomma? En vän till Kapten Zoom?
    Mannen från Mars??
    Eller Kungen av Andromedagalaxen?
    Så ere nog.. och det är nog nåt om en fortkörning i rakethastighet.. som orsakade de där närkontakterna… (obs! han skrev ‘närkontakter’).. med polis..
    som vi får läsa om i morgon.
    HIMLA spännande ska det bli i alla fall. 🙂

    • Allå, Kapten Bozzo anropar Tellus! 🙂
      Du tänkte så. Att en raketpolis ryckte mig i vänster örsnibb. Imorgon har du svaret. På tal om del två. Då var jag rädd av två orsaker. På tal om del tre. Då var jag riktigt, RIKTIGT ARG!!! Struntade i om jag hamnade i fängelse. Bestämde mig för att…

  6. Fräckt med blå torn :-).

    En helt annan sak: varför säger/skriver många ”knapra in” istf som jag tycker att det heter ”knappa in”? Bara frågar av intresse, inte för att jag tror att det är fel.

    Tack för kommentar på min lilla text, skrev jag imorse före jobbet. Händelsen är egen upplevelse, faktiskt från igår.

    • Blå i olika toner är en av mina favoriter. Men det är just omväxlingen som höjer mysfaktorn en nivå.

      Det var också en intressant fråga. Slog i min blå bok. Min variant. Småäta på något. Din låter som något jag gör när jag fryser och det inte finns någon ”knapkedja” att dra upp. 😉 Din är nog bäst. Man knappar in på avståndet. Annars är jag bra på att hitta på egna ord. Oftast medvetet. En del av orden godkänner inte mina redigerare av mitt manus. De är tuffa kvinnor men jag tycker bra om dem ändå. 🙂
      Det är läbbigt när någon glor så. Jag ska lägga in en glohistoria som ett kåseri snart på bloggen. Så kan du jämföra vem av oss två som hade det värst. 🙂

      • Jag hittar också på egna ord ibland, väldigt roligt även om man inte kan använda ordet officiellt sedan. Ser fram emot DIN glohistoria.

  7. Vilka härliga vattentorn! Det är något särskilt med upplysta, stora byggnader. Min favorit är Globen! Jag hittade hit från Lotta (Min plats i solen) och ser fram emot att läsa mer av och om dig här i bloggen.

    • Alltid trevligt med en ny besökare. Välkommen. Min plats i solen tillhör en av mina stora favoriter i Blogglandia. Det kan jag inte vara ensam om att tycka. Lotta ger oss så mycket värme och glädje.
      Jag är också svag för upplysta stora byggnader, men bäst är trots allt en stjärnklar kväll eller natt. Det naturliga brukar vinna enligt mig.
      Välkommen åter att läsa och kommentera.

    • Jag vet inte om jag vågar sticka ut näsan fler gånger idag. Här blåser storm. Tror du att det kan ha att göra med invasionen? Måste du skrämmas så sent på kvällen? Nu är frågan om jag ska smyga in till Jennifer eller Lizette för att låna ett gosedjur inför natten. Vänta. Jag är ju gift. 😉

  8. Det är bra att ha riktmärken i livet och vattentornen är fina. Det är nästan lite NYC och Empire State Building över det hela. Läste att just det huset var upplyst i gult och blått när SHM spelade där häromkvällen. Häftigt.
    Först tänkte jag, när jag läste om Tylö, att gick du på vattnet. Det finns ju en och annan som klarat det enligt vad som nedtecknats. Men att gå på isen, gjord på saltvatten, nix, det hade jag hoppat över.
    Fast när jag var barn bodde vi på Bohus Björkö utanför Göteborg och då ”jumpade” (hoppa på isflak) folk mellan öarna…..naturligtvis inte min ansvarskännande far!
    Ska bli intressant att höra om du var i delo med polisen på allvar!!!
    Nattkram

    • Det måste ha sett mäktigt ut. Nästan lite reklam för vårt land.
      Nu hade jag aldrig vågat. Det var synen av de andra människorna som startade frestelsen. Var sugen på att komma ut till ön jag sett så många gånger från Tylösands dyner.
      Som den idrottsgrabb och äventyrare jag var, hade jag nog inte kunnat motstå att hoppa mellan isflaken om jag bott på en ö. Åtminstone i närheten av fastland.
      Jag vill också prova på att bo på en ö. 🙂
      Hoppas att du somnade direkt efter.

Kommentera

