Laddad för femte säsongen

Vad glad jag är för att ett av mina favoritprogram är tillbaka på TV ikväll. Mästarnas Mästare. Säsong fem. I en reklamfri kanal. Läser att de denna gång ska vara på en halvö i Grekland. Trevligt att de byter ort varje gång. De började i Spanien, sedan Malta och tredje säsongen var de på min favoritö Cypern. Förra säsongen höll de till vid Balatonsjön i Ungern.

När Solveig tycker det är trevligt att sitta bredvid mig i soffan är det beviset på att de lyckats med ett sportprogram. Hon liksom jag tycker det är mysigt att se att deltagarna kan sitta i sin TV-soffa och gråta över sina konkurrenters idrottskarriärer. De verkar ha kul när de träffas, fast det är viktiga tävlingsinslag varje dag. De går och köper inhemsk mat. Turas om att fixa i köket. Hyssen har varit många under säsongerna. Själv var jag förtjust i första säsongen när spjuvern Tomas Wassberg deltog. Sedan går det inte att komma ifrån det magiska under tredje säsongen. När de produktionsansvariga lyckades få dit ”Kungen” Ingemar Stenmark blev det extra kryddat. Inte bara för att han visade sig vara i en enorm fysisk form sin ålder till trots. Det starkaste intrycket var när han stod på trappan och mindes alla knasiga namn i rätt ordning. Vilken hjärna. Dessutom såg man att de andra deltagarna, flera var världsnamn, hade en stor respekt för Norrlandskillen. En av de berömda 56:orna. Redan där fick han ett osynligt övertag. Sedan vann han nästan alla tävlingar. I helt skilda slag. Ödmjukheten själv.

Förra säsongen ändrade de konceptet på grund av att vissa hade småbarn hemma och inte ville vara ifrån för länge. Istället för att ha en stor grupp delade de in deltagarna i två grupper med sex deltagare i varje. En sak som de inte ändrat på är att programledaren heter Micke Leijnegard.
För att friska upp minnet får ni namnet på de tidigare segrarna:
Säsong ett; Per Elofsson (skidåkare)
Säsong två: Armand Krajnc (boxare och Ystadbo)
Säsong tre: Ingemar Stenmark
Säsong fyra: Jörgen Jönsson (ishockey)
Säsong fem: ???

Skulle vara trevligt om en tjej vann. Jag ser gärna min gamla idol Magdalena Forsberg som vinnare. Vilken är DIN personliga favorit i säsongens deltagarlista?
Grupp 1
Bernt Johansson, cykling
Dan Corneliusson, fotboll
Helena Ekholm, skidskytte
Magda Forsberg, skidskytte
Malin Ewerlöf Krepp, friidrott
Torgny Mogren, skidor

Grupp 2
Anna Lindberg, simhopp
Anna-Karin Kammerling, simning
Christine Gandrup, badminton
Jesper Blomqvist, fotboll
Mats Näslund, ishockey
Mikael ”Äpplet” Appelgren, bordtennis

Jag önskar dig en fin söndag. 😀

Nästa vecka: Jag tänkte redan imorgon lägga in en sann sak som kanske upplevs som ett Lite galet inlägg. Själv önskar jag att det var påhittat. Det hände förra lördagen. Usch! Solveig sa att jag inte får följa med fler gånger in i affärer.
Jag ska visa upp en ny musiklista från A-Å på den musik jag lyssnat på när jag läst bloggar på Blogglandia.
Ni ska få tredje, fristående delen om mina kontakter med poliser. Denna gång en man som jag blev riktigt ilsken på. Jag blir mycket sällan arg, men om jag blir det så ska det göras rejält. 😀
Det drar ihop sig till en ny tiodagars-tävling. En kombinerad: 25 000 visningar och Påskblogglov, där vi ska fortsätta med bokprojektet.
Det är läge att berätta något om vad som hänt eller inte hänt med mitt manus ”Mina fotsteg i ditt hjärta”.

32 thoughts on “Laddad för femte säsongen

  1. Mästarnas mästare är trevlig underhållning, eftersom du valde Magda som jag annars valt, tycker inte vi behöver välja samma, jag väljer då Kammerling. Nu såg jag inte programmet igår för jag roade mig med att äta skaldjur på Malmö Fisk, mer om de i bloggen när jag gnuggat sömnen ur ögonen.

    Ha en härlig söndag, solen skiner och det är bra !

    • Vi kan visst välja samma. Du valde ju Bo. 🙂 Jag tror att du drack för mycket fisk och åt för mycket vitt vin. Gissar på att du är lite ”knäckt” idag. Jag har allt tittat på ditt senaste inlägg. 🙂
      Du har inte missat något. Ifall du vaknar till vid åttasnåret ikväll. 😀

  2. Anna Lindberg! 🙂 Har alltid gillat henne. Vi brukar också kika på det, men för tillfället, just nu, första loppet i årets Formel 1 säsong – slår ALLT! och Kimi leder 🙂

  3. Mästarnas mästare – härligt! Då bänkar (soffar) vi oss framför tv:n gubben och jag.
    Visst vore det trevligt med en kvinnlig segrare – kanske Anna L som är ifrån våra trakter, men tyvärr så blir det nog en manlig segrare igen.
    En trevlig söndag önskar jag dig!

  4. Nu har jag inte sett Mästarnas mästare, men jag kan mycket väl förstå att det är mysigt när Solveig och du sätter er tillrätta och tittar på detta sportprograms som gjorts intressant för även en icke sport fantast….. 🙂 Glad söndag 🙂

  5. Även mitt favoritprogram, bland det absolut roligaste jag sett på teve. Vill inte missa. Så ikväll bänkar vi oss min man och jag. Jag håller på Malin!

    Om jag får vara lite dålig förlorare (även om det inte var jag själv som deltog :-)) så tycker jag att Louise Karlsson skulle ha vunnit det år hon deltog, säsong 2. Anledningen till att hon inte vann:

    I ett av de sista momentet (kanske sista, kommer inte ihåg) vann den vars hårt pumpande hjärta, efter att ha kommit i mål, först kom ner till vilopuls. Det visade sig att Louise hade ett hjärtfel som gjorde att hennes hjärta tog lång tid på sig. Hade alltså det inte med bra/dålig kondition att göra. Konstig gren, tycker jag

    Att Louise inte vann av den anledningen irriterar mig och min lojalitet med mina ”systrar” :-).

    En fin söndag önskar jag alla! Själv ska jag ut i spåret. Hårdtränar för Varvet. Håll tummarna att min kropp håller :-).

    • Jag förstod att du skulle hålla på en löperska. 🙂
      Tävlingsreglerna räckte inte till där. Jag tyckte det var fel förra året. Jag anser att mästaren Jörgen skulle blivit diskad vid utmaningen när han brukade våld i jakten på stavarna. Han gick förbi reglerna enligt min åsikt. Där hade heller ingen tjej haft en ärlig chans. Samtidigt tog han väck en del av charmen med
      programidén. 😦
      Hoppas att det gick bra för dig i spåret. Tänk snart är det dags för årets Göteborgs Varv. Vill du ha stekhett eller ösregn? 🙂 Det finns bara dessa två alternativ att välja på när meteorolog Bosse bestämmer. 😉

      • Tänkte samma sak vad gäller Jörgen, ingen rättvis seger.

        Det gick hyfsat bra idag. Tack! Om jag får önska av väderguden Bosse, vill jag ha ösregn under tiden jag springer och stekhett sen efteråt, när vi går ut på stan för att äta en välförtjänt middag med ett glas vin (klarar inte mer än ett glas, då orkar jag inte ta mig hem) :-).

      • Jag ska försöka fixa det till västkusten den dagen. 😉
        Tänk att samma lopp kan bli helt olika beroende av två riktigt stora väderskillnader. Ytterliggheter. Förstår att du valde ösregnet. Det måste kännas riktigt gött att ha klarat av en sådan prestation. Inser att det tar ”några” dagar att återhämta sig. Rätt grundtränad, bra skor, rätt kost dagarna innan, sluppit större avbrott på grund av skavanker o sjukdomar månaderna tidigare, rätt inställning, vätskeersättning under loppet. Extra viktigt att välja sitt eget tempo och inte dras med. Måste vara inspirerande med allt festligt runt omkring. Lycka till med alla förberedelser de veckor som återstår. 😀

  6. Mästarnas mästare är ett bra program. Jag har ingen favorit i år, bara ett par av namnen jag känner igen. Det brukar klarna efter program 1 🙂 Jag har gillat många av deltagarna under åren, helt Malin Moström, hon är en klar favorit hos mig. Stenmark såklart, han är ju verkligen överlägsen på alla plan! Ja, det ska bli spännande ikväll 😀

    • Malin Moström. Denna bländande mittfältare i Umeå var också min favorit både i fotboll och under första säsongen. 😀 Dessutom var hon en riktig fairplay lirare. Både i sitt klubblag och i landslaget där hon i flera år var lagkapten.:)

  7. Go’förmidda, vackert väder ida’? 🙂
    Ja det blir kul att följa! Har sett alla tidigare program, det med Ingemar Stenmark var favoritomgången för min del. Gillar hans attityd. Att ha sin partner bredvid sig i soffan ökar upplevelsen, det gillar jag också. Man får ta vara på tillfällena..
    Om jag måste välja favvos, får det bli Mogren och Äpplet. Men jag önskar alla en trevlig samvaro där nere och att den vinner, som har bästa formen – alla är värdiga vinnare!
    PS. Jag har badat i Balatonsjön, mycket ljummet och grumligt, verkligen annorlunda – inte alls som salta, friska havsbad i Sverige, det slår väl inte du.. eller? Å andra sidan har jag aldrig varit varken på Malta eller Cypern… /Hoppas helgvädret nere i Ystad är lika vackert som här uppe med sol och himmel blå!

    • Jag har varit sugen på det landet länge. Där ska vara fint. Helst i deras huvudstad. Bara namnet på bakelsen får mig att dregla. 🙂
      Jag kan berätta ett och annat om livet på Cypern. Den ön kan jag på mina fem fingrar. 😉
      Här har det varit sol men en isande vind som inte var att leka med. Inomhus blåser det inte alls. Snart dags att bänka sig…

  8. Jag måste erkänna att detta är ett program som jag helt missat. Är inte så idrottsintresserad men kanske jag gör ett undantag nu då. 🙂 Solen lyser fint från en blå himmel rakt in och det riktigt sprakar om det nysåpade golvet. 😉 Ha det gott i solen/kram från Skogsfen.

  9. Mästarnas mästare är ett mästerligt program som följs av hela min familj. Jag har verkligen sett fram emot den nya säsongen och tycker även som du är att det är dax för en kvinnlig segrare och varför inte just Forsberg?!
    sv: Jag brukar dricka en Resorb innan festen och en efter festen så blir dagen efter inte så besvärlig! Fast denna gången blev den ganska besvärlig ändå 😉

    • Jag tycker att du åt och drack riktigt nyttigt idag. 😉
      Vi har också Resorb hemma. Använder det som vätskeersättning för att få upp balansen igen vid magproblemstörningar. Vet du om trötta blommor tycker om det? 😉
      Nu är det bara 45 minuter kvar. Heja Forsberg f.d. fröken Wallin i skidspåret utan bössa. 🙂

  10. Ja nu får jag ju då erkänna att jag inte tittat så mycket på dessa program. Jag är ingen tv-varelse, och då blir det ofta att de andra i familjen bestämmer. Oftast blir det någon kriminalare, helst engelsk. Just nu är det FRÖLUNDA 🙂 på tv, då vill jag gärna titta. De behöver allt stöd de kan få just nu känns det som 😉 Men ska jag välja någon av dina ovanstående så får det nog bli Magdalena Forsberg, hon är otrolig!!! Kanske jag kan få en glimt av något av programmen 😉
    Nyfiken som bara den på dina kommande inlägg 😀

    • Du har säkert det trevligare på alla dina ridturer. 😉 Kan du inte prova någon sväng till höger någon gång. Som omväxling. 🙂
      Engelska kriminalare är nästan alltid välgjorda.
      För mig kommer Leksand etta. Sedan Frölunda.
      Vi får se om jag vågar lägga in morgondagens inlägg. 😉

  11. Jag skriver precis som Kaisa att jag har inte heller har kikat på Mästarnas mästare. Men jag har något annat att berätta. Du fick din önskan uppfylld. Kika in till mig, vet´ja! 😉
    Kram

  12. Hmmm… Vad svårt! Vet inte och kan inte bestämma mig. Än i alla fall. Alltså, Ingemar, han är ju favoriten alla kategorier och jag satt som klistrad när han buslätt vann hela alltet!

    Kram
    Petronella

Kommentera

