När musiken tystnar släcker jag ner – del två

Jag tyckte det fungerade riktigt bra i januari. Därför hängde jag på direkt en gång till. Genom att sätta på en CD och under tiden surfa runt på Blogglandia bland alla mina favoritbloggar, kunde jag både ha trevligt i öronen och samtidigt läsa vad ni bjöd på, men ändå inte bli sittande för länge som är så lätt hänt. Mitt manus kräver fortfarande så mycket tid. Nu av helt annan art. Datakunskaper som inte är min starka sida.

Här får ni se vilka skivor jag lyssnade på från A till Å denna andra gång. Ni ser att jag fick problem med bokstaven Ö redan i andra rundan. Problem kan man inte säga att jag har på bokstäverna L och S. De dominerar klart. Roligt att vädra skivorna. Annars blir det mest Spotify och Tuben nu förtiden.

Varför krångla till det. Samma frågor som sist. Vilken dag skulle du gärna ha velat sitta med mig och lyssnat?
Vilken dag skulle du vägrat att sitta med?
Hoppas få många svar. Gärna även från er som inte brukar kommentera annars.

Adolphson & Falk: 81-87
Bo Kaspers orkester: Hittills
The Corrs: Talk on Corners
Dahlgren, Eva: En blekt blondins ballader 1980-2005
Eldkvarn: Kungarna från Broadway
Freda´: Tusen eldar
Gessle, Per: Mazarin
Hörberg, Barbro: Gamla älskade barn
Isaksson, Patrik: 10 år – en snäll mans bekännelser
Josefsson, Helena: Dynamo
Klassiska Mästerverk: Volym 1
Lennox, Annie: Medusa
Melua, Katie: Call off the search
Nationalteatern: GH
Orup: Faktiskt
Peyroux, Madeleine: Half the perfect
Rea, Chris: The best of…
Supertramp: Crisis? What crisis?
Tyler, Bonnie: The best
Ugglas, Caroline af: Så gör jag det igen
Waterboys: Best of
Young, Neal: Unplugged
Zamfir, Gheorghe: The feeling of Romance
Åkerström, Cajsa Stina: (Inget titelnamn)

39 thoughts on “När musiken tystnar släcker jag ner – del två

  1. Gillar flera av de du lyssnat på men måste jag välja en dag – ja då får det absolut bli dagen med Neal Young 🙂 Något jag absolut inte kan tänka mig – ännu svårare faktiskt, men jag är nog inte så förtjust i Bo Kaspers…
    Förresten – läser nu boken om Ove – tack för tipset! 🙂
    Kram

    • Neal är en riktig legend i musikbranschen. Inget dåligt val. 🙂
      Jag är heller inget stort fans av Bo Kaspers Orkester, men de har gjort ett par låtar som är riktigt bra.
      Hoppas att du blir supernöjd när du läst klart boken. Jag tyckte att det var en riktig pärla på många sätt. 😀
      Kram

      • Jag har nu haft The Corrs-låtar på hjärnan sen jag läste din blogg. Kunde kanske vart värre, men det är distraherande. 🙂

      • Förlåt mig J! Det kunde varit värre. Tänk om Ugglan låtit med en massa falska skärande toner istället. Du tvingats hålla för öronen och skrika och be på dina bara ben. ”Snälla, snälla!” 😉 Du får väva in mig som en riktig elak figur i ditt nästa manus.
        Jag kan också bli totalt insnöad (passar bra just nu) på en artist eller grupp ett tag. Jag lovar. Det går över. 🙂
        Kram

  2. Jag skulle nog kunna sitta med de flesta dagarna faktiskt och njutit MER eller MINDRE. Den dagen det blir dags för Caroline av Ugglas däremot, DÅ stannar jag hemma. Om henne tycker jag inte! Dagar jag hade njutit lite extra är nog med Adolphson & Falk, med tanke på nostalgin i 81-87 och så med Freda och Supertramp.
    Men det är en härlig blandning alltihop! 🙂

    Lycka till med manuset och datakunskaperna!

    Morrn, morron!

    • ”Snälla, snälla, snälla, snälla om jag ber dig. Vad har jag gjort för fel, som får dig att gå”. 🙂 Nu får du vara tyst Caroline. Sätt dig på en gren och var tyst. Afrodite tycker om dig inte!
      Dina tre bästa val gillar jag också skarpt. 😀
      Tack! Om datakunskaper tycker jag inte. Om marssnö tycker jag inte. 😦

  3. Dahlgren, Hörberg, Isaksson, Tyler, Zamfir och Åkerström lyssnar jag gärna på, men det finns en del av dina utländska artister som också gillas.
    Må så gott och ha en bra dag!

  4. Jag skulle sitta med dig alla dagar, ingen nämnd och ingen glömd. Jag gillar alla dina låtar, för jag är ”allätare” när det gäller musik. Och skulle jag inte gilla någon låt mot förmodan så kunde vi väl leka ”Gömma Bosse” i stället. Leken går ut på att jag håller för händerna och räknar till 10 och du letar. Men ta nu inte fel på Solveig och dig själv bara, för då kan det gå riiiiktiiiigt illa! 😯

    Krammelikrummelduns!/ Tummelunsen

  5. Hej vännen!
    Tack vare den enorma värmebölja som stöttade mig i min sorg över näthatet, har jag samlat kraft och övergår nu från Guldkorn till Solglitter och Ann-Louise blir Lollo 🙂
    Tusen tack och varma kramar för stöd och uppmuntran ♥
    Välkommen att kika in på Solglitter just nu pågår en utlottning 🙂
    Kramisar i massor från Lollo♥

  6. Ja du den var knivig den. Betraktar mig själv som genrefri vad det gäller musik. Tycker Stom
    det mesta. Men sen är det vissa av de svenska jag inte är så störtförtjust i men det går
    ner 🙂 Största favoriterna är nog, Supertramp, Bonnie T, Nationalteatern och Chris Rea, det var
    väl en härlig cocktail 🙂 Skotta på du, ta det vackert med ryggen bara 😉

    • Tänkte du också hacka på en udda fågel eller någon Kasper, Jesper eller Jonathan? 🙂
      Supertramp har en speciell plats i mitt musikhjärta av många skilda skäl.
      Det blev ett rejält pass flytta snö efter lunchen och än snöar det. Snart inget aprilskämt. Än så länge hänger ryggen med.

  7. Jag hade inte suttit med dig den dagen du spelade Bo Kaspers…..
    Sen måste jag erkänna att där var några namn jag inte kände igen men jag lyssnar på allt. En gång.

  8. Jag ser mig som allätare när det gäller musik. Det är sällan som jag har musik på alls medan jag jobbar (populär omskrivning för bloggar).

    Men är du verkligen säker på att det var dessa du lyssnade på? Jag menar, med tanke på din dåliga syn (om man inte känner igen sin fru får man tåla lite ;)) kanske det stod något helt annat på fodralen. Fast din hörsel kanske är bättre 😉

  9. Du vet Bosse.. jag lyssnar på musik utifrån humör.. så vissa stunder passar toner som vid andra stunder inte alls känns rätt.
    Musik för sorg. Musik för glädje. Musik för eftertanke. Musik för städning.
    Viss musik är jättefin men kan drar ner mitt humör.
    Annan kan lyfta mej.
    Så ere. 🙂
    Men.. en skiva som jag har härliga minnen från är Supertramps Crisis? What crisis?
    Jag fick den i present av min styvfar som själv var musiker.
    Minns min känsla för omslaget.. kul idé att sitta i en solstol i den miljön.. 🙂

    • Solstolsskivan kan aldrig dra ner mitt humör. Visslingen innan det hela drar igång. 🙂 Jag får rysningar bara jag tänker på det. Jag älskar den skivan så mycket och var därför tvungen att låta den ta plats i mitt manus. Det som hände Sebastian Rosander när han lyssnade på den skivan har hänt mig i ett annat sammanhang. En riktig Bosse Lidénare. 😀

  10. Jag skulle nog kunna sitta och lyssna på de flesta, fast jag hoppar nog över Ugglas faktiskt hon ger mig skav i öronen och det behöver jag inte en dag som denna då vinterkräksjukan tog ett fast grepp om min kropp, . Tjingeling

    • Du har rätt Åse. Carolinas sätt att ta toner och din hemska sjuka är ingen bra kombination. Jag lider med dig. Liksom du kommer att göra när mitt Drott krossat ditt lilla handbollslag i kvarten. Vad heter ditt lag? 😉
      Krya på dig stackare.
      Kram

  11. Både musik och text? Då blir jag rörig. Men, jag hade gärna suttit med två halvdagar. Först med Bo Kaspers och sen med Kajsa-Stina Åkerström. För mycket av det goda blir inte bra. När du lyssnade på Klassiska mästerverk del 1 skulle jag ha stått utanför fönstret och smyglyssnat (eller satt igång den här hemma). Per Gessle får mig att vilja vända ut och in på huden…

    • Kajsa-Stina vinner den matchen enligt mig.
      Klassiska mästerverk 1 är behagligt att slappna av till.
      Men Sandra lilla. Vad har min vän Per Gessle gjort dig för ont? Han har varit med mig länge… ett halvår innan Gyllene Tider slog igenom med dunder och brak. Jag satt i en Opel och fick lyssna på en demo och därefter var jag såld… Vi var fyra grabbar som hörde Billy, När alla vännerna gått hem och fyra-fem låtar till som vi spelade om och om igen i bilstereon. Vilken tur att du inte satt lite dumt mellan två grabbar i baksätet och fått panik när du ville fly. 😉

  12. Jag har som du lite spretig musiksmak och det berikar ju! Klassiskt kan jag väl erkänna blir sällan. Mest blues och rock. Jazz brukar inte falla mig på läppen men Madeleine Peyroux var helt ok, lite jazz de light liksom och en ny bekantskap för mig 🙂

    • Ofta handlar valen om vad jag ska göra och vilket humör jag är på. Om jag vill bli uppiggad, behöver vila, ska städa, fluktar på nostalgi m.m. Sedan finns det selleripärlor som går bra till nästan vad som helst. Madde är inte helt fel en kulen höstkväll. 🙂

  13. The Corrs! Såg dem i stockholm i början på 2000-talet. Fast jag har gjort datormusik av alla mina skivor så sätter jag på musik svävar den på i oändlighet… Nej egentligen inte, kan ju bestämma att spela enbart en skiva utan repeat 🙂 Ganska bra idé det där, det blir lätt att man sitter ”en stund till” annars 🙂

    • Det måste ha varit en stor upplevelse att se bandet live. 🙂
      Jag insåg att dygnet bara bestod av 24 timmar. Nu slog jag ett par flugor i samma smäll. Har därefter riktigt trevligt. Visst händer det att jag fuskar om jag hittat något intressant blogginlägg. Men det är ingen som ser mig. 😉

      Välkommen till min blogg. 😀

  14. När du lyssnade på Caroline af Ugglas hade jag INTE velat vara med. Men när du körde Klassiska Mästerverk, Bonnie Tyler och Annie Lennox hade gärna hållt dig sällskap 🙂

Kommentera

