Månadens boktips – ”Nattvägen” av Kristin Hannah

Kristin Hannah

Ett lästips från Solveig Lidén

Tvillingarna Mia och Zach Farraday är uppvuxna i en familj med två föräldrar som älskar dem. De är vana vid att få allt de behöver och lite till. Lexi har varit ensam under större delen av sin uppväxt. Med en missbrukande mamma är hon van vid hunger, smuts, kyla och avsaknaden av någon som sträcker ut sina armar för att ge en kram. Efter att ha varit fosterhemsplacerad på flera ställen får hon äntligen veta att hon har en släkting i livet. En släkting som visserligen är både gammal och fattig men som är beredd att ta emot Lexi.

Första dagen i high school letar Lexi efter en plats där hon kan äta sin lunch. Under ett träd sitter Mia och läser. När Lexi frågar om hon kan slå sig ner där berättar Mia att det vore detsamma som socialt självmord. För trots sin fina familj saknar Mia något mycket väsentligt i skolsammanhang – nämligen kompisar. Vänskapen mellan Mia och Lexi växer sig allt djupare. Mias mamma Jude, en äkta curlingmamma, får finna sig i Lexis bakgrund eftersom hon märker hur väl Mia mår av att äntligen ha fått en riktig kompis. Samtidigt uppstår känslor mellan Lexi och Zach, trots att de till att börja med stretar emot. Så en natt händer det som inte borde fått hända. Ett enda felaktigt beslut förändrar livet för hela familjen Farraday, men ännu mer för Lexi. Hat och skuld intar kärlekens plats och livet blir plötsligt totalt annorlunda för dem alla.

Det här är en bok som engagerar mig som läsare allt mer ju längre jag läser. Jag kan lätt sympatisera med den lite utstötta och ensamma Mia som alltid kommer i bakgrunden av sin snygga och populära bror. Jag kan lika lätt bli trött på mamma Jude som innerst inne vill så väl, men som inte riktigt vet när hon ska stå tillbaka och låta sina barn klara sig utan hennes hjälp. Men det är trots allt Lexi jag känner för mest. Hennes totala utsatthet och brist på vuxenomsorg. Hennes glädje över små förbättringar i tillvaron. Hennes förmåga att försöka hitta något positivt att klamra sig fast vid.

Omslagsbilden har en lite mörk och dyster utstrålning. När man läst baksidestexten inser man snabbt att detta inte kommer att bli en Askungesaga där huvudpersonerna lever lyckliga i alla sina dagar. Men det verkliga livet kan vara just så här bräckligt och innehålla alla de här ingredienserna; glädje, kärlek och lycka – likväl som sorg, hat och skuld. Vad händer när allt det man byggt upp sitt liv kring splittras och blir till tusen bitar?

Näsduken behövs vid flera olika tillfällen och för mig är det ett konkret bevis på hur bra den här boken är. Kristin Hannah har gjort det igen – skrivit en bok som jag knappt kan lägga ifrån mig trots att klockan för länge sedan passerat ”dags att sova tiden”…

26 thoughts on “Månadens boktips – ”Nattvägen” av Kristin Hannah

  1. Tack för tipset, den har jag inte läst, håller just på med – vad som än händer – av samma författare . Ha en fin lördag i det soliga vädret

    • Tycker du om hennes andra böcker så tycker du säkert om denna också. Vårhälsningar till dig!

  2. Tack för boktips, alltid tacksamt, eftersom utbudet är så enormt stort och svårt att välja. Det är precis en sån bok jag vill läsa, om verkligt liv, liv som innehåller allt. Tack!

    • Ja ibland är det svårt att hitta de ”rätta” böckerna. Hoppas att du tycker om denna. Då rekommenderar jag att du läser fler av samma författare. Vårhälsningar!

  3. Jag har läst flera av Kristin Hannah och kommer självklart att läsa även denna. De flesta av hennes böcker utspelar sig i trakterna runt Seattle och är därför lite extra intressant för mig eftersom jag har varit där…….Tack för recensionen Solveig!

    • Kul att se dig här. Klart att du ska läsa den här boken om du gillar de andra böckerna hon skrivit. Hälsa till Else-Britt om du ser henne ute i vårsolen. Vårhälsningar!

  4. Den boken ska läsas, den ger mig förhoppningsvis tillbaka en slumrande läslust. Tack för tipset, Solveig!

    • Hoppas verkligen att du får fart på läslusten med den här boken. Får verkligen tro på att du gillar min smak – annars får du sluta läsa efter några kapitel och byta bok – så att inte läslusten dör helt… Vårhälsningar!

  5. Ja, nu har du mig på kroken. Kristin Hannah har jag aldrig stiftat bekantskap med. Men det får bli en beställning på adlibris efter detta inlägg!
    Tack Solveig för detta boktips!!!
    Ha en fortsatt härlig helg 😉
    Kram

    • Om du gillar den här boken rekommenderar jag varmt de andra titlarna som finns översatta också. Tror att jag läst samtliga och tyckt om de flesta. Vårhälsningar!

  6. Du skriver så lockande om boken att jag får en sådan lust att läsa den! Samtidigt vet jag inte om den passar in i själen än. Ibland är det ju så med böcker, att man måste vänta in dem.
    Önskar dig och Bosse en riktigt fin lördagkväll!

  7. En författare jag inte har läst tidigare, men det låter absolut som en bok som ska läggas till på ”att-läsa-listan”. Tack för tipset!

    • Att ge andra boktips är egentligen något av det svåraste som finns. Vi tycker ju så olika. Boktips har en tendens att bli subjektiva,.. Hoppas att jag beskrivit den här boken ”rätt” så att ditt intresse för att läsa sedan belönas med att du tycker om boken.

  8. Roligt med boktips! Jag får lust att läsa denna, efter att du berättat, Solveig. Har en syster som också läser, ska fråga henne om hon läst något av Kristin Hannah. Vi ger varandra tips ibland. fick ett av henne en gång, som det visade sig att jag missuppfattat. På det viset blev det läsning av två böcker för mig. Den ”missuppfattade”, som jag lånade först, tyckte jag också om: I mina fäders hus”, förf. minns jag inte. Jag bor långt från biblioteket, så jag lånar inte så ofta numera, det blir Bokbörsen i stället.

    • Ibland kan ett boktips vara en riktig höjdare – andra gånger tycker man helt olika. Det är det som är så svårt med att tipsa om böcker. Jag gillar Kristin Hannahs sätt att skriva. Jag känner att jag lever med i handlingen (så mycket att jag gråter ibland…) och sådana böcker känns äkta på något sätt. Pröva får du se – det kanske blir en ny favoritförfattare.

  9. Tack för boktipset Solveig!
    Nej, jag har inte läst någon bok av Kristin Hannah.. än.. 🙂
    Jag tycker om att läsa om böcker. Få tips.
    Ibland känns det ”JAAAAAAAAAAA” den måste jag läsa, andra gånger inte.
    Det är så härligt när man, som du berättar, inte kan sluta läsa.. fast man borde.. ”bara ett kapitel till”.. och plötsligt ringer väckarklockan.. 🙂
    Att fastna i en bok är det bästa som finns.. men.. det händer att jag blir lite ledsen när boken är slut.. och jag inte får vara med i den historien längre, saknar karaktärerna.
    Jag har oftast flera böcker på gång. Just nu är det Zlatanboken, en deckare.. och..
    Magnus Ugglas ”Jag hade en gång en blogg” (som är texter från hans blogg).
    Ugglas bok får jag BARA läsa när jag lagt mej.. (ransonerar.. så den ska räcka länge)..
    Hans tankar och humor passar mej utmärkt.
    Jag ligger och skrattar.. mitt i natten.. och stör antagligen grannarna.. 🙂

    • Håller med till fullo – Att fastna i en bok är det bästa som finns! Och visst finns det böcker som man saknar när de tagit slut. Det är det som är fördelen med att ha dåligt minne (den enda fördelen tror jag…) man kan läsa om böckerna inom en ganska snar framtid. Jag har mina favoriter som jag läst många gånger. Skratta på du – tror inte att det hörs till grannarna – och det är nyttigt med goda skratt!

Kommentera

