Tösarajset

Igår var det Tösarajset. Ett motionslopp genom Ystads centrum för kvinnor i alla åldrar.
Gå-Lunka-Löp-Rullstol-Stavgång. Ystad Korpen arrangerade loppet. Efter loppet fick deltagarna en picknickkasse med buffé från välkända Ingelsta Kalkon. Allt avslutades med Ystads största tjejparty. En av gästartisterna som uppträdde var melodifestivalvinnaren Magnus Bäcklund i numera insomnade gruppen Fame.

Vår yngsta dotter Lizette ville att vi skulle komma och titta när hon sprang i dimman. Vi hade ingen exakt information över banans sträckning på 5 km. Alltså blev det en chansning som gick hem. Här springer hon med kompis. Det är hon som ligger först i denna gruppen. Lizette kunde ses i tio sekunder. Vi var tacksamma att vi inte hade en dotter som tävlade i cykel. Swisch! ”Bosse! Tror du det var hon?”

Vi fick i alla fall med oss rätt tjejer hem när vi hämtade efter tjejpartyt. 🙂

OBS! Gå gärna in på länken från Åses kommentar här nedanför. Det hennes mor gjorde var en mycket stor bragd som gjorde mig både rörd och glad. Eller vad säger ni?

DSC00321

32 thoughts on “Tösarajset

    • I det här fallet var det bara vetskapen. Hon såg ingen. Men hon har några bildbevis. Våra tjejer har tävlat massor och uppträtt flera gånger med musik, teater och sång sedan tidig uppväxt. Oftast är det riktigt trevligt att vara med (när det inte ösregnar eller är svinkallt). Fast när det gäller friidrott och löpning föredrar jag som åskådare löparbana eller en slinga som man känner till innan. Där är jag lite mer delaktig. Kan komma med ett gott råd inför de sex längdhoppen, eller mellan försök och final om de gick dit. Vi brukar kombinera tävlingar med att sova över och även göra andra aktiviteter. En skön blanding istället för att dra hem igen. Därför har vi fått våra favoritställen genom åren.

  1. Låter lite som Vårruset som finns på många platser i Sverige, fast bättre 😉 Det är inte helt lätt det där med att vara fotograf på sådana tävlingar, men jag tycker att du lyckades väldigt bra 🙂
    Ha en härlig dag!!!

    • Vårruset och Elviraloppet. Minns jag från Halmstad. Otroligt populärt vissa år.
      Ett bra sätt med många bra syften. Största är inte att locka eliten utan nå bredden. Skapa en folkfest som gör nytta med en trevlig inramning runt omkring.
      Här är riktigt soligt. Hoppas att du har det också.

  2. Tips från coachen: om man ska ha hejarklack på springlopp måste man klä sig i något som syns. t ex en stor gul keps, en tröja med ngn udda symbol eller liknande

  3. Då kan jag bara säga att…jag beställt sopmaskin till din stad. Sa att de skulle ta din gata först. De blev lite sura när jag ringde sa att vi inte bodde i samma kommun…men jag sa att nu eller aldrig…:)
    Lite upp till bevis liksom:).

    Duktigaste dottern ni har. En sångröst en vacker sån det är magiskt för mig som älskar musik. Stolt förälder, en fantastisk känsla tycker jag.

    Hoppas nu de kommer imorrn eller inatt :).
    Jag hejar på med:).
    Kramar varma

    • Skönt att man kan lita på dig Messan. Bra att du tryckte på att man inte ska ha en massa onödiga gränser. Vi bor i samma land. Jag vill också ha vår. 😉

      Tack för de orden. Den förra Zara-låten var lite mer fart i tycker jag. Jag är också beroende av musik. Både när jag är glad och ledsen.

      Jag sitter här och väntar och väntar och väntar. Tur att jag har en stor portion tålamod. Kan behövas ibland. Dessutom är det tanken som räknas.
      Kramisar

  4. Tösarajset.. för alla åldrar..
    Å jag missade det?
    Jag som är så förtjust i att springa..

    Men BRAVO och HURRA för LIZETTE som sprang loppet!

  5. Nästa gång ska jag lita mera på dig och genast hämta näsduk när du säger så. Det är så hårt att snyta sig i skrivarpapper. Vilken historia! Vilket kruttant.

    Såg att du har lagt ut smakprov ur din bok. De har första läsningsprio, efter att jag har rensat klart hemma hos hon med skärpen.

    • Det är klart att du ska lita på mig. 🙂 Sådana insatser gör mig djupt rörd.
      Förstår att det ska bli skönt när ni är klara med uppgiften.
      I nästa vecka ska jag visa bokens baksida. Först då tror jag att eventuella läsare blir sugna… eller inte.

Kommentera

