När kommer nästa mord?

DSCN8489

Jag läste en välskriven spännande bok för några veckor sedan via Läslustan vi är med i. Titeln var ”Laglöst land”. Författaren Håkan Östlundh. Såg att han hade gett ut ett tiotal böcker. Eftersom handlingen var förlagd till min favoritö Gotland låg han bra till i mina ögon redan från start. Insåg att huvudpersonerna figurerat i tidigare böcker. När jag hittar en bra författare som skriver ”serieböcker” vill jag gärna börja på ruta ett. I lördags var vi en runda på Ystad Bibliotek. Först gjorde Solveig mig uppmärksammad på två böcker med min favoritförfattare Jussi Adler-Olsen som stod frestande uppsatta på en hylla. Jag läste snabbt de okända titlarna och blev glad som en speleman tills jag insåg att min danska är sådär. 😦

Inne bland deckarna och spänningsböckerna blev jag glad igen när jag hittade åtminstone en bok av Håkan Östlundh. Ett rätt spännande fotoomslag. ”Jag ska fånga en ängel” var titeln. Jag vände på boken och läste baksidan. Funderade på polisnamnet Paul Bäckström. Var han med i boken som jag nyss läst? Mitt taskiga minne. Antagligen. Han flyttar såklart från Sollentuna till Gotland senare i sin karriär. Prasslar med en framgångsrik gift bokförläggare med kontor i Gamla stan. Samtidigt sker en konflikt med allvarliga följder mellan ungdomsgäng från skilda samhällsklasser.
Håkan är en god stilist. Själv försöker jag dra mina egna slutsatser och se mönster i handlingen som har psykologiska inslag. Många bottnar. Vad ska hända för spännande? Ungdomsstoryn måste såklart höra ihop med vuxenvärlden på något dolt sätt. Eftersom boken är välskriven läser jag på. Snart har jag läst 300 sidor av de ca 400 sidorna totalt. Jag ligger i sängen och kan inte sluta läsa eftersom jag är så pigg. Solveig har somnat för länge sedan. Då börjar jag storskratta så hon vaknar. Jag kan inte hindra anfallet. Visst hade jag de sista femtio sidorna börjat ha inre åsikter. Hade författaren inte tappat tempo? Körde han inte fast i detta med det dåliga samvetet för otrohetsaffären? Var det inte dags att släppa fram fler obehagliga episoder? Började inte alla detaljerade förhör med de misstänka unga grabbarna ta för stor plats? Det flöt inte på. Håkan hade verkligen utvecklats i senaste boken, tänkte jag.
Där ungefär ringde en ljudlös klocka i mitt huvud. Jag vände på boken. ROMAN stod det mellan författarnamnet och titeln. Efter att jag pussat min älskade godnatt igen kunde jag läsa vidare med de nya förutsättningarna, när jag insett att personalen på bibblan hade satt upp boken fel. Den skulle stått i hyllorna bland svensk skönlitteratur. Nu blev det en helt annan läsupplevelse när jag inte hade samma krav och förväntningar längre. Kraven på att det skulle dyka upp något hemskt skruvades ner.

För första gången funderade jag på om inte en av mina vänner hade rätt. Förlagschefen och jag tyckte att det blev ett ord för mycket i ”himlen” om hon skrev dit ordet Roman på mitt omslag. För plottrigt. Det var ju så självklart till den fina framsidan. ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Inte kunde någon få för sig att det var en kriminalbok.
Men nu börjar jag fundera… kommer någon att vänta på att författaren ska redogöra för hur det är tekniskt möjligt att se fotspår i denna viktiga faktabok som står placerad på Ve (Medicinavdelningen) på ett av Sveriges kommunbibliotek. Jag ber om ursäkt på förhand och hänvisar fegt till förlagschefen och till att bibliotekspersonal och butikspersonal kan göra placeringsmissar. Fel gör vi alla. Det gäller bara att variera dem. 😉

Igår kväll fick jag äntligen ett livstecken från Danmark. Provboken är på väg enligt mejl. Gissar på att boken skickas via flaskpost eftersom det tagit sådan tid jämfört med hemsidans information. Bäst att sticka ner till havet och spana idag. 🙂 Vilken färg tycker ni att jag ska välja när jag börjar göra markeringar i boken?

DSCN8488

33 thoughts on “När kommer nästa mord?

  1. Har aldrig hört namnet Håkan Östlundh förr, trots att jag är en inbiten läsare.
    Bokrea i all ära, men på den kan man hitta många bra böcker som man aldrig har hört talas om förut.

    • Sorry! Det där var ett fint hjärta, dvs. innan jag skickade det.
      Webmaster ska jag inte bli i nästa liv!
      Allt försköts, så oberäkneligt det är när man inte får ha penna och papper. Hos mig hamnar boken på rätt hylla = 1:a plats, så klart!
      Tänk om flaskan fastnar på Saltholmen? Vad gör du då?
      Välj Orange – det piggar opp..

      • Aha! Tack för hjälpen. Påminde mer om kors på en kyrkogård och lite djurspår i snön. Men apelsinfärgen gick hem. 🙂
        Då ringer jag ambassadören och begär rådgivning för ”man i kris”.
        Pigggar upp. Igår kallelse till sjukhuset. Idag kallelse till tandhygienist. Imorgon Skatteverket? Jag är redan superuppiggad. (snygg stavning på ordet)

  2. Kul vändning! Både på boken och på ditt läsande. Intressant vad förväntningarna påverkar ens intryck mycket. Gäller i många sammanhang. Här var det ett enda ord som avgjorde. 🙂

    Och jag säger ju så klart *lila*…

    • Jag styrdes av min yrkesskada och gick till RÄTT hylla och tog för givet att jag skulle hamna i ett spännande fall som det också såg ut att vara länge. D.v.s när jag låg ett steg före och försökte gissa vad som skulle hända och vad som hörde ihop. Kul att man kan ha roligt på många sätt i livet. 🙂
      Jag hade också tagit lila men den funkar inte heller. Lyser igenom för starkt. Förresten. Det finns väl inga fel i mitt manus? Nu blev jag nervös och började darra som ett asplöv i vinden. Imorgon hoppas jag att provboken finns inlåst i vår stora svarta låda. 284 sidor ska lusläsas. Ord för ord. Tecken för tecken. Handlingen kan jag hoppa. Den kan jag utantill. Det måste vara det manus som jag läst flest gånger i mitt liv. ”En andra chans” kommer tvåa. Sedan blir det hårt om tredje platsen.
      Hoppas att du haft en fin dag.

  3. Vad märkligt vi funkar egentligen. Tänk vad vi ställer upp i vårt huvud utan att vi ens reagerar över det, mer än när man som du undrar varför det inte blir bättre 😉 Skönt också att vi är så lätta att programmera om 😉
    Tycker grönt är en behaglig färg att markera med.
    Ha en goer torsdag!
    Kramen

  4. Ååh Jussi Adler Olsen är även min favorit. Rolig, spännande och otäckt läskigt ibland. Har faktiskt ”Journal 64” liggandes och väntar på att min läslust ska återkomma… Läser mest i solstolen 😉

    Orange skulle jag ha valt.
    Och Du vet…. Den som väntar på något gott verkar alltid få vänta väldigt länge..?

      • Jaha, vad mer än böcker?
        Jag brukar inte skriva om vilka böcker jag har läst. men kanske jag ska börja med det så du får lite tips

        Go natt

      • Eftersom det var du som kommenterade ”först” brukar jag alltid börja med att gå in på personens blogg och läsa OM. Trodde först att du var från Svedala i Skåne. När jag läste de andra sakerna ”stämde allt” utan jazz in på mig själv. Dvs. att jag var intresserad av det du skrev att du var intresserad av… sedan kan man vara intresserad av tusen andra saker också. Jag är oftast nyfiken… och skinn på näsan har nästan alla. På ett vis. 😉

  5. Vilken trevlig flaskpost du har att vänta.
    Jo, jag hade valt rosa…men den var nog inte med :). Ta den som faller dig bäst i smaken just nu. Magkänslan du vet :).
    Vad synd att du inte fick lyssna för bra är den.
    Ha en vacker dag idag!
    Kram

    • Du får inte fuska. Det är dessutom en typisk tjejfärg. Jag gillar att gå på magkänslan. 🙂
      Nu har jag lyssnat. Musikspelaren var snällare mot mig idag. Gillade. Både musiken, språket och videon. Däremot fårstår jag inte språket. Gör inget. Är så vackert.
      Här har varit så härligt i solen.
      Kram

  6. Nä, det var det inte :). Det var Carla Bruni med låten Lámoureuse. .
    Har du sett den franska filmen En oväntad vänskap? Om inte så tror jag att du kommer uppskatta den mycket. Finns så många vackra och bra filmer från just Frankrike. Vi brukar bila ner dit…underbart.
    Ha en fin torsdag!
    Kram messan

  7. Jag läste en av Håkan Östlundhs böcker första sommaren vi tillbringade på Gotland. Det var hans första bok minns jag. Fann den på Kneippbyn av alla ställen. Spänning och vattenrutchbanor funkade hur bra som helst. 🙂 Det är inte lätt det där när författare som tillhör en viss genre plötsligt ger sig in i en annan. När förväntan är annan än det som levereras. När boken dessutom hamnat på fel hylla blir det än mer fundersamt. 😉

    Spännande med boken. Jag dammar av platsen i hyllan och ser fram emot att snart kunna placera din bok där. Och du, jag hade valt alla markeringspennorna. Olika färg beroende på vad det är jag vill uppmärksamma. Det blir lite roligare då. 😉

    Kram på dig

    • Det lät som en härlig kombination. Spänning och vattenrutchbanor. 🙂

      Jag har hunnit med åtta kapitel och har inte behövt färglägga så mycket. Mest det jag visste innan. Samarbetet mellan Mac och PC Word stämmer inte när det gäller kursiv stil. Jag är lite trög. Har ännu inte riktigt förstått att det är ”min bok”. Ser den bara som ett viktigt och seriöst arbete.
      Kram, hoppas att du har sol.

  8. ”Jag ska fånga en ängel, ängel från sjunde himlen”.. Ted Gärdestad.. ja det var vad jag hörde i huvudet när jag började läsa din text.
    Det där när man brister ut i skratt när man läser, är ju härligt. Då har man verkligen blivit berörd (i god mening). Det var så det var för mej när jag läste Magnus Ugglas ”Jag hade en gång en blogg”, en bok jag INTE tror passar allas läsro.
    Han är ju lite tuff i sitt språk och tyckande.
    Men oj vad ofta jag brast i skratt.
    Och sen skrattade jag för att jag skrattade..
    MEN.. jag tror man skrattar lite mindre om man INTE är den som läser, utan är den som sover..
    jag menar.. den som FÖRSÖKER sova när någon annan ligger och skrattar.
    I alla fall.. det är härligt med böcker som berör.. och förstör nattsömn.. 🙂

  9. Både böcker och människor som berör gör livet lättare. Jag ska låna Ugglas bok senare när saker lugnat ner sig. Nu har jag så många egna ord i mitt huvud… och en alltför mörk bild.
    Det är när man absolut inte får skratta som det är ännu svårare att låta bli.

Kommentera

