Månadens boktips – ”De blå damerna” av Kristina Appelqvist

Majboktips

För den som gillar pusseldeckare är Kristina Appelqvist inget dåligt val. ”De blå damerna” är den fjärde och fristående delen i sviten som inleddes med ”Den svarte löparen” 2009. Sedan debutåret har Appelqvist troget kommit ut med en roman om året. Har man inte läst någon bok tidigare föreslår jag att man börjar med den första boken. Det blir alltid en viss hemkänsla när man lär känna karaktärerna från starten och får se hur de formas och utvecklas under resans gång.

Fem studiekamrater, alla tjejer, bestämmer sig för att efter ett helt års studier i konsthistoria på universitetet i Lund, fira med att åka till Kreta. Därnere blir de inspirerade av en guide som berättar att kvinnorna på Kreta för nästan fyra tusen år sedan var ovanligt självständiga. Enligt en tavla kallas de för de blå damerna. Den svenska kvintetten bestämmer sig för att bilda ett hemligt sällskap med samma namn, De blå damerna. Vid strandkanten i mörkret, i den ljumma natten, ligger de tysta och tittar på stjärnhimlen och låter de ljusa tankarna löpa fritt. Tjejerna lovar varandra att bara vara de fem, inga andra. De ska vara fria och självständiga. Ingen ska få utöva makt över dem. Ingen relation ska få begränsa deras liv. De ska alltid hjälpa, stötta och uppmuntra varandra så länge de lever. De kommer fram till att deras styrka både ska förändra världen och förflytta berg.
Västgöta universitet i Skövde och trakterna däromkring är som alltid fond i handlingen till Appelqvists böcker. Min fru Solveig som är från just dessa trakter uppskattar givetvis böckerna extra för det, liksom jag som också kan se platserna framför mig. Den unga rektorn Emma Lundgren är huvudperson i alla böckerna och numera är hon dessutom sambo med polisen Filip Alexandersson. Paret bor i prästgården i Berg. Emma har en viss ovana att hamna i mordhistorier, av böckerna att döma. I den här boken får Filip hjälp av kriminalinspektören Urban Nyqvist samt en kvinna och en man från rikskrim i Stockholm. De sistnämnda är inte så imponerade av livet på landet.
I upptakten sker två händelser som hör ihop, eller inte? Vincent van Goghs målning Det gula huset blir stulen från Konsthallen i Skövde och en död kvinna hittas i en hiss. Den döda kvinnan heter Helena Oscarsson och är ny chefsredaktör på lokaltidningen. Helena är också en av de fem i det hemliga sällskapet De blå damerna.
Nutid växlas med vad som hände på Kreta och det som hänt under de sammankomster som det hemliga sällskapet haft genom åren. Det är inte lätt för poliserna att få de fyra kvinnorna att lätta på sin överenskommelse. En av kvinnorna är dessutom bästa kompis med Emma. Mystiska män dyker upp allt eftersom i handlingen. Appelqvist lyckas som alltid att väva ihop storyn och avslutar med en raffinerande upplösning.

Alfabeta Bokförlag, 2012

Övriga delar i serien: ”Den svarta löparen”, 2009, ”Den som törstar”, 2010 och ”Liv i överflöd”, 2011

17 thoughts on “Månadens boktips – ”De blå damerna” av Kristina Appelqvist

  1. Jag som ännu inte läst något av Kristina Appelqvist tackar för tips och skriver upp på min läslista. Dessutom älskar jag pusseldeckare så detta känns som en given författare att läsa för mig.

    Ha en bra lördag och jag hoppas att det gick bra med klädinköpen igår?

    Kram Lotta

    • Jag är också barnsligt förtjust i pusseldeckare. Både i romanform och på TV.

      Det var storstädning inför konfirmationskalaset nästa lördag. Jag blev fin på kort tid. 🙂 Jag gillar inte att prova plagg efter plagg i trånga provbås. Ännu värre under vintertid när jag ska ta av sig en massa kläder först och om inget passar… 😦
      Önskar dig en fin solig söndag i din del av skåne.
      Kram

  2. Vad roligt! Det är andra gången jag får tänkbara boktips från makarna Lidén. 🙂
    Det förra lästipset stod Solveig för.

    Jag minns att jag har tittat på ”Den som törstar” (pocket) på ICA.
    Den gången valde jag nån annan bok.. och när jag köper från Adlibris blir det nästan alltid sånt som jag redan bestämt mej för.
    Då och då ”går jag runt” på Adlibris och lägger det som verkar lockande i något som heter ”Min önskelista”.. sen funderar jag lite.. å rätt som det är.. slår jag till.. 🙂

    Just nu läser jag Östen Erikssons Änglamannen, efter det tar jag åter tag i ”En man som heter Ove”.
    Innan läste jag ”Vägen mot bålberget” av Therése Söderlind.
    En nästan 1kg tung bok.. men väldigt bra.

    Och nu börjar jag undra..
    varför sätter jag sånna här: ” ” på en del titlar men inte på andra..
    Tydligen en mycket inkonsekvent människa, den här Lena L.. 🙂

    • Tack själv för tipset om ”Min önskelista” på Adlibris.
      Vilken bra kombination. Inre motion och yttre motion i samma paket. 🙂
      Antagligen fick de första på Änglamannen vingar och flög iväg.
      Jag gjorde en tjusig tabell när det gäller att skriva kursivt eller inte kursivt i arbetet med ”Mina fotsteg i ditt hjärta” för att få allt rätt. Jag hade att bita i med tanke på biofilmtitlar, låttitlar, TV-program, radioprogram, albumnamn osv. När någon sjöng en strof från en låt blev det bara ”runt” precis som när någon pratade.

  3. Har sagt till mig själv att nu är det dags att beta av alla böckerna i bokhyllan, 1 i taget.
    Har börjat med ´´Magnetisörens femte vinter´´ av P.O. Enqvist. Ganska bra, men vissa partier är så sega.
    SV: denna ljusa årstid är jag sällan uppkopplad. Jag vill faktiskt hinna njuta av våren och sommaren.Men jag kollar dagligen mailen, läser nyheterna och ibland betalas det räkningar.
    Förstår inte alla dessa som ständigt och jämt måste vara uppkopplade. Varför inte mötas öga mot öga istället?

    Ha en fortsatt bra helg
    Sorry att jag inte besökt dig på ett tag
    mvh

    • Det är samma sak här. Vi har fyrsiffrigt med böcker. Det känns i ryggen vid varje flyttning.
      Du tänker helt rätt. Vid den här tiden på året är det trevligast att njuta av annat än att sitta bänkad framför datorn. Däremot kan det vara trivsamt att göra små besök då och då. Som en avrundning på kvällen, när det är trist väder ute. Även om jag aldrig har träffat de flesta av mina bloggvänner har de blivit så kompisar som jag vill titta till med jämna mellanrum. Se vad de gjort, om de mår bra osv. Öga mot öga vinner i en jämförelse om det är vänner du syftar på. 😉 Där handlar det om andra människor och relationer som är superviktiga att vårda. Jag har vänskap som hållit i sedan barnsben.
      Önskar dig en fin söndag. Min kommer att bli datorfri efter lunch.

      • Jag är inte alltid så social, så det passar perfekt att titta in till bloggvännerna och skriva en rad. Men 1 poäng till dej, för ett möte öga mot öga vinner i längden.
        dessa fina dagar föredrar jag att t.ex. sitta ute i solen med en god bok.
        Datorn får ett kort besök vid morgon- och lunchfikat, och ett något längre besök på kvällen

        Ja, det blir ju lätt att man samlar på sig böcker. De är svåra att bli av med, jag menar de som du inte vill behålla. Det finns knappt någon som vill köpa beg. böcker

        Ha en fortsatt bra dag

Kommentera

