Tio små ynkliga ord

DSCN8490

Att det ska vara så svårt att hitta tio ynkliga ord. Jag kräver inte omöjliga elva. Det ser så enkelt ut och det känns som om jag ska lura småbarn på godis när jag tar fram ett mynt och börjar skrapa. Självförtroendet är på topp.
Först hade jag mått dåligt en stund. Det var när Solveig sa att det inte behövdes något mynt. Istället började hon skrapa otäckt med en nagel. Jag hatar det ljudet och minns läbbiga stunder från svarta tavlan i klassrummet där det skrek i mina öron. Snabbt trollade jag fram en turkrona. Trodde jag. Vi turades om. Jag lät Solveig börja. Sedan skrapade vi en i taget. Samma gamla visa. Vi blev lottlösa. Eller… egentligen skrapade jag fram en massa bokstäver precis i mitten av spelplanen. Solveig sa att de inte gälldes.
”Varför inte då?”
”Det fattar du väl?” fick jag till svar.
Dumt att bråka om små bokstäver men tänk om hon har fel för en gångs skull. Även
Sol-veig har sina fläckar. I så fall har vi missat väldigt ofta ”D-i-n-a b-o-k-s-t-ä-v-e-r”.
Nu är jag ensam. Det regnar och humöret är relativt lågt. Fram med kronan. Här ska skrapas klart… och sedan ska jag ringa till Visby. Eller ska jag vänta på att de ska ringa? Vänta på att gräset ska växa… nix, jag ringer. Åker gärna till min favvo-ö och hämtar en check. Där skiner säkert solen likt i Karlstad. För en mille får man fortfarande rätt mycket. En bra investering borde vara att köpa lotter för pengarna. Man vinner på var tredje… 😉

 

31 thoughts on “Tio små ynkliga ord

  1. Ha ha du är väl härlig, hoppas du kommer i väg till Visby och får med dig en check hem 😉 Vinst på var tredje, det är inte första april idag. Ha en härlig onsdag även om det regnar. Men det gör inte så mycket våren behöver regn för att kunna vara vacker.

  2. Hej på dej! Hörde om en i teve för många år sedan. Hans pappa gav var och en i familjen 10 lotter en gång om året. Det blev alltid minst EN vinst i varje bunt. Du ska alltså köpa ca 40 lotter = 1200 kr i kostnad.. Och du kan vinna ? Man vet aldrig.. Bara Svenska Spel vet hur mycket som vinns och satsas på x antal lotter i följd.
    ”Livet är ett lotteri”, och du har redan vunnit högsta vinsten med eller utan en ynka stackars ”liden turekrrona i borrsen”, som en infödd Ystadborna skulle säga.
    Lotter är hopplösa för alla —- utom vinnarna. 😉
    Men mitt råd är ändå: Köp en ny i hemlighet och unna er båda lite spänning. Utan lotter.. ingen chans alls. 🙂 och DET vill du väl ha? I mille kan man väl alltid stoppa i ”nåt lidet hull”?

    • Tack för tipset. Om jag vill snåla lite kan jag avstå själv. 😉 Visst är hela livet som ett lotteri. Känns så ibland. Ibland inte. För oftast tror jag att det finns en mening med att saker och ting händer.
      En mille kan jag definitivt stoppa i nåt lidet hull. 🙂 Ett engelskt fotbollslag och stad.

  3. Hej på dig Bosse och tack för kommentaren.
    Det är alltid roligt att läsa dina texter och jag är lika nyfiken varje gång på vad du skrivit om.
    Under min ”paus” kommer jag att titta in lite då och då och kolla upp så att du sköter dina plikter med skrivandet.
    Må så gott, ha en skön sommar och varm kram från Värmland!

    • Det glädjer mig att du gärna besöker min blogg. Ska försöka sköta mig. 🙂 Njut du av livet utanför datorn under den ljusa tiden på året. Måste vara extra trevligt att ha nära till växter och blommor som du har. Jobba bara inte för hårt och ofta där.
      Jag önskar dig detsamma.
      Kram från Ystad.

  4. Nu gör du mig nyfiken! Denna lott har jag aldrig sett. Är trött på Triss, man vinner aldrig. Kanske dags för en ny sort i sommar!

    • Den har funnits några år. Först kom pyramiden. Jag föredrar dessa lotter eftersom de varar längre. Numera är det väl samma pris också. Trisslotten är lättare att skicka när det gäller mina bloggtävlingar. Det är enbart därför jag valt den varianten där.

  5. Godförmiddag! Visste inte ens att även du har downstunder… I min värld är ditt humör alltid på topp!:-) Skriver bra gör du hursomhelst. Hoppas du får en fin dag, mys med lite fika och sätt på När alla vännerna gått hem, hjälper alltid att liksom kravla runt i misären en stund, då mår man snart bättre… så plötsligt, ska du se, ringer de och grattar från ringmur och rosor.

    • Downstunder har nog alla. Fast i det här fallet räckte det med att Solveig slutade reta mig med sin nagel. 🙂 Jag är inne i en ny Gyllene Tider sväng sedan jag fick hem deras senaste skiva. Okej! Jag ska inte ha på för högt, inte sjunga med. Får inte missa samtalet. Nu har du gett mig nytt hopp. 😀

  6. På vara tredje!!!!!
    Nja. Jag är för snål (läs fattig) för att hålla på köpa skraplotter och den där typen har jag (troligen därför) inte sett tidigare. Trodde först du löste nån sorts korsord. (Vilket jag gärna gör däremot)

    • Det är kanske bäst att avstå men ibland blir det frestande. Bara man har karaktär. Det har jag i mängder. 😉 Jag gillar också korsord. Nu till sommaren blir det mer av den varan. Jag skickar in och har vunnit rätt många gånger. Vinsterna kommer i stim. Oftast lotter som vi sedan INTE vinner på…

  7. Har aldrig sett den sortens lott, men vinstchansen är väl lika stor eller liten som vanligt. Man är egentligen ganska lättlurad. Även om man är 100% övertygad om att man aldrig vinner, så fortsätter man ändå att köpa lotter. Ibland går nog inte hissen ända upp. Ha det bra i regnvädret

  8. Skitväder här, och mitt humör och inspiration är inte på topp. Jag känner mig lättretad just nu.
    Kanske jag ska pröva med en kopp fika och se om det hjälper

    Ha en fortsatt bra dag

  9. Ännu en fantastisk vardagshändelse – så kul att läsa!
    Vilken spännande lott… aldrig sett! Håller tummarna för att det blir en resa till Visby då 🙂

  10. Jag förstår verkligen inte hur den skraplotten fungerar. Logik är inte min starka sida. 🙂
    Om du nu ska åka till Visby för att hämta hem en storvinst så kan vi väl åka samtidigt? Plockar du upp mig på vägen, jag fixar förnödenheterna.

  11. Det är bra att du är på din vakt Petronella. 🙂
    Vi vinner ibland. Ofta tv¨-tre tillfällen i rad. Aldrig något stort. Sedan händer inget på en lång tid. När jag vinner tar jag aldrig ut en ny lott utan väljer alltid pengar.
    Kraaam

Kommentera

