Lilla rapsturnén

Rapsett

Jag gillar verkligen det gula majhavet.

Rapstvå

Både på långt håll och nära inpå.

Rapstre

Blev nyfiken på väderkvarnen som jag såg långt därborta genom kameralinsen.

Rapsfyra

Steget till att bli sugen på att fika är aldrig för långt. Vi gjorde ett stopp på Åbergs Trädgård & café i Öja. Njöt av hembakat vid ett av borden utomhus.

Rapsfem

Vi gillar att vandra runt på våra favorit-handelsträdgårdar och alltid kommer vi hem med något som vi ”behöver”.

Rapssex

Jag vågade mig inte på att provsitta.

Rapssju

Röd Rhododendron har vi redan hemma som blommar. Nu betalar vi och åker vidare till nästa rapsfält.

Rapsåtta

Rapsnio

”Vindkraften” informerar oss om att vi är snart hemma igen på mammas gata. Två dagar senare hade vi tänkt oss den ”Stora rapsturnén”. Då var vi lyckligt omedvetna om att den skulle regna bort.
Jag önskar er en fin avslutning av maj. Njut av naturen och ta vara på varje dag.
Carpe Diem.

35 thoughts on “Lilla rapsturnén

  1. Härliga bilder från rapsturnén och djupt impad av ditt lokalsinne, Bosse! Den där koppen är bland den finaste jag sett! Passade bra igår! 🙂

    Kraam
    Petronella

    • Ja, det är verkligen något speciellt med detta, som varje år gör mig glad och tacksam över att jag får vara med om det en gång till. Sedan hoppas jag även på att sommaren 2013 blir bättre vädermässigt än vad förra var. Hade vi inte varit en runda på Gotland innan midsommar skulle jag kunna säga att det aldrig var någon riktig sommar. Bara små glimtar då och då.

      • Just därför har jag alltid föredraget sen semester. Slutet av augusti, en vecka eller två in i september.
        För då har man glimtar mer eller mindre hela tiden. Dagar. Helger. Och sen först efter semestern, är sommaren slut.
        hade tidig semester ett år för länge sedan, då jag inte kunde välja själv. I juni, före midsommar. Sen var ju sommaren slut! Fick påminna mig om att ”hörrö” det är fortfarande juli! solen skiner”
        Snacka om att det mentala styr en.

  2. Visst är det härligt att åka på rapsturne’, skulle kunna fara omkring hur mycket som helst med min kamera och föreviga allt det härliga gula. Njutbart !

    • Den ramsan sa man ofta när jag var liten. När vi spelade spel i familjen var det extra bra för mig. Både min mamma och min bror gillade gult. Det gjorde inte jag. Jag ville ha den blå pjäsen. Nu är jag glad för att rapsfälten inte är blåa. 😀

  3. Visst är det underbart med alla gula fält nu och allt annat som fullkomligen exploderar ute i naturen nu
    Ha en bra dag
    Kram Linda

  4. Härliga bilder du bjuder på idag!! Visst är de magiska, de där gula fälten 🙂
    Hoppas även du får en härlig avslutning på maj, och att boken snart dyker upp!
    Kramen

    • Det stämmer. Ni har mycket annat fint som inte vi har här i söder. Midnattsol. Norrländska mygg och knott. Surströmming. (som har spridit sig neråt) Din moppe. Den har vi inte här. 😉
      Kram Bosse
      Ps. Hoppas att du hade det trevligt i fredags kväll

  5. Jag funderar på att kravla mig in genom skärmen för att gå på upptäcktsfärd bland dina ord och bilder. Lite som Piff & Puff i julgranen. 🙂 Underbara raps! Den är gulare än någonsin nu. Och doftar så att hjärnan exploderar av huvudvärk.

  6. Fantastiska bilder, vännen! Du är duktig på fotografering….också. Tittar in för att tacka dig. Tack för att du fick mig att hoppa. Jag skickade in ett par sommarkåserier till en tidning (2300 tecken skulle de vara på och bara det var något nytt och lite läskigt och ovant, tyckte jag) och tänk….idag skedde det! Fått inbjudan till mingel och mat på redaktionen och fotografering, bylinebild! Är inte precis landets största tidning men någonstans måste man ju börja. Nu vågar jag. Nu hoppar jag! Tack! Ha en fin kväll.

    • Oj vad glad jag blev! Måste bara in och kommentera direkt. Stort GRATTIS! 😀
      Jag såg det direkt vid första läsningen på din blogg. Snabbt gick jag tillbaks och läste tidigare inlägg. Inget snack om att den mannen har möjligheter. Säkert större än vad han har en aning om själv. Storleken på tidningen är oväsentlig. De mindre är oftast en mycket bättre start av flera anledningar. Underbart att du vågade. Du är värd det och det viktigaste… jag ville att MÅNGA människor skulle få glädjas åt din personliga skrivstil. Fira och njut men lova att behålla din ödmjukhet.

      • Har inte ord. Hur jag än försöker blir de alltför futtiga. Ingen har någonsin sagt något så fint om mitt skrivande. TACK!

  7. Det är snyggt med rapsfält och blå himmel!
    Väderkvarnen var också fin.
    Det är väl klart att du inte kunde sätta den i stolen.. den var ju redan upptagen av en kopp.
    Sen undrar jag.. vet du om den röda gullvivan har något namn?

    • Samtidigt kunde det varit spännande om det varit tvärtom. Gul himmel och blå rapsfält. Jag hade en spännande inre stund vid väderkvarnen då jag önskade att jag inte var en expert på Kurt Wallanderboken. Jag fick kalla kårar längs med ryggraden och väntade nästan på att höra smygande steg. Det hade i så fall blivit det sista jag hört i detta livet.
      Svaret är NEJ. Jag kommer inte ihåg. Visst är den fin. De är duktiga på att sätta ut namn på allt på Åbergs Trädgård. Man kan även få ta med sig ett häfte med alla latinska namnen. Nästa gång jag inte kan sova ska jag läsa…istället för att räkna…

Kommentera

