Längtan

Längtan. Det är ett otroligt vackert ord med många inre bottnar. Fast jag åldras synligt på utsidan har jag kvar förmågan att kunna längta. Jag gör det numera med en ärrad touch. Låter aldrig saker skena iväg. Håller i en osynlig handbroms. Vetskapen om att saker kan gå fel finns ständigt i min närhet. På gott och ont.
Idag fick SolBo Förlag äntligen reda på att ”Mina fotsteg i ditt hjärta” ska vara på väg. Om jag ska vara ärlig hade jag tröttnat på att gå in i aktuell mejlbox. Så många oräkneliga tittar i över en vecka utan resultat. Igår fick det vara nog. Resignerat gjorde jag bara ett par obligatoriska besök. I förmiddags satt jag och läste Ystad Allehanda under förmiddagsfikat. Då ringde den fasta telefonen. Jag tog med mig min rykande kopp, resten av fikat och gick ner och svarade. Det var min älskade moster Majsan. Hon undrade hur det hade gått, liksom många andra gjort i ett par veckors tid. Samtidigt som vi pratade om allt mellan himmel och jord lät jag fingrarna nästan av sig självt söka sig till Förlagets inkorg. Därför fick min gudmor reda på nyheten först av alla.
Handbromstänket. Kan ge ett bra exempel som jag tvingas förkorta rejält. Vi hade i sju månader längtat efter att få bo i ett visst hus. Vårt hopp hade pendlat mellan hopp och förtvivlan så många gånger. Lurade. Priset som hela tiden höjdes. Väntan. Tystnad. Vi letade andra objekt. Lämnade bud. Förlorade. Tvingades bo kvar i vårt redan sålda hus. Betalade dyr hyra. Så ringer mäklaren och undrar om vi fortfarande är intresserade. Vi låter generöst andra parten bestämma priset. Flyttdatum. Precis allt. Vi är så lyckliga. All den långa längtan efter en bra bostadslösning är över. Vi seglar fram på moln. Inför affärsuppgörelsen på fredagen får vi reda på att andra parten ska komma ett par timmar senare och skriva på. Skönt att slippa mötas öga mot öga. Vi köper en tårta med texten ÄNTLIGEN garnerat prydligt på grädden och tar med oss den till mäklaren. Skriver på alla papper. Betalar in ”startavgiften”. Åker direkt upp till Hotell Falkenberg Strandbad och firar en framgång som vi verkligen är värda efter allt slit, sjukdomar, cancer och död. Har en underbar weekend. På måndagen tar jag itu med brådskande ärenden. Flyttar barnens skolgång. Beställer besiktningsman m.m. Vår mäklare har börjat sin semester. På onsdagen ringer han hemifrån. Låter beklämd på rösten. En Bosse berättar för en annan Bosse om vad som INTE hänt. Namnteckningarna är inte på plats. Skulle först kommit dit på fredagen, ändrat till lördagen, måndagen, tisdagen. Nu hade säljaren tagit tillbaka allt utan en bra förklaring. Min namne är ytterst förvånad trots sin långa erfarenhet inom yrket.
Det där var en riktigt förkortad variant. En snäll variant. 😦
Kopplingen. Jag vill först se att böckerna hittar till rätt adress. Att det är rätt böcker. Att färgen på omslaget är 100 % likadan som på bilden som Jennifer tog och som vi är utlovade efter att ha betalt ett extra provtryck. Att det står på svenska och inte på danska. 🙂 Först då kan jag sätta dit ett ÄNTLIGEN på rätta stället. Då är min längtan efter att få ge ut en roman i hamn… för denna gång. 😀

Omslag äntligen

Bild

57 thoughts on “Längtan

  1. Nu är det spännande, tänk att du skrivit en bok, alltså din bok, dina ord, varje rad har du plitat ned, otroligt fascinerande tycker jag. Sätt upp mig på beställningslistan vill gärna köpa ett signerat exemplar. den förmånen måste man väl som bloggläsare ha……

    • Det blev en annan känsla när jag fick en provbok. Då var det mer på riktigt. Jag har umgåtts med Sebastian och Lena så länge. Vi är som gamla kompisar. Ibland har vi tagit pauser när jag istället träffat Tess och Tiger. Två mysiga ungdomar som är två år yngre. Det manuset heter ”En andra chans”.
      Bakom fliken ”Köp boken” i Headern finns snart de rätta anvisingarna. Ditt ex. ska naturligtvis inte åka grön postenpåse de få meterna. Författaren var en gång i tiden en av Halmstads snabbaste brevbärare (om han får skriva det själv. :)) Sätt in 150 kr och följ anvisningarna.

    • Det är klart att jag menade. Jag hade skrivit lite fel men hotellet heter inte Strandbaden längre. Jag har också många härliga minnen från Strandbaden i Falkenberg. Det hände ibland att vi åkte dit och roade oss på sommaren. Du och jag har kanske träffats där någon gång. Förlåt om jag trampade dig på tårna vid någon dans. 🙂 Vilken utsikt. Romantiska promenader i sanden i månsken. Gå ut på bryggan.

  2. Det där med längtan kan vara lite lurigt och spännande. Det innehåller så mycket känslor det där lilla ordet. Att längta till eller ifrån, Vilken sabla pers det där med huset… hur gick det till slut undrar jag?? Förstår att du inte ropar hej förrän du håller paketet i din hand!! Glöm bara inte
    att jag så gärna vill köpa ett signerat exemplar, precis som Åse säger, det måste vi väl ändå ha som förmån, eller….. 😉

    Ha en fortsatt mysig kväll!
    Kramen

    • Sju bokstäver med många betydelser. Både positiva och riktigt sorgliga. Så olika för alla människor.
      Den historien nuddade jag bara vid för att förklara handbromsen. Man ska inte ta ut något i förskott. Jag skulle kunna skriva en halv roman bara om den skumma affären. Även i svåra situationer kan man i efterhand lära sig saker. Kanske kommer andra versioner om händelsen i kåserierform på bloggen någon gång. 🙂

      Tryck på ”Köp boken” om några dagar. När jag kontrollerat böckerna kommer kontonumret in. Följ anvisningarna. Vill du ha något speciellt nerskrivit så…
      Här blåser det och regnar och är lite solsken om vartannat.
      Blåskram

  3. ja längtan är underbart och samtidigt frustrerande…man/jag längtar till något speciellt som helst skulle finnas just nu ;-)….vad spännande med din bok, den vill jag verkligen läsa..
    kram Åsa
    ps jag förlorade 😦

  4. Vi har varit med om något liknande som ni med huset. Hemskt är ordet. Jag ser verkligen fram emot att sjunka ner i din bok i sommar. Jag är inte lite nyfiken 🙂

  5. Jag hatar att vänta och leva i ovisshet. Men känslan efteråt är underbar. Grattis till Boken med stort B (den första boken måste väl ända vara med stort B?)

  6. Det är härligt att ha något att längta efter – ja, kanske längtade man mer när man var barn, som du antyder är det vanligaste? Man slutar aldrig att önska och hoppas, men önskningarna ska helst inte infrias omedelbart och inte utan att man fått kämpa lite först.. Då blir det mera värt, när de äntligen uppfylls. ”Utan väntan – ingen längtan”. Så det är som det ska vara…
    Håller tumlingan för att det är rätt böcker som kommer och att du blir nöjd med tryckningen! Vad stolta Solveig och döttrarna måste vara över sin författarBosse 🙂 🙂 🙂 alla tre!

    • Jag brukar gilla att suga på karameller. Gillar att se fram emot saker istället för att slita upp paketen. Men detta var en onödigt lång väntan…
      Bra uttryckt av dig. Utan väntan – ingen längtan.
      Det är värt fyra solar. 😀 😀 😀 😀

      • Instämmer på 1. Tack på 2.
        3. Den femte solen lyser här! 🙂
        4. Skulle velat se dig slita upp… Hade varit värt 10 🙂 minst!
        Ha de’!

  7. Förstår att du inte vill ta ut glädjen i förskott efter det du varit med om. Vilken otur att träffa på så veliga säljare. Du måste berätta var jag kan köpa din bok. Ha det gptt.

    • Hade de åtminstone bara varit veliga. 😦
      Boken går att köpa här. Bara här till att börja med. Så fort jag ser att allt stämmer med leveransen lägger vi in SolBo Förlags kontonummer. När du trycker på fliken ”Köp boken” under min Gotlandsheader finns anvisningar.
      Kram från ett blåsigt Ystad.

  8. Det är klurigt det där med längtan. Kan vara alldeles underbart att få längta, räkna dagar och se fram emot spännande livsäventyr. Men längtan och förväntan kan också förvandlas till känslomässigt kaos, sorg och ilska. Men det härliga är att vi inte kan låta bli att längta och hoppas. För visst vore det trist om vi slutade att längta av rädsla för allt som kan gå fel.

    Nu är det inte långt borta Bosse. Snart är din debutbok redo att släppas ut på egna ben. Skapa sig ett eget liv och visst är det en svindlande tanke att dina ord, dina karaktärer och dina tankar snart kommer skapa sig ett eget liv i andra människors hem. Din bok kommer färdas på tåg, bussar och kanske även på flygplan jorden runt. Den kommer ligga där på bord bredvid sängar, stå i andra människors bokhyllor och finnas i människors födelsedagspaket. Dina ord kommer att beröra många människor. Det är stort.

    Jag ser fram emot när din bok dimper ner iådan och jag hoppas också att du, om du inte redan har gjort det, snart sätter dig ner och knattrar på tangentbordet på vad som ska bli nästa bok. För detta är bara början på äventyret.

    Ta hand om varandra och njut av de sista ljuva majdagarna i vårt vackra Skåne.

    Kram Lotta

    • Det där med längtan är verkligen dubbelbottnat. Om man saknar någon/något som absolut inte går att ersätta är det tufft och klingar sorgligt. Annars kan det vara både nyttigt och berikande. När jag tänker personligen på ordet/begreppet ser jag mest ett romantiskt skimmer runt ordet. Helst om man säger det mjukt. Då ser jag ett ljus som strömmar till från en okänd men trygg framtid. 🙂

      Ditt nästa stycke får min längtan att bytas ut mot glädje och förväntan. Eggande och mjukt kittlande ord från en ordkonstnär. Jag följer dina snälla ord och ser det framför mig. Precis så vill jag att det ska bli. Varför föddes jag med fantasi? Varför såg jag plötsligt att någon somnade med min bok på näsan? Hur någon annan suckade djupt och placerade boken elakt bakom andra böcker i en ranglig bokhylla, efter att ha läst sju sidor och börjat prata vresigt med ord som inte finns i Svenska Akademiens ordlista? En snällare drömbild som jag haft i många år är denna. Tänk att ex se någon läsa min bok på ett tåg eller en flygplats. Jag går förbi och sätter mig bakom. Hör hur den läsande personen blir avbruten i sitt läsande.
      ”Stör mig inte snälla. Jag läser en jättebra bok.”
      ”Vem är Bosse Lidén?”
      ”Det vet jag inte. Det spelar ingen roll. Hoppas att han har skrivit fler böcker.”

      Det hade varit jag i ett nötskal. Jag brinner för att skriva. Vill roa och oroa. Att läsaren ska skratta och känna ett nöje i att läsa mina ord. Om de gråter en skvätt på vissa ställen blir jag också nöjd. Om det är på de rätta ställena och av de rätta orsakerna. 😉 Själv vill jag inte stå i rampljuset. Jag sitter hellre i trädgården under ett fruktträd och skriver på nästa roman. Men mest av allt umgås jag helst med mina ”tre tjejer”. Utan dem hade jag inte varit någonting. De finns alltid där vid min sida. I vått och torrt. I medvind och motvind. Precis som du är jag lyckligt lottad på den fronten.
      Tusen tack för en av de finaste kommentarerna jag fått på bloggen under dessa elva månader.
      Bamsekram från Bosse

    • Ondskan och falskheten har många ansikten. Vi var säkert inte ensamma att drabbas. En annan gång ska jag ta upp det i bloggen.
      Det är både kittlande och overkligt. Provboken blev snabbt ett naturligt inslag. Jag tror att jag kommer att känna likadant även när jag tittar in i en bokhylla och ser exakt likadana bokryggar. Självklart vill jag att dessa ryggar ska minska till antalet under sommaren och hösten. Visst ska det bli spännande när det ringer på dörren. Hur är de förpackade? Finns de i tjusiga kartonger? Kommer jag att småle eller bli lite blöt i ögonen? Nypa mig själv i armen? Blir det idag, imorgon eller först på fredag?
      Är det säkert Hanna att du inte smög ut till tältet på natten?
      Kram

    • För en stund sedan ringde posten. Tre minuter sernare var de här med en massa böcker. Tyvärr var det inte mina. Det stod att författaren hette Solveig i förnamn. Annars stämde efternamnet. Imorgon får det vara ett annat förnamn. 🙂

  9. Ååh… nu blev jag glad! Tänk att din bok är klar… måste vara en härlig känsla.
    Vilken otur med den där husaffären. Hur gick det sen då? Förstår din handbroms 🙂
    Skriv upp även mig på beställningslistan för ett signerat exemplar… nu längtar jag!
    Ha det gott!

    • Det är bra med en handbroms så man inte svävar iväg. Här blåser tillräckligt ändå idag. 🙂
      Gå in på fliken ”köp boken” när jag berättat att böckerna har kommit fram lyckligt. Där står hur du ska göra. Än så länge har vi inte lagt dit något kontonummer. Du kan sedan i ett mejl bestämma vad du vill ha för ord i din bok. Syftar på innan själva texten börjar. 😉 Annars står det samma sak i alla böckerna. 😀
      Här blev så skönt lagom till fikat på eftermiddagen. Då kom solen och värmen på besök. Sitter man bara i lä är det riktigt njutbart. Dessutom är det onsdag. Jennifer är kock då. Underbart att höra orden. ”Pappa! Maten är klar. Du kan komma nu.”
      Kram

  10. Mmmm, längtan är verkligen ett vackert ord. Och med många bottnar, precis som du säger. Vars innebörd kan vara så otroligt smärtsam…

    Jag stämmer in i Åses kommentar. Imponerande att få ge ut en alldeles egen bok. (Även en dröm som jag har faktiskt…) Jag skulle oxå uppskatta ett signerat ex…;)

    Kram!

    • Det kan göra riktigt ont ända in i djupaste hjärttrakten. Ibland är det en märklig blandning av olika känslor som är svåra att sätta namn på. Som kommer och går som tåg. Tycks leva sitt eget liv och ha sin ojämna tidtabell.

      Trevligt att läsa att du delar min dröm. Ännu trevligare när jag besöker din blogg någon gång i framtiden och läser att snart…mycket snart… 🙂

      I fliken ”Köp boken” står snart alla uppgifter om hur man ska göra om man är sugen på att köpa en bok och om man vill ha den signerad med någon text.
      Kram

  11. Ja att längta är en fin känsla, även om jag inte alltid vet om jag kommer att kunna säga ”äntligen”. Förstår er vånda och att man inte vill ta ut segrar i förskott. Fast ibland är det enda chansen kanske, att få känna segerruset :-).

    • Det hade varit kul att påminna dig om denna kommentar om något år. Om din dröm blev verklighet. Då skulle jag också bli glad. 🙂
      När jag sent om sido äntligen fick en bekräftelse på att den var tryckt kändes det lättare att andas. Tiden hade gått över rejält. Jag hade inte rotat i anledningen. Men igår var definitivt sista dagen som jag hade haft tålamod att vänta.

      • Ja påminn mig gärna om ett år :-). Jag har redan anmält mig! Och skönt att du andas lättare luft.

  12. Jag längtar och min längtan är blandad med hopp. Jag är en obotlig optimist och har drabbats av en massa besvikelser men det vill liksom inte hjälpa. Hoppas, längtar och tror lik förbaskat. När jag ibland får kritik för det så brukar jag säga att man vet inte förrän man provat och det värsta som händer är att man glatt sig i onödan. Sedan kan man ju bli skogstokig på husaffärer och annat som är onödigt krångligt, jag älskar nämligen även det enkla och smidiga 😉

    • Lova mig att ALDRIG ge upp Lippe! Du resonerar helt rätt. Motsatsen är verkligen inte att föredra. Sedan finns det alltid mörka dagar och stunder. Det gör det för alla. Även för de som inte vill erkänna det.
      Skogstokig var ett bra ord för husaffärer som går snett. Det var många negativa känslor vi kände där ett tag. Tungt tungt och många varför.
      Det enkla och smidiga kan vara en bra taktik i många lägen. Att inte krångla till det. Annars är jag en mästare på att klumpa till saker ibland. Kan gå åt Papphammarhållet. Alltid roar det någon. 😉

  13. OOOppppps! Det var långt ner till kommentarsfältet idag! Men så blir det när man är sen av sig.

    Men precis som med Längtan! Förr eller sedan kommer man dit man ska!
    Och jag hoppas att det inte ska dröja länge till, förrän du kan sätta det där ÄNTLIGEN på rätt plats.

  14. Jag känner igen mej i det där med att vilja vara säker innan..
    Ropar sällan HEJ innan hoppet över bäcken är avklarat. Och ibland är jag mycket försiktigt i att ta beslut. Låter ”frågan” tröskas runt inom mej, många gånger innan det avgörs.
    Då och då är det nog för att skydda mej själv från besvikelser.
    Vid några tillfällen har jag blivit glatt överraskad. Sånt är roligt! 🙂
    Nu håller jag tummarna för att allt blir bra med utdelning av RÄTT böcker i RÄTT nyanser till RÄTT brevlåda. 🙂

    • Det är svårt att veta hur länge saker ska tröskas tycker jag som stadspojke. Är rädd för att det ska bli som med maten i kossans speciella ätsystem. En djurisk centrifug där livet går i ständig repris, som i ”Måndag hela veckan”. 🙂
      Alla har vi våra personliga knep för att gardera oss mot besvikelser. Stora som små. Medvetna eller omedvetna.
      Att bli glatt överraskad av sina egna beslut är en skön känsla. Gjorde jag verkligen så? Att jag bara vågade? Känner igen den känslan. Om jag skulle skriva en bok eller varför inte två på en kafferast. Så himla svårt ska det inte vara. Eller vänta till natten och ta hjälp av en spökskrivare? 😉
      Tack för hjälpen med tummarna. Rätt böcker. Rätt nyanser. Vad menar du med RÄTT brevlåda? 28 000 böcker i RÄTT brevlåda. Milde tider. Måste hämta skohorn, eller finns det speciella bokhorn? Synd att de slutade med programmet ”Fråga Lund”. ”Fråga Ystad” med Björn Ranelid är visserligen fräckare men…varför blir jag alltid så tramsig när jag är trött? Det är många som genom åren råkat illa ut för det. 🙂

  15. Längtan – försmäktande känsla av vemod och nostalgi. Ordet innefattar så mycket olika känslor. Alla längtar vi genom livet på att våra önskningar ska bli uppfyllda. Vi hoppas och tror. Ibland sviker oss hoppet och vi blir nedtyngda av besvikelse… men så en dag sker något oförutsett och den önskans uppfyllelse som först såg så hopplöst långt borta ut finns plötsligt där – uppfylld. Hänförd jublar man och lyckans varma känsla sprider sig i hjärtat … ”Det är fullbordat!”
    Grattis Kramar, du fine och go´e författare och skribent! ♥

    • Tänk om det är precis tvärtom? Egentligen handlar det om Kejsarens nya kläder. Det finns ingen bok. ”Mina fotsteg i ditt hjärta” är ett luftslott. Alla tusentals oräknade timmar som jag suttit och skrivit i min ensamhet har jag bara drömt. Snart vaknar jag. Det är dags att bygga en ny hög bro över… 🙂

  16. Oj vad jag fick scrolla idag för att komma hit ner! KUL att du får så härlig respons och jag är med i skaran som väntar på boken och som förstår din längtan. Jag har ju själv levt i denna ett par gånger vad gäller egna böcker. Sen finns så mycket av längtan i livet och det vore tomt att inte få längta och hoppas. Det är hoppet som bär oss!

    Du behöver inte oroa dig för att du lever i en dröm – snart ska du känna verkligheten och det blir svettigt när du ska leverera alla böcker som beställs! Jag är så glad för din skull och ser fram mot att boken kommer även till mig!

    Nu lämnar vi snart södern för ryssvärmen i norr. Det känns som att sitta på två stolar och nästan hamna mellan ibland … Var hör vi hemma?

    Kram från Småland i alla fall!!

    • Det är lugnt och skönt att få läsa KlokMosters ord på kvällskvisten. 🙂 ”Det är hoppet som bär oss.” Så sant som det är skrivet.
      Det är knappt jag vet var du bor. Ska ni åka hem eller bort om några dagar? Förstår att det måste vara en konstig känsla. Om ett par månader tror jag att det känns bättre när ni landat på riktigt. Visste inte att det var ryssvärme däruppe. Vilken kontrast mot när ni lämnade. Ta det försiktigt på vägarna.
      Kram från Skåne.

      • Ja du, jag vet inte själv men min lagvigde säger att för honom är det ”hem” och det är kanske så eftersom vi har vårt bohag där bl.a. Konstigt är det … Nu ska vi lämna det som vi känner är vårt för att åka till nåt annat som också är vårt …
        Det blir nog bra med tiden.
        Kanske ni kommer på en liten tripp nån gång och får landa här hos oss och se ”hur vi har det”.
        Kram tillbaka och vi ska ta det försiktigt på vägarna!

  17. Förkortade varianter är ingenting att ha, nej fy för den lede…Dessvärre har vi väl alla vaknat upp ur det rosa lull-lullet och insett fakta alltför många gånger. Här går vi och väntar på svar om eventuell flytt till en större lägenhet mitt i smeten men jag tar det väldigt piano, hetsar inte upp mig. Först när vi står där med nyckeln i handen, då vet jag att längtan och drömmen blivit verklighet. Det kommer att gå bra med boken. Och jag kan läsa den på danska om det nu skulle vara så;-)) Ha en fin dag!

  18. Jag försöker hålla tillbaka gråten här. Detta inlägg är det jag känt igen mig mest i sedan jag började läsa bloggar för drygt tre år sedan. Jag förstår precis.

Kommentera

