Även ett av våra favoritfik på Österlen

DSCN85890004Olof Viktors två

Det är inte alltid som de låga blodsockertillfällena dyker upp som på beställning, men ibland kan det bli riktigt bra. I vanliga fall skulle jag tagit någon nyttig smörgås med fibrer och en grönsak på. Förresten. En bakelse med rötter från en vacker huvudstad måste tillhöra det smartaste man kan stoppa i sig. Massor av nyttiga frukter. Ni ser väl allt det gula? M-a-n-d-a-r-i-n-e-r. Det kryllar av dem i en Budapestbakelse. Om man tittar åt rätt håll. Det optimistiska hållet. 😀
VAR är då bättre att hamna, än inlåst i en kiosk eller på ett konditori? Svaret är givetvis på Sveriges bästa café. Bara några bakelsekast från Ystad ligger detta populära fik i Glemmingebro på Österlen.
För första gången skulle White guide betygsätta Sveriges caféer efter att ha testat 250 caféer i landet. Av de 175 kandidater som finns med i ansedda White guide café fick olof viktors flest poäng. Här kommer den vackra och tungt vägda motiveringen.
”För att med exceptionella bröd och bakverk samt höga ambitioner på kaffeserveringen ha skapat ett kafé bortom allfarvägarna som i samspel med den traditionellt skånska miljön blivit en destination i sig.”
Prisutdelningen skedde i Kungsträdgården i Stockholm. Ansvariga på företaget var på plats. (Säkert ditlurade på något sätt.)
Matbröd och konditorivaror bakas på plats på olof viktors. Hårdbröd, kakor, skorpor, glass och marmelad produceras i företagets lokaler i västra Ystad. De anställda arbetar alltid med naturliga råvaror.
Dessutom är det mysigt att sitta och fika där. De verkar alltid ha någon spännande konst till försäljning på väggarna. Man kan sitta både inne och ute. Det enda negativa skulle vara om en tung långtradare fick sladd på vintern och hamnade liggandes på vägen och gled i otäck hög fart rakt emot väggen… sådana tankar har bara en bloggskrivare.

Har ni tid tittar ni in här eller ännu hellre på plats om ni har vägarna förbi.
http://www.olofviktors.se/index.jsp?id=1&akt=1&sub=0&lang=se

olof viktors VD Mårten Göthberg var givetvis glad över utmärkelsen
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=101&artikel=5563657

34 thoughts on “Även ett av våra favoritfik på Österlen

  1. Olof Viktors det är både gott och mysigt där. Håller fullständigt med dig visst måste Budapestbakelse vara nyttig man får ju både C vitamin och lite kultur på köpet.

    Nu hoppas vi att vädergudarna bestämmer sig för att vi inte ska behöva bli blöta denna studentdag. Studenten för yngsta dottern för 4 år sedan glömmer man aldrig. Då blev vi blöta.

    Ha en fin fredag. Kram

  2. Jag ser bakelsen som nyttig 🙂
    Sådana där café ställen är ju hur mysiga som helst… Långt dit för mig men vem vet om man någon gång har vägarna förbi!

    Kram Sandra

    • Om du inte har varit på Österlen tycker jag definitivt att ni ska åka hit någon gång. Helst inte jäkta. Ge det några dagar. Här finns så många spännande saker att göra och se på. Aldrig långt till nästa smultronställe. Nej, jag jobbar inte på Turistbyrån. 🙂
      Kram Bosse

  3. Kul att läsa eftersom vårt äldsta konditori i stan också kommit med i guiden. Ekbergs heter det och där jobbar bl.a. en närstående till familjen. Allt är likadant som det var förr – man ändrar inte möblering och sånt utan endast reparerar och bibehåller stämningen. Mycket populärt och mycket gott finns att välja! Kolla gärna och läs under flikarna!

    http://www.ekbergskonditori.se/

    Idag är det en regndag tyvärr …

    • Tänk att de hållit på sedan 1923. Bra läge på gågatan. Nyttiga pajer med spenat. Billig frukosttallrik. En del klarar inte en säsong. Nittio år. Imponerande. De slår kanske till med nya IKEA-möbler när de firar hundra. 🙂
      Betyder säkert en del att komma med i den berömda guiden. Tidigare har det bara handlat om mat.
      Oj. Nu tittade solen fram. Vad trevligt.
      Ha en trevlig helg.

  4. Mmmm!! Jag lovar att den dag jag kommer till Österlen (någon gång ska jag försöka upptäcka Sverige från söder till norr) ska det fiket besökas.

  5. Tänkte precis meddela dig denna glada nyhet. Men du visste redan :-). Blir ett besök där nästa gång vi åker ner till Österlen. Absolut.

  6. Olof Viktors – jag älskar det stället! Det måste man bara besöka när man är på Österlen. Lyckost dig som inte bor så långt därifrån. I mitt nästa liv ska jag bo i en skånelänga lite utanför Ystad…
    Kram från
    Ljushuvudet 🙂

  7. Vilket härligt café det verkar vara. Längtar såååå till Österlen! Har inte varit där sen 2011… 😦 I år blir det inte av heller 😦 Men nästa gång jag skall dit skall jag ta mig till detta café. Vilken tur att du fick blodsockerfall just där! 😀 Det var väldigt bra tajmat tycker jag 🙂 Ha en fin fredag! Kram!

    • Om man inte får det när man vill kan man alltid hjälpa till lite. Det är ju jag som är doktorn. 🙂 I det här fallet blev det dock bara av en slump. Förstår att du längtar till Österlen. Det gjorde vi ofta efter våra besök av olika anledningar i dessa trakter. I Ystad skulle vi bo när vi blev gamla. Tydligen är vi det nu. 🙂 På måndag firar vi två år här. Tiden har gått jättefort. Ha en fin helg. Kram
      Ps. Må bästa kvinna vinna det fina halsbandet du har som tävling på din blogg. Jag håller mig lite på avstånd. 🙂

  8. Hade jag suttit vid ert bort (och nu utgår jag från att det är Solveig som tagit bilden) så hade just Solveigs tårtbit riskerat att försvinna.. 🙂 Den ser jättegod ut!
    Budapest och Schwartswald är inte några favoriter. Men man måste se det positivt, det är ju TUR att jag inte gillar alla typer av bakverk.. för hur skulle jag annars få plats i magen med choritzokorvar, lasagne och panpizzor? 🙂

    • Det kan ibland vara vanskligt att utgå från någon eller något. 🙂 Men vi säger så. För denna gången. 🙂 Lena: Kan du då förklara för mig varför denna Solveig hade sin tesked i min bakelse?
      Jag tror att alla är överens om att det finns en ”bakverk” som ingen uppskattar. Helst inte om man byter ut den mjuka vokalen mot en hård och smärtsam. 😉

  9. Jag älskar caféer men jag äter aldrig såna där saker. Inte för att jag har diabetes, för det har jag inte, utan för att det är så äckligt sötsliskigt. För mig hade det nog blivit en slät kopp kaffe eller thé, och möjligen något med mandel och mörk choklad – om det hade funnits. Men risken är stor att även det har varit späckat med socker.
    Fruktsallad???

  10. Åhh, guuud så gott! Nu blev ju jag vrålsugen på en sådan där Budapestrulle… 🙂 För hundra år sedan besökte vi Café Annorlunda, neråt dina trakter. Helt underbart och man fick fika så mycket man orkade för en summa! Kanon för en fikaälskare som mig! 🙂

    Kraam
    Petronella

    • Jag älskar B-bakelserna. En rolig sak. Detta blir tredje sommaren här. På måndag har vi bott här två år. Redan från början hade vi bestämt oss för att åka till Café Anorlunda. Vi hade hört om det för flera år sedan. Av olika anledningar har vi inte hamnat där ännu. Men denna sommaren ska det bli. Vi har redan satt upp deras lapp på a-tavlan i köket. Där placerar vi sådant som vi vill göra under sommaren. Det ligger nära Kivik om jag minns rätt. Måste även se den berömda Himmelstrappan som invigdes i dagarna. Arton meter svart trappa rakt upp i himlen. Ulf Lundell gillar inte den. Den och annan konst som de satt upp i närheten gör ett ”Jack” i hans utsikt. 🙂
      Kraaam
      BudapestBosse

  11. Frukt är väl alltid nyttigt, eller…. Sedan att man får lite extra ingredienser på köpet, ja det är en ren bonus, kostcirkeln eller nåt 😉 Österlen har jag åkt igenom, givetvis med en mängd stopp, men inte på detta konditori. Härliga bilder!!!
    Kramen

  12. Mums med fika. Vätternrundan kollar jag gärna på men skulle inte vilja cykla själv. Just nu är det blixt och dunder ovanför Hjo HJÄLP ; ) hoppas blixten inte slår ner! kram Sofia

  13. Å vad mysigt det ser ut! Och jag vet att White Guide har bra omdöme för de Göteborgsfik som var med på listan är de som är bra.

    Det var länge sedan jag senast var på Österlen men nästa gång jag åker dit vet jag vilka jag ska fråga om tips på ställen att besöka.

  14. Det är trevligt att de har utvecklat det från mat till fik. Fanns Ahlströms med bland Göteborgstipsen?
    Det är klart att du ska dra dig ner mot Österlen snart. Inte låta det gå för långt mellan varven. :)Just idag har vi bott här i två år. Fortfarande känns det ibland som vi är turister när vi åker omkring och upptäcker nya småställen. Men allt är betydligt trevligare när den gula lampan däruppe är med på noterna.

    • Jag gissar på att du antingen gick efter utsidan eller inte ens noterade det när du åkte förbi. Det är alla bilar som kör in och ut under högsäsong som avslöjar att det måste vara något speciellt därinne. Det är min favorit också. Budapestbakelsen. Smask. 🙂

Kommentera

