En dag för tidigt

En dag för

Idag för exakt två år sedan:
När vi skulle byta kust, flytta från västkusten till Ystad 2011, valde vi att anlita ett flyttbolag istället för att bråka med våra ryggar. Jag grävde på nätet. Fick fram ett antal firmor som verkade vara seriösa. Bad dem om kostnadsuppgifter. Fastnade till slut för en flyttfirma som hållit på sedan 1958. Bara namnet lät tryggt. Fredrik Åkare. För att det inte skulle bli fel följde jag upp med att dubbelkolla. (Inte så att jag ringde någon Cecilia Lind eller försökte hitta en anhörig till Cornelis Wreeswijk). Därför hade jag två mejl med pris och datum tryggt insatta i en pärm.

Dagen innan flyttbilen skulle komma var vi klara med det mesta. Det kändes skönt att ha full koll på läget. Solveig skulle ta bilen till sista arbetsdagen. Jag själv stod där som en trånande hemmapappa. Gav henne en avskedskram och passade på att byta munbaciller. Fick till en långtradare med släp som smakade mer. Till saken hör att vi bor på en återvändsgata. Väldigt få bilar har skäl att köra in på gatan. Jag hörde ljudet av ett tungt fordon bakom ryggen. På en nanosekund bytte ordet långtradare skepnad.
”Vad är det för bil?” hördes det från två klipska tungor.
Trots att jag inte hade glasögonen på mig gick det utmärkt att läsa texten på bilen. Fredrik Åkare. Ut hoppade två raska killar. En låg kvar i bilen och sov. Trion hade åkt en bra bit på motorvägen.
”Ni är tidiga”, sa jag.
Killen såg ut att ta mina ord som något surt för att klockan var kvart över sju på morgonen. En kvart försent i hans värld. En småsak. Han tyckte säkert att jag var en petig snubbe. Jag sög på nästa replik för att få till rätt sarkasm utan att darra på rösten.
”En dag för tidiga. Ni ska vara här imorgon.”
”Nä”, sa han och visade på sin handdator dagens datum.
Som tur var hade jag papperna tillgängliga i en väska som skulle följa med i vår personbil nästa dag. Därmed kunde jag överbevisa honom.
”Du kan sova vidare!”, ropade han mot bilen. ”Vi ska vara här imorgon.”
”Välkomna åter.”
Eftersom han ändå var på plats i god tid bjöd jag in chefen för att kolla in läget. Frågade om allt skulle få plats i deras största lastbil. Den utländska mannen såg väldigt tvekande ut. Nästa dag blev dramatisk. Det hände så mycket så det är värt minst ett eget kåseri. Jag har svårt att smälta att någon i flyttskaran stal flera CD från min samling, enbart med artister på M. Orsaken är att alla skivor låg i alfabetisk ordning. Det handlade minsann inte om musiksmak utan bara snabba, smutsiga fingrar som grävde sig rakt ner i den låda som var närmast. 😦

Önskar er en fin söndag.  Vi blev väckta i natt av ett knallande som låg rakt över oss ett tag.

Ps. Detta kåseri la jag in på Facebook i maj förra året. Innan jag hade någon blogg. Då i en förkortad version som ändå säkert kändes som låååång av läsarna. 😀

 

 

32 thoughts on “En dag för tidigt

  1. Även om det kostar en slant att anlita flytthjälp så spar man på sina ryggar. Det finns roligare saker än att ha ont i ryggen.

    Har inget direkt boktips att komma med. Som jag sagt förut, har jag börjat beta av mina böcker. Och först i tur stod en tjock kärleksroman. Inte direkt min genre, men jag har svårt att slänga böcker innan jag har gett dem en chans

    Önskar dig en fin söndag
    Kram från ett halvgrått men varmt stockholm

    • Det är klart att man ska ge böckerna och författaren en chans. Har handlingen inte fångat mig inom femtio sidor blir det dock ett avsked. Men det är underbart när det går åt andra hållet. Helst när det är en helt okänd författare för mig. Jag gillar att bli överraskad. 🙂
      Min rygg fixar inga flyttningar längre. Den tiden är förbi.
      Kram från ett blåsigt och kallt Ystad.

  2. Fy för smutsiga fingrar som inte kan skilja på mitt och ditt. Hörde att det var ett häftigt åskväder i natt, jag hörde det inte personligen för jag sov. Men enligt maken hade ett riktigt party Tor .

    Idag hoppas vi på en regnfri söndag, Österlen lockar.
    Kram

  3. Mycket tråkigt med fingrar som inte kan hållas i styr. Speciellt när det händer då man verkligen förutsätter att det är människor man ska kunna lita på som plockar saker. Men visst är det konstigt, man tycker att de skulle vara mer rädda om sitt rykte…

    • Storyn var längre och jag kommer aldrig att få några svar på mina frågor. Sanningen tog nog färjan bort från Ystad. 😦 Det enda roliga är att i ett fodral låg ingen Madonna och väntade. Hon fanns i min grönsvarta CD-väska där jag haft 40 skivor som roat oss i bilen under flera turer mellan två orter. Det var när jag skulle lägga tillbaka de 40 skivorna som jag upptäckte att det inte fanns något fodral att stoppa in Madonna i. Inte heller fanns det en annan CD med Madonna. Där trodde jag stölden var klar. Det kunde vi leva med. Långt senare insåg att stölden var en aning större. Orsaken är att jag är noga. Varje skiva är kopierad på ett papper med fram och baksida. De finns i flera pärmar. Numera vet jag exakt vilka skivor som försvann. Troligtvis i Ystad. Inte helt säker på att tjuven var anställd. Först för två månader sedan fick jag av en granne veta att det var fler bilar inblandade när flyttbilen var här. Tiden hade dragit över och de ville väl bli klara. Själva sov vi över på ett lanthotell eftersom vi skulle göra upp bankaffären först nästa dag. Det tog några veckor innan vi öpnade kartongen med CD-skivor. Först skulle en ny musikanläggning införskaffas. Det här blev ett långt svar som borde höra till ett helt annat kåseri. Nu var det tänkt att handla om En dag för tidigt. 🙂

  4. Så trist med människor med långa fingrar. Vad hade de för förklaring på flyttfirman till det hela? De kunde väl inte påstå att just de skivorna ramlat ut? Smart drag att ha en stor flyttbil. Efter några egenhändigt genomförda flyttar, så inser man att det finns andra som gör det enklare. Det är värt varenda krona. Kram

    • Jag är mycket anti mot personer som inte kan skilja på mitt och ditt. 😦
      Vi har inte kontaktat dem.
      Det var INTE smart att beställa en stor flyttbil. Vi skulle behövt en mycket STÖRRE bil. Kommer kanske i ett annat kåseri. 🙂 Det var en speciell dag där vi betalade för att slippa vara med, men där vi tvingades att vara med flera gånger på olika sätt. Det blev dyrare och dyrare. Fler avtal fick skrivas på. Timmarna på dygnet blev färre och färre. Tur att det var sommar och uppehållsväder.
      Kram

  5. Är inte flyttfirman skyldig att ersätta sådant som ”får fötter” under flytten? Måste nog läsa lite mer här för att förstå hur det kom sig att ni flyttade och så vidare…..Spännande;)

    • Hej Susan! Välkommen till min blogg. 😀 Du får gärna vandra runt bland mina inlägg. Flyttningen hit började med ett skämt som blev allvar. Livet är spännande. Man vet aldrig vart det ska ta vägen. Roligt att vara med på tidsresan.

  6. Det var likadant när vi flyttade ner från Stockholm. Det välrenommerade flyttbolaget lyckades åstadkomma skador på möbler, ha sönder annat och stjäla saker. Mindre kul. Faktiskt skittråkigt när de vägrade tro oss. Kungsholms heter de visst.
    Hoppas du har en bra dag, trots vakentid under natten.
    Kram

    • Jag förstår om ni inte gör gratis reklam för Kungsholms. 😦 Ännu värre om de inte trodde er. Det bästa man kan göra är att sprida ut sanningarna så det blir ringar på vattnet.
      Det var en kall och blåsig dag denna söndag. Hoppas på bättre väder nästa vecka.
      Kram

  7. Det är då självaste f-n att folk har så svårt att skilja på mitt och ditt!!! Håller med i vad nån skrev här ovanför; ska inte flyttfirman ersätta saker som försvinner och ev skador? Är avis på er som tog det stora steget att flytta till Ystad. Vill också dit ner till det hörnet av vårt land… Får väl se vad som händer när barnen blivit flygfärdiga.
    Här hade vi världens åskoväder igår kväll vid 20-21-tiden, jösses vad det smällde…
    Önskar dig en fin söndag! Kram!

  8. Haha, bättre sent, tidigt menar jag, än aldrig.

    Hittade dej efter ett tag. Du har aldrig lämnat några avtryck när du varit inne hos mej, tidigare alltså.
    Ja, hur som, nu vet jag!
    /P

  9. Flyttfirmeproblem.. visst var det väl det som drabbade Anita Lindblom? (sångerskan)
    Hon stred för att få upprättelse men det gick väl åt helskotta med allt, om jag fattat rätt.
    Det är sällan jag lånar ut mina skivor och böcker då det hänt att dessa försvunnit..
    Jag har också, men problemfritt, haft flyttfirmor.. vid ett tillfälle önskade jag att de skulle sno mej.. men.. dom avböjde vänligt men bestämt. Jag tror de ångrar sig i dag. 😀

    • Sånt är livet. Så mycket falskhet bor det här. Jag minns också den dystra dokumentären om Anita L och hennes fighter med flyttfirman. Jag inser att vi kom billigt undan. Ingen ville ha min svenska favoriter med Anita Lindblom. 🙂 Tur för mig. Därför kan jag lyssna på ”Balladen om den blå baskern” eller ”Beatles bossa nova” vilken kall och blåsig Ystadsöndag som helst.
      Samma här. Låna ut filmer, skivor och böcker är jag allergisk mot. De har så svårt at hitta hem igen. 😦
      Var det en snygging med svallande flyttmuskler? 😉

  10. Tog du reda på flyttgubbarnas namn? En av dem var kanske Karl Nilsson.. han som var så bra på att sortera (bräder, ja men han kunde ju ha bytt jobb): ”En del hade hål – dom lade jag för sig och andra var för korta dom lade jag för sej. För Traddirajandidej – Hugg i och håll!
    En del hade kantskav, dom la jag på sitt håll, en del hade böjt sej, dom lade jag för sej.”
    Och sen lade han några ”för sej” själv.
    Ja, du Bosse, att flytta kan vara ett vågspel i sig, än värre om man inte kan lita på firman…
    Du skulle kanske gjort som vi: först flera omgångar med egen bil och till sist det största på ett lastbilsflak. En spännande och billig flyttning, men ack så dryg. Så kan man förstås bara göra om man har ett par mil mellan ”bona”, tålig rygg och gott om tid.
    Här är 14 plus med åska i luften.

    • Nej. Tror inte att de gick att uttala. En var svensk och han såg farligast ut. Heltatuerad. 🙂 Men jag är säker på att någon Karl Nilsson inte var inblandad.
      Vi skötte allt och med hjälp av kompisar de första ”tusen” gångerna. Jag tror att vi ska sluta flytta så ofta. Nästa gång får de bära ut mig istället. 😉
      Det börjar likna sommaren 2012 mer och mer.

    • Tyvärr måste jag och min rygg svara JA på frågan. Nästa gång lägger vi musfällor lite överallt bland värdefulla packade kartonger. Jag är säker på att det kommer att bli jag som fastnar i en fälla. Den som gräver en grop åt andra… 🙂

  11. Har inte flyttat på så ofta 😉 Är en rätt rotad typ om jag får säga det själv. Flytten vi gjorde förra året var ju på hela 167 meter eller nåt 😉 Det var rätt värdelöst ur packningssynpunkt. Man kunde nu bära prylarna därför så blev det sisådär packat. Har väldigt svårt för människor med för långa fingrar, fruktansvärt svårt. Tycker att det är bland det ruttnaste som finns.
    Ha en fortsatt mysig söndagskväll!
    Kramen

  12. Har inte anlitat flyttfirma,men nästa gång vi flyttar måste vi nog göra det. Tråkigt med opålitliga flyttkarlar! Anade du oråd när de kom en dag för tidigt? Då har man ju inte bästa kollen…

  13. Det är verkligen en sorglig värld man lever i, att folk inte kan vara vare sig seriösa eller ärliga! Tyvärr är det alldeles för ofta på det viset, och nu tänker jag inte på flyttfirmor specifikt, utan på folk i största allmänhet.

    • Instämmer. Jag har en stark känsla att oärligheten har grenat ut sig åt olika håll sedan förr i tiden. Då visste man mer vem och vilka man kunde lita på respektive inte. Som tur är finns det alltid olika diken. Jordänglar ser jag upp till. 🙂

      • Ja det är väldigt bra att det finns olika diken! 😀
        Se upp till jordänglar? Se ner till himlaänglar?
        Hihi. Märker bara ord i all vänlighet.

  14. Hu, vad trist att bli bestulen… sådant blir man väldigt besviken på. Men skönt att ta hjälp av en flyttfirma, att kånka möbler o kartonger är förfärligt jobbigt…
    Hoppas att ni får bättre väder och en fin vecka!
    Ha det fint/ Christina

    • Man måste väga för och emot. I detta fallet var en flyttfirma bästa alternativet. Nu blev tydligen fler personer inblandade som vi aldrig såg till vid avflyttningsplatsen. En lång story. Visst är den tunga biten skön att slippa. Det räcker med att packa ner och packa upp. ”Aldrig mer”, säger vi alltid när vi står där och tror att vi aldrig ska få ordning på sakerna. Sedan är det så mysigt när varje liten vrå blir klar. Efter några veckor har man glömt det trista slitet. 🙂
      Önskar dig en fin vecka.

Kommentera

