Systrarna Lidén har fullt upp

Sommarlovet har börjat på Rotfruktsgatan. Därför en rejäl morot dagen till ära. 🙂 Lizette är extramatte åt Fia under en vecka. Fia kan-in-te följa med till Grekland för hon saknade både pass och visum.

BloggtreBloggfyra

Fia gillar inte det hala golvet. Ser ut som Bambi på is när hon hamnar där. Bäst att hålla sig på den mjuka filten eller i buren.

Jennifer har ett tålamod som få. Under ett pillerprojekt som pågått i flera timmar har hon gjort Cake Pops. Min favorit är fåret.
BloggettBloggtvå

Själv funderar jag på om SolBo Förlag är intresserade av en kommissionsmodell för förlag som har egen distribution. Jag får väl fråga den kloka chokladdoppade ugglan till råds. 🙂 Den vet säkert vad det är för slags rabatt som de menar. Är nästan helt säker på att det inte handlar om trädgårdsarbete. Den höga siffran framför ordet får mig att tänka på en författares lön för arbetet. Jag skulle blivit tandläkare. Betalade förra veckan elvahundrakronor för trettio minuters lidande och med en dyster framtidsprognos medskickad som slutord. Tandläkaren var inte ett dugg intresserad av varken rabatt eller ett avtal med SolBo Förlag. 😉

36 thoughts on “Systrarna Lidén har fullt upp

  1. Skönt med sommarlov! Vilket sött litet husdjur, är Fia ett marsvin? Hon har väl iaf fina tänder? ”Kommi-nånting-modell var ett fint ord, kan det vara en tangorabatt som menas, en sån är väl inte billig i drift? Ska ju ansas stup i ett, det kanske de tycker att en förlagsdirektör ska ha?
    Trist med dåliga prognoser.. Tandläkare är dysterkvistar, de gillar bara bryggor, kronor och kompositer. Och så hål att stoppa det i.
    Varför blev du inte kompositör, du är ju bra på att komponera texter. Överallt finns pengar att tjäna för den påhittige. Hej då!

    • Det verkar inte som om någon har förstått mitt personliga skämt i första meningen. Fia kan-in-te… där låg svaret på djurart dolt. 🙂 Läsarna har kanske trott att jag inte korrläst tillräckligt. 🙂
      Att sälja ”gratis” är ett fundersamt jobb.
      Du har rätt om tandläkare. En sak som man inte ska göra är att sjunga in vackert andras låtar. Då blir man utan stimpengar. Fråga Maria som sjöng ”Ingen vill veta var du köpt din tröja”. Det är ett speciellt system. Vi är inblandade i många olika hemliga system.

      • Så totalt korkat av mig, kan-in-öron, nu ser jag det k-l-a-r-t, tack för det Bosse! Apropå att ingå i hemliga system… Affärsbranschen är som en djungel för mig, svårgenomskådlig. Ingen vill väl sälja gratis, som är beroende av förtjänsten – däremot köpa nästan gratis, det vill nog de flesta. Vi lever i ett marknads- och konsumtionssamhälle, lever av och på egna och andras tjänster. Läste i LT:s helgupplaga om Wikners i Persåsen, Jämtland. Han sysslar med trähantverk. Känner du till honom? Citat: Det är egentligen på tok för billigtvi förhållande till arbetsinsatsen. Det är väldigt lätt att fåmförståelse för att lämna inen bil på verkstad för reparation på flera tusen kronor för arbete plus reservdelar. Skulle vi debitera 1500 kr per timme för det vi gör, skulle vi inte sälja en pryl, säger Leif Wikner.”
        Det gäller väl alla med yrken där resultatet inte kan mätas i tiden det tagit att få fram det – författare, musiker, konstnärer etc. – tänker jag.
        PS. Han har skrivit böcker också.. (facklitteratur. om trä) tex. Eggs from trees, (översatt till kinesiska) som har lovordats av Mo Yan, själv snickare i grunden. Mycket hänger på ”sammanhanget”.. var, när och hur det presenteras. Ja, det är nog svårt att stå ensam som egenutgivare, men det gäller att inte ge upp. Man vet aldrig hur slumpen har sin gång… 😉
        Nu har vi sol här med 10 milda grader i ”en vänlig grönskas rika dräkt” – det är härligt, tycker jag. Ha de’! 🙂

  2. Cake pops så fina, skulle ha svårt för att äta dem det är ögongodis. Fia kan hon vara släkt med Otto Marsvin som jag var och hälsade på igår, eller hälsade på var kanske inte riktigt sant för det var länge sedan han befann sig där……. Kram och trevlig måndagskväll.

  3. Jag betalade drygt 1000 för undersökning, polering och tillslipning av flisan som gått av framtanden. Yngsta 1800 kr för samma sak+ ett hål….

  4. Det är ju bara så mumsigt med de där små godbitarna, och så fina hon har gjort dem!!!
    Ja, tandläkarn han/hon har en hyfsad timpeng på att var en liten sadist 😉
    Ha det göttans!!!
    Kram

  5. Ha ha ha, du kan då sannerligen få mig att skratta trots allt. Fåret såg godast ut så det hade nog jag också gett mig på…. Bääää…. Kramen!

  6. Vilket sött djur! Tur det inte fick åka med på semester! Och vilka godisar. Jag är mäkta imponerad av att alla är olika! Och plågis, du borstar väl ordentligt och så där?
    Agneta

    • Det är fixat. Jag träffade Kurt Wallander. Fia har ett eget pass med stampavtryck nu. 🙂
      Gamla synder som kommer som brev på posten. Vissa perioder. Minst en hel vecka efter att jag varit på ett sådant trist besök kör jag med fluor, pinnar och tråd. Sedan tar jag pauser ibland. Man måste hinna med att leva också. Kram

  7. Fåret var ursnyggt och sedan var jag också till tandläkaren igår och jag hade lite mer tur än du. Den här gången… Konstigt att de inte ville göra ett avtal. Vad är det med dagens tandläkare egentligen?

    Kraam
    Petronella

  8. Sicken tråkig tandläkare! Och svårflörtad. Och dyr 😦 Vilka fina cake pops! Jag kan inte bestämma mig för om jag gillar fåret eller ugglan mest 🙂 Ugglan är nog klokast i a f, så ta du och fråga den. Har hon funderat på en karriär som konditor? Hon har i a f talang.
    Ha en fin tisdag! Kram!

  9. Jag är väldigt imponerad av kakorna på pinne. Vilket jobb! Är det någon som vågar smaka på dem? Synd att försöra dem, menar jag.
    Det här med tandläkare är intressant. Hur är det möjligt att de kan ta så bra betalt? Vart går pengarna egentligen? Jag har verkligen funderat över det här. Funderat på lokalhyra, lön, studielån, verktyg och allt det där. Jag tycker inte att tandläkarpriserna i Sverige är rimliga. Det är dessutom den statliga tandvården jag pratar om. Borde den inte vara subventionerad, som sjukvården?

    • De har minskat till antalet i kylskåpet. Jag är oskyldig. 🙂

      Det kan man verkligen fråga sig. De måste ha HÅL i sina plånböcker. Dessutom har de dragit in på personal. Ingen som svarar i telefon när man ringer på öppettid. Jag fick prata in meddelande och uppge telefontid. Ingen ringde upp den dagen. Jag fick ringa nästa dag och då var det visst någon som gick förbi telefonen. Jag håller med. Den borde vara subventionerad precis som med sjukvården. Många som behöver det har inte råd att gå dit. Sorgligt.

  10. Fåret Shaun! På pricken, mycket skickligt, hälsa henne det. Och berätta inte för Fia om kommentarer om vilken sorts djur hon skulle vara. Hon kan bli upprörd. 😉

    Senast jag var hos tandläkaren, inte tandhygienisten som jag skrev om, eller ja, alltså, minnet är aningens luddigt. Det var dyrt, fast jag valde den billigare lösningen, så mycket kommer jag ihåg. Men jag gick därifrån med tankarna på om en tandläkare egentligen får vara hur snygg som helst?! OCH trevlig. OCH rolig. OCH omtänksam. Fräckt va?

    • Jag lovar att inte sladdra till Fia. 🙂 Ska hälsa till Jennifer när hon vaknar från sitt sommarlov. Antagligen är det slut då. 🙂

      Vad exakt menar du med den billigare lösningen? Varför kommer du inte ihåg mer? Sedan bre på med en massa sötsaker som varken du eller tandläkaren borde ägnat er åt. Ni bytte alltså miljontals baciller med varandra när du ”sattlåg” i t-stolen? HÅL-ler med om att det var den billigare lösningen. Hoppas att inte tandsköterskan var hans fru. Hon som just gick ut för att hämta något. Okej! Det var både fräckt och lite billigt men kan bli dyrt för snyggingen i längden. Om hon såg något i en dold spegeln hamnade han i BRYGGA och hans KRONA på sne´. Eller var det MIN fantasi som skenade iväg en liten bit? Det händer i bland. 😀

  11. Jag som inte ens har bakat en endaste cupcake ännu.. (inte ens ätit nån!).. å nu har alltså en ny grej dykt upp.. Cake pops!
    Jättefina! Men.. OM jag skulle försöka baka sånna.. blevo det nog hela familjen Barbapappa på en å samma pinne. dvs bara en stor färglad klump! 🙂

    • Jag är i samma bakuppförsbacke. Det enda jag är bra på att göra är sådana där ne… men de finns inte längre säger de moderna kvinnorna i mitt hem. Bara i ICA:s sju sorters kakor som jag har kvar.
      Den där Heffaklumpen hade säkert blivit riktigt god och varit snabb att göra. Du kunde döpt om den till Hastaklumpen för att inte stjäla upptagna namn.

Kommentera

