Ibland blir det fel men ändå bra

Min ena byxficka var tung. Jag hade laddat med enkronor som mina bloggvänner Åse och Sandra R sagt. Inget lämnade jag åt slumpen. Idag skulle vi äntligen besöka det häftiga fiket i Vollsjö. Fiket som hade inredning från femtiotalet, en hägrande jukebox och mysiga tanter som stamgäster. Vad skulle jag välja för låtar? Tro inte att jag skulle lyssna på nostalgi från tiden jag själv varit med om. På femtiotalet visste jag inte vad musik var för något. Men Elvis är lika aktuell när man än är född i livet. Dessutom fanns det säkert massor av andra coola låtar från andra artister. Det var jag helt säker på.
I söndags gjorde Solveig en viktig upptäckt på nätet. Vollsjö hembageri hade inte öppet på måndagar. Alltid bra att titta efter så man inte åker fel dag. Man måste vara Einstein. Sandra R kom med ett sent tips på bloggen. Föreslog att vi skulle besöka Thuleslund som ligger i närheten. Vi tänkte börja med det tipset eftersom vi var mätta efter en god lunch. Vi tog därför väg 13 upp mot Sjöbo. Efter den långa flygrakan blev det tvärstopp. Asfaltläggning.
Sommarens stora väghobby.
Vi fick stå länge i kö. Till slut kom en vit bil med en stor skylt på taket. Ledbil. Följ mig. Jag är väluppfostrad. Gjorde som tjejen med den långa blonda flätan bad om. Följde snällt efter som fjärde bil. Det var en lååång sträcka. Plötsligt vek den lilla bilen av tvärt och tvärbromsade. Bilarna framför oss sneddade lite vänster för att inte köra på en lång rad väntande stillastående fordon.
”Bäst att lyda”, sa jag käckt och sänkte farten och låtsades svänga efter ledbilen.
”Nej pappa!” hördes det från baksätet.
”Det står ju följ mig med stora bokstäver på taket. Var inte du rädd att jag skulle svänga?” frågade jag Solveig.
”Nä. För en gångs skull inte. Inte ens du skulle göra en sådan knäpp grej.”

DSCN87720027

Tänk att det kan ligga en stor affär mitt ute på landet. Möbler, inredning, design, interiör m.m. Det blev några fynd. Vilken tur att jag inte tog min grönrandiga tröja som jag hade som facebookbild förra året. Framför mig såg jag min tvillingsyster.
DSCN87890043

Jennifer tog sig en paus.

DSCN87860040

Nu började det suga i fikatarmen. Vollsjö låg bara några kilometer från Thuleslund. Vi hittade lätt till fiket. Såg väldigt mörkt ut. Helt tomt på kakhyllorna. Nedsläckt. Vi såg jukeboxen genom fönstret och de gamla möblerna. Skylten skvallrade om att de bara hade öppet fredag-söndag.

DSCN87770031

Vi åkte tillbaka igen till Thuleslund. Köpte fler saker och fikade. Diabetikern i familjen tänkte smart. Köpte cola med zero sugar och kompenserade med en chokladbiskvi. Eftersom det var en molnig dag hade han passat på att ta på en svart tröja. Om det är någon som undrar har jag faktiskt fler än två t-shirtar. Minst tre. 🙂 Ska tänka på det om jag vill vara med på fler bilder. Men jag trodde det var superviktigt att ni ständigt vill vara uppdaterade på; Vad gör ”jag” just nu?

DSCN87830037

Ha! Det blev flera doser Elvis ändå. Vilken bild ska jag välja?

DSCN87880042

Vad spännande det är att plötsligt befinna sig på grusvägar med djupa hål i. Se ortsnamn som inte finns med i boken ”Vår vägkarta”. Äntligen se ett namn som stämmer. Endast tre kilometer dit. Åka och hoppa på vägen och låtsas att man är på Liseberg. Se att en lampa tänds som berättar att bensintanken är inne på reserven. Hoppa lite till. Fortfarande kvar på grusvägen otäckt nära djupa branter. Se en ny skylt. Samma ortsnamn. Fortfarande tre km kvar. Måste tänka positivt. Tur att det inte stod sex kilometer på skylten. Plötsligt börjar det ösregna. Blir alldeles mörkt eftersom vi befinner oss inne i trollskogen i Fyledalen. En underbar plats i Skåne. Tror jag. Har jag läst om. Varför? Varför hade vi inte tankat innan vi åkte. Jo. Därför det var 16 mil kvar enligt vår mätare. Det finns säkert en OK-mack lite varstans i trollskogen längs med de gropiga regnfyllda vägarna resonerade vi klokt. Vi måste ha kört fel. Kan vi ha kommit så galet att vi börjar närma oss någon förort till London? Fyra mil kvar till soppatorsk.
DSCN87900044

Till slut nådde vi asfaltsväg igen. Kände igen oss. Lärde oss hur vi ska hitta till Fyledalen en annan gång. Då ska vi ha med oss en välfylld fikakorg och en fylld tank i bilen. Vandra i trollskogen. Sjunga och ropa högt och se om det ekar.

Tack snälla Åse och Sandra R för bloggtipset om jukeboxfiket. 🙂 Liksom flickan med svavelstickorna tittade jag lite försiktigt från andra sidan fönstret. Tack lite mer till Sandra för outsidern Thuleslund dit vi kommer att återkomma. Fanns en hel del spännande saker som man kan köpa i present eller fylla på med hemma. Jag har så ont i ryggen. Går så snett. Måste tömma ut enkronorna. 😉

Vad vackert det var ute på fälten. Vallmo och blåklint måste vara två av de finaste ogräsblommor som finns. Vi fotade inga blommor. Det var för mörkt ute. Min gamla bild från Österlen får duga.

DSCN0376
Önskar er en fin onsdagskväll. Kram från globetrottern Bosse 😉

40 thoughts on “Ibland blir det fel men ändå bra

  1. men vilken osis, nästa gång så välj Thuleslund på en fredag så kan ni ta en sväng om till Vollsjö. För visst är Thuleslund kul, därifrån får alltid något följa med hem. Stort är det också första gången jag var där var det en liten butik, nu behöver man nästan karta och kompass, med det är ju positiv man får ju liksom motion på köpet, alldeles gratis är det också 😉 Kram

    • Du är för snabb. 🙂 Jag skulle just nu gå in och skriva ett PS. Endast för Åse. Jag såg genom fönstret hur två tanter satt på en galonsoffa med tomma kaffekoppar men med nylagt hår. Så ser jag en etta i kommentarmolnet. Bara det inte är Åse… 🙂
      Mycket trevligt ställe. Vi har redan invigt några av sakerna som ville följa med oss hem. På ett vis har vi redan varit där två gånger. Kram

  2. Det låter som en helmysigmdag – trots missen med stängt café, men man kan ju inte få allt… Nu har boken anlänt och jag ser fram emot spännande läsning 🙂

    • Ibland lever jag efter principen att det jag inte ser händer inte. Därför lyssnar jag helst inte på konstiga ljud i bilen.
      ”Jag hör inget.”
      ”Lyssna nu. Du måste höra det gnisslandet ljudet.”
      ”Näpp.”
      Sätter jag på lite högre musik försvinner det helt. 🙂
      Sexton mil kvar enligt mätaren, för att köra iväg på en liten nätt utflykt lät helsäkert för mig. Fast hade vi kört fel några mil till i skogen skulle bensindropparna runnit iväg i samma takt som regndropparna utanför bilen, om jag ska överdriva en aning. 🙂
      De där kronorna får jag använda rätt dag en annan gång.

  3. Hallå, va kul att se lite bilder med Skånevägar, blommor, pigga döttrar, en brunbränd Bosse och så en skön stålgungsoffstol, ser i alla fall skönt gungigt ut! Hmmm, rättvist att ni också får känna på några vägar med små gropar i, tycker jag.. Gamla Fyledalen, Vollsjö, Sjöbo etc. är alla gamla välkända platser för mig.
    Roligt skrivet. På kafe’et med jukeboxen har jag aldrig varit, det låter lockande. Så bra att Jennifer har skaffat en kamera och inspirerat dig till flera bilder i bloggen! Jaja, Bosse, dina kåserier är naturligtvis kärnan, så klart, appselut! Det andra ”krafset i färg” 🙂 med glada nunor, himmel å hav är bara ramen – men VILKEN ROLIG RAM!! Gillar också att se att ni mår bra på sommarlovet!

    • PS. Undrar du inte om jag genomgått en kameleontisk personlighetsförändring.. Nu när min ruta bytt färg till blått? Densamma grön/blåa Norrlandsödlan.

    • Det stod visst SÅLD på den där sköna stolen såg vi sedan. Synd. När vi körde därinne i den djupa skogen och inte ens visst var vi var ett tag kändes det som att förflytta sig tillbaks i tiden. Äventyrligt. Synd att det började ösregna. Jennifer hade med sig systemkameran, men jag har inte sett hennes bilder ännu. Tror att hon fick till några bra på några ställen. Jag tog istället bilder med vår gamla ”kompis” istället. Vi har många planer på saker vi vill göra i sommar. Får vi bara vara friska kan det bli bra. Denna sommar är vi extra bundna med tanke på marknadsföring och att sköta SolBo Förlag varje dag.

    • Färgbytet har jag inte registrerat. Men mycket har hänt sedan jag för några timmar sedan installerade Explorer tio. Synd att jag inte får bilder på alla som kommenterar. Inte bara på några stycken. Allt blir så mycket per personligt.

  4. Trevligt att läsa om när någon gör en resa någonstans. Allt som oftast sker det intressanta saker under resans gång. Jag kör alltid en sväng förbi London på väg till jobbet. Det är nämligen en stadsdel i staden där jag jobbar. För flera år sen hade jag också äran att besöka Hell, vilket är beläget i Norge. De du.

  5. Vilket äventyr!
    Nästa gång får du fördela enkronorna jämnt i höger och vänster ficka, ifall det blir nya förhinder och därmed nya omvägsstrapatser! 🙂
    Väldigt trevligt att få följa med på den här turen! *Tack* för det! 🙂

    • Kunde du inte kommit med det braiga tipset lite tidigare? 🙂 Nu blev det rött under braiga men det är min blogg så. Jag gillar det ordet. Datorn tycks också ha blivit snabbare av min uppgradering till Explorer tio. Snart får jag väl installera senaste Wordversionen också. Allt har sin tid. 🙂 Först ska jag i små steg ta avsked av min Word 2003 som jag haft så många trevliga minnen ihop med. Sedan droppar jag Word 2007 eftersom den nya finns här i hyllan men vi är inte kompisar ännu. Vilket fint ord TACK. 😉 Tack för det då syrran.

      • Du hade ju inte berättat för mig vilka hyss du skulle ut på! 🙂 Fråga mig bara, jag är full av svar, som han säger Kajan i HippHipp… 😉

        Vilka moderna kompisar du har! Tur att man inte kan byta ut släktingar på samma sätt. 🙂

  6. Förlåt…här ramlar jag in, faktiskt lite vindrucken efter en mycket trevlig kväll, och har inte ens ork att läsa…Men jag kan berätta att jag läst, i alla fall 50 sidor, tidigare idag i ”Mina fotsteg i ditt hjärta” (åh, vad jag gillar titeln!) och jag gillar det jag läser! 🙂
    Såg att du varit inne och kommenterat hos Åse…är du inte lite sugen på att vara med på vår bloggträff i Malmö den 12 juli…? 🙂 Du är hjärtligt välkommen!

    Kram och godnatt!

    • Halvtolv. Inte så sent. 🙂 Kul att du haft en trevlig kväll. Hoppas att du gillar boken ända in i kaklet.
      Sådana farligheter vågar inte en blyg kille som jag nappar på. 🙂 Malmö har jag ju undvikit hela dagen. Såg att du varit på Emporia. Där var min tjejtrio idag med. Själv trivs jag bäst under korkeken i Ystad.
      Kram och god natt här med om en kort stund. Fast kvällen efter.

  7. Oj oj vilka äventyr ni är på . Thulesund blir det en dag . Tack för tipset !! I Vollsjö har vi fikat många gånger . Digga gamla bitar på den fina jukeboxen .. Mysigt !! Tiden har stått stilla där .härligt att läsa vad du gör ! Man kan se det i bilder det du skriver om. 😃Kram

    • Nu har du övertygat mig om att försöka en annan gång. Du får satsa på Thulesund. Trevligt ställe. Om du vill kan du skriva ordet på Google och se deras hemsida. Deras öppettider är säkert färska och inte från femtiotalet. 😉 Kram

    • Orsaken är säkert att ni spetsat in er på Vollsjö och kommit från ett annat håll. Nu åkte vi en liten bit till på väg 13 så stod deras vita skylt på vänster sida men man ska svänga höger. 🙂 Det kan bara röra sig om två-tre minuters bilväg mellan Vollsjö och den fina allén som leder ner till affären. Lite trångt om man får möten. Inte tillåtet att köra slalom mellan träden. Inte ens Ingemar Stenmark hade fått göra det. 🙂 Kram

  8. Vilket härligt äventyr! När jag var liten åkte jag och mina syskon ganska ofta på roadtrip med våra föräldrar. Jag och Joakim är lite sämre på att ge oss iväg med våra barn. Vi bygger mest hus.

    • Bygga hus är väl också ett äventyr. Jag minns också när vi åkte iväg på utflykter när jag ar liten. Varmt i bilen på sommaren. Ibland kändes fem mil som tjugo mil nu. Vi rastade och fikade på halva vägen. Inga säkerhetsbälten.

  9. Möjligen är jag blind, eller senil? Men jag kommenterade faktiskt här igår. Har aldrig hört om den affären, så jag tackar för tipset! Kan vara bra att veta en regnig dag! Om det nu blir nån regnig dag i sommar. Det har jag svårt att tro faktiskt! Hälsningar Michelle Obama-look-a-like (eller var det inte henne du menade?)

    • Kommer ni på väg 13 är det ingen lång avstickare. Jag är rädd för att det blir en klase sådana blöta dagar. 😉 Ibland vet jag inte vad jag menar. 😉 Någon fin dam med klass från en viktig tillställning. Jag är ju inte så fin av mig. Inget blått blod i ådrorna vad jag vet. Kul att din idé spridit sig långt norr ut.

  10. Vad kul att det blev bra trots vägarbete och stängt café. Kul också att ni uppskattade Thuleslund. Jag kan inte låta bli att undra om ni inte råkade köra förbi vårt hus på er lilla tur. 🙂 Fyledalen är underbart, en plats att gå och njuta på.
    Ha det fortsatt fint! Kram

  11. Vilken rolig resa! 🙂 Och fina bilder.. (kul med kvinnan i randiga tröjan!) Och kul berättat!
    Och det blev ju fika.. å det tycker jag är det viktigaste.. när man lämnar hemmet.. att det blir ett stopp för en fika.. det e nästan så jag funderar på att ta med termosen när jag går ner till ICA.. bara för att få.. den där utefikan. 🙂

    • Det händer ibland. Att man tittar rakt in i sig själv. Någon som har ett likadant klädesplagg. Oftast låtsas båda parter inte om det. Men det har hänt att vi har lett åt varandra eller sagt något som. ”Vilken god smak du har”.
      Fika är aldrig fel. Ute eller inne. Eget eller betala för det. Bara det är gott. Finns det någon liten oas på väg till ICA tycker jag personligen att det är mer häftigt än ett skämt. Jag har till och med tagit med mig frukost och stannat och ätit den på väg till skolan när jag ex. bodde i Borås. Underbara minnen. Man behöver inte åka till Säffle för att ta sig en kopp kaffe. 🙂 I rätt väderlek och utan småkryp smakar det oftast mycket bättre ute än inne tycker jag.

  12. Ja tyvärr så går det utför med Vollsjö bageri, vad jag har förstått så är det till salu. Innan denna ägaren så var det min kusin Agneta och hennes man Gert som hade bageriet och då var det ju öppet alla dagar utan måndagar. Nu känns det som om där aldrig är öppet så det kommer ju inte att funka,.Tråkigt. Hoppas någon tar över som håller öppet varje dag.

Kommentera

