Idag är ingen vanlig dag. Idag är en ensam Bossedag

Idag är jag gräsänkling. Ingen trodde att jag ville följa med och vädra de nya Jojo-korten. Fem personer kan åka så mycket man vill med tåg och buss i hela Skåne efter att ha inhandlat två kort. Första resan skulle ha tre stopp: Malmö central. Svågerstorp. Hyllie station. Något litet möbelföretag med fyra bokstäver var visst inblandat, liksom ett litet affärscentrum med namnet Emporia. Efter att ha lyssnat på ”klädessnack” i några dagar insåg även jag själv att det var lugnast för alla parter om tuppen stannade hemma. Jag försökte spela rollen som övergiven hundvalp men lyckades bara sådär.

Hade den gula lampan varit snäll idag i Ystad så skulle jag behållit bilen hemma och gjort en spännade soloresa. Efter att ha tittat ut i mörkret imorse gav jag upp de planerna. Bilen får stå på stationens parkering och jag slapp kliva upp. Om bilen står kvar i kväll tror jag att den kommer att lastas med massor av kassar från olika affärer som inte finns i vår mysiga stad. Jag tror inte att jag kan namnet på en ENDA butik trots att jag hört dessa namn hundratals gånger. Däremot kan jag rabbla Göteborgs laguppställning från 1982 när de vann den stora cupen i Europa… nähä. Ni var inte intresserade.
Dagen ska jag ägna åt att minska på mejlberget som växt till sig. Jag får ofta dåligt samvete men borde inte ha det. Det sista året har det hänt så mycket och under den sista tiden har det accelerat riktigt ordentligt. Visst är det jättekul att få mejl och mysiga meddelande på FB och även att skriva själv. Det är bara så svårt att få tiden att räcka till. Nu måste SolBo Förlag även ligga i med att marknadsföra ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Måste erkänna att jag mycket hellre sitter och skriver på en ny roman. Det passar mig otroligt mycket bättre. Tänka djupt. Gräva i mitt inre. Fantisera. Skapa. Göra resor. Både yttre och inre. Inte tjata om samma sak. ”Jag har skrivet en bok som heter… är ni intresserade av att…”

Var tvungen att se om Solveig hade rätt som vanligt. Vi var i den gemytlga hamnorten en solig men kall söndag i början av maj. Jag la in ett kort på Facebook. Tyvärr har jag slängt bilden. Min älskade fru hade rätt. Trädet levde. Här är bildbeviset på ”Lutande trädet i Abbekås.”
DSCN87370027

I söndags var jag och Solveig på en bilresa efter lunch mellan skurarna. Såg lika trevligt ut som jag sett på min bloggvän Åses sida. Men hennes bilder var mycket snyggare. Klicka här och njut. http://schnauzeraxl.wordpress.com/2013/06/16/skona-sondag/

Entrén till Marsvinsholms slott.

DSCN87130003

Det privatägda slottet.

DSCN87190009

Gårdskatten kom och hälsade på. Den berättade lite skvaller som jag inte vill dra här. En del var inte rumsrent och annat ytterst privat. 😉

DSCN87210011

För att inte gå vilse tog jag med denna skylten. Jag lovar. Jag ställde tillbaks den senare. 😉

DSCN87300020

Det var svårare att rätta till huset (det gamla tvätteriet) som Solveigs höft kom emot lite dumt. Tror ingen såg den lilla fadäsen. Måste ha varit dåligt byggt eller sankmark under. 😉
DSCN87250015

Varje sommar sedan 1996 ordnar Ystads stående teaterverksamhet populära utomhus-teaterföreställningar här. Sommarens giv heter ”Evigt ung” och hade premiär igår. Föreställningen bjöd visst på skratt och värme, men vädret var kallt. Teatern spelas alltid under bar himmel – i ur och skur. Publiken får låna filtar och regnkappor.

DSCN87310021

Nu åker vi vidare till nästa slott. Är man på Slottsturné så är man. Här blev vi portade direkt. Privat. Fick hålla oss på avstånd från Charlottenlunds slott.

DSCN87450035

DSCN87430033

Överkurs för Slottsintresserade:

Marsvinsholms slott: Ligger 12 km från Ystad. Söder om E55:an och norr om järnvägen till Malmö. På sommaren stannar tåget vid en speciell station när det är teaterföreställningar. Slottsparken har en skulpturutställning sedan 1997 som förnyas varje år.
Själva slottet uppfördes  mellan 1644-1648 av Otto Marsvin på pålar i en liten insjö. Det bildar en fyrkant i fyra våningar och är försett med ett torn i fem våningar i nordvästra och sydöstra hörnen. I slutet av sjuttonhundratalet gjorde greve Erik Ruuth en genomgripande restaurening av slottet. Sjuttio senare fick en dansk arkitekt äran att göra om slottet i Kristian IV:s stil.
Genom arv och försäljningar har slottet tillhört släkterna Thott, von Köningsmarck, de la Gardie, Sjöblad, Ruuth, Piper, Tornérhielm och Wachtmeister. Utrikesministern greve Carl Wachtmeister sålde 1854 allt till baron Jules Stjernblad. Idag ägs slottet av Tomas Iacobaeus.

Charlottenlunds slott. Ligger 8 km väster om Ystad. Nås via kustvägen 9. Slottet byggdes 1849 i medeltidsromantisk stil, med en öppen ljusgård med galleri.
Från början tillhörde Charlottenlund Marsvinsholms gods och hette då Snårestads säteri. Sedan avstyckades gården och köptes av greve Arvid Posse 1848. Det var denna man som lät uppföra den nuvarande huvudbyggnaden. 1902 köptes godset av danskfödde Jacob Lachmann. Det ägs fortfarande av ättlingar till honom.

Nu ska jag fortsätta med mejlen samtidigt som jag ska njuta av en ensamfika. Ni inser väl att jag håller på att gaska upp mig. Man vill ju inte känna sig som den ensamma vita spaden. Jag har det rätt bra egentligen. Inget lurigt vatten som snart tar mig. Stackars barn som säkert grät sig till sömns igår kväll. Men mister du en spade, en vän eller en familj kan du alltid skruva ihop en ny på IKEA. 😉
DSCN87710026

31 thoughts on “Idag är ingen vanlig dag. Idag är en ensam Bossedag

  1. Vad skönt du har det, slipper affärerna och får odla din litterära själ.
    Oj så grönt trädet blivit, träd är otroliga överlevare!
    Nej du, bara för att du har debuterat kan du väl inte påstå vad som helst helt utan verklighetsförankring? Sista meningen är inte trovärdig – inte nyttigt att vara ensamBosse en hel dag, om man får sådana vanföreställningar… 😉

    • Det var tufft att se livet i trädet. Abbekås är ett mysigt ställe. Har du varit där nyligen? Jag tycker sista meningen låter som en riktigt bra bit av en låt med mycket ironi i. Hoppas ingen stjäl den. Just nu känns det knepigt att skriva. Jag har precis bytt till Explorer tio och det händer konstiga saker när jag skriver. Hoppas du har det bra däruppe. Kram

      • Nej det är ett tag sen jag hälsade på hos Abbekåsagåsen Joakim 😉
        Jag har det utmärkt, snart är vi två här som är lediga tillsammans, det är alltid kul.
        Du har uppdaterat, äh, knepet med E 10 klurar du nog snart ut… Man ska ju prova på nytt hela tiden, problems, du vet.. De får aldrig ta slut om hjärnan ska få sina behov tillfredsställda, man får slita i hårtussarna..
        Tack å kram tebaks!

  2. Tack Bosse, du får mig att le och må bra. Slottet där som speglar sig i vattnet det har Solv.. eller är det du fått till bra, wao. Trädet i Abbekås är läckert. så många gånger jag undrat när jag vandrat där längs havet , står det kvar, men så har någon tyckt synd om det och gett det lite hjälp på vägen så det ska hålla sig på ”fötter”. Abbekås ett litet härligt fiskeläge, det är ju där jag är uppvuxen och bott tills för 5 år sedan. Så den lilla byn ligger mig liksom Ystad varm om hjärtat.
    Tills nu hade jag bloggtorka, nu får jag nog gräva lite i Abbekås arkivet.

    Kram till dig och de dina.

    • Nej. Det blev så mörkt. Ändå börjar jag aldrig ta kort med vår ”nya” digitalkamera. Har inte lärt mig den. Sedan jag lånat Jennifers systemkamera är det inte kul längre att ta kort med en vanlig digitalkamera. Tusen gånger finare när jag satt och njöt av dina bilder från er tur till Marsvinsholms slott. Därför ville jag ha med länken så fler skulle få se dem. Men det var en trevlig utflykt. Vi hade en sådan tur med vädret just den tiden som vi var iväg.
      Hur många år har det tuffa trädet stått så? Vilket härligt ställe du växt upp på. Gillar det skarpt. Skulle gärna haft ett hus längst nere. Såg några favoritvillor. Förstår att platsen ligger dig varmt om hjärtat. 😉
      Gräv du på. Jag är nyfiken på resultatet. Kram

    • Jag fick vara med på ett hörn när de kom hem. Modevisning till rätt musik i vardagsrummet. Dessutom fick jag en tröja från en fin affär som lät som en popgrupp från sextiotalet. The Hollies. Hollister står det i kragen och en fågel flyger på bröstet. Eller. Sitter stilla i luften hela tiden. 🙂

  3. Hallå eller, klart att du skulle följt med och varit smakråd och shoppat massor till dig själv… eller… 😉 Nja, eftersom du liknade dig i det fallet med gubben här så är jag helt säker på att du valde rätt. Det där att få vara ensam hemma en hel dag, det är väldigt skönt. Man kan pula runt i sin egen takt och bara vara om man vill det. Härliga bilder på dina egendomar!! 😉
    Ha en fortsatt goer afton!
    Kram

    • Du menar att jag ska ha lite dåligt samvete? 🙂 Tröjan doftade så mycket parfym så man skulle kunna tro att jag varit ute på hemliga äventyr. Alla tre var så nöjda med sin shoppingdag och själv hade jag haft det trivsamt på mitt sätt.

  4. Jag klarar mig bra utan både minne av affärsnamn som laguppställning från 82 🙂

    Hoppas du fick en fin dag som gräsänkling! 🙂 Fina bilder visar du också! Kram på dig!

    • Är du riktigt säker på det andra? Vill du inte veta vem som stod i målet? Du har en farlig vit lucka där på sportkartan. 🙂
      Dagen gick snabbt. Jag har blivit så stor nu att jag kan klara mig själv i flera timmar i sträck. 🙂 Kram på dig med.

  5. Ensam är stark! Du klarar det, härda ut. Man blir stark!
    Fina bilder.
    Det är en del arbete man har att se till sina slott……och deras tvätterier. Det var kul att huset var på sniskan!
    Ha det gott, kram
    Agneta

  6. Vi skulle ju adoptera dig! Men inte så mycket fotbollssnack då, för det intresserar oss faktiskt mindre än shopping, om det inte är på knattenivå, då kan det ha viss charm.
    Hoppas att du haft en riktigt skön dag i din ensamhet!

    • Aj! Jag lovar att vara tyst och snäll. Bara prata minnen från när jag själv lirade som knatte och när jag var fotbollstränare för grabbar i den åldern. 🙂
      Det har sin charm med att vara ensam också. Härligt att se hur det riktigt bubblade om tjejerna när de hade modevisning senare på kvällen.

  7. Min granne kallade mig vid ett tillfälle för både manlig och märklig…jag gillar inte att shoppa men är sjukt svag för slott och gamla hus. Kanske tur att jag inte kan några laguppställningar 😉

    • Två lite tjaskiga ord på m. Det finns trevligare. Magisk och mysig är mycket bättre. Gillar du slott ska du åka till Skåne. Här ligger de tätt. Flera av dem satsar på teater, fik, mat och konserter på somrarna. Jag tror att det tillhör onyttigt vetande att rabbla laguppställningar. Dessutom har några namn trillat ut på livsvägen. 😉

  8. Meen, Bosse… Gick de inte på dina ledsna hundögon och martyrface… Haha! 🙂 Lyllos er som bor i den landsändan där slotten ståt tätt som sparissar! Älskar nämligen slott, prinsessmamma som jag är… 🙂

    Kraam
    Petronella

  9. Var på det regniga Ullevi i maj 1982 men missade målet som ju du vet kom i slutminuterna. Vi, Anna o jag tänkte att vi går lite innan så vi slipper trängas och vi hade precis kommit nerför trappan när vi förstod vad som hänt. Jösses vilket liv. Vi försökte ta oss tillbaka men det var ingen repris.

    • Den varianten har jag också gjort några gånger av olika skäl. I Göteborg har det ofta handlat om att jag skulle med ett tåg för att det fanns en tid att passa på hemmaplan. Mycket retligt när man hör världens vrål bakom ryggen. Vilka högtidsmatcher det var 1982 och 1986. Helt overkligt att ett lag från lilla Sverige kunde välta stora proffsklubbar.
      Vi kanske sågs på någon match. 🙂

  10. Gå i affärer och leta kläder.. är bland det tråkigaste jag vet, så du hade det nog mycket roligare hemma.. trots att du var helt ensam. Roligt med slotten.
    Men vilket lustig namn Marsvin.
    Fast.. ska det gestalta djuret eller ett vin som tappats upp i mars?
    Kanske inte mening du frågar katten.. den var nog upptagen av annat då. 🙂

    • Samma här. Jag tror till och med kläderna på galgarna känner samma sak när de ser min uttråkade min och hör mina suckar. 🙂 Både tufft och töntigt efternamn.
      Den katten var en pärla på att berätta skvaller. Säkert därför jag glömde att fråga om det där djuret på M. 😉

Kommentera

