Tyst i bilen och inget spring i trappan tack!

Passageraren i taxin lutar sig fram och knackar chauffören försiktigt på axeln. Denne rycker till, får sladd på bilen och kör nästan in i en buss.
”Milde tid, jag rörde dig knappt”, sa passageraren.
”Jag ber om ursäkt, men detta är första dagen på nya jobbet”, sa chauffören. ”Tidigare körde jag likbil i tjugo år.”

”Jag satt fast i två timmar i en hiss under strömavbrott i går.”
”Det var väl inget. Jag stod i fyra timmar i en rulltrappa.”

Många roliga vitsar förra veckan i HV. Vi har tagit en paus efter att ha varit flitiga myror sedan tidigt i morse. Hunnit med en tur till tippen med flera gamla dörrar som förra ägaren lämnat kvar till oss på garagevinden. Dessutom tog jag farväl av fyra sköna trädgårdsstolar som varit med i mitt liv sedan jag bodde hemma hos mina föräldrar. Tufft även för en man. 🙂 Trots att vi köpt nya utomhusmöbler då och då genom åren har jag lyckats rädda kvar dessa. Okej. Det ruttna bordet fick ge sig för några år sedan. Men jag har kvar de fyra färgglada sjuttiotalsdynorna. Måste bara gömma dem på ett bra ställe så de inte råkar illa ut nästa gång. 😉 Varje gång vi köpt nytt har jag envist sagt att mina gamla ändå är de sittvänligaste om man ska sitta en längre stund.
Ett viktigt problem har uppstått. Ska jag följa med tjejtrion och vädra JoJo-kortet efter lunch eller åka ut ensam till de övergivna stolarna som ligger och vantrivs i en grön container. Vad tycker du läsare? Ärligt talat. Var jag för hård mot stolarna? Skulle jag stått på mig mer? Solveig brukar ha tålamod med mina ”ekorrtendenser”. Visst var de en aning klumpiga på altanen och gnisslade störande. Men de var gamla vänner. Och gamla vänner ska man vara rädd om. Vårda. Tänk att få ett sådant allvarligt och stort bekymmer redan första julidagen. 🙂

26 thoughts on “Tyst i bilen och inget spring i trappan tack!

  1. Jag gillar inte att du slängde stolarna… Men antar de ligger där de ligger, så det är väl knappt lönt att du kör dit. Så du får väl följa med och slita på jojo-kortet. Men hrm… stolarna :S

  2. Tur att du räddat dynorna i a f! Göm dem på ett bra ställe 😀 Du behöver ju inte åka och hälsa på de gamla stolarna, du kan ju åka någon annanstans. Ta med fika och njuta av det fina vädret (om ni har nåt sånt idag vill säga). Där det inte finns några arga nakna tanter kanske… 🙂 Kram!

  3. Det hjärtat Känner är det man ska gjöra. Jag tror det Visst lurar mot stolarna. Inte vill dom ligga där inte och känna sig utanför.

    .70- talet var ett härligt årtionden. Jag älskade alla glada färger och Stora mönster som var då. Det var liv på nåt sätt.
    Se så…..efter stolarna nu!

    • Hjärtats röst är alltid viktig. Magkänslan är däremot mer lurig. Där kan det mer handla om hunger av OLIKA slag. 🙂
      Sjuttiotalet ligger mig också varmt om hjärtat. Antagligen därför jag lät min debutroman ”Mina fotsteg i ditt hjärta” utspelar sig mestadels under detta decennium. Samma år som ABBA vann en stor musiktävling i Brighton var mitt startår i boken. Själv satt jag på stolarna som var chokladbruna det året. Men dynorna var fulla av blommor i starka pastellfärger. Små svarta djur älskade också de dynorna.

  4. Vissa prylar har sin tid och gnisslande stolar på en vind gör ingen man glad 🙂 precis som med gömda dynor. Jag är inte rätt person att uttala mig egentligen, men ett och annat har även denna ekorre lärt sig 😀

    Så skynda dig nu…. och häng med brudarna!

  5. Hm. Tror att du behöver säga adjö till dem och tacka för den här tiden lite mer ordentligt. Det brukar jag göra innan jag gör mig av med prylar. Då känns det lite lättare på något sätt =)
    Kram!

    • Man måste ta det i etapper. Långa etapper skulle nog Solveig vilja tillägga. 🙂 Jag är glad över att vara gift med en kvinna som inte slänger något stort utan att fråga först. På de senaste åren har jag blivit bättre på att säga JA.

  6. Ibland är man ju tvungen att göra sig av med saker.. å det kan va jobbigt.. men kanske har du stolarna på bild.. för då kan du titta på fotona ibland och minnas. Vara glad för den tid du/ni hade dom. Just nu rensar upp jag bland papper.. vilka minnen.. har både torkat tårar och skrattat.. å kommit ihåg människor och glömda situationer.. Att släppa taget om saker är ibland vad man måste, för att få plats med nytt. 🙂

    • Papper är ”djupare” och som tur är mindre till formatet än de flesta andra prylar. Personligen tycker jag att det är lättare att släppa taget om större ting. Ska det köpas nya saker ska det vara förbättringar inte bara nyhetens behag, tycker jag, när jag jämför saker som fungerar bra i vardagen. Då är jag inte så pigg på att slänga saker och slösa pengar. Sedan spelar ögonen spratt även för mig ibland.

  7. Den första var riktigt rolig och uppskattades av sonen när jag läste den för honom.
    Det var inget enkelt dilemma med dina stolar. Då även jag har kraftfulla ekorrtendenser röstar jag för en återhämtning.

  8. Jag älskar knarrande stolar, har själv en som nog har rekord i knarrning och gamla dörrar kan vara riktigt charmiga.. på rätt ställe. Vi hittade ett par ”pardörrar” i ladan, som jag tycker är finast i huset. Visserligen lite skeva, men det är en del av charmen. 😉
    Då förstår du vad jag tycker om dina ekorrtendenser. Det brukar behövas förmåga till kompromisser, men inte utan kamp… 😦

    • En riktig hemkänsla kan infinna sig om det knarrar. Lite läbbigare på natten om man är ensam hemma. Det ligger en hel del charm och kärlek i våra diskussioner och kompromisser som lätt blir till skrönor efter några år. Solveig har levt i flera år med en mycket större ekorre än vad jag någonsin kommer att bli. Hon är tålig och van.

  9. Men herregud Bosse! Läser du också HV?!? Jag som aldrig riktigt våga tala öppet om det… Att jag är prenumerant, alltså. Får den rakt ned i brevlådan här i Bergen faktiskt. Och jag njuter verkligen när jag botaniserar bland kriminalfall, sliskiga noveller, recept och vitsar. Staffans kåserihörna är min hemliga dröm. Att överta alltså, liksom sparka ut karl’n… Korsorden gillar jag också. Herregud.. det trodde jag aldrig om dig!;-))) Önskar dig och de dina en fin helg!

    • Kom ut ur tidningsgarderoben Livsnjutare och rör inte MITT kommande jobb. 🙂 Den drömmen fick jag också direkt. Skriva ett kåseri i veckan och salta med roliga vitsar. Det hade varit kanon. Eller. Vi kan dela på det. Blir mer variation. Ska du ha jämna eller udda veckor? Du får välja först. Varför trodde du inte att jag hade den lasten? Men vi kör bara tio veckor på sommaren och några strönummer då och då vid helger. Tidsbrist. Längan efter något. Där är två skäl till att vi begränsar oss. Under några år fick vi tidningen i lådan varje vecka.
      Solveig och tjejerna läser novellerna och recepten. Jag gillar mest kriminalfallen och korsordstidningen som rivs ut direkt. Läser även reportage om de verkar tilltala mig. Imorgon är det dags för tidning nummer fyra. Jag har tävling med Jennifer och Lizette i Ordjakten. Jag ligger redan långt efter. Pinsamt.

      • Ha ha ha! Jag kan ta udda veckor. Ringer du redaktionen? Jag är helårsprenumerant…SÅ, nu var det ute! Tycker det är lättsmält underhållning från mitt gamla hemland, en stund som bara är min. Du Bosse, jag ska berätta en hemlis. (Är ju ingen hemlighet snart, får hoppas att inte ALLA läser gamla kommentarer…) Jag håller som bäst på med en…ja, vad ska jag kalla det…en…en, ja…en bok helt enkelt, ett knippe livsnjutarkåserier, en del omarbetade från bloggen, några som legat i skrivbordslådan i många år och några nya. Jag föll för PrintOnDemand-(vilket förfärligt trist utländskt ord…)tjänsten på http://www.bod.se Jag kände att jag bara var tvungen att få se det jag skrivit tryckt i en ”riktig” bok, kanske för att våga ta steget vidare. Jag har designat omslaget och sliter just nu med bokblockets utformning, är en konstig känsla att se texten få raka lite proffsiga kanter och se hur sidorna fylls och blir numrerade… Är i valet och kvalet om jag ska ha några enkla bilder till texterna. Det är ju trots allt en kåserisamling, ingen tung roman. Jag tror jag väljer en liten liten upplaga, kanske 50st, det där med pliktexemplar och Bokrondell tycker jag bara låter stort och läskigt, men men, hursomhelst lovar jag att DU ska få ett ex. Jag har bara ett kliande behov av att få se ”min bok”, hålla i den, bläddra i den, för att se om jag duger till något. Tack för ditt stöd! Utan dig hade jag aldrig vågat ta tag i mina drömmar. Stor kram till både dig och Solveig.

      • Det blir bra med jämna veckor eftersom soptunnan ska ut udda veckor. 😉 Du som verkar vara duktig i köket måste få många bra tips i tidningen. Festligt när jag första gången såg en söt tjej från när jag höll på med friidrott, på foto bland matrecepten. Hon jobbar på tidningen sedan flera år tillbaka.
        Grattis till beslutet. Bra. Det var dit jag ville ha dig. Ha bara inte för bråttom även om du själv tycker att det ser vackert, proffsigt och klart ut. Jag tror att ingen kommer undan. Fast du glor och glor kommer det att finnas x antal fel som du kanske retar dig på när det väl är för sent. Eller någon viktigpetter som gillar att poängterar det för dig. En utomstående som har det som yrkessyssla är kanon att känna eller ta hjälp av. Gärna någon som inte alls är intresserad av innehållet i texterna.
        Smart blandning. Jag har själv funderat på att göra samma koncept nästa gång som ett alternativ till att kunna vara kvar i bloggvärlden ett tag till.
        Enkla bilder kan piffa upp. Pliktex. sköts automatiskt eftersom du tycks välja en svensk tjänst till skillnad från oss som valde en dansk. Om upplagan är under 30 ex handlar det om två ex. (KB och Lund) annars sju ex.
        Vad spännande det låter. Att du duger och har talang det insåg jag väldigt snabbt. Lycka till. När man gör något roligt gör det inget om det krävs många arbetstimmar. Då dansar bokstäverna och sötman och saltet leker tillsammans. Jag tycker du ska vara stolt och gå ut med information på din blogg och i dina kommentarer där det passar. Dina läsare kommer bara att se det som en rolig eller naturlig fortsättning på din resa på marken. 🙂

Kommentera

