Vädra JoJo-korten

Skurupett

Förra veckan när damtrion åkte iväg på sin shoppingresa köpte de två jojo-kort för
1150 kr. Med dessa två kort kan man, från den 15 juni till den 15 augusti, åka så mycket tåg och buss som man vill i hela Skåne. Kortet är inte personligt. Har man två kort kan man kan ta med vem som helst på en trevlig utflykt.
Skuruptvå

Jag valde att ta med dessa två tonårstjejer och en lite äldre kvinna med grön jacka. Vi åkte inte långt. Bara tjugo minuter västerut med ett blått Pågatåg.

Skuruptre

Snällt och tåligt följde jag med in i skoaffärer och klädesaffärer. En av oss fyra gjorde riktigt bra fynd.

Skurupfyra

Men det var skönt att orten hade ett fik.

skurupfem

Som vanligt när alla fyra är och fikar satte vi var sitt personligt betyg. Då går vi efter läget, smaken, inredning m.m. Denna hobby började vi med när vi flyttade till Ystad.

Skurupsex

Om du tycker jag är söt skulle du se min pappa. Den texten hade Jennifer på en tröja som vi köpte på en marknad i Långås när hon var liten. Varför kom jag att tänka på den storyn nu? Detta är ju ett annat barn. 🙂

Skurupåtta

… och varför har jag fått Josefins light cola?

Skurupsju

Eftersom jag inte fick något kaffe till fikat kunde jag inte låta bli att använda kniven… Vilken tur att jag inte skrivit ortens namn. Skojar bara lite för ovanlighetens skull på bloggen. Visst var det tuffa stolar?

Slurupnio

Mitt favoritstopp på eftermiddagsturen var detta ställe. Jag blev glad redan när jag doftade i en stor teburk och kunde köpa hem en gammal favoritsort; Rabarber med grädde. Lizette hittade porslinskålar som hon vill börja spara på. Solveig har tröttnat på att skala små söta nypotatisar. Nu ska hon pröva…

Skuruptio

Hoppas de är lika bra som den trevliga expediten berättade.

Skrupelva

Jag lovar. Det var varken jag eller Lizette.

Skuruptolv

Om jag är snäll får jag följa med hem igen.

Det enda jag visste om Skurup innan var att det låg ungefär en kvarts bilresa från Sturups flygplats, att de har en folkhögskola med en journalistutbildning och att Johanna museet ligger i kommunen. Dessutom visste jag att en av mina bloggvänner bor där, för hon köpte min roman ”Mina fotsteg i ditt hjärta” i förra veckan. 🙂
När man tar väg E65 mellan Ystad och Malmö åker man förbi i utkanten av tätorten. I hela kommunen bor ca 15000 invånare och i tätorten lite drygt hälften. Av dem i tätorten är det många som pendlar till Malmö, Lund och Köpenhamn.
Nästa gång familjen Lidén ska ut och JoJo-åka, ska vi åka åt ett annat håll.

39 thoughts on “Vädra JoJo-korten

  1. Porla kusin den butiken gillar jag med, mycket kuligheter hittar man där, perfekta presenter till maken när han hackar och kockar i köket, till mig själv hittat jag aldrig. Deras svarta pasta är kanon framför allt när den är färdig kokt och ligger på tallriken.

  2. Du är för härlig, du Bosse… Och så fina tjejer du har, alla tre! Kul att få se din Solveig!

    Har ägnat kvällen till att läsa min egen blogg från början… Dina kluriga, roliga och finurliga kommentarer glädjer mig! Tack!

    • Tusen tack Fru Fransson. 🙂 Kul idé med att läsa sin egen blogg från början. Den tror jag att jag ska låna från dig. Kanske till hösten när jag tycker allt är dystert och behöver pigga upp mig. Glad för att du gillar mina ”kråkfötter”. Jag är också tacksam för de kommentarer jag fått från dig och alla andra under mitt första bloggår. De första månaderna fick jag verkligen inte många kvitto på att jag skrev för några andra än mina egna löss. 🙂

  3. Bra idé med korten, och att de inte är personliga! Jag är urusel på att åka kollektivt, dottern däremot, hon bor i det närmaste på bussen 🙂

    • Med tanke på alla tusentals mil jag åkte på räls förr har jag också varit dålig på att åka kollektivt länge. Det blir lätt bilen varje gång. Ofta flyttar de ut tågstationer utanför själva den mysiga stadskärnan och då blir det så bökigt om man ska behöva åka buss också. Men ibland kommer väl din dotter hem och hälsar på? Jag tänkte på smutstvätt och en kurrande mage. 🙂

  4. Jag gillar idén med sommarkorten. Med vanligt Jojo kan jag åka härifrån och över gränsen, men inte med sommarkortet. Tyvärr.

  5. Bra ide’ att göra korta turer till kafe’er jag aldrig satt min fot i – och vilken härlig dag med familjen.. det är bra att tjejerna fortfarande följer med eller snarare att ni följer med dem? Det tror jag stämmer bättre. Marmelad med grädde, vad gott det är.. det blir mest svart te här – långt till teaffären. Snyggt karvat i stolsryggen, skickligt SnidarBosse!
    Nu känner jag igen er alla, så om jag kommer till Ystadnågon dag i sommar blir det lätt att heja! 😉

    • Det stämmer. Man kan aldrig vara säker på svaret längre när vi frågar om de ska med. Livets resa är spännande. Följer inte alltid raka järnvägsspår.
      Jag känner mig rätt anonym i Ystad. Förväntar mig aldrig att känna igen någon när jag går på stan. Men skaran har ökat. Rätt som det är kanske jag känner igen en bloggvän. 😉

      • Oh yes mr Livingstone.. I presume you’ll meet one or two. Du behöver nog inte oroa dig, chansen/risken är troligtvis minimal.. Annars vore det väl roligt med ett litet hej – skämt åsido – varför inte på självaste Sladdergatan med alla fönsterperiskopen..? Haha, Ystad är en stad med glimten i ögat, men jag får kanske heja på Solveig i stället, det skulle vara roligt, det också! Tror nog hon skulle känna igen mig..

    • Det är tur att vi rör oss mellan varven. Annars skulle vi snart rulla mellan caféerna. 🙂 Faktum är att vi har väldigt många fler som vi fluktar på att besöka. Vissa måste man passa på att åka till medan det är sommar. Sedan bommas det igen. Ibland är det ännu bättre att ta med sig något gott i en fikakorg. Det beror på väder och vart näsan pekar.

  6. Vilken härlig grej, att kunna semestra som du berättar om! Det blir ju något spännande varje gång! Du är som en tupp i hönsgården med dina tjejer omkring dig! Stolt make och far! Du har riktigta skönheter som du omger dig med!! Jo jag vet … du har del i detta – åtminstone i de yngre upplagorna. Din lagvigda har du valt med omsorg, det märks för hon är både snygg och klok!
    Önskar er flera härliga resor med nya upptäckter och njutningsfulla stunder!
    Fortsatt trevlig sommar till hela familjen från oss!! /Vi packar oss igenom sommaren …!

  7. Bra att dom har såna kort. Söta döttrar och även en snygg fru som ser ung ut. Vad härligt ni haft det. Längtar själv att åka neröver Skåne där jag har släkt. Härligt inlägg, ha en fortsatt fin semester

    kram

  8. Men åh! Inte hade ni behövt gå på Centrum för att fika! Ni kunde ju kommit till ”La Däck”! Där hade ni fått kaffe (Kaka vete katten, för sånt har jag aldrig hemma. JO, om jag VET att jag får finbesök! 🙂 )
    Porla Kusin är en riktig pärla! 🙂
    Vad roligt att ni ”gjorde” min håla! Ännu bättre blir det när de har ”klöddat” färdigt i centrum så att vår nya gågata kommer till sin rätt!
    Välkomna åter! 🙂

    Kram från Skurup!

  9. Jojo-kort, märkligt namn 😉 Men smart idé! Härliga kort på fina tjejer. Vad härligt att ni kan ta dagen som den kommer och smita iväg 😉 Och du, jag vet av egen erfarenhet att även om du
    inte älskar att shoppa runt så är det uppskattat av de andra i familjen att du hänger med 🙂
    Ha en härlig dag!!
    Kram

    • Syftar nog på att man kan åka upp och ner. Kors och tvärs om man pendlar med grejen. Fast för eller senare blir det trassel. Det är ju inte så bra. Om de måste byta namn till trasseltrassel-kort. 🙂 Jag tycker det är kul att gå in i småaffärer men inte om det handlar om att se och prova kläder som inte passar med EN GÅNG. 🙂 Stora opersonliga affärscentrum klarar jag mig också rätt bra utan. Här blev det en lagom blandning av lite av varje.Kram

    • Tack. Tror att det kommer att bli en härlig blandning av skog och hav. Tåg, bil, cykel och promenader. Vi ser utflykterna som en belöning. Nu har vi ex. klippt halva häcken. Så nu har vi inget att sitta på. Asch! Nu tramsade jag. Tur att jag inte gör det så ofta. 😉

  10. dessutom om ni ska åka till Bästkusten med dom korten kan det vara bra att ha lite reskassa på dom osså. eller om ni är många vi ngt filltälle.
    detta kan raderas

  11. Bra med kort som inte är personliga.
    Har en känsla av att om du åker med kollektivtrafiken är korten opersonliga. Ett månadskort kostar 790:-,egentligen billigt eftersom det gäller i hela länet

    Ha en fortsatt bra dag
    mvh

    • Smart sätt att fylla tågen. Här är väldigt bra kommunikationer. Två tåg till Malmö varje timme. En del går direkt till Köpenhamn, Helsingborg, Lund och Kristianstad. Tar inte lång tid till Sturup. Färja till Bornholm och Polen. Hoppas att du haft det bra i Dalsland. Hälsningar från Ystad ambassadören Bosse

  12. Oj, vad mycket nytt du fick lära dig och även vi. Snällt av dig att ta med brudarna på en tripp så där. Tänk vad mycket vi har att upptäcka nära oss. Inte behöver man alltid dra iväg så jäkla långt. Ha nu en fin fortsättning på din nya vecka. Jo, den där boken måste jag kolla lite närmare på. Ha det.

    • Man lär så länge man lever. Tur att det ramlar ur saker hela tiden annars skulle det blivit fullt. 🙂 Vi har bara bott här i två år så vi känner oss fortfarande som lyckliga turister som har så nära till Österlen. En underbar del av Sverige. Men jag vet att det är riktigt fint i dina hemtrakter också. Min favoritstad i vårt land är Umeå.

  13. Vilka vackra döttrar du har! Och god tesmak har du med! Och så skriver du himla bra oxå!
    Nej, jag vill inte låna pengar, jag bara säger som
    det är 🙂

  14. Vad snäll du är. Hur mycket sa du att du ville låna? 😉 Det är alltid trevligt att besöka din blogg även om den är den mest hoppiga av alla bloggar jag besöker. Den älskar att stjäla min text och slänga omkring med mina ord. Men jag är envis som en åsna. Till slut brukar det gå att få iväg en kommentar. Men långt ifrån alltid. Då får jag prova en annan dag. ”Bloggspottandet” är ofta emot oss på WordPress.

  15. Vilken mysig familj ni är! Kul att ni gör saker tillsammans.
    Men lite lurad blev jag när du skrev ”Josefins flaska”.. men.. vem?.. vem e det då?, tänkte jag först… vem har jag missat nu?
    Tillbaka till texten.. ”varför tänker jag på det nu… detta är ett annat barn”..
    Total förvirring.. 🙂 .. gick vidare och läste om Solveigs fynd. Själv tvättar jag bara bort jord från potatisen, sen kokas å äts den med skalé på. 🙂 Men.. vad blev det för betyg? Och VAD åt ni för gott? Sån info e viktigt.. tycker jag.. 🙂

    • Tack. Men det är inte självklart längre att vi ska åka iväg fyra. Det kan lika gärna bli tre eller två.
      Våra tjejer har bra koll på vilka namn som finns på Coca cola flaskorna. Det finns ex. ingen Lizette. 😦 men säkert en Lena-flaska.
      Vill inte ha skal. Påminner om skolåren. Detta äckliga hårda sega skal som fanns kvar efter den där maskinen var nöjd med sin insats. Då snackar jag inte om nypotatis. Utan gammalpotatis. Farfarspotatis. 🙂
      Betyg kommer här. Tolv poäng. Fyra treor redovisades. Du skulle varit med igår i slottsmiljö. Då blev det nitton poäng. Det var bara jag som gav en fyra. En stark en visserligen som inte syns i protokollet. Såg man inte på bilden vad vi åt? Tjejerna hade säkert redan käkat upp sin kaka. Det vi åt igår tog jag närbild på. Det är klart att det är superviktig information. 🙂 Alla dräglar efter att nu har vi ett resultat. Det har aldrig varit jämnare än denna gång. Din röst kan avgöra. Du vill inte väl inte att chokladbiskvin ska åka ur tävlingen. 🙂

Kommentera

