Roadtrip västerut

Idag bytte vi Östersjön mot Öresund. Först gled vi omkring på väg 9 längs med kusten från Ystad till Trelleborg.

DSCN91150003

När vi svängde av en bit norr om Trelleborg var vi rädda för att vi gjort samma misstag som förra året när vi hamnade i den långa slingrande kön till Kiviks Marknad av misstag. https://bosseliden.wordpress.com/2012/07/18/en-planering-som-sprack/
Solveig kom just på att de stora ridtävlingarna i Falsterbo började idag. Det gick att tråckla sig mot Skanör utan allt för många bilstopp.
För många år sedan såg vi fram emot att åka längs med vägen från Falsterbo till Trelleborg när vi var på väg till en semester på Österlen. På den tiden bodde vi i Falkenberg. På bilkartan noterade vi att vägen följde havet nästan hela vägen. Vi räknade med många stopp för att fotografera. Jag överdriver inte. Vi såg aldrig havet på hela bilresan. Det var en tät dimma eller smog. Hade vi inte vetat om det hade vi aldrig kunnat tro att Östersjön befann sig bara en bit bort. Vi såg inte många meter framför oss på vägen. Idag fick vi äntligen revansch. En perfekt bilutflyktsdag. Hela familjen samlad.

DSCN91230011DSCN91240012

Jag är svag för fyrar men denna tillhör inte mina favoriter. Skanör har en populär småbåtshamn.

DSCN91380025DSCN91350023

Det går snabbt till Falsterbo från Skanör. Alltid trevligt att hitta små sommarbutiker där man får med sig något minne hem. Butikschefer sitter alltid högt upp.

DSCN91330021

Många av de gemytliga gatorna i Skanör och Falsterbo påminner om de på Bornholm.

DSCN91390026DSCN91400027

Ett återbesök på Agdas var uppskattat. Även här satt butikschefen högt upp och påminde mig om något helt annat än en varm härlig sommardag. Solsting?

DSCN91410028DSCN91420029

Nu hade vi inte långt kvar till nästa stopp. Smygehuk, Sveriges sydligaste udde. I affären som vi besökt några gånger fick jag en ny fyr som kan hålla reda på innetemperaturen. Dumt nog köpte vi aldrig en tuff inomhusfontän. Bra skäl att göra ett återbesök? Vilken småbåtshamn tycker ni är finast? Denna eller den i Skanör?
DSCN91440031DSCN91460033

Hjälp! Jag har väl inte hamnat i Varberg igen?

DSCN91480035
Bäst att lugna ner sig med en glass. Vad glad jag var för att det bara var en expedit som hade lust att sälja glass och att barnfamiljen framför oss bestämde sig för vilka smaker de skulle ha innan det blev höst inne hos mig. 🙂

DSCN91500037

Tänk att en skylt kan tolkas på två så olika sätt. Här är fint att gå men vi finns också här. (kommer inte ihåg texten exakt) Så var det en bild på en huggorm. Genast höll jag mig i mitten av den fint klippta gräsgången medan Jennifer blev nyfiken och drog sig mot kanten och gjorde sig beredd med sin kamera. Hon ville verkligen att en orm skulle visa sig framför linsen. Vi insåg att hon är på rätt utbildning. 🙂

DSCN91510038DSCN91550042

Vad trevligt att komma in på denna gård med flera olika små butiker fyllda av hantverk och annat smått och gott. Häftigt att traska på innegården med sina ojämna kullerstenar. Att vi inte hamnat där tidigare på våra besök i Smygehuk. Dessutom såg vi ett fikaställe som vi definitivt ska lägga beslag på en annan gång när vi har med eget fika. Här låg även Turistbyrån. Som vanligt vågade jag inte smaka på Äggakaka. När Solveig såg skylten om att man fick ersätta saker med 70 % av försäljningspriset om man råkade riva ner något, tyckte hon det var dags att lotsa hem man och två döttrar. 🙂

DSCN91560043

Vad ”katten” menade hon med det? 😉

46 thoughts on “Roadtrip västerut

  1. Åh, vilken härlig dag! Vi tänker oss samma trakter på vår roadtrip på semestern. Så otroligt vackert och pittoreskt!

    Tack för alla dina uppmuntrande och peppande kommentarer inne hos mig. De är uppskattade!
    Kraaaam

    • När det är fint väder är det verkligen toppen att komma iväg på utflykter. Fast vi var kvar i Skåne upptäckte vi nya ställen. Den där lilla ”spetsen” längst ner mot Danmark är en riktig Öresundspärla. Hoppas ni får tur med vädret på er resa och att du inte är helt slutkörd innan dess. Kram

  2. Vilken underbar tripp ni har varit på!!!! Det är för härligt att rulla längs med kusten och göra små stopp här och där 😉
    Ha en fortsatt härlig kväll!
    Kramen

    • Får jag välja fritt väljer jag oftast kustresor. Beror på väder och årstid. Det finns många fina ställen i inlandet också. En härlig känsla att bara glida med och inte behöva tänka på tiden. Gillar mixen av att ha små önskemål och att göra impulsbesök när vi ser något intressant. Ofta viker jag av från vägarna där ”alla” kör för att kunna nosa reda på andra mer skymda russin.
      Kram

  3. vilken härlig roadtripp…visst är det bra att inte handla något för att sedan komma på att man skulle ha köpt något vilket alltid innebär en tur till ;-)…sådan tur gillar jag….sista småbåtshamnen gillade jag, har alltid fascinerats av det enkla
    kram Åsa

    • Det är smart om det är överkomligt att ta sig dit igen. Jag hörde aldrig meningen att vi skulle ha den på en gemensam plats utan trodde att den skulle stå på ett privat rum. 🙂 Oftast är det just så. Det enkla kan vara både det bästa i längden och det mest genuina.
      Din bok rullade för en stund sedan med cykelbudet, Solveigs röda, mot city. Hoppas att du får några trevliga timmar med ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Bokpaketet bör vara hos dig redan imorgon. Tack för att du köpte. 😀
      Kram Bosse

  4. Men så mysigt att fara på bilutflykt, lite halvplanerat, hela familjen. Hamnar har jag lite svårt att finna någon skönhet i, till min svåger fiskarens fasa, därav passar jag på skönhetskvalet denna gång.

    • Det där med halvplanerat gillar jag skarpt. Så lite måsten som möjligt på den här typen av resor. Sedan är det alltid bra att ha något säkert kort att komplettera med. I alla fall ha det så där lite diskret i ena rockarmen. Eller mer i shortsen. 🙂
      Jag älskar havet men vill helst se det från land. När jag var liten grabb gillade jag att titta på båtar vid småbåtshamnen. Numera tycker jag om charmiga små fiskelägen där man behållit det gamla. Längs med kusterna härnere ligger flera fina. På Gotland några av mina absoluta favoriter.

  5. Vilken härlig tur !! Gillar Smyge bäst , tyvärr har de inte lyckats med att få vattnet rent i hamnen .. Men för övrigt är det jättemysigt . Trots farorna som lurar i gräset.. Det blir ganska dyrt att gå in i de små fina butikerna för barnbarnen vill alltid handla . De har ju ingen plånbok med sig !! Hi hi ! Ha det gott !! 😃

    • Vi var inte så nära så vi såg något orent vatten. Det blåste lite kyligt just då. Jag var glad att jag slapp se någon fara som slingrade i gräset. 🙂 Förstår att det kan bli dyrt om man ska köpa allt som små söta barnbarn pekar på. 🙂

  6. Å, viken mysig familjeutflykt ni haft. Och tänk vad roligt om vi sprungit på varann i Smygehamn, min dotter och jag var där i söndags. Vi brukar åka dit för att ladda batterierna och äta sillaburgare, om ni inte testat Sillaburgare så kan vi rekommendera att ni provar. Riktigt gott 🙂

    Ha det fint!
    Kram Christina

  7. Jag är nästan lite avundsjuk på era härliga utflykter! Ni har så ”nära” till allting. Här är det lång startsträcka fram till målet … Men snart så ska vi med få närmare till ”allt” !!
    Många fina bilder och jag tror inte att vi kom vare sig till Skanör el. Falsterbo på vår tripp i Skåne. Vi var ner till Ale stenar minns jag i alla fall. Kivik förstås och en hel del andra fina platser.
    Har du hört talas om elefanter i glasbutiker?? Din kloka hustru var nog rädd för att du skulle vifta för mycket och bära dig klumpigt åt. Hon är ju kvinna och vet hur det kan gå!

    Tack för att jag ändå fick följa med. Fast glassen hade jag velat smaka och inte bara se!
    Ser fram mot nästa reserapport med fina bilder! Hälsa familjen!! 🙂

    • Det kommer att bli en intressant omställning för er. Tänk nu är det inte lång tid kvar. Det är klart att ni ska testa kustremsan från Skanör till Ystad en solig dag. Det där med elefanterna har jag hört talas om. 😉 I mitt fall är det mer när jag har ryggsäcken på bara en axel. Nu har barnen blivit så stora så de gamla tankarna har blåst iväg med årsvindarna. 🙂 En fördel när barnen växer. Annars kan man sakna de där stunderna när man gick och höll de i de knubbiga händerna och de var överlyckliga om det dök upp en gråsparv på fikabordet. Nu ska det helst vara en hel familj huggormar eller boaormar. Asch! Jag sitter här i värmen och överdriver lite. 🙂
      Det var svårt att välja vilka tre kulor som skulle hamna i struten. Massor av lockande smaker att välja på.
      Idag har vi varit duktiga på hemmaplan. Imorgon ska det likna lite grekisk miljö i vår trädgård.

  8. Det var verkligen en härlig dag ni hade!
    Länge sedan jag var i dom trakterna! Hade inte haft nåt emot att vara med om en sån dagstripp – eller för den delen över flera dagar – fler gånger i mitt liv.

    • Jag gissar på att du varit där flera gånger i ditt tidigare liv. I rätt väder är där very nice. En husbil hade inte varit så dumt att äga. Flytta den några mil då och då. Du kommer säkert dit fler gånger. Plötsligt hoppar din livsväg in på ett annat spår. Ett söderspår. Kram

      • Ja vad som helst kan hända!
        När man har kommit till ett vägskäl i sitt liv och liksom gjort klart med det gamla, så brukar det dyka upp nåt nytt – så där helt oförhappandes!

      • Jag har själv blivit överraskad av livet många gånger. Både på gott och ont. När man minst anar det kan en ny dörr öppnas. Har man tur så är det perfekt tajmat för att stänga in gammalt mögel i en mörk garderob. Helst låsa med dubbellås. 🙂

  9. Vilken begåvad dotter ni har och jag är såå avis på att man bor i värsta semesterparadiset! Bland slott och hav och mysiga fik och butiker… 🙂 🙂 🙂
    Haha! Förstår förresten Solveig preciiiis… 🙂

    Kraam
    Petronella

  10. Aha… nu gick det upp en ”talgdank” – alltså, nu fattar jag 🙂 Vilken underbar utflykt ni gjorde och vilka sköna miljöer! Tack för att vi fick följa med 🙂
    Gjorde resan utefter den kusten när barnen var små. Vi var på tältsemester och det regnade i fem dagar i sträck. Ingen semester på topp 10- listan… Finast och mysigast är hamnen i Smygehuk 🙂
    Kram

    • Jag tror att det är dags att lämna tälten hemma och låta husbilen rulla iväg längs med västkusten ner till Skanör och Falsterbo och sedan fortsätta mot Trelleborg. Den kusten är värd en andra chans. 🙂 Den bankar på dörren och vill ha revansch … vill komma in på tio i topp. Kanske inte nå pallen men ändå. 🙂
      Kram

  11. Njuter av varje bild! Förhoppningsvis så ska jag själv åka runt där nästa sommar om nu mina planer går som de ska. Men tills dess så njuter jag av dina fina bilder och text.

    Ha det gott i sommarvädret!
    Kram

    • Ibland är det bra att låta saker mogna. Istället samla på sig idéer och uppslag.
      Blir det med bil, husbil, husvagn, cykel, tandemcykel, motorcykel eller EPA-traktor som du kommer att besöka mina hemtrakter? Du är så välkommen till vackra Skåne.
      Kram

  12. Härlig road trip , sällan far vi på det hållet, oftast hamnar man öster ut, dumt för det finns mycket härligheter på söderslätt, så det var ju bra att jag fick följa med på er trip. Tackar, bugar och önskar er en härlig tisdag. Kram

  13. Tack Bosse, det var en trevlig utflykt du bjöd på i gamla, välkända trakter med en massa minnen. Höll nästan på att upptäcka min bror på en av segelbåtarna i Skanör. Där jobbade jag i flera år, innan vi flyttade norrut. I Magasinet i Smyge har jag varit på ett härligt augustibröllop. Ja, de är alla välbekanta platser för mig, som du förstår. Kul att se på aktuellt foto i dag också! Snart är det dags att göra sommarnedslaget i den södra delen, bada och träffa släkten.. 🙂

    • Fint plats att jobba på. Kanske lite tufft när det yr igen med snö. Augustibröllop låter romantiskt. Hoppas att den nya bilpärlan uppför sig ordentligt. Vem vet. Vi kanske syns någonstans på Österlen. Jag och S får väl rymma fältet ibland eftersom vi snart ska ha vårt årliga scoutläger.

      • Ja det hoppas jag också att den gör. Om du hör någon ropa – hej författarBosse, då kan det vara jag. Ni får ha lycka till med scåjlägret, du å Solveig.. Strongt engagemang i sommarvärmen! Ha de’ båda två å haj po daj!

  14. Vilken härlig utflykt!
    JAG (tror att jag) vet vad katten hon menade med det! Hon har väl dåliga erfarenheter av att du alltid ska peta på alla grejjer för att se om det är äkta vara eller ”kattskit”! En del människor måste känna på allting för att ta till sig hur det verkligen ser ut. Och efteråt SER det verkligen ut! Varifrån jag fått denna erfarenhet? Tja, från gamle greven Skogs von Mulle. Han fungerar så! Knuffar till allting och utropar se´n: ”Oj, hoppsan!” 😯

    • Jag har också mina små misseaningar. Samtidigt förstår jag inte vad som kan hända. S sätter alltid handfängsel på mig när vi går in i dyra trånga butiker. Dessutom har jag blivit så stel i benen sedan jag fyllde 25 bast för någon sommar sedan och är numera riktigt dålig på att få upp fötterna på butiksborden. 😉 Den där greven verkar vara en trevlig prick.

  15. Tror att din fru känner sin familj rätt så bra då hon visste när det var dax att vända hemåt efter en härlig utflykt. Då jag aldrig varit i Skanör så var det roligt att få se lite bilder därifrån. Ha nu en fortsatt fin semester.

    • Våra barn har växt alldeles för fort. Det är nästan så jag önskade att de var i den farliga butiksåldern. 🙂 Men min ryggsäck kan hitta på bus bakom min rygg. 😉
      En vacker dag bestämmer ni er för att göra Österlen och Skåne en sommar. Men du verkar ha det fint ute på fältet. Jag älskar verkligen din nya Header.
      Sommarkramar

  16. Jättefina bilder och vad mysigt ni haft det. Det var 5 år sedan vi var neröver men längtar dit. Jag har släkt i Malmö och Helsingborg. Du har en jättefin familj. Jag hade också lommat ut om jag sett en sån skylt 😉 .

    Ha en fortsatt fin semester
    Kram

    • Då tycker jag det är lagom att ni snart tar er en tur ner till släkten. Fem år är en lång tid. Men om man inte gillar massor av folk och köer ska man inte välja juli.
      Sådana skyltar kan skrämma både barnfamiljsföräldrar och äldre. 🙂
      Sommarkramar från söder.

  17. Äggakaka är faktiskt jättegott 🙂 Äter vi alltid på Äpplemarknaden 🙂 MUMS! Vi är hemma nu några dagar. Ville kolla läget med hon som lät deppigare för varje dag. Tyckte det lättade lite under dagen nu, skönt!

    • En dag när jag känner mig extra modig ska jag prova. 😉 Hon blir säkert bättre bara av att ni visade er omtanke genom att åka hem några dagar. Det är extra dramatiskt när det händer på bortaplan och tar då längre tid att smälta och bearbeta. Snart har det lagt sig till ro bland det som har hänt. Hoppas att hon kan njuta av det fina vädret och får in nya positiva medgångsvindar i sin kropp och knopp. Kram

  18. Tack för att vi fick hänga med på er härliga roadtrip och vilken dag ni hade. Skåne är verkligen som gjort för roadtrips när andan faller på. 🙂 Eftersom vi har lite svårt att komma ifrån på längre semesterresor har spontana roadtrips varit vår grej under sommarmånaderna sedan döttrarna var små. Hopp in i bilen och styra kosan mot äventyr och nya spännande möten. Love it! Kanske kör vi förbi varandra på en grusig landsväg här i Skåne i sommar. Hör ni en bil som tutar då den kör genom en biltunnel, ja då är det vi. 😉

    Ha det fortsatt gott i sommarvärmen!

    Kram Lotta

    • Visst är det fantastiskt att det finns så många olika sorters ställen att åka till på en sådan relativt liten yta. Det är kärt att återse platser vi har som favoritställen men hela tiden upptäcker vi nya. Jag gillar även att vika av från vägarna där det är tätt med bilar just nu. Bara en liten bit bort kan något spännande ligga runt krönet. Vi ska hålla utkik längs med grusvägarna. Kanske hör vi skönsång genom ett bilfönster. Vi kompletterar även med tåg och cyklar.
      Kram

  19. Det är kul att få följa med på era utflykter. Vissa foton ger till och med en känsla av doft från havet.. lite varm doft av tång.. kan det vara gamla (egna) minnen som vaknar till?
    Om huggormar.. hörde nyligen på radion att ett huggormsbett inte alltid behöver vara så farligt. Blev förvånad.. för jag trodde man tvärdog.

    • Det är säkert gamla minnen som vaknar till liv. Undra hur många miljontals minnen man samlat på sig genom åren.
      Är man inte allergisk mot bett och giftet är det ingen större fara. Man bör dock ta det lugnt och observera vad som händer och hur man mår de närmaste timmarna. Getingstick kan vara mer farligt. Inte första gången. Det är vid andra sticket som det märks om personen tål getingsticket eller inte. Trots att jag sett några huggormar genom åren tvärdör jag varje gång. 🙂 Det är verkligen inte min cup of tea. Betydligt trevligare om det dök upp en landdelfin istället i snåren.

Kommentera

