Vilket läte

För några veckor sedan dök ett litet gnällande ljud upp bakom datorn. Jag brydde mig inte så mycket om det eftersom Anne Dorte Michelsen sjöng så vackert för mig. Men nu har oljudet ökat i intensitet och om jag inte har på en punkskiva går det inte att fly från ljudet från vår kopiator, en kär apparat som hängt med ett bra tag utan att aldrig gnälla eller konstra. Kan en äldre kopiator få kolik? Det trodde jag bara drabbade yngre.
”Vad vill du gamle vän? Du har ju fått en alldeles ny bläckpatron för en tag sedan.”
Lite dumt tänkte jag på att det kunde bero på något annat. Den hade säkert varit ute och busat på Hamnfestivalen en sen kväll. Jag slängde in ett par Alvedon i ett lagom stort hål. Krossade en Novalucol under huven. Inget hjälpte. Till slut fick jag köra med en massa knep för att få ut ett enda utskrivet papper som ändå fastnade på halva resan. Nu är det helt kört. Dragspelspapper är inget för mig. Nej, det har inte fastnat  någon liten bit papper någonstans. Så väl är det inte. Pensionsålder. Vet inte vilka regler som gäller. Kan bara människo- och hundår. Säger man att ens dator är tre år hånler datanissarna i en affär, om man har en enkel fråga och vill ha lagningshjälp eller råd.
”Köp ny. Vi lägger den gamla på prylberget.”
”Hoppa upp själv på berget eller tänk med knävecken”, tänker jag tyst elakt för mig själv och inser att vi inte kan hålla på så här i västvärlden. Köp och slängmetoden är inte framtidens melodi.

Mannen i affären idag var jättetrevlig. Rätt snabbt bestämde vi oss för vilken ny kopiator som SolBo Förlag skulle inskaffa sig. Däremot kunde vi inte vårt organisationsnummer som ett rinnande vatten. Jösses. Jag får vara glad så länge jag kan hela mitt personnummer. Ni som läst ex. detta kåseriet vet mina tillkortakommanden. https://bosseliden.wordpress.com/2012/09/07/fyra-nummer-var-det-visst/
På ett par sekunder hade vår nya kompis knaprat in vårt bokförlagsnamn och kunde meddela oss att SolBo Förlag bildades 20 mars 2013. Sedan utbrast han.
”Vad ovanligt. Ni har fem poäng i bedömningen. Brukar aldrig nya företag ha. Inte ens andra som varit med ett tag.”
”Vad kan man ha som högst?”
”Fem. Ni har det högsta man kan ha.”
Stolta och renhåriga gick vi ut till bilen och hann på fyra timmar göra snabba affärer på 28 ställen utan att få magsår. En ny sportbil utan tak så det fläktar härligt i kalufsen. Guldtexten SolBo Förlag lite snett och snitsigt på dörrarna. Bästa systemkameran med det senaste och största objektivet de kunde hitta i datorlistorna. Det är inte klokt med häftiga tekniska prylar det finns om man anstränger sig. Nu har vi exakt 29 dagar och 22 timmar på oss till att fakturorna ska betalas. Jag är rädd för en sak. Tänk om omdömespoängen kommer att gå ner från 5 till 4. Eller kan det sluta ännu värre? Kommer jag att sitta och skaka galler och missa slutet på sommaren? 🙂

Om Solveig fått bestämma så tycker hon säkert inte att dagens blogginlägg skulle få vara med. Hon hävdar bestämt att så gick det INTE till när vi beställde en ny kopiator som vi förhoppningsvis kan hämta imorgon. Hon vill såklart behålla den där femman i betyg. 😉 Vad är det för fel med lite fantasi? Kanske bäst att jag tar ett kallt bad och piggnar till.

DSCN90890008DSCN90910009

I

27 tankar på “Vilket läte

  1. Tänkte just här har det shoppats, ny bil, ny systemkamera, ny kopiator och allt på en och samma dag, ett kallt bad ja det låter som en bra idé. Fortsatt fin kväll till dig, själv ska jag utforska Pythagorion, kanske hittar jag något kul att shoppa. kram

    • Hm! Jag erkänner. Det var en ”liten” efterkonstruktion när jag satt vid tangentbordet. 🙂 Fullpoängaren kanske grundas på att vi skötte oss exemplariskt när vi hade ett museum. När det gäller privatekonomin råkade jag betala in tre kronor för litet på Traderafakturan. Istället för 53 kr förde jag bara över 50 kr till lilla Tradera, där vi sålt kaffekoppar i några år. Som straff blev det 50 kr extra på nästa månadsfaktura. På förra fakturan skulle vi betala 3 kr. Vilken tur att vi inte glömde göra det. 🙂 Jag kunde inte låta bli och skrev till dem och frågade vad som hade hänt om jag betalt in 56 kr istället för 53 kr. Skulle jag fått en ersättning för det? Annars stämde ju inte deras siffror. Kvinnan gillade inte min humor. Då hade inget hänt, skrev hon kort. Snyft. Jag som trodde att jag skulle få 50 kr för att jag var så snäll. 😉

  2. Shoppingkung för en dag, jo du, det hade sett ut det 😉 Kung kung kung i …. Nej, jag tror nog
    att ni gjorde rätt som ”bara” fixade en ny skrivare och behöll er rankning .
    Ha en goer kväll!!
    Kramen

  3. Jag har också shoppat i dag till min kung som fyller år om ett par dagar. Han hade nog villat ha sportbil han med. Men efter som han är i grillartagen så blev det lite prylar till grillen och en bok om och hur man grillar. Jag har också sett det där flinande ansiktet hos försäljare…när jag har visat min mobil. Jag har en som man KAN ringa på. 😉
    Ta nu Solveig på en fantasitur med bilen så ska du se att hon se mellan fingrarna på siffrorna…jag menar en 5 eller en 3 eller en alldeles fantastisk bil…….:)
    Kram från Skogsfen

    • Tycker du att han behöver bättra på sina grillkonster? Alla vi män är ju experter på det området om man får tro flera bloggar jag läst. 🙂
      Det är störande det där flinet ibland när det går över gränsen till elakt. Problemen kommer att bli stora inom en snar framtid. Men det vill ingen höra talas om av olika anledningar. Då är vi två. Jag har också en mobil som man KAN ringa på. 🙂
      Min drömbil är fin. Där gör det inget om man tagit en genväg eller en sväng i gräddfilen. Det finns alltid tid att styra över till verkligheten innan det smäller. 😉
      Kram

  4. hahaha…där fick du till det. Ibland är det tur att det bara är fantasin som skenar. Önska kan man alltid göra, kostar inte mer än att önska ett flygplan 🙂
    Hoppas din nya fina kopiater kommer att hålla sig tyst i många år…;-)

    Ha en bra dag!

    • Det är alltid billigast att resa i fantasin. Behövs inget pass eller plastkort. Inte ens ett bilbälte. Nästa gång ska det bli ett sportflygplan. Du gav mig idén. 🙂
      Alla tekniska produkter är numera programmerade att bara hålla i x antal ggr. Det ryktet tror jag stämmer. Jag har sett några dokumentärer om det laddade ämnet.
      Vissa apparater är man beroende av. En kopiator måste man ha på ett bokförlag. Nästa gång är det datorn som kollapsar. Den har fyllt tre år och är pensionär.
      Kram

  5. Vilket härligt inlägg! Med en sådan start kommer den nya kopiatorn att hålla hur länge som helst!
    Och en sportbil låter inte helt fel, …..eller när jag tänker efter, varför inte en tidsresa tillbaka till tiden då man hade, häst och vagn 😉

    Ha det gott! Kram Christina

    • Jag tror att jag hade trivts förträffligt på den tiden. Vad spännande. I min tanke är jag ingen fattig och hårt arbetande person, som bor i en förfallen stuga och knaprar på barkbröd och räknar löss tills jag faller i djup sömn, under de tre timmar jag tillåts sova innan nästa arbetspass tar vid. Då vill jag INTE resa tillbaka i tiden. Istället hoppar jag upp i vguldagnen där redan en förtjusande…;)
      Kram

  6. 28 ställen på fyra timmar?? Måste vara rekord :-).

    Skulle häromdagen till IKEA för att köpa två solstolar. Bara ETT litet ärende alltså :-). En extrem trötthet kom farande och knockade oss på direkten, så snart glasdörrarna gått igen bakom oss. Vi gick som tunga zoombies genom utställningen av olika inredda rum, tittade inte ens på möblerna. Bestämde oss för första bästa solstol (nja inte riktigt) och gick till gång 18 hylla 27 och hämtade. Väl ute andades vi ut och drog istället in den ljuva klara luften ute (tror vi iaf) och kände livsandarna återvända. Varför är shopping så extremt trötthetsframkallande? Är det luften i butiker som är dålig? Eller är det något fel på oss?

    • Drömbilen var extremt snabb. 🙂
      Jag brukar drabbas av den attacken när det gäller klädesshopping.
      Om du vänder på det. Du kan sticka ut och springa en mil eller längre i en härlig miljö och bli piggare av det medan andra flåsande skulle få ge upp efter några kilometer. Jag tror att det är bra att det finns alla sorters människor. Så att Sverige håller sig rullande. 🙂 På sommaren kan det vara luftkonditioneringen som inte fungerar så bra i vissa affärer. Så är det på ett par ställen här i Ystad där det känns som allt står stilla. Man vill bara ut och andas. Tycker synd om de som jobbar där.
      Det som de som är superintresserade av älskar, fäller istället mig. Alla valmöjligheter. Givetvis vill jag inte att det bara ska finnas två eller tre saker att välja på men ibland är det en hel uppsjö av produkter som ofta är väldigt likartade. Då blir jag trött, velig och väljer ofta att strunta i att köpa. Är det inget stort köp blir det första bästa-metoden.
      Utomhus är favoritplatsen för mig också, framför allt under sommaren.
      Något fel på dig Ethel är det inte. Dr Bosse Pihl rekommenderar en timmes motion och en stund återhämtning i solstolen. Läppja på en nyttig sommardrink. Lös ett sommarkryss så du håller igång hjärncellerna. Undvik onödig shopping. Vistas mycket utomhus. Han skickar även med en sommarkram. 🙂

  7. Ha ha, mina tankar skulle åkt samma formel 1 race dom dina gjorde 🙂 Efter vår flytt lämnade jag vår skrivare i källaren, hittade ingen bra plats, den störde allt det estetiska 😉 vet inte ens om den fungerar efter två år där nere. Jag har Mannen och printa ut åt mig på jobbet 😉

    • Stackars krake, Kan du inte sätta ner någon tupp och några snälla och sällskapliga hönor till hösten i källaren? Jag värnar alltid om de ensamma. 🙂
      Varför måste allt vara så estetiskt för er kvinnor? I vår hall svämmar det över av kvinnoskor i alla färger och modeller. Det har hänt att jag missat viktiga saker för att jag jagat rätten till att få på mig MINA skor. Det tycker jag är oestetiskt. 😉
      Ska man bara ha en kopia då och då går det att fixa via arbetsplats men min arbetsplats är här och nu. Ibland behövs det att en snäll kompis ljudlöst spottar ut massor av sidor. Vänta lite. Nu måste jag tänka högt. Det fanns två färger att välja på. Svart eller vitt. Jag ville ha svart. Det blev vit. Solveig hänvisade till att det är snyggare med svart men att allt damm är störande. Var det jag som tänkte estetiskt där, eller var det en dammig kommentar? Nu sitter jag och tittar på platsen. Jag VILL ha en svart. 😦

  8. Emellanåt kan det vara intressant att låta fantasin skena och shoppandet ta vid. Men när räkningarna skall betalas, är det bra att komma tillbaka till verkligheten och fundera en gång till om det verkligen behövs en sportbil till eller den nyaste kameran. Jag för min del har en lång lista över vad som kunde tänkas inhandlas, precis lika lång som väntetiden för att pengarna skall rulla in på kontot.

    • Tyvärr har du rätt. Det gäller att få balans på vågen. Jag kan leva bra utan en sportbil. Lockar mer att kunna ta proffsiga bilder och kanske gå en kurs i ämnet. Samtidigt gillar jag inte att det går mycket fortare att göra av med pengar än tiden att få in dem. En trist ekvation. Tur att jag aldrig har prioriterat pengar som det viktigaste i livet. Det kommer en bra bit ner på må-bra-listan.

  9. Visst hade det varit trevligt att få slå sig lös ordentligt ibland men den där femman är väl värd att hålla fast vid. Så kanske bäst att vänta att slå sig lös till kosingen börjar rulla in av alla kommande bokintäkter istället. 🙂 Fast här hemma brukar vi ibland leka den ljuvliga leken ”Vad skulle vi göra om vi vann 23 miljoner på lotto?”. Tänk, det verkar inte finnas några problem alls med att spendera 23 miljoner i denna familj och visst är det roligt att få drömma ibland. 😉

    Lycka till med den nya kopiatorn som förhoppningsvis är tyst som vinden.

    Kram Lotta

    Ps. Jag kommer aldrig ihåg mitt eget mobilnr vilket alla brukar fnissa åt då jag blir ombedd att uppge det. Jag hävdar till mitt försvar att jag inte kan det av den enkla anledningen att jag aldrig ringer det. Låter bättre än att minneskortet på denna 40-åring börjar bli fullt. 😉

    • Den leken är härlig att göra i familjen. 🙂 Måste säga att vi är riktigt generösa med miljonerna. Flera kommer att gå till Afrika och olika sjukdomsorganisationer. Sedan har vi olika åsikter. Allvarligt. Fortfarande vet jag inte om det skulle vara roligt eller jobbigt att få så mycket pengar på en gång. Om det hade gått hade jag aldrig berättat det för någon. Legat lågt i flera veckor. Men då måste man nog vara ensam om hemligheten från början.

      Vi hoppas att den dyker upp idag. Jag kämpade på den skrikiga igår.

      Det tycker jag låter som ett bra försvar. Jag ringer heller aldrig mig själv. Bara om jag inte vet var telefonen befinner sig. 😉
      Kram

  10. Min skrivare lever på övertid. Jag har 40 stycken fotoalbum och jag skulle naturligtvis scanna in alla fotona på datorn(De flesta i allafall) Till slut hoppade och skramlade det överallt men fotona blev klara och skrivaren står kvar än. Nästa gång färgen tar slut ska vi köpa ny, hm nä den går lite till vi köper en färgpatron till. Så hörs det varje gång. Fast det kostar lika mycket att köpa patroner som att köpa ny skrivare. Jajajaja den går nog lite till, snart dags att köpa ny färg igen.

  11. Färgpatronerna är dyra. Jag känner igen det där med att det går nog en gång till. Om jag inte lyssnar på oljudet så kanske den är snäll, lyder och sköter sin uppgift. Den här gången växte problemet och jag var tvungen att lura apparaten och ta ut patronen efter varje sida och sedan stoppa in patronen igen för att kunna dra en sida till. Nästa steg var att bara halva papperet kom ut. Då gick det fortfarande att dra fram det försiktigt eller ta ut det bakvägen. Till slut behövdes våld och dragspelspapper är inte snyggt. Idag skulle den nya kopiatorn komma till butiken. Lycka till med nästa gång och välkommen tillbaka till min blogg. 🙂

Lämna en kommentar