Årets Piratenpristagare

DSC_1067

Vid Piraten-statyn i Kivik hyllades Claes Eriksson av ett folkhav vid lunchtid igår, när han blev årets Piratenpristagare. Priset var i år på 100 000 kr, ett diplom och en flaska brännvin. Vad tror ni att han blev mest glad för? Diplomet tror jag.
En mycket värdig pristagare tycker jag. Så många klokheter han lyft fram i alla sina produktioner, invävda i en massa skratt. Jurymedlemmen Katarina Mazetti sa i sin presentation att Claes Eriksson har blivit som en varptråd i den svenska kulturella väven.
Claes har inte ägnat speciellt mycket tid åt att promota sig själv utan låtit sina figurer sköta marknadsföringen själva, till skillnad från många andra luftslott, i dagens moderna ”ska synas värld” där vissa personer kan ”vandra över lik” för att få synas i alla lämpliga och olämpliga sammanhang. Enda gången Claes har hamnat i de feta rubrikerna höll jag med honom till hundra procent. Det var när han tog strid mot reklamavbrott i filmer på TV. Enligt mig fördummas vi genom att matas med reklam mitt i en seriös film. Före och efter filmerna ska det ligga. Det tycker jag fortfarande är en självklarhet för att göra en film rättvisa. Tänk vad omodern jag är.
Claes inledde med att berätta en rolig historia:
Det var två bananer som var ute och gick. En var gul och en var grön. Den gröna sprang i förväg och gömde sig. När den gula hann i kapp hoppade den gröna fram och skrek buuu. Då sa den gula: Fy vad du är omogen.
Jag gillar sådan enkel men samtidigt så briljant humor. Där man inte måste använda sig av under bälten humor i alla lägen för att få folk att skratta.

Här lägger jag sist som överkurs motiveringen till att Claes fick priset:
”Med försåtlig humor och finurligt allvar punkterar denne estradör alla sorters dryghet, maktmissbruk och byråkratisk enfald, samtidigt som han hyllar modet hos den enskilde medborgaren. Hans texter i revynummer, sånger och dikter roar och oroar på samma gång.”

Jag bugar och tackar för allt Claes har gjort och hoppas att han har mycket ogjort. 😀

18 thoughts on “Årets Piratenpristagare

  1. Solklart val där 🙂 Och jag håller med, oftast är den allra enklaste humorn den roligaste. Du borde träffa Mannen jag har i huset 😉

    • Humor är ett bra vapen i nästan alla sammanhang. Liksom inte ta sig själv på största allvar i alla lägen. I din blogg visar du i många bra inlägg att du har den förmågan, där du blandar i en skön mix, men ändå med ett stänk av allvar för den observanta.

  2. Jag hade nog blivit gladast för de 100 000, men det är ju jag det. Som inte har några 100 000!
    Gissa varför jag inte ser på teve och inte ens har nån teve! En av anledningarna i alla fall, det finns flera.

    • Vilken knepig och svår fråga du ställer Ninna. Vinner jag 100 000 kr om jag svarar rätt? Bäst att jag funderar och sorterar bort onödig information. Pang. Där satt svaret. Jag går på magkänslan. Anser det viktigt att inte ändra det första som dyker upp. Du tycker att det BARA ska visas reklam i dumburken och i vissa små avbrott mellan reklamen ska de slänga in ett par minuter av en spelfilm. ;D

      Jag har också bevisat för mig själv att jag kan klara mig utan. Blev svårare när jag fick familj och inte bara hade mina egna behov att tänka på. Tänk vad mycket annat du hinner med. Sedan går det utmärkt att se program på datorn och stoppa in filmer nu för tiden. Lite knepigare att leva utan dator. Många ungdomar och andra skulle dö knall om de inte hade sin mobil till hands.

      • HAHAHAHAHAHAHAHA! Okej då! Vi säger väl så eftersom du säger det.
        Fil är inga problem att se med en dator. Så länge den bara har nån form av läsare/brännare förstås! Och så jag som då har en stor skärm att koppla till masen!
        Men jag ser inte teve via datorn heller, har gjort det nån gång ibland förr, men jag tänker inte ens på det! För min del känns det lite väl omständligt.
        Jag gör annat istället. Läser, skriver, lyssnar på musik! Och datorn är faktiskt det enda jag behöver!
        Jag rippade alla CD jag hade, (och dåvarande sambons) och skänkte dem sedan till ett loppis. Amnesty tror jag det var. Ja inte hans CD förstås. Bara mina egna.

  3. Ett strålande val av pristagare tycker jag. Mycket välförtjänt. Humor i samma sköna anda som Hasse & Tage.

    Och reklam i film… så galet det är. Och tänk så många filmer jag inte hade missat slutet på för att jag somnade i sista reklampausen.

    Kram Lotta

    • Så nu går du omkring med en massa oavslutade slut på filmer. Stackars dig. 🙂
      Urtrist när filmerna håller på så länge på ex. en söndagskväll, när det dessutom är paus för nyheter, väder och sport. Jag har gjort det till en vana och en personlig demonstration mot reklamvärlden genom att lyfta från soffan vid pauserna. Endast ICA-Stig kan få mig att fastna. På köpet får jag motion istället för att bli lurad till att köpa något jag inte behöver. Sitter någon annan kvar ropar de på mig när det är dags att komma tillbaka.
      Kram

  4. En pristagare som var värd att bli korad. Han har en fantastisk humor. Jag håller med honom! Bort med reklamen i TV och in med lite mera Grevinnan Blåst. Tänk vilken ”tittar-storm” det skulle bli! Och alla som satt där framför sina tv-apparater skulle se ut så här 😯 😯 😯 😯 😯

  5. Bananhistorien är min humor också! Och visst är Claes Eriksson genial! Och reklam… Buuu! Förstör filmernas stämning och sedan somnar man bara… 😦

    Kraam
    Petronella

  6. Kommer mycket väl ihåg då han höjde sin röst för att han var förbannad över reklamavbrotten. Reklam är nåt jag kan bli såååå irriterad på. Tycker oxå att han är en värdig vinnare. Den där historien kommer jag att lägga på minnet ha,ha. Fortsätt och njut av sommaren

  7. Jag håller med dig på samtliga punkter, kära du!
    Och kommer att tänka på historien om de två tomaterna som skulle gå över en gata, du vet den där som slutar med ”Kom ketchup så går vi.” Det var min favorithistoria när jag var barn, så du kan ju tänka dig hur glad jag blev när jag gick i mellanstadiet och någon lärde mig den engelska versionen som slutar med ”Come on, CATCH UP, let’s go”! Ja, du vet, även till synes enkla historier kan ha många bottnar;)
    Kram!

    • Så du menar att en av de där bananerna kan vara en snuskbanan egentligen? Den gröna eller gula? 🙂 Det där med många bottnar har jag råkat ut för flera gånger. När jag pratat på om något oskyldigt och någon börjar skratta åt något annat.
      Kram

Kommentera

