Scoutläger hos Lidéns

Vad mysigt det är att ligga och lyssna på tjejfnitter. Glada tjejer som det bubblar om. Sju tjejer som inte träffats på ett tag. Det är precis som om de aldrig varit ifrån varandra.

Det är två år sedan vi flyttade till Ystad, men det är tredje sommaren vi bor här. Varje sommar har vi skojat om att vi haft scoutläger några dagar på sommarlovet. Kompisar till Lizette och Jennifer från när vi bodde i Skummeslövstrand, har kommit med tåget. Förr skulle en flyttning innebära att kontakterna dog ut efter några brev, vykort och telefonsamtal. Dagens teknik innebär istället att man får se upp om man går lättklädd förbi en öppen dörr där Skype råder, vilken mörk höstkväll som helst. 🙂

Jag och Solveig har gjort våra egna små turer mellan de större måltiderna då Solveigs matkonster fortfarande duger på hemmaplan. Vi har även levt i olika tidsrytmer. Det är bara Kajsa som vi hälsat på när vi kommit med vår frukostbricka till altanen. Då brukar hon sticka ut på en lång joggingtur. Kajsa kan inte tappa formen bara för att de legat och snackat halva natten. Hon ska vara med i O-ringen i Boden snart. Kajsa är riktigt duktig. Det är inte lätt att komma in på orienteringsgymnasiet i Eksjö. Finns bara ett fåtal platser.

Igår tänkte jag ta en gruppbild på alla tjejerna när de var iväg och spelade fotboll en bit härifrån. Solveig och jag tänkte överraska dem med saft, bullar, skurna melonbitar m.m. Då hade de säkert haft överseende med att hamna i min blogg. Tyvärr kom de hem exakt när vi skulle slå på larmet, så det fick bli fika på balkongen.

Man ska inte tjuvlyssna, men det är intressant att jämföra samtalsämnen. Vilken skillnad det är mellan varje besök. Helst om jag jämför med den första sommaren. Ibland låter det som stora vuxna väninnor som pratar om framtiden och yrkesval. Övningskörning är ett gemensamt aktuellt tema. Jag hörde hur de diskuterade att nästa sommar kan de köra iväg i bil ut på Österlen. Vilken härlig tid i livet de lever i. Fullt av möjligheter och drömmar som kan bli verklighet om turen och arbetsförmågan får råda. Fällorna känns fler än när jag själv var i den åldern.
Samtidigt tycker vi det är så underbart när samma sju tjejer en stund senare låter som en flock lyckliga förskolebarn när de leker med vattenballonger på grönområdet, eller leker gömme i den mörka dungen. Barnasinnet är intakt. Det är goa och ”rediga tjejer”. Hoppas att det kommer att gå bra för dem i livet och att vänskapen kommer att hålla genom alla år.
DSCN3515

Just nu är jag och min baksida inte bästa vänner. Ryggen är en akilleshäl hos mig efter alla bilolyckor och arbetsskador. Därför blev jag extra glad när jag på Blogglandia hamnade här. http://fruvenus.blogspot.se/2013/07/boktips-speciellt-boktips.html
En kvinna med över 233 000 visningar på sin blogg kan väl inte ha fel? 🙂

Min debutroman har jag inte skrivit för att smöra med finkulturen utan för att underhålla, roa och oroa vanliga härliga människor som gillar nostalgi, första kärleken och som kanske minns sjuttiotalet själva. Nu ska jag gå ut och vänslas lite med någon som ligger på balkongen och jobbar med att skriva böcker. Jag älskar att störa.
”Vem tycker du mest om? Mig eller dina läromedelsböcker?”
Eftersom jag räknar med att personen kommer att svara det sistnämnda har jag ett triumfkort i fickan och om jag är smart och kommer med en maffig fika räknar jag med att få första tjing en stund.

Imorgon kommer trevligt besök som ska stanna i trakterna några dagar. Därför har vi beställt fint väder. Ni vet väl var man fyller i… till det duger inga Iphone9 eller vad de nu heter. 🙂

30 thoughts on “Scoutläger hos Lidéns

  1. Så härligt att de fortsätter att vara sådana vänner. Jag tror att är man vänner i den åldern delar man så viktiga år att den vänskapen har potential att vara länge. Jättespännande att lyssna till ämnenas förändring. Hoppas att du var lyckosam med ditt fika.

    • Jag tror också att den kommer att hålla genom åren. Mysigt. De kommer säkert fortsätta att träffas några gånger om året som de gjort hitintills. Ventilera smått och stort. Allvar och skoj. Vara stöd till varandra genom livets alla skeden.
      Trycker man bara på rätt knappar blir resultatet oftast givande. 😉

  2. Sådana vänner är viktiga!! Vad härligt att de är rädda om varandra 🙂 Det där med snöret är ju inget vidare. Det ska ju bara funka, men tyvärr så gör det ju inte det. Hoppas det blir bättre!!
    Ha det gött!
    Kramen

    • Snöret var ett häftigt ord. Kul. Aldrig hört.
      Gamla vänner blir bara mer värdefulla ju äldre man blir, tycker jag. Det är trevligt att odla nya kontakter också, men för mig är det inte samma sak när det gäller det viktigaste.
      Ha en fin helg.
      Kram

  3. Nej du Fru Venus har aldrig fel. Nu är jag hemma igen och ska ta och beställa din bok så fort jag kommit ifatt här hemma. Härligt med vänskap som håller trots flyttar

  4. Vad fint du beskriver tjejernas scoutläger 🙂 Det är verkligen spännande att följa barnen och deras vänner genom åldrarna! Kram och hoppas Solveig fattar vinken med fikat och att din rygg kryar på sig!

    • Tack! Jag är glad för att jag får vara med på deras livsresa, på ett hörn. Visserligen blir jag mindre och mindre viktig med åren på ett sätt. Samtidigt ändras relationerna och ibland känns det som jämnåriga kompisar. Det har även hänt där jag upplevts som yngst i familjen. Hänvisar inte till någon speciell händelse. 😉
      Det gäller att tråckla sig förbi en kvinnas list. Jag kan inte att berätta om min hemliga manual för då är den inte hemlig längre. 😉

  5. Jag är rätt övertygad om att det är vänskap som kommer att hålla. Oavsett var de hamnar i världen, så kommer de alltid att finnas där på något vis. När det gäller din väderbeställning, så hoppas jag verkligen att din beställning kommer fram!

    • Det tror jag också. Är också säker på att de kommer att flytta runt i världen en del av dem. Livet kan vara ett äventyr.
      Hos oss funkar beställningen. Jag kände ett par regndroppar igår på mina bara armar annars var det länge sedan det var dåligt väder. Vi njuter men tycker att dagarna går så fort. Blir lätt så när man har det extra trevligt. Hoppas att du har det bra och inte längtar bort/hem. 🙂

  6. Vad härligt det låter med en massa fnittriga tjejer. Vi är också på väg mot O-ringen i Boden. Vem vet jag kanske får höra talas om en Kajsa som vinner.
    Hälsa Solveig och gratta. Det kommer att gå superbra för henne 😊
    Kram Åsa

    • Precis som du åker de omkring hela familjen och tävlar i olika klasser. Vår Jennifer har varit med och sprungit med mamman några gånger, tävlat för skojs skull när vi bodde i Halland. Lycka till med Boden. Bäst är det när man kan kombinera det med semester. Perfekt sätt att få se ”hela” Sverige.
      Jag ska hälsa Solveig. Kommer säkert att bli tufft att kombinera med ett heltidsjobb. Tio dagar per termin ska de träffas i Kristianstad. Samtidigt låter det spännande. S har länge velat satsa på detta. Kram

    • Jag hade länkat till förra årets miss och ville absolut inte hamna i några snigelköer igen, men hedra Claes ville jag göra på mitt personliga sätt via ”min soffa”. Däremot bytte Jennifer kompisar och var med fyra andra i onsdags. Tog tåget till Simrishamn och vidare med buss till marknaden. Hon tyckte det var kul. Idag ska vi testa sjö istället för havet.

  7. Grattis till den fina recensionen. Jag har fortfarande inte köpt boken, men jag ska verkligen göra det. Visst blir man lycklig av att se sina barn må så bra. Att de har många vänner och så mycket att se fram emot. Hoppas att det går bra för Kajsa i Boden. Ha nu så trevligt med era vänner och självklart så kommer solen att skina på er. Kramen.

    • Tack för att du läste den! Bland de saker jag önskar mig mest i världen är det att våra barn ska få ha det bra. Även andras barn. Riktiga vänner är guld värda – både för barn och vuxna. Hela Kajsas familj ingår sporten orientering. De tävlar i olika klasser. Den här gången får de åka långt iväg och får därför se vackra Norrland.
      Idag tror jag att det kommer att bli rekordvärme. Vi ska åka iväg och testa sjön istället för havet idag. Kram

  8. Stackars Bosseryggen… Har själv haft olyckor och elände och vet hur det är att ha riktigt ont och ryggskott och allt som finns… Hoppas du kryar på dig och underbart att sju tjejer håller kontakten, från ett litet samhälle vars namn är nog det coolaste jag hört!

    Kraam
    Petronella

    • Antagligen får jag igen för gamla synder. 😉 Tuffast är nätterna. Solveig säger att jag ligger och gnyr även i sömnen.
      Visst är det ett häftigt namn. Kanske det längsta i Sverige. Det var inte lätt när jag ex. fyllde i små lappar och skulle skicka iväg korsord. Ofta fick jag förkorta ortsnamnet. Betydligt lättare med Ystad men inte lika lätt som He som vi åker förbi ibland och där vi först trodde att någon hade sågat/kapat av skylten. 🙂
      Kraaam Bosse

  9. Så härligt när man som vänner kan gjöra det som faller en in. Att stoja, babbla en massa för år nästa sekund vara i 4 års åldern. Jag vet hur sånt känns. Det är presis som det ska. Med riktiga vänner är man den man är.
    Tiderna har förändras gällande hålla kontakten med varandra. Men själv tycker jag om dåtidens charm med handskrivna brev. Vackra skrivna brev helst då. Brev skrivna från hjärtat Ååå så spännande läsning.
    Klart som 17 ni får Solen att lysa. Ni får väl annars vara solar själva. Själv är jag alltid Solen , för folk brukar bli Åååå bländad av mig. Hehehe…
    Oj det var bustanten där som smög sig på lite.

    Ha så gott och så hoppas vi på Solen.
    Soliga kramar.

    • Det är härligt att kunna vara sig själv, med sina fel och brister. Ibland saknar jag också gamla hederliga brev. Jag har skrivit ett kåseri om ämnet som jag ska lägga in på bloggen snart. Men det finns nog många som inte saknar min handstil. 😉 Påminner om läkarnas som de skriver på recepten, Oläslig stundtals.
      Det förstår jag att du är. Solen och bustanten. 🙂
      Idag kan det bli sommarens varmaste dag. Efter lunch far vi iväg mot vatten… Kram

  10. Så spännande Bosse med en dotter som ska springa O-ringen i Boden, alldeles för långt bort tyckte orienterarna i min familj, vi väntar tills det är på hemmaplan nästa år istället. Vilken härlig prestation att få börja orienteringsgymnasiet, spännande.
    Ha nu underbara härliga sommardagar.
    Kram
    Nettan

    • Min dotter springer utan kompass och karta. Jennifer är med i friidrottsklubben här i Ystad. Kajsa är en av hennes gamla kompisar. Synd att det inte fanns en massa spännande gymnasium på min tid att välja på. Det är orättvist. 🙂
      Njut av sommaren du med.
      Kram

    • Framför allt kul att lyssna på främmande personer. Svårt att låta bli i dessa mobiltider. Vilka uppslag jag får till bloggen och till kommande böcker på fik och när vi åker tåg. Det händer även att jag önskade att jag slapp höra vissa samtal. För privata. Nästan så jag får lust att sticka in en replik. Vågar inte. 🙂

  11. Jag kan se för min inre syn hur du både smyger och kryper runt ibland buskarna och tjuvlyssnar för att få nya idéer och infallsvinklar till ytterligare en NY bestseller! AVSLÖJAD! 😉
    PS: Vad fick du ”Kaffe Latte” ifrån som svar på min bildgåta?
    DS.

    • Det bästa kära Grevinna att jag inte ens behöver få avskavda knän längre. 🙂 Det räcker att sitta på fiket och försöka hinna med alla samtal runt omkring. Måste snart börja spela in dem i smyg. Än så länge har jag fegat, inte vågat fråga om de kan säga om det en gång till, eller erkänt att jag inte hann med att skriva ner på servetten vad de just sagt. 🙂
      Handlade det inte om vad man önskade att läpparna sa? 🙂 Antagligen blev jag just då supersugen på en Latte. Du menar att det var fel? Blir jag diskad nu? Åker jag på att diska hos dig i en hel vecka? Smällar man får ta som en man.
      Solkramar

Kommentera

