Små och stora bollar

Det är något speciellt med att sova utomhus när temperaturen ligger åt det tropiska hållet. En koltrast sjöng en sista kvällsång för oss innan mörkret äntligen föll. Jag älskar att ligga och titta på stjärnor, planeter och flygplan som far omkring däruppe. Alla ljud och dofter förstärks. Först trodde jag att vi var ensamma därute i det fria. Helt fel. Alla Sveriges myggor hade sommarmöte i Ystad denna natt.

Sovett

Månen ligger just nu lågt. Det tog ett tag innan jag kunde se den en stund mellan träden. Intressant att se hur länge vår yngsta dotter är uppe på nätterna. Balkongen är precis utanför hennes sovrum. Eventuella pojkvänner skulle blivit överraskade om de hade tänkt sig nattbesök. 😉

 

 

Sov två

Efter en smaskig lunch tog vi cyklarna ner till centrum. Tar inte många minuter i de slingrande nerförsbackarna. Väldigt folktomt mitt på dagen en gassande sommardag. Gissar på det omvända nere vid havet. Innan vi återvände hemåt behövde vi var sin Kaffe Latte på det nyöppnade stället i Norra Promenaden. De nya ägarna har gjort en riktig ansiktslyftning av den gamla klassikern.

sov tre

Inne eller ute?

DSCN93150003

Lätt val. Tror ni att vi gick efter årstid eller bordsskick? 😉

DSCN93210004Sov fyra

Nu blir det svårt. Om Johanna Larsson spelar jämnt mot Serena Williams i finalen i Båstad kommer det att krocka med fotbollstjejernas kvartsfinal mot Island om en stund. I flera års tid följde jag alltid tennisen på plats en dag under tävlingarna. Enda fördelen är att jag slipper vrida på huvudet så många gånger i soffan.

38 thoughts on “Små och stora bollar

  1. Men guuud vad härligt att sova utomhus och ligga och titta på stjärnhimlen! Kanske jag också skulle göra. Släpa ut en madrass på balkongen. Svalt och skönt blir det ju också 🙂 Mysigt café. Kram på dig!

  2. Jag vill också ha gå-på-café-fika.
    Eller äta gräddtårta fylld med vaniljkräm och dekorerad med jordgubbar.. hallon&blåbärsbakelser.. härligt hembakta 7 sorters kakor. havrekakor. schackrutor. kanelkakor. finska pinnar. bondkakor. kolasnittar. drömmar.
    Men icke..
    så jag går väl ut i köket och brer en knäckemacka.. 🙂

  3. Har även jag provat att sova utomhus, men drevs tillbaka in i huset pga myggen. Synd.

    Fotbollen håller precis på; 3 – 0 till Sverige! Roligt men inte särskilt spännande längre. Tennisen vet jag inte, skäms lite att jag inte följer med :-).

    • Myggen är en tuff motståndare. Trista djur. Utomlands brukade vi slippa bett när vi sov under stjärnorna.
      Det är i semifinalen de ska upp till bevis. För en gångs skull finns en stor chans att rå på tyskorna. Det går inte att följa med i allt. Helst inte när vädret inte lockar precis till inomhusaktiviteter. 😀

  4. När jag var i Californien och badade hottub om nätterna var jag alldeles fascinerad av stjärnhimlen – var fanns mina gamla vanliga stjärnor?! Det är härligt att ligga och titta upp och försvinna ut i en rymd av något slag. Just nyss avslutade jag läsningen av din fina bok – den rör sig i mig och den fortsätter prata med mig, du beskriver nu och då så starkt, och får mig att minnas saker jag glömt – tack!

    • Man måste passa på när möjligheten dyker upp. Utomlands i rätt klimat är det ännu mer ljuvligt, när man slipper det råa som dyker upp efter några timmar, som jag gärna klarar mig utan.
      Blir glad av att läsa att min debutbok fortsätter att prata med dig. 😀 Tacksamhetskram

  5. För det första så vill jag säga att du ska nog inte skaffa dig en mustasch, iallafall inte en vit. Du ser så bra ut utan. Vi såg oxå att det var en fantastisk fin måne inatt då vi gick hem från statsfesten. Sååå fint. Tog några foton som inte blev så bra tyvärr. Men så härligt att ligga under bar himmel, om det inte vore för de där myggorna som du skriver. Du skriver även om Koltrastens sång. Visst har den en av de vackraste fågellätena älskar den. Hej svejs på dig och fortsätt att ha det bra.

    • Jag hade en variant med vit näsa också. Ibland kan det bli för mycket av det goda. 🙂
      Det satt ett äldre par inomhus på serveringen vid ett fönsterbord. De var mycket intresserade av vad vi sysslade med. Tur att vi hade ett par extra servetter och inga andra grannar just då.
      Instämmer. Koltrasten är också en av mina fågelfavoriter liksom att myggen är trista.

  6. På sommaren vill jag vara ute så mycket som möjligt, men att sova ute…nä….. det är nog tveksamt. Jag är livrädd för allt smått som surrar och viftar i närheten av mig. Tennis är nog den sport som jag gillar bäst. Fotboll har jag fått lära mig tycka om tack vare Rasmus. Ha en fortsatt solig dag.

    • På tal om tennis. Jag hade mitt blå tennisrack med mig ut. En elektrisk smällare. Den svepte jag framför oss när det lät extra mycket. Det blixtrade aldrig till så jag misslyckades totalt. Mest hade vi bara näsa och ögon utanför täcket.
      Tennis har jag alltid gillat. Det är bra med barnbarn. Man håller sig ung på flera olika sätt. Kram

  7. Förr när vi bodde i lägenhet så låg vi ofta på balkongen när det var sommar. Man sov riktigt gott. Nu när man bor på marken får man nöja sig med en liten pytteöppning i fönstret och en fläkt i ansiktet.

  8. Har just nu fixat uppkoppling till internet..
    Vilket härligt luftigt å svalt litet sovställe ni valt! Mygghattar är inte dumt, om man tycker att de låter blodtörstiga..
    Och Bosse, vi missade ett möte innanför det där låga vita staketet med några dar bara – den där röda muggen på ert bord drack jag kaffe med mjölk ur, när vi var i Ystad.
    Det var en fin dag i början av veckan, när vi gjorde vår årliga runda… och hittade greve Robert (var tydligen hans förnamn) de la Gardies grav med stenplattor och en fin liten bänk att sitta på… I bokhandeln kände de till din bok (”den med ett hjärta på stranden”), men de hade den inte i sortimentet… Ha de’!

    • Mygghattar har jag aldrig hört talas om.
      Den greven var en av de bilder som vi tog den gången, som jag tänkte skicka till dig. Nu har du löst gåtan själv.
      Några dagar. Vi var på samma ställe och drack Kaffe Latte och åt deras goda morotskaka ett par dagar tidigare. Då satt vi nära det låga vita staketet och många olika sorters hundar jagade runt i parken.
      Vad bra att de kände till min bok. Hoppas att de hör av sig snart och vill köpa några ex. Bäst är det när många går in och frågar efter den. 🙂
      Kram

  9. Visst är det nåt Visst att sova utomhus och till det som du beskriver till koltrastens sång.
    Stjärnorna som sätter igång fantasin och den härliga sommarnattens tropiska hetta som berusar med sina himmelska dofter som ökar välbefinnandet och får en att känna sig ett med universumi. Det är livet det.
    Myggerna ”myggjävlarna” dom tillhör ju ett annat fack dom. De små teroristerna som jag brukar säga ibland för de bara suger och suger och lämnar en så mycket blodfattigare och till mitt öde. Jag får klia klia och åter klia de små röda terroristbetten som jag får bära på ett par påtagligt besvärliga dagar.
    Nä fyyyy för den lede.
    Ha nu en jättefin vecka! Från en jävulskt morgonpigg TantGlad men dock utan myggbett

    • Tänk om jag skulle skriva något om en mygga som var romantisk och känslosam. Ett kåseri eller en ny roman. En slags variant på den fula ankungen. Tuffast är det för dem som inte tål sticken. Det beror väl på vilken blodgrupp man tillhör. Tänk om jag hade haft blått blod. Då hade jag säkert kommit undan. 😉
      En myggfri veckan önskar jag dig. Kram

  10. Sova utomhus är skönt… men inte att slåss med de små blodsugarna! Skulle ha varit lite roligt att se reaktionen på eventuell besökare till dottern – ja, om han nu kom balkongvägen alltså 🙂
    Tror inte du ska ha mustasch… tycker nog du är snyggare utan. Eller så är det bara fel färg 🙂
    Ha det gott!

  11. Att sova utomhus under stjärnorna och månen låter så mysigt OM man bara bortser från de där myggorna. Fy för mygg…Myggnät kanske skulle vara en lösning, men samtidigt blir det ju ett projekt att rigga upp myggnät.
    Ha det gott där i månskenet!
    Christina

  12. Hej Bosse! Vad fin du är i din gräddmustasch och så underbart att balkongsova! Snart får du väl ligga där med hagelbrakaren och bevaka ev. nattfriare… 🙂

    Kraam
    Petronella

  13. Måste korrigera lite, alla mygg är inte där du är, dom är där jag är, plus alla knott och blinningar och allt som kan sticka och bita! Att titta upp på kvällshimlen är underbart!
    Agneta kram

  14. Här hos oss har det inte ens i den vildaste fantasin kommit på tal att sova ute. Temperaturen hos oss nattetid har varit ovanligt låg med ner till 10 grader och då tillkommer regn och blåst. Förvisso stiger temperaturen efter en natt, men risk för överhettning i kroppen föreligger.

    • Jag trodde att ni också fått en släng av den tropiska värmen som vi varit i närheten av. Det sjönk snabbt från 23 till 19 på en halvtimme så antagligen blev det några grader lägre under natten, men under täcket var det mest svettigt. Vi kanske skulle byta väder någon natt. Vi behöver regn. Men bytet gäller bara på nätterna. Okej? 🙂

  15. Vilken mysig blogg du har! Hittade hit via ”Min plats i solen”, och kommer gärna tillbaka :).

    (Ps. Mannen i hatten heter Dafvid, och har alltid haft sin alldeles egna klädstil och sitt alldeles speciella sätt att tala på. Värnar mycket om hembygden och kulturen på Österlen…)

    • Tack Lotta! Du är så välkommen tillbaka. Jag passade på att titta in på din blogg. Vilka härliga bilder jag såg. Lavendel är en av mina favoritblommor/växt. Både till färgen och doften. Ligger din väninnas ställe nära Skillinge? Otur med punkteringen, men det löste ni bra.
      Tack för upplysningen. Bloggvärlden är häftig. Jag kunde inte låta bli att ta kortet. Jag blev glad när jag såg honom. Skälet till att han gick ut i gatan var att vi fick möte av en slags handikappfordon en stund senare. Underbart med personer som värnar om hembygden och kulturen. Österlen är magiskt. 🙂

Kommentera

