En rullande etapp på två hjul

Klockan var strax efter halv åtta på morgonen när vi parkerade vår bil bredvid alla utländska husbilar. Matkulturen är olika. Några turister var redan igång och grillade frukostsaker, som doftade så att jag trodde vi var utomlands, fast jag var stensäker på att vi befann oss i Ystad kommun. Av med cyklarna. På med hjälmarna. Nu rullar vi iväg.

Bild ett

Lagom varmt. Solen är på väg att ta sig igenom molnmassan. Hallå! Har ni en aning om att ni har ständig havsutsikt? Eller tycker ni att gräset är grönare på andra sidan?

Bild två

Inte speciellt ofta vid kusten som det är nästan helt vindstilla. Bara svagt ljumma vindar som smeker de bara benen och armarna. Tänk vad våra sovande tonårstjejer där hemma missar. Bild tre

Den här vyn ska jag spara till en dyster novemberdag när livet känns segt. Bild fyra

Ingen tidig morgonbadare har tagit chansen. Vi har havet helt för oss själva. Bild fem

Vänta lite…kan det vara en strandad haj eller val?Bild sex

Till höger ser jag en bekant baksida. Valen eller hajen får klara sig själv. Måste se vad som fångat Solveigs fotointresse. Bild sju

Då måste vi byta kamera för att jag ska få svaret på min fråga. Bild åtta

Ännu en gång träffar vi på en ensam barncykel som bär på sin hemlighet. Bild nio

Nästa gång ska vi trampa till underbara Abbekås.

 

38 thoughts on “En rullande etapp på två hjul

  1. En av Sveriges vackraste kuststräckor, varje dag på min väg till arbetet tänker jag , så lyckligt lottad jag är som får köra denna sträckan, trädet på översta bilden har jag fotograferat i många vinklar det är så otroligt vackert. Snart finns det faktiskt som en tavla på ett litet hotell vid havet . Ha en fortsatt skön dag. Kram

    • Undra vilket år som trädet planterades. Med rätt konstnär måste det bli en vacker tavla. Undra vad hotellet heter. Menar du det i Mossbystrand som de håller på att bygga ut? När man cyklar ser man helt nya saker. Häftigt med tanke på att vi kört sträckan med bil ganska många gånger vid det här laget. En underbar del av Sverige. Helt otroligt. Det kom en regnskur för en stund sedan. En kort variant. Vi har 23.4 grader varmt så lunchen går bra att ta under markisen. Kram

  2. Härliga bilder, härliga Sverige i sommartid!
    Som vanligt vid denna tiden sitter jag och tittar på hus till salu i Ystad och Simrishamn, finns några jag skulle kunna tänka mig att flytta in i. Vad var det som gjorde att ni fastnade just för ert hus?
    Kram

    • Hemnet är alltid en trevlig sysselsättning. Vi flyttade till Ystad av flera skäl. Huvudskälet var att det fanns en intressant utbildning för vår ena dotter. Ystad och hela Österlen har vi vuxna varit förtjusta i sedan 1990 och återkommit till flera gånger. Vi bestämde oss för att någon gång flytta dit. Nu blev det tidigare än beräknat. En villa någon mil från tätorten eller en bostadsrätt i staden var de två alternativ som fanns att välja på. Alla fyra i familjen längtade efter att få bo nära centrum av olika personliga skäl så valet var enkelt. Två år efter flytten upplever vi vuxna det ofta som vi är på en mysig semester när vi åker på utflykter. En härlig känsla som jag hoppas håller i sig länge. Vi har bott nära mitt älskade hav i många år vid det här laget, på flera ställen, från Falkenberg ner till Bjärehalvön. 900 m förra gången. Det jag kan sakna ibland är att kunna se solnedgångarna och ”det vilda havet” hemifrån som vi gjorde när vi hade vårt porslinsmuseum i ett jättestort hus. Från andra våningen där vi själva bodde gick inte utsikten av för hackor. Två balkonger och en inglasad stor terrass där vi gärna sov på varma sommarnätter. Allt har sina för och nackdelar. Kram

  3. Kan tänka mig dofterna påminde om utomlands, och inte en helt fel feeling då bilderna är så vackra att man kan nästan tro att man befinner sig nån annanstans.
    Nu är tiden man ska njuta på. Vackra vackra Sverige. Inget går upp mot svensk sommar och därför att vi uppskattar värmen och Solen så mycket.
    Fortsätt att njuta ordentligt med de dina nu.
    Själv ska jag och Göran ta en cyckeltur efter skrivandets stund.
    Må så gott!

  4. Vilka vackra bilder från en vacker del av Sverige!

    Jag var för första gången i mitt liv, till Skåne, förra sommaren och blev riktigt begeistrad av denna vackra landsända.

    • Tack!
      Hoppas att du hann med södra Skåne och idylliska Österlen, annars måste du ge vår landsända en chans till. Denna sommar har varit magisk. Men det är jättefint däruppe i dina trakter också. Många gör motsatta resa under de fyra årstiderna. Från söder till norr. Är vädret bara stabilt finns det smultronställen där man minst anar det.

  5. Man bara läser texterna och ser på bilderna, och hela tiden vill man se mera. Som att se en bra film, det får bara inte ta slut än. Väntar redan på nästa episod. 😀

  6. Så underbart! Ni tar verkligen vara på de små stunderna. Vilka fantastiska äventyr. Jag saknar cykeln, det känner jag nu när jag läser dina senaste inlägg. Att cykla är sannerligen frihet. Fortsätt njuta av sommaren, av Solveig, av varandra, av stränderna, av livet. Stor kram från ett hotellrum i Trondheim där det blixtrar och dundrar utanför fönstret

    • Jag gissar på att du skulle få ordentligt starka ben om du cyklade i dina hemtrakter. Här i Ystad fuskar en del som har elcykel. Jag väntar med den biten några år. 😉 När man är inomhus på ett säkert ställe och inte vill se något ”viktigt” på TV är det effektfullt att se på blixtrar. En skräckblandad förtjusning men jag vill inte att någon ska råka illa ut. Jag sitter i soffan och håller på att norskorna ska slå tyskorna i EM-finalen. Kram

    • Jag har en plan Petronella. Vi byter bostad. Vänta lite. Sådär. Här är en rättvis fördelning. För att du/ni ska slippa packa upp och ner söta tjejer för ofta bestämmer vi att ni bor här från 15 oktober till 15 april. Exakt rättvist. Ett halvår var. Här har du dealtummen. 😉
      Kraaam

  7. Suck… är bara liite avundsjuk… skulle också vilja bo vid havet och kunna göra så fantastiska cykelturer och ta så härliga bilder 🙂 Havet ser helt underbart ut! Den maffiga eken – den har några år på nacken… undrar hur det såg ut då för länge sedan när den började växa där.
    Kram

    • Du är ju som snigeln. Har boet på ryggen. Jag tycker det verkar som ni har hela Sveriges smultronställen som hemorter, när jag njuter av fina bilder på din blogg. 🙂
      Det hade varit intressant att se ett kort från hur det såg ut när eken var ett litet barn. Undra´ hur gammal den är. Kram

  8. Den där bilden med kossorna som betar i strandkanten påminner om många av mina galma foton från när jag var hos farmor och farfar. Tänk så bra det gick att samsas om vattnet. Kram

  9. Alla dessa ljuvliga sommarbilder som tagits denna sommaren ska jag leva gott på i höstmörkret…
    Härligt att komma ut tidigt på morgonen

    Sandra

    • Det är verkligen något visst med att komma ut tidigt till en ny orörd morgon. Klockan är snart tio på kvällen. Det märks att det skymmer tidigare, men vi har fortfarande 24.2 grader på altanen och jag vill inte gå in. Det susar i träden och fåglarna sjunger sina kvällsånger.

  10. Vilken sommar vi har fått här i Skåne. Vecka efter vecka med ljuvlig sommar och man kan inte annat än njuta av allt det härliga. Och jag blir så varm inombords av att se att ni gör detsamma. Njuter och samlar kropp och själ full med sommar. Här gör vi detsamma och dessa dagar känner jag mig så ofantligt tacksam över att bo på världens vackraste plats. I vinter när snöstormen yr utanför fönstret och jag står och försöker hacka bort isen från bilrutan är kanske tongångarna andra. 😉 Men just här och nu lever jag på min plats i solen. På alla sätt och vis. Livet är gott!

    Ta hand om varandra och fortsätt fånga sommaren. Så som bara ni kan.

    Kram Lotta

  11. Det var vi väl värda efter de ojämna somrar vi fått uppleva de sista åren. Skåne är fantastiskt fint vid denna tid på året. Håller med dig. Vi bor på världens vackraste plats. Vi får säga det som ett mantra när vi står och hackar tänder och kämpar med snöskottning och bilrutor. 🙂 Det är ju här och nu som gäller. Fortfarande har vi 23.2 grader utomhus. Jag tar en stund till på altanen. Kram

  12. Å så härligt! Jag vill också cykla, kan inte minnas sist jag cyklade det har liksom bara blivit så. Jag hade en cykel som gick sönder, och sedan gick det i stå. Ska be Johan att hjälpa mig med cykeln mamma gav mig, tänker jag. Till dess får jag nöja mig med att hänga med er på er färd, och det är härligt det med. God tur, ser fram emot att följa fortsättningen på er resa! Kram

  13. Ja en morgontur när alla andra sover är inte så dumt. På dagen är ju stranden prppfull med folk och det är inte lika trevligt då.

Kommentera

