Drömmar i Abbekås

Även den här morgonen var idealisk för cykling längs med kusten. Nästan ingen vind. Precis lagom varmt. Vi lämnade Mossbystrand och svepte förbi ett fint hotell med havsutsikt. Målet var att njuta vid den idylliska fiskehamnen i Abbekås. Fikakorg hade vi med oss. Glatt humör var som vanligt nedpackat. 😀

Abbe ettAbbe tvåAbbe treAbbe fyr

Tänk om Rickard Sjöberg kunde sluta och knycka 160 kr den första varje månad på ett av våra konton. Istället kunde han väl lekt grannyra i våra kvarter. 🙂 Då skulle jag vilja bo i ett av husen längs med vattnet i Abbekås, från maj-september. Men det är mycket jobb med trädgård. Vi har haft några stycken genom åren. Kan ni läsa skylten?
Abbe fem

Här sitter en gammal nöjd man och vill stanna tiden.

Abbe sex

Vi kunde inte låta bli att ta kort igen…

Abbe sju

Man måste vara rädd om de små. Solen är stark.

Abbe åtta

Jag blir aldrig trött på mitt älskade hav. Året om måste jag ha min dos.

Abbe nio

Nu ska ni få lyssna på en sann sång om en Joakim. Min bloggvän Åse som har vuxit upp i Abbekås kan intyga… 😉 Edvard Persson står för skönsången om Abbekåsagåsen Joakim.

http://youtu.be/nE_IlmfZKMU

19 thoughts on “Drömmar i Abbekås

  1. Fin bilder! Sången hade jag inte hört förut, men självklart Edvard Persson.
    Skylten var ju rolig.. och sann!
    OM jag hade en trädgård skulle jag också sätta en upp en sådan text.
    Kanske fler texter.. tänka-efter-texter.. ja, i min vildvuxna trädgård skulle man kunna läsa skyltar och filosofera.. med fikakorg! 😀

    • Jag gillar din idé, fullt av tänkvärda ord på personliga små skyltar. Jag vill även ha bänkar, bord, gamla lampor som lyser i augustikvällarna, porlande vatten, vacker fågelsång, broar, lågmälda framföranden m.m. i den där trädgården. Givetvis ska den ligga nära havet. Vara mygg och knottfri, inga fästingar, getingar och ormar är inbjudna. Fjärilar, humlor och en och annan delfin får vipkort.
      ”Jag har bott vid en landsväg i hela mitt liv och sett människor komma och gå”. Hur många gånger har jag hört EP sjunga den refrängen? Nostalgi. 🙂

  2. Så ljuvliga bilder , jag njuter varje gång jag vandrar längs fiskarevägen, havet på ena sidan och de pittoreska husen på den andra. Rogivande i en härlig idyll. Ett hus där sommartid hade suttit som en smäck, då kunde vi ses och farstubron och sjunga om Joakim 😉 ha en fortsatt fin lördag. Nu ser jag fram emot bilder från skateholm, Bingsmarken och Beddingestrand. För cykelturen fortsatte väl. Kram

    • Där finns ganska många hus som är tilltalande längs den gatan så vi behöver inte bråka om samma. I värsta fall får vi byta med varandra från säsong till säsong. 🙂 Abbekås är en plats som vi gärna återvänder till. Jag har hört låten om Joakim flera gånger nu. Snart kan jag göra ”lätet” riktigt bra. 🙂
      Det är klart att den gör. Nästa etapp blir en kort resa avståndsmässigt. Tidsmässigt är den avklarad igår morse. Bloggmässigt står den eventuellt på kö. Näsa säsong är målet att ta vid där vi slutade. Sommaren 2015 når vi förhoppningsvis Trelleborg om livet har varit snällt. Kram

  3. Edvard Persson är Skåne för mig. så tack för den fina sången. Jag är så lycklig som bor vid havet. Där kan man sitta och lösa många världsliga problem. Ser så fint ut där i Abbekås, som jag aldrig har hört talas om tidigare. Men du… det är ju på vår gata som Rickard Sjöberg ska leka grannyra nästa gång… bara så du vet. Ha en skön helg och kram på dig.

    • Jag brukar säga att jag känner mig halv när det gått för många dagar, då jag inte varit vid havet. Året om gäller de orden. Du verkar bo riktigt fint däruppe enligt dina bilder. 🙂
      Måste Rickard upp där och röja? Solveig ropade för en stund sedan att vi vunnit 160 kr. Jag tycker han är en aning snål. Jag vill ha en tre-fyra nollar bakom de två första siffrorna. Om du ser honom så säg det på det artigt sätt. Berätta om gåsen Joakim och om hur vackert det är i Ystad. Kram.

  4. Vilka underbara bilder du bjuder på! Där ser väldigt vackert ut. Ja du havet, mitt hav som jag säger är Kattegatt. Saltare än salt och helt underbart!!! Det behöver jag inta i stora doser så jag förstår precis vad du menar.
    Ha en härlig kväll!!
    Kram

    • Kattegatt var min första förälskelse. 🙂 Nu har jag fått många som är lika ”våta” och vackra. De där doserna behövs soliga dagar, blåsiga dagar, glada dagar, deppiga dagar, grubblande dagar och många fler dagar. 😀 När jag kommer hem är jag pånyttfödd och laddad med salt energi. Kram

  5. Härliga bilder från en plats som jag aldrig besökt, men som nu finns på den allt längre listan på ”platser jag vill åka till”
    Och skylten… så sann, så sann!
    Nu fattar jag ju var Edvard Persons Abbekåsagås kom ifrån – tänk vad man får lära sig 🙂
    Ha en fin sommarsöndag!
    Kram

  6. Fin sång.
    Härliga bilder ser jag, och ett gott humör som är lika viktigt som dendär fikakorgen. När jag är på utflykter så är jag sååå glaaad i fikastunden.
    Trädgård är ett av mina stora intressen. Men jag ser inte riktigt vad som står på skylten……äh….jag plockar fram förstoringsglaset och kikar med det. Du vet…..åldern tar ut sin rätt gamle man *ler*
    Ha fortsatt en fin söndag och vecka nu.
    Kram!

    • Fikastunden är alltid helig. Antingen det är en medpackad fikakorg eller ett besök på ett fik.
      Solen var busig när vi skulle ta kort. Hade jag varit busig skulle jag hoppat in i trädgården och vänt skylten åt ett annat mer snällt fotohåll. Jag var rädd att tomten vaktades av en elak vakthund som inte fått frukost på flera dagar. 🙂 Jag här tyvärr inte lika snabb som förr. Hoppas du haft en myspyshelg. Kram

  7. Å, den där havsdosen, SOM jag vet vad du menar! Den behövs för att släta ut själen, för frid och ro och för allt det som ryms mellan tummen och pekfingret. Tack för vackra bilder och ännu en resa med sinnet!
    Kram

Kommentera

