Tidigt på morgonen i vår hemstad

Ystad morgon ett

Ystad morgon tvåYstad morgon treYstad morgon fyra

Nu är det två år sedan vi själva var riktiga turister i Ystad. Det blev en hel del turer och nätter i Ystad i jakten på en bostad. Ystad Teater verkade vara för stort. 🙂

Sova ettSova två

Sova treSova fyra

Dags att vakna. In med friskt syre i rummet och i lungorna. Frukost väntar i det mysiga frukostrummet som ni kan ana på bilden till höger ovanför.

Sova fem

Två världar som möts, samspelar under en sommarsäsong. Nött och skavt tillsammans med härliga stockrosor och en pelargon.

Skavt ettSkavt två

Det soliga vädret sommaren 2013 fortsätter att råda i Ystad och på Österlen. Vi har varit riktigt bortskämda, vi som gillar värme och sol. Betydligt värre för de som inte gillar det av olika anledningar. Fast de hade å andra sidan ”sin” sommar 2012.

65 thoughts on “Tidigt på morgonen i vår hemstad

  1. Vackra, ljuvliga Ystad. Med sina små pittoreska gathus och prång.
    Önskar dig en underbar dag på alla vis,
    Kram Lina 🙂

  2. Vår vackra lilla stad, njuter av dina bilder. Tror aldrig jag kan se mig mätt och sluta njuta av det vi har omkring oss. Kram och ha en fin måndag.

  3. Känner igen mig i dina fina bilder.

    Ja det är tur att inte alla somrar är likadana, så alla kan vara nöjda :-). Fast jag förstår inte hur man kan ogilla soligt väder. Man kan ju faktiskt sitta sval i skuggan. Du kanske tänker på bönder, de är förstås inte nöjda när det aldrig regnar.

  4. Vacker stad ni bor i. Varför i hela friden tycker du teatern var för stor? Precis lagom tycker jag:-) Tänk att ha några vänner över på middag där, servera fördrinken utanför den modesta entren… Ha det bra i sommarvärmen! Kram från Sandefjord dit jobbet tagit mig idag. Jag går omkring i gatorna och njuter, bodde här i flera år och känner mig fortfarande väldigt ”hemma”. På ett av stadens konditorier har jag mitt stambord och såväl gäster (pensionärer) som personal nickar igenkännande….Snart ska jag ut och flaxa lite, till Stavanger, Købehavn och så väntar kudden i Kristiansand. PS. C, m & s ö har gått i tryck nu….:-))

    • Jag ville bara inte upplevas för uppblåsig. 🙂 Teatern är alldeles perfekt. Du kunde få komma och uppträda, läsa något vackert. Jag serverar Coca cola light som fördrink. 🙂
      Jag får titta efter i en atlas var Sandefjord ligger. Mysigt att de kommer ihåg dig. Vad händer om någon har tagit just ditt bord? Du behöver inte dra alla detaljer, bäst att inte veta. Köpenhamn är en stad med många möjligheter. Förstår att du är spänd och går i väntans tider. Det blir säkert bra.

  5. Ystad är en sån fin stad. Vi får nog ta och göra en Sverige turne snart. Finns ju så mycket vackert i vårt avlånga land att se.Jag tillhör då de som vill ha flera såna här somrar. Njuter så av sol och värme. Ha nu en fin början på denna vecka.
    PS.Fick boken idag och blev så glad över din kommentar i den. Kram på dig.

  6. Härliga bilder från Ystad! Undrar om bild nr 2 med skylten Teatergränd: Är det Saluhallen man skymtar längst upp t.v.? (Det gula tegelhuset i 2 våningar med tornet) — eller gör jag bort mig nu som gammal Ystadbo?
    Vi tog också en dag i din hemstad i juli på semestern, det är fint att gå där och uppliva gamla minnen, speciellt i Norra Promenaden. De där små lusthusen, insprängda i staketet längs vallgraven, är också väldigt chabby-chic-charmiga! 🙂 där skulle jag gärna haft ett kryp-in.. Kostar väl millioner, om de alls säljs någon gång…
    Tack för fina bilder! Du kan väl snart göra en turistbroschyr över Ystad.. 😉

    • Du har rätt. Det är Saluhallen längst upp till vänster på andra bilden. En semester bodde vi på Harmonigatan. Idag fikade vi för fjärde gången i Norra Promenaden på det ”nya stället”. Synd att det är så dyrt att köpa ett av de gamla gatuhusen i centrum. Idag cyklade vi in extra på den där gatan och betraktade nummer tjugo.
      Jäpp. Snart har jag material till en tjock broschyr. 🙂 Kram

      • Oj, vad kul, ni har t.o.m. bott där. Den gatan är inte som när jag var liten, i somras var vi inte alls där nere och tittade. Inte på nr 20 heller i den andra gatan, det har nog inte förändrats sedan vi var där sist och kikade över staketet. Ska sätta in några bilder i FB från vårt Ystadbesök, får se om ni känner igen er…
        En broschyr, misstänkte det, då får du gå till Turistbyrån och sälja in den. En äkta Lide’nare, det vore häftigt, kanske med ett litet kåseri på slutet, så folk fick träna magmusklerna och inte bara orienteringsförmågan. Lite ska de väl också få anstränga sig, du kan ju inte hålla på och mata folk med sparvar rätt in i munnen, eller hur? Ha de’ och kram tebaks.. Nej inte förrän du gjort broschyren.. när jag tänker efter. Smile to you! 😉

  7. Det må jag då säga…j-drans så vackert ni bor!! Stockrosor…”vanliga”rosor…små pittoreska gränder med lika små och pittoreska hus…Och det var ju just det vi sa vid kvällskaffet nu i helgen, Österlen…där har vi inte varit med husbilen…än. Men nästa sommar, då…
    Jo, vår tomt är ganska stor, men över halva är mer eller mindre vildvuxen och klipps ett par gånger varje sommar, och kräver antingen åkgräsklippare eller slåttermaskin…och nu äger vi ingetdera…Egentligen är det väl två tomter, en ödetomt och sen vår…som kanske då inte är direkt öde, och ett tag funderade vi (jag) på att slå ihop dom och få en jättefin stooor trädgård. Idag är jag glad att vi (mannen i huset) bromsade det.
    Och Zambo…ja han samlar väl inte enbart på namnlappar till växter, utan på det mesta…han är i värsta slyngelåldern när det gäller hund, så man får se upp…alltid stänga locket till tvättkorgen…annars ligger det kläder över hela grevskapet.
    Tack för fina bilderna från Ystad, tack för bilderna från Abbekås!!
    Ha det gott i värmen…
    Kram kram

    • Vad härligt att ha något outforskat att se fram emot. Österlen får ni inte missa. Välj inte november. 😉 När rapsfälten börjar blomma är säsongen igång. I mitten av oktober finns det rosor som blommar. (Förra året såg jag det i början av november.)
      Oftast är det bra om det finns någon bromskloss i familjen. Men det hade kanske blivit jättefint. 😉
      Det är tur att de växer upp till slut. Jag gillar rasen. Det var på vippen att vi valde den rasen en gång i tiden. Dvärgvarianten. Om du lär upp Zambo att färgsortera och trycka på rätt knappar på maskinen… 🙂
      Ha en bra vecka. Kram

  8. Schysst ställe, ganska snygga hus, ganska snygga blommor och ganska snyggt alltihopa! Alltså, det är ju ljuvligt vackert, tänk att det finns så fina städer i vårt land! Och där bor du och din familj! Lyckans ostar! Kram

  9. Visst är det en underbart vacker stad! Hade varit härligt ta sig en tripp dit igen.
    Ha en fortsatt bra sommar! Det tänker jag ha. Oavsett väder och temperatur. 😀

    • Ibland får jag nästan nypa mig i armen. Bor vi här? Det gör inget att jag inte begriper det. Skönt att känna sig som en turist och ständigt vara på semester. Nu ljög jag allt. Förvanskade sanningen. I november när dimman sveper in från havet, det spöregnar och aldrig är riktigt ljust på hela dagen. Då känns det som om jag är tillbaks i min barndomsstad igen. Eller på andra ställen på västkusten där vi bott. Asch! Sådant ska man inte tänka på idag. Sköt om dig. 🙂

      • Nej, det är helt klart bäst att försöka leva nu och bara nu och inte tänka mer än absolut nödvändigt på det som kommer – eller inte kommer! Och njuta av sommaren så länge det är sommar, och av den plats man befinner sig på.
        Sköt om dig du också! 😀

    • Tack! Det är bara att njuta, tacka och hoppas att det håller i sig ett tag till.
      De verkar ha det alldeles för bra. Deras hönspappa och hönsmamma får vänta jättelänge på SMS-svar. Sista natten brukar de dynga, vara uppe hela natten. När vi hämtade dem förra året somnade de direkt i bilen. Huvudsaken är att de haft det roligt och att allt gått bra.

  10. Sommaren 2012 hade jag förmånen att åka ner till Skåne. Vi besökte bl.a. Ystad och vad jag blev fäst vid var alla dessa fina hus och Stockrosorna! (och att vi fick se pltserna där Wallanderfilmerna spelades in!)
    De växer liksom lite överallt!
    Här i Norrland måste vi förkultivera dem och sen, om vi har tur, kommer de att blomma två åt efter vi satt dem….

    Härliga bilder du bjuder på!

    • Hoppas att ni inte var här under några av regndagarna. Den lilla staden är en pärla. Jag älskar Wallanderböckerna. Har läst dem flera gånger. En av våra döttrar var statist i en av filmerna som ska visas till hösten. Om hon inte är bortklippt. 🙂
      Ni har andra fina saker i Norrland. Min favoritstad i Sverige är Umeå.

    • Är det någon speciell färg du önskar? Vi har flera sådana där gator med läckra gatuhus. Man måste ställa upp för sina bloggvänner. 🙂 Ert fina hus skulle verkligen smälta in både här och i Hjo där vi bodde under några år. Ni som läser mina rader. Tryck på Petronellas namn och se själva.

  11. Ystad är en vacker stad! Jag gillar de där gamla husen kullerstensgatorna, miljön och närheten till havet. Och rosenträdgården i klostret är helt otrolig, tänkte på den häromdagen när jag var i Cambridge där rosorna var överblommade, Hur är det i Ystad, blommar rosorna ännu där?
    Ha det fint! Christina

    • Jag tror att du hade trivts perfekt att bo i Ystad. Kanske hade du tyckt att det var för litet i längden. Täta tågförbindelser till Malmö, Lund och Köpenhamn råder bot på det. Nära till flygplats. Förra året plåtade jag röda rosor första dagarna i november. Tack för fina bilder från er Londonresa. Kram

  12. Det är så vackert där så man tappar andan. Vi får ta och åka dit igen när vi har möjlighet. Bara att gå runt och kolla på allt fint är rena avslappningen. Du har tagit fantastiska bilder.

    Ha en skön tisdag
    kram

  13. Tack för din kommentar. Ystad och Österlen besöker vi ofta nuförtiden. Vår dotter flyttade till Ystad förra sommaren men flyttade sen tillbaka till Malmö nu i våras. Men vi åker till Y i alla fall 🙂
    Åbergs trädgårdar är ju favoriten att besöka då.
    På Borrbystrand befann vi oss en dag nu i juli….underbart.
    Ha en fortsatt härlig sommar.

    annika

    • Förstår att ni fortsätter att åka till Ystad. Hjo är också en mysig stad att besöka på sommaren. Denna sommaren har varit fantastisk i södra Sverige. Längst upp i vårt land har den varit sämre och svalare. Nästa år är det kanske tvärtom.
      Njut du på ditt håll. Kram

  14. tack för ditt besök och dina kommentarer i min blogg
    det är alltid så trevligt att få nya besökare
    Fina foton från er hemstad, och så mysigt det ser ut där
    ha det så gott

  15. Ja, det är onekligen en otroligt mysig stad ni bor i! Och visst har vädret varit fantastiskt ner i Skåne de senaste veckorna. helt underbart!

    Pssss: har läst ut boken och är allt lite förälskad i den. Du har ett härligt språk när du skriver och jag är grymt imponerad! Naturligtvis kommer det även en recension på bloggen lite senare 🙂

    Kramkram Anna

    • Jag förstår att du och ni har många färska minnen från er resa. Hoppas att du laddat dina batterier inför hösten. Det har varit flera underbara sommarveckor i rad för oss som gillar sol och värme.
      Glad att du gillade ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Naturligtvis kommer jag att bli extra stolt om du skriver en recension på bloggen när du har tid. 😀
      Var rädd om dig. Kram

  16. Vilka fina bilder. På semestern träffade jag ett par som flyttat från Stockholm till Skåne och de var alldeles lyriska för att de nu hade så fina rosor. De sa att det var lögn i h-e att få rosor att växa i Stockholm. När jag ser rosorna på dina foton kom jag att tänka på dem

  17. Ystad Kommun verkar ha varit försiktiga och haft fingertoppskänsla när det gäller att bevara rätt byggnader. Det finns många gator och kvarter med mysiga gatuhus i olika kulörer och med rosor, stockrosor och andra blommor längs med fasaderna. Har du inte varit här tycker jag att du ska ge både Ystad och hela Österlen en chans.

  18. Så fina bilder från Ystad, en stad jag aldrig besökt. Vi har för övrigt varit väldigt dåliga på att semestra i Sverige, men eftersom vi aldrig kunnat ta sommarsemester (vi var bönder med mjölkkor) så har det blivit någon vecka då och då vintertid i varmare länder.
    Ha en fin fortsättning på den här helt underbara sommaren!
    /Ingrid

    • Tack! Då förstår jag att ni sökt er till varmare trakter när ni äntligen var lediga. Om ni jobbade där ni bor nu så kan man säga att ni har haft det väldigt fint på hemmaplan. Någon gång i framtiden kanske ni besöker Österlen och Ystad.
      Värmen och det fina vädret tycks fortsätta även under tredje sommarmånaden.
      Önskar dig en fin fortsättning på veckan. Välkommen tillbaka till min blogg.

  19. Jag vill också bo så där så där fint… å i storstan.. å vid havet å vid skogen å gå på fik..å fika sittandes på en stubbe å se en massa folk.. å vara själv.. Fylla i saker i min almanacka.. å ha all tid i hela världen.. känna frihet.. å behövas.. gå barfota i regnet.. läsa i skuggan.. höra åskan.. dra djupa andetag i doften av höst.. göra änglar i snön.. känna vinden i mitt hår.. å apropå hår.. Gå till en bra frisör.. för nu har jag klippt mej själv fler gånger än alla barnen på en dagisavdelning.. å trots så mkt klippövning.. blir det ej bra. Blir det bara lite svalare går jag å tjackar en mössa! 😀

    • Såja Lena. Lugn och fin. Din tid kommer. Du har inte varit ute och busat i solen igen? Låter som en släng av solsting. 🙂 Hade du bott närmare kunde du fått låna min frisör. Hon är både billig, duktig och trevlig. Fast någon gång har hon varit och nafsat i någon örsnibb. Inte ska du tänka och tråna efter mössa nu. Det är långt dit. Göra änglar i snön är annars roligt. Du får ge dig till tåls femton veckor.

  20. Jag kan se mitt foto framför mig som jag också tog på några fina stockrosor i Ystad för något år sedan.
    Ska försöka hinna med en till räkmacka på rökeriet vid småbåtshamnen innan sommaren är slut. Jag gillar värmen när man är ledig men när jag nu är tillbaka på dagiset i Ystad så önskar jag att det kunde vara några grader svalare. Trodde att det kunde bli så idag eftersom det regnade när jag steg upp men nä det varade inte så länge och det blev snart riktigt varmt.

    • Det tycker jag att du ska försöka hinna med. Förstår att det är tufft att jobba när värmen är tryckande inomhus. Om några dagar är det säkert behagligare. Jag trodde också att det var dags för en molnig, regnig och lite svalare dag i morse. Hade passat oss utmärkt eftersom vi målar och tapetserar.
      Stockrosor är fina.

  21. Vackra bilder på både hus, blommor och annat.
    Det finns såååå mycket som är värt att Titta på i vårt land som vi inte ser. Om vi öppnar våra ögon så kan vi få så många goda härliga upplevelser bara bakom hörnet.
    Håller med om det sista att de som inte gillar sol hade sin sommar 2012 och det är skönt för oss soldyrkare åkso att få uppleva våra sommrar , och att få uppleva dem här hemma utan att behöva resa så långt. Vi har ju ett vackert land.
    Nej nu måste det fikas te här hemma.
    Soliga kramar från mig!

    • Det är superviktigt att vi öppnar våra ögon. Det finns smultronställen hela året om. Viktigt är också att inte bli hemmablind. Det är lätt hänt. Jag tycker att vi kör en repris på sommaren 2013 även 2014. Solkram och lite Svettiskram.

  22. Åh vilka fina bilder du tagit. Visst är det en vacker stad du bor i. Nu är jag oxå ”lite” Ystadbo – vi har köpt en lägenhet till sonen som jag i alla fall står som delägare till ;). Ha det fint och fortsätt njuta av vår underbara sommar.

    • Tack Lotta! Då har du givetvis dina rättigheter ibland. 😉 Men du kan knäppa mig på näsan och säga att du bor faktiskt på Österlen. Många turister och även andra tror att Ystad ligger på Österlen. Dit hör bara en stad som börjar på S. Kram

Kommentera

