Sommarens fight – grönt mot brunt

Bloggett

Motståndarna, de med bruna ögon, är taggade och revanschsugna. Jag och Lizette hoppas på många spikar.

Bloggtvå

När jag tittar på den översta bilden ser jag skägg på toppen av kulan. Måste betyda att man inte kan leva på årsgamla meriter. 🙂

Efteråt får det bli en mysig familjefika på Backagårdens café & växthus som vi gav 20 poäng (full pott) när vi satte betyg där förra året. Sist tog jag rabarberpaj och vaniljsås. Då satt vi utomhus, annars är det trevligt att sitta bland de klättrande vinrankorna i det kombinerade växt och fikahuset. Dessutom säljer de flera spännande saker och har ofta konstutställningar med Österlenmotiv. Önskar er alla läsare en fin söndag.

41 thoughts on “Sommarens fight – grönt mot brunt

    • Okej. Fighten slutade så här…aj nu tog bläcket slut. 😉
      Tyvärr blev det denna gång inte så spännande eftersom brunt ledde från start till mål. Annars var det suveränt skönt väder. Nästan vindstilla och lagom varmt. Inga köer. Vi var ensamma spelare nästan hela tiden. Aldrig någon framför oss. Nästa sommar är det jubileum. Tionde fighten.

    • En av många familjetraditioner som vi har många glada minnen av. Vi minns även en tjurig småbarnspappa (dålig förlorare) som gnällde över allt och alla i Byxelkrok på Öland och att vi bestämde oss för att bara spela nio hål i tävlingen i Lickershamn på Gotland på grund av en otrolig hetta som vi inte ville att Lizette skulle utstå. Så skönt som det var den gången att slänga sig i det uppfriskande vattnet har vi inte känt så ofta i Sverige.
      Tre av oss fick var sin spik. En svår och rolig bana med en fin utsikt över havet.

  1. Vilken rolig ide att spela så mot varandra varje år…ingen prestige bara glädje ingen revanschlust, eller 😉 Lycka till må bäste ma..kvinna vinna.
    Kram från Skogsfen

    • Vi fostrade tidigt våra barn till att inte bli dåliga förlorare. Det är helt okej att bli extra glad om man vinner, men man ska gratulera sin motståndare. Mysigt när man kan glädja sig åt andras framgångar. Sedan duggar det alltid pikar med glimten i ögat när det börjar dra ihop sig till något. Lite nerv ska vara med i bilden. Det är klart att bästa ma…kvinna vann. 🙂 Kram

  2. Dags att lämna ut resultatet hur gick det ? Backagårdenscafe´har jag aldrig besökt får nog bli en tur dit någon dag för rabarberpaj och vaniljsås låter lockande. Kram

    • De brunögda fick revansch för förra årets förlust på samma spelställe.
      Dit måste du åka. Igår hade de ingen rabarberpaj, men jag valde en utsökt morotskaka med nyttigheter i, ex. valnötter. Vi satt inne bland de omaka borden, nära en damm och med fullt av vinrankor över och omkring oss. Plötsligt kom en äldre kvinna (ägare) och la en stor klase vindruvor på vårt bord. De säljer även kläder, smycken och närproducerat. Kram.

    • Det gäller att passa på att njuta så länge vi får äran att ha båda töserna hemma och att de fortfarande vill vara med oss då och då. Frigörelsen startade samtidigt som vi flyttade hit. Samtidigt har jag och Solveig aldrig haft några problem att leva i tvåsamhet mellan varven. Vi har alltid riktigt kul ihop och blandar seriösa nyttiga saker med triviala. Det är endast min hälsa som lägger sig som en sordin, sätter ut sina egna gränser och kastar in en pinne bland ekrarna utan att fråga mig om lov först. Kram

  3. Vad härligt att ha sådana turneringar, och precis, man kan inte leva på gamla meriter, meeen jag tror jag hejar lite på dem ändå 😉
    Hoppas ni fick en härlig dag!
    Kramen

    • Vi har lekt och tävlat i många sammanhang genom åren. Både inom familjen och bekantskapskretsen. Va? Hejar du inte på mig? 🙂
      Det blev en härlig söndag trots att den började riktigt uselt för mig. Insulinkänning i sömnen är aldrig en bra början tillsammans med en sprängande huvudvärk som inte hjälpte med en Alvedon. Kram

  4. Sån turnering hade aldrig funkat här hemma. Jag får horn i pannan och långa hörntänder när jag spelar minigolf… Så jag brukar hålla mig till protokollskrivande om jag blir medtvingad till banan. Hoppas ni hann med er match innan regnet kom.
    Håller med dig om att Backagården är så mysigt! Var där i augusti förra året och käkade deras räksallad – så himla god och vacker! Själv har jag varit på Olof Viktors idag :)…
    Ha det gott!

    • Det kan vara bra att ha en separat protokollskrivare. Du har annars inte provat med någon Lavendeldryck innan spel? 🙂
      Det var ett underbart sensommarväder. Perfekt för en sådan här aktivitet. Regnet kom först när vi närmade oss Ystad. När vi skjutsade vår yngsta dotter till motionsslingan vräkte det ner medan hon och en kompis sprang 5 km.
      Båda de två ställena är våra favoriter på Österlen. Hade jag varit gjord av pengar skulle jag kunna tänka mig att alternera och göra ett besök varje dag. Sedan kunde jag rullat hem. 🙂
      Ha en bra början på veckan.

  5. Det har blivit några minigolf turneringar denna sommaren. I Sjöbo, Ystad, Ullared och Ringsjöstrand. Det som måste göras innan sommaren är slut är ju att testa på den nya äventyrsgolfen i Sövde. Hoppas det blir en bra dag som man kan testa det.
    Denna helgen har ju vädret varit helt ok fram till nu ikväll för nu är det ju mest regn tyvärr.

    • Jag har sett på din blogg att ni också gillar att spela minigolf. Äventyrsgolf är ett spännande alternativ. Hoppas att ni hinner testa det innan säsongen är över.
      Vi fick suveränt väder på Österlen. Började regna först när vi nådde kommungränsen.

    • Klart snyggast (på en kvinna) men mer praktiskt som du skrev med den svarta. Du såg mycket fräsch ut i den på bilden. Passade dig perfekt.
      Bra att du fick hem honom i ett stycke. Gissar på att han känner av sin prestation idag och några dagar till. Grattis till honom.

  6. Tur att vi inte har turnering…skulle växa lååångt skägg på den bollen!! Bollsinnet missades nämligen i produktionen eller vad man nu ska kalla det…Men kul grej, det kan jag hålla med om!!
    Ha en go´söndagskväll!!
    Kram kram

  7. Söndagshej!
    Om man inte siktar mot toppen, då har man redan förlorat. Må den bäste vinna!
    Hörrödu…….detdär cafeet hörs mysigt och jag kan känna doften ändå hit , då jag har näsa för det goda….*blink blink*
    Ha så gott nu ALLA NI.
    En fin fortsatt söndag till dig och dina.
    Kram.

    • De hade visst glömt baka r-pajen eller så hade den tagit slut. Det gick bra ändå både med golfen och med de andra mysiga aktiviteterna vi gjorde. Givetvis vill man inte skämmas i ett helt år. 🙂
      Kraaam från han som fick minst valuta för sina 25 kronors spelande. 😉

    • Då är det kanske dags att ta upp det snart. Jag gillar mest banor som någon har byggt själv och som inte ser ut på samma sätt i hela Sverige. Helst ska bollen åka i en hiss, försvinna iväg i en mörk tunnel osv. En vandringspokal höjer alltid årstemperaturen. Helst inför kommande året. 😉

  8. Vad glad jag blir av att se bilderna med ”pokalerna”, vilken rolig grej!
    Dessutom tyder det på att ni gör saker tillsammans – och gillar det 🙂
    Kram!

Kommentera

