Bänkade i TV-sofforna

Bloggbild

Nu är vi igång med tionde säsongen. Mycket har hänt i våra liv sedan lilla Lizette drog lappen ”Sweet home Alabama”, den 3 april 2009. Vad trevligt vi haft på Lidéns fredagsmys, som sista tiden kunnat bli vilken veckodag som helst. Sammanlagt har vi sett 165 filmer. Det är jag som har huvudansvaret, men önskemål har lämnats in i förväg. Filmerna köper jag in från Ginza, CDON eller vinner på Tradera. Givetvis har vi alltid något gott att festa på upptill. Jag drog nitlotten och får välja fjärde filmen i denna första omgång. Det gör inget. Alla filmer ska ändå ses och jag hoppas slippa kalkonfilmer. Efter The End lämnar vi ett betyg mellan ett och tio. Den femte säsongen hände det att en film vann med maxpoängen 40 poäng. Förra årets segrare Niceville fick ihop 34 poäng av den rättvisa fyramannajuryn (Alexander Bard får inte vara med, han hänger i garderoben bland kortbyxorna och växer till sig). Denna jubileumssäsong har börjat kanon och vi har stora förhoppningar om att vi ska hitta flera guldkorn bland de utvalda. Detta är filmerna. Vilken film tycker ni är värd en tia i betyg? Ser ni någon Kanon & Kalkon-film bland titlarna?

Beyond the blackboard, 2011 (35 poäng)
An education, 2009
The company men, 2010
En dag, 2011
Den första dagen på resten av ditt liv, 2008
Royal affair, 2012
Bright Star, 2009
People like us, 2009
Sommarsolståndet, 2010
Shell Seekers, 2010
Döda poeters sällskap, 1989
The perk of being a wallflower, 2012
Liberal arts, 2012
Good bye Lenin, 2003
Goethe in love, 2012
Tjejen som visste för mycket, 1978
Svensson Svensson i nöd & lust, 2011
Ego, 2012 (31 poäng)
Bröllop i Italien, 2012
Kärlek i Detroit, 2012
Vertigo, 1958

Tack till Lotta Bengtsson, Anna Lundgren, Malin Wiper och Messan på Blogglandia och Yvonne Carlsson och Janis Kleman på FB, som bidragit med filmtips till denna jubileumssäsong.

Ps. Jennifer har ännu inte bestämt vilken tredje film vi ska se. Sedan är det min tur…vet bara att det ska bli så gött att slippa TV-reklam.

36 thoughts on “Bänkade i TV-sofforna

  1. Jag gillar Döda poeters sällskap, den kan nog få en 10 poäng. Minns att jag tyckte att den var väldigt bra när jag såg den.
    Mysigt med filmkvällar! Önskar dig en fin vecka 🙂
    Kram

  2. Tjejen som visst för mycket, skulle jag nog kunna tänka mig att se en gång till och Royal Affair är också bra, men om det finns någon 10:a i listan vete katten.
    Det är skönt att slippa TV-reklamen! Jag väntar på att Klinte Filmstudio ska dra igång snart, för jag gillar att gå på bio. Där betygssätter vi också filmerna från 1-5.
    Ha en skön söndag!

    • Det är alltid farligt att se om filmer som man tyckte om när man var yngre. Tjejen som visste för mycket tyckte jag var både spännande och rolig. Hoppas att den håller fortfarande. Om TV-reklam tycker jag inte. 😦
      Det här härligt att gå på bio på höstkvällar. Hoppas att de ska visa bra filmer på Klinte Filmstudo. Tidigare var jag ofta med i olika filmcirklar. Gillar idén med att sätta betyg.
      Hoppas du haft en fin söndagsdag.

  3. Nä men hu… jag kan inte ge poäng åt nån film eftersom jag inte sett en enda av dem…
    Städar själv just nu i hyllorna och gamla VHS-filmer packades ner i en papperskasse för att ge plats åt annat i hyllan. Just nu äger vi inte ens en apparat med hjälp av vilken vi kunde titta på VHS-filmerna… 🙂

    • Har du missat de gamla klassikerna också? Festligt att din syssla sammanfaller med vad jag också har börjat med. Vår sista kombinerade DVD och VHS la av och vi köpte bara en vanlig DVD-spelare. Det känns en aning sorgligt, men det är bara att inse att det inte finns något bra skäl att spara längre. Däremot börjar det finnas intresse för LP-skivor och det säljs skivspelare igen på marknaden. Tror inte att VHS-filmer och vanliga kassetter kommer i ropet igen.
      Hoppas att du haft en fin helg i Lovisa. 🙂

  4. Vad roligt det låter med era filmkvällar!

    ”En dag”, har bara läst boken än så länge, men gillade den :-).
    Annars har jag bara sett ”Döda poeter…”, ”Vertigo” och ”Tjejen som”.
    ”Döda poeter*” och ”Vertigo” tyckte jag om. ”Tjejen som”, kommer ihåg att jag skrattade hjärtligt.

    • Just de tre filmerna ville jag komma över igen för att jag tyckte att de var så bra. Ska bli kul att se om jag och förhoppningsvis mina tre ”tjejer” kommer att skratta åt Goldie Hawn och Chevy Chase som jag gjorde i biofåtöljerna. Hoppas verkligen att den filmen håller fortfarande. De andra två är jag säker på gör det när det gäller min egen smak.
      En dag är en riktigt bra roman. 🙂

  5. Hela sommaren har man ju nästan inte tittat på tvn. Nu kommer hösten så då kanske det blir mer tv-tittandet. Vet att jag sett tjejen som visste för mycket och att den är rolig men det är många år sen nu. De andra har jag nog inte sett.

    • Samma här. Jag brukar inte se mycket TV på sommaren, men denna kanonsommar har varit ännu mindre tittande än vanligt. Skönt på många sätt. Däremot börjar jag känna suget när mörkret kommer mer och mer. Jag har börjat följa olika program/serier på TV och uppskattar ännu mer våra familjestunder där vi äter och myser framför en lottad film. Denna tionde säsong har börjat riktigt bra.

  6. Villken rolig idé att sätta betyg på filmerna. Själv skulle jag välja ..tjejen som visste för mycket. Jag gillar lättsamma filmer och inte tungsinta där jag varenda sekund måste följa filmen. En film som är rätt gammal nu och gjordes 1987 tror jag året var ÄR: En tjyv om natten. Den är så bra och så vacker. En kille gjör inbrott hos ett par som är ute och äter middag. Tjyven tar en tavla och kvinnans dagbok och smygläser hennes sensuella tankar. Han blir kär i henne och så händer det en massa saker. Hoppsan nu kom jag av mig kanske, men livet är ju inte rakt alla gånger.
    Det finns många bra filmer men jag gillar nog filmer med draman eller humor.
    Ha en jättefin kväll nu!
    Söndagskramen!

  7. Vad kul att jag fick vara med när du valde filmer, jätteroligt. Det finns flera bra men jag säger Döda Poeters sällskap som höjdare, kom inte ihåg alla filmer så jag kan inte utse nån flopp 😉

    Ha en fin början på veckan
    kram

  8. Det var svårt, jag kan inte säga varken bu eller bä om filmerna. Alla har jag förstås inte sett, men….Det var en mysig idé att ha fredags(vilken dag det nu än blir)mys och film!
    Agneta kram

    • Filmerna har ändrat karaktär på dessa år av förståliga skäl. Jag är lite anti mot amerikanska collegefilmer som våra tjejer ändå får sina stora doser av i alla serier de följt genom åren. Det är alltid mysigt att ha ett skäl till att samla familjen. Från början lottade vi både film och vad vi skulle äta till filmen.
      Kram

  9. Vilket trevligt fredagsmys… eller ”vilkendagsomhelstmys” 🙂 Är väldigt dåligt uppdaterad när det gäller filmer, men Tjejen som visste för mycket, den gillade jag…
    Har inte sett filmen Niceville, men har läst boken… och den var bra.
    Kul med poängsättning på filmerna 🙂
    Ha en fin vecka!
    Kram

    • ”Tjejen som visste för mycket” var en kassasuccé när den kom i slutet av sjuttiotalet. Musiken med Barry M fick också stor genomslagskraft.
      Gillade du boken kommer du säkert att gilla filmen Niceville också.
      En jury är alltid en extra krydda. Helst utan kortbyxor och påhopp. 🙂
      Kram

  10. Här hos oss är det sällan att vi hyr eller köper någon film, men någon gång blir det i alla fall. De gånger det blir bio, är det för sessornas skull och senast i söndags blev det 1D för alla damer i familjen. Mannen i familjen låg hemma på soffan och vilade opp sig efter morgonens arbetspass.

  11. Hej där och tack för att du tittade in hos mig trots att jag legat på ”latsidan” med att blogga och kolla andras bloggar under sommaren.
    Hinner inte läsa alla missade inlägg, men en del hoppas jag kunna beta av.
    Må så gott och kram till dig också!

  12. Oj…nu är jag ute på tunn is…eller rent av direkt ned i vaken på en gång…för jag tittar aldrig på film!! Ja, jag vet att det låter lite tråkigt och underligt, men ja…jag hittar sällan film som tilltalar mej, och när den inte gör det efter fem minuter, så då somnar jag garanterat!! Nu slår det mej…det är nog lite synd om min man…Men det ska bli spännande att följa era filmkvällar, kanske jag hittar något också i utbudet!!
    Kram kram

    • Alla har vi olika intressen. Jag gillar till exempel inte att ramla ner i vakar. Helst inte om det är kallt vatten, hajar, maneter, krokodiler och andra småkryp i dem. 🙂
      Lite synd om din man är det trots allt. 😉
      Jag somnar aldrig när det är en usel film. Jag lyfter från soffan och börjar pyssla med annat. Jag gör likadant när det är reklam. Tid är dyrbar. 🙂
      Handlar det om ett felköp till våra filmkvällar sitter jag givetvis kvar och betyget blir lågt. Har inte hänt oss så många gånger som tur är. Den sämsta vi sett av alla filmer fick 15 poäng.

  13. Oj, har tyvärr inte sett så många av dessa filmer. Men det blir lite tjatigt för jag måste oxå säga ”Döda poeters sällskap”, sen har jag sett tjejen som visste för mycket så den vet jag är okej, och ”kärlek i Detroit” vet jag att jag sett men kommer inte ihåg så mycket av den så antingen var jag trött då jag såg den eller så var den dålig. Ikväll ska jag se ”Det okända” det är ett program jag inte vill missa. Ha en skön kväll.

  14. Jag tycker nog att jag ser filmer.. men.. det var inte så många jag kände igen från er lista.
    Döda poeter. Svensson Svensson och En dag.
    Men jag vill – trots att jag inte alls orkar delta i tävlingar – delta i grenen ”sett väldigt många gånger” och där lägga in: Alla Stig Helmer-filmer, Alla Ett päron till farsa-filmer, Alla Jönssonligan-filmer, Alla Mitt feta grekiska bröllop/semester-filmer, mfl.. ALLT detta pga att jag inte hittat zappaknappen.. 🙂

    • Som du ser har vi inte så många otäcka filmer med i samlingen. Istället satsar vi på att bli berörda på andra sätt. Gärna få skratta. Må bra filmer är heller inte så dumt att se med familjen intakt. Det riktigt läbbiga finns där ändå och behöver ingen extra reklam. Ska du ställa upp i Kvitt eller dubbelt om det programmet dyker upp igen? I så fall verkar du vara väl förberedd. 🙂

  15. Haha, jag hoppas att jag inte kommer få skäll efter er filmsäsong. 😉 Det där med filmsmak är ju som sagt så individuellt. Och beroende på humör. Här hemma har vi just nu en fas med 80- och 90-tals filmer. Tänk att vissa av de där rullarna håller än och att några dessutom har blivit döttrarnas nya favoriter. Otippat men roligt. Sedan ska vi ju inte sticka under stol med att vissa definitivt inte klarar tidens gång vilket man kan bli smärtsamt medveten om. 😉

    Av filmerna på er lista så är ”The perks of being a wallflower” en storfavorit i vår familj (dessutom rekommenderar jag verkligen boken). En film som gick rakt in i hjärtat på både tonåringarna och oss vuxna. Att filmen utspelar sig 1991 ger en skön blinkning till en tid som inte längre finns. Blandbandens tid. En film som stannar kvar i hjärtat. Och musiken. Nostalgi. Och filmen fick döttrarna att upptäcka David Bowie. Och jag förälskade mig i Imagine Dragons.

    Jag tyckte mycket om ”An education”. Brittisk film ”at it’s best”. Carey Mulligan glänser. En tidsresa tillbaka till en tid då samhället såg helt annorlunda ut. Då kvinnor och mäns möjligheter såg helt annorlunda ut. En film om att välja sin väg här i livet.

    En dag såg vi på bio och tyckte om. Det är aldrig lätt att filma en bestseller. En bok människor förälskat sig i. Men jag tyckte om filmen. Jag berördes. Av vänskapen. Kärleken. Och bokidén är absolut briljant.

    Bright star var vacker, smärtsam, brittisk och litteraturhistoria allt i ett. För evigt förevigad.

    Shell seekers ville jag egentligen inte se men kunde inte låta bli. Boken av Rosamunde Pilcher är nämligen en av mina favoriter och jag visste ju att jag skulle bli besviken. Det hjälpte inte att jag tycker mycket om Vanessa Redgrave. Filmen kunde inte leva upp till boken och jag blev besviken.

    Döda poeters sällskap får mig att minnas en gymnasieLotta som tillsammans med sina klasskompisar blev beordrade av vår lärare att se filmen. Och där satt vi i salongen och blev totalt knockade. En film som gick rakt in i hjärtat. Som för evigt fick världen att utropa ”Carpe Diem” och gav civilkurage ett ansikte. Vacker och smärtsam. Om mod, passion, vänskap och livet. En måstefilm.

    Bröllop i Italien. En film som var en positiv överraskning för mig. En film som jag hade en förutfattad mening om hur den skulle vara baserad på omslaget men som överraskade mig med att lämna ett djupare spår än vad jag hade förväntat mig. Dansk film med hjärta och som fick mig att längta tillbaka till Italien och vilja åka iväg bums.

    Det ska bli kul att höra vad ni tycker om er säsong. Hoppas ni finner många guldkorn. 🙂

    Kram Lotta

    • Tack Lotta för en fyllig kommentar. 🙂 Håller med dig. Det är intressant att se om de gamla favoritfilmerna håller och om tjejerna kommer att gilla dem. Jag och S har också läst Pilcherboken och är rätt övertygade om att filmen aldrig kommer att hålla bokens nivå. Det är nästan alltid så att böckerna överglänser de filmade versionerna. Ändå kan man inte låta bli att se dem.
      Döda poeters sällskap hoppas jag verkligen att våra döttrar kommer att gilla. Själv ser jag fram emot de nya filmerna och är rätt säker på att tipsen jag snappat upp från några av er på Blogglandia kommer att få höga poäng från mig i alla fall. Intressant att läsa dina personliga åsikter. Visst är det en aning sorgligt när en del filmer inte klarat tidsresan. Samtidigt tänker jag på min egen utveckling. Har jag mognat för mycket och blivit vuxet trist? Eller handlar det bara om teknik och samhällsutveckling?
      Kram Bosse

Kommentera

