En väntan på hårda saker

Väntar med spänning på vilken bok som ska hämtas på biblioteket nästa gång. Karin Brunk Holmqvist har jag redan fått och läst. Nu vill jag ha en ny snart. Till dess får jag trösta mig med att ta någon i våra Billy-bokhyllor. Den här var lockande. Ett hjärta på en sandstrand. Vad står det för titel? Egenkär? Smygreklam? Mina fotsteg i ditt hjärta? Bäst att hämta läsglasögonen… för inte så länge sedan såg jag som en falk… 🙂
Vilken bok från min lista skulle du väntat extra mycket på? Du får välja från nästa lista också? 🙂

Beställda i september 2013 på Tomelilla Bibliotek; betyg mellan 1-5
(Min tjusiga Wordart-rubrik gick inte att kopiera ser jag)

  1. Holmqvist, Karin Brunk – Surt sa räven om rabarberna, 3
  2. Nesser, Håkan – Levande och döda i Winsford
  3. Hellberg, Björn – Skamrask
  4. Fredriksson, Anna – Augustiresan
  5. Conlon-McKenna, Marita – Kockskola för ensamma hjärtan
  6. Adler-Olsen, Jussi – Marcoeffekten
  7. Robinson, Peter – I mörkrets skugga
  8. Backman, Fredrik – Min mormor hälsar och säger förlåt

Ska  beställas i november:

  • Wahlberg, Karin – Än finns det hopp
  • Fredriksson, Anna – Augustiresan
  • Cedervall, Marianne – Stormsvala
  • Ranelid, Björn – Förbjuden frukt från ett fruset träd
  • Mankell, Henning – Handen
  • Jungstedt, Mari – Någonstans i mörkret
  • Grisham, John – Svindlaren
  • Simsion, Graeme – Projekt Rosie
  • George, Elizabeth – En lögn att lita på

 

 

 

50 thoughts on “En väntan på hårda saker

  1. Hej! Jag skulle valt 8, Fredrik Backman, Min mormor hälsar och säger förlåt.
    Och i november, Björn Ranelids Förbjuden frukt från ett fruset träd.
    Och läst dem med glädje! 🙂

    • Det ska bli oerhört intressant att se hur han följer upp Ove-succén.

      Intressant iakttagelse från en kvinna med blick. Själv sliter jag som ett djur med ”Dina fotsteg i mitt hjärta”. ibland är pulsen så hög i höger kammare så grannen bankar i väggen. 🙂

  2. Nesser tror jag. Har svårt att motstå honom. Bunk Holmqvist har jag bestämt mig för att sluta läsa, det har blivit idel upprepningar i hennes böcker, verkar slentrianskrivna.

  3. Helt klart Håkan Nesser och Peter Robinson samt Fredrik Backman. Har läst dessa författare och de har fallit mig i smaken. Tror mig ha läst samtliga av Nesser och Robinsons böcker, och tänker fortsätta med det ännu. Sen skall det vara intressant att se vad Mankell har åstadkommit sen senast.

    • Samma här. Har läst alla Nesser och Robinsonböckerna i rätt ordning. Gillar dem skarpt. Det har varit mkt ris om Mankellboken eftersom det bara handlar om ett litet fall som har förekommit både i film och i en novell, resten är statistik. Eftersom jag är en kalenderbitare kommer jag att köpa boken så jag har alla Wallander i bokhyllan.

  4. Jungstedt och Nesser. Men det beror på att det är de författare som jag känner bäst till. Ska ta mig i kragen nån gång och prova lite nya författare. Har bl.a en bok av Björn Ranelid som ligger och väntar på att få bli läst. Ha nu en fin Höst Torsdag. Kramen

    • Det är en viss skillnad på Mari och Björn. Jag behöver båda kanterna. Alla har vi våra favoritförfattare. Eftersom jag älskar Gotland läser jag med förtjusning Maris böcker.
      Önskar dig en fin helg. Vilken utkik ni hade att njuta av efter den vandringen. Så himla läcker.

  5. Jag hade väntat på Handen med Mankell. Just nu så läser jag Kristina Olsson. Men idag ska jag till bibblan för att låna ”Mina fotsteg i ditt hjärta” 🙂 Ska bli spännande!
    Ha en bra dag!

    Kram

  6. Jag skulle välja nr 2 Nesser, Håkan – Levande och döda i Winsford. Jag gillar honom, men har ändå inte läst så väldigt mycket av allt han producerat. Nu ligger ”Mina fotsteg i ditt hjärta” här på soffbordet och väntar, men jag ska inte läsa den ännu. Den får följa med till Mallorca.
    Ha en fin dag!
    Kram, Ingrid

    • Jag har läst alla Nesserböcker och med stor behållning.
      Det där var fuskigt tycker jag Ingrid. Får boken följa med till Mallis, men inte författaren. Jag kunde läst högt för dig då och då, så hade du fått det på halländska. 🙂
      Önskar dig en trevlig resa. Det börjar bli den tiden snart när jag tittar upp mot skyn och ser flyttfåglarna dra iväg över havet och önskade att jag fick följa med. Men än så länge har vi stundtals haft riktigt skönt när solen kommit fram och där det är lä. igår satt jag ute och åt tre gånger.
      Kram

  7. Mormor tror jag… Räven om rabarberna har jag läst. Tycker hennes tidigaste böcker var bäst. Ranelid skulle jag inte vänta på, jag tröttnar efter några sidor, han skriver samma sak 50 gånger…

    • Jag kommer att lägga in om Brunk om några dagar. Håller med dig. Däremot inte om Ranelid. Det krävs en del först innan man kan ta till sig honom. Många har fördomar som inte har med hans skrivande att göra. Samtidigt håller jag med om det sistnämnda, helst i sista boken. Det märks att han är en gammal hederlig lärare som vill repeterar det viktigaste om och om och om igen, men jag älskar hans metaforer. Tar man sig tid och ger honom en ärlig chans tycker jag att han är unik i Sverige. Sådant skapar också en avundsjuka som tillsammans med hans image sätter igång processer. Han skriver om allvarliga saker, lyfter på stenar som behöver visas. Det finns en värme i texten och en finstämd nakenhet som imponerar stort på mig. Privat under skalet tror jag att det är en riktig fin Björn. Hans böcker är inget man sätter under näsan på vem som helst. De två skånska författarna är så långt ifrån varandra man kan komma när det gäller sättet att skriva på. Det är som att jämföra två olika världsdelar. Rent historiemässigt har han lärt mig massor om platser. Intressant att som senast läsa om Malmö för ca sextio år sedan. Hans research är jag djupt impad av inom alla ämnen. Liksom hans förmåga att lyfta fram orättvisor och de svagas position i samhället. Där vill jag ge honom en stor eloge. Men han är inte lätt att läsa. Man måste ge av sig själv för att lyckas. Det handlar inte om någon avkopplingsresa eller något lättsmält på gommen. En del av hans böcker har lämnat djupa spår efter sig när jag slagit ihop pärmarna.
      Jag roade mig med att räkna när Björn tog om i förra boken eftersom det var så aktuellt för mig under min egen redigering av ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Jag kom fram till att han kan inte ha någon redigerare på bokförlaget. Säkert ingen som vågar ta på sig uppgiften. 🙂 Enligt mig slår man läsarna på fingrarna med den taktiken när den hela tiden överdrivs. Jag inser såklart att han gör detta medvetet så det skriker om det. Hade han tonat ner hade lässkaran växt. Det är min övertygelse, att han hade erövrat ny terräng, om han tänkt om när det gäller den biten. Antagligen är han inte ute efter det.
      Ps. Jag tror inte att du överdrev om 50. 🙂

  8. Fredrik Backman eller Karin Wahlberg! Backman har jag hört mycket om men då får jag läsa den första först!
    Haha vad jag säger när jag springer 🙂
    Jag pratar absolut inte högt när jag passerar någon, då kanske dom tror att någon galning är ute!! Nä jag peppar mig själv i huvudet, ”kom igen nu, lite fortare , du orkar, kan vila sen” kanske galet att prata på det sättet med haha

    Sandra

  9. Fredrik Backman har jag läst båda av. Mormor-boken var mysig. Så gillar jag Grisham – så den skulle jag gärna vilja läsa. Peter Robinson tillhör också en favoritförfattare. Däremot Ranelid – hade jag honom i hyllan hade han åkt ut. Står inte ut med den människan och har inte läst en enda rad han skrivit. Å andra sidan gillade jag inte Leif G W Persson heller – förrän jag läste hans första bok. Sen köpte jag upp samtliga böcker och tillbringade några veckor i soffhörnan och bara njöt. Älskar hans språk och hur han skriver. Fast honom hade du ju inte på listan så jag gjorde en utvikning där 🙂
    Ha en fin torsdag.

    • Där var det mycket av samma smak och en likhet till. Fast jag har inte kommit till skott ännu när det gäller Leif G W Persson. Snart är det dags att ge mannen en ärlig chans.
      Jag ser fram emot Mormorsboken. Behövs något som väger upp mot de spänningsböcker jag ofta läser. Det är där Björn Ranelid kommer in. Jag gillar många av hans böcker av många olika anledningar. Rätt som det är kommer jag att läsa att du inte jobbat på flera veckor för att du köpt in alla Björns böcker och fastnat i dem. 🙂
      Då får ha en trevlig helg.

  10. Backman! Sen Ranelid, han är som ett vattenfall med oerhört många virvlar som suger energin ur mig, inte Ranelid för ofta.
    Karin Brunk Holmqvist, jag läste tre av hennes böcker för ett par veckor sen. I ”Rapsbaggarna” håller de till i Onslunda, där har jag en del av mina rötter. Från och med den här veckan kommer jag att passera byn ofta och strax innan man är framme vid Onslundaskylten ligger det en gård på vänster sida som helt och hållet är gården de båda bröderna i ”Rapsbaggarna” bor på. Det är åtminstone så jag inbillat mig att det måste vara. 🙂
    Hoppas att du har en fin torsdag!
    Kramar

    • Hoppas att mormorboken håller samma höga klass som Oveboken. En tegelsten av George är en upplevelse av mycket mer än bar ett kriminaldrama.
      Jag gillar att vänta på hårda paket och har faktiskt redan fått två sedan jag skrev detta.
      Önskar dig en fin helg.

  11. Nu är jag, som du vet, ingen bokslukerska men Mankell, Henning – Handen och Jungstedt, Mari – Någonstans i mörkret väntar jag med spänning på att de kommer ut på DVD.

    Ha en fin kväll.

  12. Jag har läst Karins bok Kaffe och musik och den var underhållande. Nu så läser jag medan jag gör annat – en bit då och då – En man som heter Ove – för nu orkar jag inte höra längre att ”du måste läsa den, har du inte läst den” … Har läst två sidor … försöker få tid att läsa lite till …
    Din bok står i bokhyllan och jag ställde dig bredvid Håkan Nesser och hoppas ni har nåt att prata om. Jag har din bok som nr 2 i min läslista. Övriga är ännu en bok av Karin Brunk Holmqvist – Surt sa räven om rabarberna.
    Catharina Ingelman-Sundbergs Kaffe med rån har jag också på min lista.
    Jag vill läsa men hinner inte riktigt med än. Det ska bli skönt när jag nu tack vare 2xBilly fått in mina böcker från förrådet och kan ställa dem på plats. Jag njuter!!
    Björn Ranelid har visat sig vara för ”tung” för mig … jag kommer inte framåt. Då var det Tusen kvinnor och en sorg, som jag fastnade i. Kanske gör jag ett nytt försök …

    Böcker kan vi prata länge om men nu slutar jag. Trevlig helg!!

    • Oveboken var en stor ljuvlig pärla. Först var jag så trött på denna mannen sedan…
      Man måste vara i harmoni med sig själv för att kunna läsa tjocka böcker. Sedan behöver man minska på FB, Blogg och TV-tittandet.
      Vilken bra plats du ställt mig på. Bredvid Håkan Nesser. Mannen som jag läst allt av. Om du läser två sidor om Ove varje dag bör jag och Håkan hinna prata ganska mycket. Det ska bli intressant. 🙂 Jag tror att du skulle ha stor behållning av vissa av Björns böcker. Han har mycket intressant att berätta. Men han vill ha space och vill inte jämföras med en novell i en veckotidning. Jag vet ingen just nu i Sverige som kan behandla det svenska språket som han gör. Kram

  13. Nu har jag kollat igenom kommentarerna till viss del … så lustigt att jag igår satte dig bredvid Nesser som jag ser är något av en favorit för dig!! Det hade jag verkligen ingen aning om … Likaså ser jag vad andra skrivit om Ranelid och jag är tydligen inte ensam … Man skulle tro att jag läst kommentarerna först och skrivit sen men det var inte så … Därför skrattar jag gott när jag kommer hit ner igen och ser vad jag skrivit!!

    • Jag är bara rädd av, att många grundar sina åsikter om Björns böcker på att han tagit så stor plats i andra sammanhang. Själv tror jag att han innanför sin ”mörka hud” är en djup och mycket intressant personlighet som brinner för orättvisor och ömmar för människor som har det svårt.

  14. Jag skulle vilja.. och kommer så småningom att läsa ”Augustiresan” och ”Min mormor hälsar och säger förlåt”.
    Jag har också en lista..
    Återvändaren av Buthler & Öhrlund, står högt upp på den.
    🙂

    • Inga problem. Böckerna kommer också ”stötvis”. Är någon inte bra slutar jag innan femtio sidor, men jag räknar med att de som står på listan är läsvärda. Givetvis är det en stor skillnad mellan en Brunk-bok och en tegelsten av Elizabeth George, när det gäller tiden att läsa den och det mustiga, underbara språket.
      Däremot var denna sommar den sämsta boksommaren på många år. Tv såg jag knappt på heller. Det fanns så mycket annat trevligt att göra. 🙂

Kommentera

