Myntet har två sidor

Jag har i flera inlägg här på bloggen lovordat staden jag flyttat till. Berättat den ena sköna storyn efter den andra. Bjudit på bilder som om jag var anställd på Turistbyrån i Ystad och fick skånska ”gåsdollar” för uppdraget. Det är jag inte… och nu börjar det bli höst och jag börjar bli rädd för än det ena och än det andra. Plötsligt har jag förstått att myntet har en andra sida. En läskig och obehaglig känsla har kommit krypande längs ryggraden.
Det går an att skratta åt saker när solen lyser och livet verkar glatt och de flesta av de 20 000 invånarna är trevliga att leva tillsammans med. Så läste jag i Ystad Allehanda att vi inte är ensamma. Jag tycks ha fått allt om bakfoten. 20 000 andra ljusskygga individer lever också i vår stad, både ovan och under jord. Mina ögon fladdrar till i texten och jag blir knäsvag när det står att GILJOTINER har satts ut på tio ställen, varav fem finns i centrala Ystad. Jag vet inte om jag vågar lämna bostaden längre.
När huvudet sticks in fälls fem plaststavar ner och trycker ihjäl… nu bankar mitt hjärta som i en slagverksorkester… hinner inte märka att … innan de dör.
Koffeinet verkar i mitt huvud och jag blir lugnad en stund. Det handlade bara om råttor. Inte om oss tvåbenta Ystadbor.
”Det verkar som råttor trivs här”, säger en Tony som är arbetsledare på kommunen.
Så läser jag faktarutan: En råtta tar sig in genom ett 20 mm litet hål, vilket motsvarar diametern på en enkrona. En råtta kan klättra flera våningar och gillar fasader med klätterväxter. Ett råttpar kan i teorin ge upphov till 800-1000 nya individer under ett år. En råtta lever 1-3 år. En råtta kan hoppa en meter utan ansats. Den kan bli 25 cm lång, svansen oräknad.
Nu tycker jag det börjar bli äckligt på riktigt. Först ser jag hur min skollinjal visar längden och på enkronan jag plockat upp från fickan ser det ut som om farbrorn har vassa gaddar. För att lugna ner mig tänker jag ta en tur till bibblan innan de stänger klockan fem och låna lugna böcker. På biblioteket har jag alltid trivts att vara, både som bibliotekarie och som låntagare. Va? Vad står det på nästa sida av Ystad Allehanda? Det kan inte vara sant. I min stad. Givetvis fredagen den 13 september. Jag läser vidare:
91-åriga Dagmar hade tagit bussen in till stan och gick till biblioteket för att kolla böcker. Först var personalen snälla mot henne och hjälpte henne med kaffe och när Dagmar letade efter toaletten. Sedan fick Dagmar ett SMS från sin dotter som erbjöd skjuts hem som Dagmar tackade nej till. Istället satte hon i en stol vid fönstret och tittade på utbudet av ljudböcker. Det Dagmar inte visste var att klockan hade passerat både fem och halv sex och biblioteket stängde sjutton noll noll med eller utan låntagare kvar. När Dagmar reste på sig och började gå gick larmet.
”Vad har jag nu ställt till med nu då?” tänkte Dagmar. Plötsligt stod en stor stark karl framför mig som frågade vad jag gjorde där. ”Ja tjuv är jag inte”, svarade jag.

Dagmar tar inlåsningen med ro och skrattar.
”Det är fantastiskt med larmet, annars hade det kunnat dröja timmar innan jag kom ut. Jag hade kanske fått tillbringa helgen med att leva på böcker, vatten och min kopp med kaffe.”
Händelsen har inte gett Dagmar några men. Hon har redan varit tillbaka i sin favorithörna.
Själv vågar jag inte åka dit så sent på eftermiddagarna i fortsättningen. ”En natt på biblioteket” kunde visserligen blivit en bra titel på en bok eller film men… 🙂

 

 

 

45 thoughts on “Myntet har två sidor

  1. Hmmm, jag ser här en möjlighet för dig som författare att möblera om i stadens bibliotek så att din egen bok får en mera fördelaktig placering. Jag utmanar dig att se om du hinner innan ”den stora vakten” kommer! Vad råttor anbelangar har jag två fyrbenta råttfällor som patrullerar det närbelägna området.

    • I den här staden vet de inte ens om att jag har skrivit en bok. Jag är helt anonym. Skönt på ett sätt. Nu fick jag några utmärkta idéer av dig att ändra på det. Jag tar med mig en kasse med böcker, ostskivor och korvbitar så kan jag ha högläsning för de där fyrbenta åhörarna. Tror du att den där stora vakten kan sitta med snällt och lyssna? 😉
      De där fyrbenta råttfällorna är inte dumma att ha nu när kylan kommer svepande. Synd att de ofta har en tendens att vilja visa upp sina troféer. Jag ska inte klaga. Här har vi det bra. Mycket värre på de två tidigare platserna som vi bott på.

  2. Så passande att bli påmind än en gång om dessa äckliga varelser, som nu har hittat en väg in i vårt brödskåp … ovan kylen. Vi ”riggade” igår kväll för vi trodde inte på värdens lugnande ord om att han stängt för med fogskum .. Idag ser vi att vi hade rätt. Den ligger där så han får se när han kommer strax. Kylen ska fram och hela väggen bli tät och fri från små hål att kila in genom. Jag kräver det! Inte vill jag dela bostad med dessa oönskade gäster. Burr och blä!! Dagmar var beundransvärd – jag hade nog blivit både skamsen och rädd. Sån är jag!! 🙂

    • Du menar möss? Varken möss eller de betydligt värre råttorna är mina favoriter. Hoppas att ni får ordentlig hjälp med det. Sådana hyresgäster vill man definitivt inte ha. Hjälper varken till med hyran eller om man kört fast i korsordet.

      Dagmar var ett föredöme för att hamna i denna för mig obekväma situation. Det var ingen bra reklam för biblioteket.

  3. När jag läst ditt inlägg bara måste jag delge min berättelse som t.o.m. blev publicerad i DN; ”ENÖGDE JOE- eller den stora musjakten”
    En decemberkväll såg min man en liten mus som sprang från köksbänken utmed väggen och försvann upp i en springa. Mindre kul – speciellt med tanke på att jag dagen innan hittat en massa matsmulor på stenplattan nedanför. Det var alltså musbajs!
    Min man la igen springan och vi hoppades att musen inte skulle komma tillbaka. Ha!
    På kvällen såg vi en mus springa från ingången till vardagsrummet in bakom sektionssoffan. Vi stängde dörren så att den inte skulle komma ut från vardagsrummet. Man kunde se musen titta fram vid soffhörnet titt som tätt. Vår dåvarande hund var helt oberörd, även när vi försökte få henne att kolla in bakom soffan. Så min man laddade en liten råttfälla med ost innan vi la oss.
    Dagen efter såg vi att osten var uppäten men fällan hade inte slagit igen. Musen hade nu bytt gömställe och tittade fram bakom det stora vitrinskåpet. Vi försökte se in bakom skåpet, vilket var omöjligt. Så min man tog fram sin ”air gun” med små plastkulor och sköt in bakom skåpet för att skrämma fram musen. Kulorna kom ut på andra sidan men inte kom det någon mus inte!
    Vi drog fram soffsektionerna och till slut satt musen öppet kvar. Vi försökte förgäves mota den mot den öppna altandörren utan att lyckas. Till slut tog började min man skjuta plastkulor runt musen. Vi ville dock inte skada musen, djurvänner som vi är!
    Han skjuter allt närmare och plötsligt träffar han musen. Det börjar blöda ur musens vänstra öga.
    Forts. följer!

  4. Sämre ställen än biblioteket kan man ju bli inlåst på, men det gäller att ha matsäck med sig – eller i alla fall en termos kaffe 🙂
    Råttor har vi inte här… de har flyttat till sta´n, men möss och sork. De försöker flytta in nu när höstkylan börjar bli mer påtaglig, men… vi har en superkatt! Sixten gör processen kort och gör verkligen skäl för gourmetmaten han äter när gnagarna tagit slut.
    Kram

  5. Nä fy för dessa objudna gäster. Vi har klarat oss bra de sista åren, men usch vad irriterande det är då man hör dessa varelser springa i väggarna då man vill sova. Jäklar vad rädd jag skulle bli om larmet gick då jag var i biblioteket, där som det är så tyst. Tisdags kram.

    • Det finns så många småkryp som jag skulle vilja klara mig utan. När det gäller möss ska jag vara tacksam. Jag har inte sett någon under dessa två år på hemmaplan. Betydligt värre på de andra sista ställena vi bott på. Där räckte knappt fällorna till. ”Ursäkta kan du komma tillbaka en annan gång.” Vet inte hur bra de är på att läsa egentligen. Vet du? 🙂
      Onsdagskram

  6. Råttor är så äckliga! Våra grannar på campingen kallar skogsmöss för råttor. Jag läste om tanten som blev inlåst, då tänkte jag på dig. Det vore faktiskt en bra stomme för en bok!

    • Jag tycker inte om möss men råttor är riktigt äckliga. Vad kallar grannarna råttor för? Elefanter?
      I vardagen finns många utmärkta saker som kan vinklas in i en bok. Ibland suger jag in saker till min idébank. Dagmar kunde varit en språngbräda in i ett äventyr.

  7. Forts. på ”Enögde Joe”;
    Min man var alldeles förtvivlad, han är en MYCKET STOR djurvän. Så han tar upp den blödande musen och sätter ner den i snön utanför. Den ligger alldeles stilla. Gubben min är otröstlig för att han kanske dödat musen. Efter en stund är dock musen borta. Stämningen var väldans tryckt efteråt!
    På kvällen ser jag återigen en liten mus springa från soffan ut till matrummet och försvinna. Vi laddar en råttbur – ingen fälla den här gången – som ställs på köksgolvet. Efter en kvart hörs en smäll och i buren sitter en liten mus. Vänster öga är borta! Helt otroligt – det är samma mus!
    Natten fick musen spendera i buren, men jag fick lägga in lite mat och ställa in en liten kopp med vatten. Först då kunde min man somna.
    Nästa dag kör vi iväg med ”Enögde Joe” i buren till en gammal fiskeby. Där släppte vi ut honom under en fiskebod tillsammans med en halv limpa. Han fick alltså en egen bostad med fantastisk havsutsikt och mat för minst en vecka!!
    När vi som ganska nyinflyttade berättade det här för våra gotländska vänner så vred dom sig av skratt. Vilka galna Stockholmare! Och man kanske kan hålla med…..
    Susie

  8. Bibblan skulle jag gärna velat bli inlåst på, där finns säkert inga råttor på 25 cm och om de finns så är det bara på bild. Tänk att få vara ifred med all böcker, tidskrifter och ljudböcker en hel natt.
    men men….idag är det den första av oktobers dagar och det är ju mindre kuligt 🙂

    Ha en fortsatt bra dag!

    Kram

    • Jag ska se om det går att ordna Lotta. Är det någon speciell säng som önskas? Har IKEA kommit ut med RÅTTAN ännu? Speciella mått på råttorna? Aha! Nu förstår jag. Du vill bara ha besök av dammråttor under din biblioteksnatt. Lätt fixat.

      Vi har börjat ta små steg i en uppförsbacke som blir tuffare i nästa månad. Tur att det finns de som har hösten som sin favoritårstid. De får bära oss andra.
      Kram

  9. Hahaha…så var det med den verkligheten!! Ja, det är ju som med en förälskelse, den övergår till något annat och man ser kanske med lite mer klarare ögonen vad tiden lider…och det behöver ju inte alltid vara till det sämre!! Nu har jag egna erfarenheter av råttor, kloakråttor, och det, det skulle verkligen kunna fylla en hel skräckroman!! Huvudpersonen skulle bli min förstfödda, stackars flickebarn…en historia kort, fast den går egentligen inte att göra kort…för många år sen, annat hus, hon hade bostad i källarplanet. Kommer hem sent, med bästisen, och…sen utbryter tumultet värre än en polsk riksdag!! För i badkaret som befann sej i samma rum som toaletten på källarplanet, där satt en gigantisk kloakråtta och väste. Det vart stort pådrag, trots den sena (eller tidiga…) timman, och summan blev: ett trasigt badkar, två vettskrämda tonårstjejer, en galen mor, en ännu mer galen och yrvaken far…och på sikt fick kommunen fullt upp, det fullkomligen kryllade av kloakråttor i det området visade det sej. Och det var inte den enda vi fick in…men det är en annan historia!!
    Och hädanefter lyssnar jag på ljudböcker…angående bibliotek…
    Kram kram

    • Vilken story du ger oss läsare. Tack för den. I den bostaden hade jag inte stannat många minuter till. Den kommer ni aldrig att glömma. Själv tror jag att jag ska sluta använda badkaret mer. 🙂

      Är du inte rädd för att höra väsande ljud i de där ljudböckerna? 😉 Jag föredrar hederligt småprasslande när man vänder en sida och att få bestämma takten själv. Lyssna till min inre röst om handlingen fångat mig.
      Kram

  10. Råttor är inte kul, möss lever vi med på landet – och har musfällor – och skulle jag någonsin bli inlåst någonstans skulle ett bibliotek vara bästa stället. Kram på dig du med skenande fantasi!

  11. Först tänkte jag fråga vad råttor finns till för… men sen kom jag på att jag kan ställa samma fråga om the human being :-). Kul kåseri som gjorde att jag fick dra upp smilbanden här på jobbet. Alltid lika välkommet!

  12. Har också läst de där artiklarna , en natt på biblioteket i sällskap av stadens undre invånare. Vilket blogg inlägg du skulle kunna få till 😃

  13. En meter utan ansats. Tur att jag bor på tionde våningen. Tror inte att de klättrar på fasaden, men vem vet… ?
    🙂

    • Det kom en specialutgåva av Ystad Allehanda i natt. Där stod det om dopade jätteråttor som finns i Västeråstrakten. De kan hoppa tolv våningar utan ansats. På bilden verkade det som om de hade fotvänliga skor på sig. Vänliga kan man inte precis säga att de såg ut på bilden. Egentligen vill jag inte skrämma dig, mer upplysa dig ifall du undrar vad som svepte förbi fönstret. 🙂

  14. Råttor är äckliga, vidriga och….. Ja inte är det mycket positivt med de djuren. Har inte sett
    till några här i närheten puh! Jo myntet har alltid två sidor, oftast är det rätt stora skillnader på
    sidorna också 😉
    Ha det gott, och täpp till alla hål ni har i huset 😉 Och ja förresten, det ska nog vara morgon-
    besök på bibblan i fortsättningen då 😀
    Kramen

  15. Hade jag läst detta inlägg tidigare, vet jag inte om jag vågat åka till biblioteket den sista öppethållningstimmen. Verkar nästan som om du varit och ordnat om i hyllorna här på vårat bibliotek, nämligen två av de böcker du har rekommenderat, var framme vid utlåningsdisken under texten: Vi rekommenderar.

    • Det stämmer. Jag tog en snabbresa till vårt grannland. 😉 Hoppas att du blir nöjd med läsningen. Sedan jag skrev inlägget har jag fått tre böcker till från listan. Jag älskade Adler-Olsen som vanligt. Håller på med Björn Hellberg som bor i våra gamla hemtrakter. Igår kom Solveig hem med Peter Robinson. Ännu en av mina riktigt stora favoritförfattare. Det är som en tidig julafton för mig nu på läsfronten.

  16. Jaa, det måste ju vara titeln på din nästa bok… Kanske med lite inslag av råttor och grejer… Alltså, allvarligt talat. Det är så vidrigt så det inte är saaaant! Alltså fyy vilken otäck kunskap du sprider idag… Fast viktig också! Bara ryser i hela kroppen och du: Klipp genast ner alla klängväxter på väggen!!!! 🙂

    Kraam
    Petronella

    • Jag lovar dig Petronella. Det kommer inte att bli några böcker om råttor. Då skulle jag inte våga ha fötterna på golvet när jag skrev. Försök glöm allt du läst, ta några djupa andetag och tänk på snälla delfiner. Föresten har jag från säkra källor hört att de tog ett godståg uppåt landet. De skulle på släktträff i en stad som börjar på Fa… jag har glömt vilken stad det var. Sorry. 🙂
      Kraaam

  17. Hua för råttor ,låter ju som det kunde bli en bra bok om läskiga råttor å att bli instängd på bibblan, vad har du skrivit för böcker? Kramen

  18. Såg faktiskt en av Ystad-råttorna när jag satt utanför ÖP-hallen och väntande på sonen efter handbollsträningen för någon månads tid sedan. Kvickt som attans kom den ilande framför mina fötter där jag satt… Och den verkade inta alls ha något emot att jag satt i dess väg minsann :)!

    • Vilken tuffing du är som satt kvar. 🙂 Jag minns en dokumentär på TV där de visade en liten area på en soptipp på dagen. Med hjälp av en kamera med inbyggt lyse fick vi tittare se vad som hände när det blev mörkt. Nu har jag glömt siffran med antalet råttor på en kvadratmeter. Det kryllade av äckliga råttor som nästan sprang på varandra. Där hade jag inte velat bli inlåst en natt. Tacka vet jag bibliotek. 🙂

Kommentera

