Steg för steg

Jag har under tjugosju dagar haft nya kompisar. En ovanlig känsla. Här på bloggen byter jag ord och bokstäver. Med mina nya vänner är det bara siffror som gäller.

Tillsammans med elva andra, för mig okända, Österlenbor är jag med i en STEGTÄVLING för att främja hälsan. Varje dag för jag in antalet steg i en sajt och kan titta i spännande tabeller hur laget och jag personligen ligger till, både i Skåne och i hela Sverige. Det är 97 lag inblandade. Efter två dagar låg vi på en hedrande bronsplats. Sedan har vi pendlat mellan plats 11-14. Det är lätt hänt att bli biten men jag ser det mest som en kul grej. Mitt mål är att gå minst mina 7000 steg om dagen, som är kravet. Fast några dagar innan finalen är jag snubblande nära att fixa snittet 10 000 steg. På söndag är sista tävlingsdagen. Sedan lottar de ut olika priser.

Kuriosa: Om han som förde in flest steg i vårt team första dagen och sedan inte skrivit in några resultat återkommer till Sverige och Skåne (han har kanske gått vilse) och hittar sin dator, så kanske vi klättrar rejält. Två andra har också bara fört in resultat i två dagar. Det är genomsnittet per lagmedlem som räknas. Trion ”gamblar” antagligen eller tröttnade fort. Själv har jag en liten intern fight med en Anneli som hon kommer att få vinna. 🙂

Fakta om bloggens närmaste framtid:
Nästa gång lägger jag in ett kåseri om en höstdag som brevbärare.
Jag har skrivet en seriös text om ett gammalt minne som poppar upp ibland.
Sebastian Rosander och Lena Sanders vill berätta lite mer för att locka nya läsare till ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. 🙂
Oktober månads boktips är givet och redan skrivet av mig.

Ni som även är mina Facebook-vänner vet att jag kommer att lägga in tjugo frågor på FB och kora en Oktobermästare. Än så länge har nio olika personer kommit upp på poängpallen efter tre frågor. Spännande tycker tävlingsledaren.

Är du kvar här i texten önskar jag dig en riktigt fin helg och skickar med en värmande höstkram. 😀

40 thoughts on “Steg för steg

  1. Kul med lite utmaningar om att röra på sig. Jag grips av tävlingsiver då det startar och jag känner att jag är med….gärna i täten 🙂 . Nu har jag inte kommit igång ännu eftersom jag går och funderar på en donation. Tänker ge min gallblåsa till sjukhuset. Där är jag bestämd men vi får höra vad läkaren tycker om det.

    Ha en skön och trivsam helg. Mannen är i Malmö hos dottern så det blir en ovanlig helg för min del.

    Kram
    annika

  2. Stegtävling… hm… det väcker ett lite trist minne. Medan de andra enheterna på just den här arbetsplatsen inom kommunen begåvades med stegräknare till alla medarbetare, så fick vi – en liten grupp på sju personer – snällt titta på. Vi som inte längre var önskvärda… vi som plötsligt var för dyra… vår enhet som bara hade några månader kvar innan den lades ner – vi fick inte några. Gissa om vi kände oss utanför…
    Ha en fin helg!
    Kram

  3. Äh Bosse, du är väl en vinnarskalle! 🙂 Ni får rycka upp er lite om ni ska fajtas om medaljplatserna… 🙂 Gillar också Melissa Horn och man kan ALDRIG får för mycket av sådana texter…

    Kraam
    Petronella

  4. Många steg är bra för folkhälsan, själv slog jag ett slag för några fotsteg härom dagen i bloggen. Trampa på! Några steg vid havet idag är inte fel, man kan väl säga ”vild och vacker” Kram och fin fredag till dig.

    • Solveig viskade i mitt öra vad det var för fotsteg. För det mesta vågar jag inte kommentera sådana inlägg. Däremot tänker jag snälla tankar om dig och är glad för att du ex. älskar den titeln. 😀
      Önskar dig en fin och mysig helg.
      Kram

  5. Ja du stegräknare har jag med gått med. I jobbet för flera år sen så skulle vi tävla om fina priser vi fick var sin stegräknare och så satte vi igång. Jag kom faktiskt upp i 10 000 steg bara på jobbet, men de var de som kom på att man kunde ”skaka” fram resultat så det hela blev ett fiasko.
    Lycka till med dina fotsteg både på mark och i hjärtan.
    Kramen.

    • Förstår vad du menar. Den här stegräknaren som ingick i startpaketet är mycket bättre och pålitligare än den jag haft på mig tidigare. Sitter dessutom stabilt på min livrem och har inte ändrat läge en enda gång på hela tiden. Imorgon är sista dagen. Visserligen är det lite motion också med att skaka med händerna, men då får de byta namn till skakmätare eller viftmätare.
      Jag tycks ha en magisk dragning till olika typer av fotsteg. 🙂
      Helgkram

  6. jag har varit med i Tappa tävlingen ett par gånger och jag blir helt galen av tävlingsiver…..Parkerar bilen längst bort för att få extra steg och springer upp och ner för trappan dubbla gånger när jag ska hämta något…..Allt som ger extra steg. Om jag inte nått mitt mål vid läggdags tar jag en extra sväng runt kvarteret…..Galen? Ja !!!
    Ha en underbar helg Bosse….

    • Du verkar verkligen vara den perfekta lagkompisen. Varför är du inte med i mitt lag Susan? 🙂 Just denna mätaren är suverän, men den sitter så bra på livremmen att jag måste ta av den för att kunna se mina steg eller be någon snäll att läsa högt. En regnig dag blev det inte bra. Jag bad snällt en äldre dam att… hon förstod inte min halländska utan slog stenhårt med sitt paraply. Som tur var klarade sig mätaren och akuten låg nära. Nä. Nu skenade fantasin iväg en bit. Tror du att de stegen räknas också? Fantasistegen. 🙂

  7. Jag har också varit där 😉 I stegräknarhetsen alltså 😉 Nu har de på gubbens jobb dragit igång en stegutmaning, får se hur detta går. Ja du de däringa frågorna, det är ju lite svårt att ha koll när man inte vet vilken tid de kommer ut… 😉
    Ha en härlig hösthelg!
    Kramen

    • Jag tycker du verka ha bra koll på när jag lägger in frågorna. Du har inte varit och tjuvkikat i min skrivbordskalender? 🙂 Först vinner du den maratonlånga matchen med att enkelt slänga till med LÄTTA. Själv trodde jag att någon skulle fixa det på högst en kvart. Sedan morgonen efteråt hängde på med frukostägget. Dessutom kom du på pallen när det gällde film. Finns det något ämne som du är dålig på? 😉 Som tävlingsledare vill jag ju att tävlingen ska leva ända in i kaklet. Du får inte skena iväg och krossa alla dina 175 motståndare för tidigt. Grattis än så länge. 🙂
      Önskar dig en fin hösthelg
      Kramen

    • Jo, det sporrar verkligen. Beror lite på vart jag ska. Sist jag skulle en vända till Kiruna fick jag så mycket skoskav. Jag vet att man inte ska gnälla. Helst inte i sådana här öppna och offentliga sammanhang, men strax norr om Umeå var det tufft när det dessutom började regna småspik och några riktigt elaka björkar slängde sina grenar rakt in i mitt… 🙂
      Ha en fin helg.
      Kram

  8. Önskar dig och din familj också en skön helg. Har tyvärr inte hunnit med dina FB-frågor. Har sett dom alldeles för sent :-), så jag gav upp innan jag börjat. Lycka till med stegen!

  9. Stegtävling! Det låter spännande! Själv ska jag läsa…och läsa…och läsa i helgen! Jag är en riktig läsnörd om man säger så. Din bok låter spännande!

    • Det är en underbar hobby att läsa. Helst under hösten. Annars måste det ha varit min sämsta läsarsommar på många år, denna sommaren 2013. Orsaken var det fina vädret vi bjöds på. Jag vet inte hur många tusentals böcker jag läst genom åren. En del har lämnat djupa avtryck. Andra inte. Det är klart att ”Mina fotsteg i ditt hjärta” lämnat avtryck. Det hörs på titeln. 😉 Efter tusentals arbetstimmar var det sorgligt att skiljas från Sebastian Rosander och Lena Sanders som blivit mina darlings. Att ge ut bok har gett smak. Jag hoppas att SolBo Förlag kommer att göra om det fler gånger. 🙂 Själv har jag många idéer och redan skrivna arbetsmanus.
      Jag hälsar dig hjärtligt välkommen till min blogg. 😀

  10. HA! Är det inte ganska typiskt egentligen? Att det är nåt man påbörjar men inte fullföljer. Och särskilt vanligt tycks det vara att göra så när det gäller motion/träning.
    Kanske är det fel sorts motion/träning man då gett sig in på? Jag gillar att cykla, till exempel och gör det ganska ofta. Promenader är ganska okej, men jobbigare.
    Däremot lockar inte ”friskis o svettis” för fem öre. Flå¨sa i grupp på bestämda tider! Nä tack!
    Träna på gym gillar jag, men det håller bara ett kort tag sen ger jag upp och kommer inte väg till stället ifråga. Det är just det. Jag kommer inte iväg ens!
    En f.d. granne försökte sig på just träning på gym, men det blev aldrig några muskler och det var motigt mest hela tiden. Men han fick tipset att börja springa istället, och det var hans grej! Han var en löpartyp helt enkelt!
    Var och en efter sin fason! Bara det blir nåt.

    • Jag föredrar också cykling jämfört med promenader. Fast inte nu och fram till april. Jag är envis och brukar alltid fullfölja när jag väl bestämt mig. Annars tror jag att det är bra om man har en kompis som är envis och drar i en när det börjar ta emot av olika anledningar. Det är så olika det där. En del vill alltid vara i flock. Andra sköta sig själva. Jag har levt i båda världarna. Det viktigaste är att hitta sin grej och strunta i vad andra tycker är tufft och inne. Då är chansen större att det blir av. Bättre också att göra något regelbundet än något stort någon ynklig gång. Ger ändå inget resultat. Man ser det ofta när det börjar våras. Otränade människor som ger sig ut och tränar alltför långt och mastigt. Får ont och tar paus till nästa vår. 🙂

  11. Men herregud… dina lagpolare kanske gick så många steg första dagen att de inte kunnat ta ett enda steg sedan dess. Kan det vara så illa? Eller vad håller de på med, måntro…

    Vet inte om biblioteket har din bok än. Jag har lovat mig själv att inte handla fler böcker, men det löftet är förstås redan ett brutet löfte… 🙂

    • Tycker du att jag ska skicka ut en efterlysning via polisen? 🙂

      Vi lovade också det när vi insåg att vi hade ett par tusen böcker inför en flytt. Sedan dess har vi både flyttat några gånger och skänkt flera hundra böcker. Fast ibland är det svårt att motstå en frestelse. 🙂 Min bok har inte varit inne på BTJ:s lista ännu. Men i ex. Jönköping har de boken redan.
      Ha en fin helg.

    • Jag vet att du inte gillar tävlingar. Just nu har jag ingen här, bara på Facebook. Hoppas att de som inte uppskattar mitt initiativ scrollar förbi. Jag gör det bara för att lysa upp oktobermörkret en smula, skapa broar och kanske glädja några på vägen. 🙂
      Önskar dig också en trevlig helg.

  12. Jag höll mig kvar ända till slutet av din text…….puuuhh. Skojar med dig. Tävlingar är jag skitdålig på, och siffror med, men ordväxlingar ÄR ALLTID skojigt.
    Tittar in för att önska en fortsatt ny och fin helg på dig!
    Lördagskramen!

  13. Det låter spännande och bra för hälsan också. Får ta och anamma detta när jag har mer energi. Jag håller tummarna för dig ang priset.

    Ha en skön lördag
    kram

Kommentera

