Både bra och dåligt

Skogsstjärnan
Det är alltid spännande att inte veta vad som finns bakom kullen. Man får ett mål och motion på köpet. I det här fallet fanns mitt älskade hav bakom krönet. När jag nätvandrade för en stund sedan hittade jag detta…
» Sjöstjärnan *                 4 sep 2013 kl. 10:55
”Mina fotsteg i ditt hjärta”
Ljuvlig beskrivning av den allra första kärleken. Roliga episoder om en trettonårig pojkes och hans kompisars bus och påhitt, och en intressant inblick i hur en pojke tänker när det gäller kamrater, skola och mycket annat. Mycket nostalgi för den som var ung i Sverige på 70-talet! Se även bloggen Bokcirkel (bokcirkelflickorna) den 3 september 2013. Det är inte min recension, men den är mycket talande!

Av en slump hittade jag denna text på något som heter Boktipset. Trevlig läsning. Trist att det inte var ifyllt i rutan vilken genres som boken tillhör. Nu kan ingen annan se och söka titeln ”Mina fotsteg i ditt hjärta” av Bosse Lidén på denna sajt, som är fylld av trevliga böcker. Om jag fått EN stjärna och massor av ris hade det såklart varit bra. Det gäller att se livet positivt. 😉
Ser fram emot familjefilmen om en stund när familjen är samlad igen. Den här gången var det Solveigs tur att välja. Hon valde Life as we know it. Jag läser snabbt på baksidan: Det enda Holly och Messer hade gemensamt är att de ogillar varandra samt att de båda älskar sin gemensamma guddotter Sophie. Men när de helt oväntat och plötsligt blir de enda Sophie har i hela världen, måste Holly och Messer lägga sina olikheter åt sidan. Genre: Komedi.

Imorgon ska vi fira Jennifer på hemligt ställe, hon har namnsdag. Jag ska också lägga in ett kåseri som jag hoppas att ni tycker är roligt att läsa. När episoden hände skrattade jag inte alls. Antagligen har jag ingen hösthumor. 🙂
Ha en bra lördagskväll.

16 thoughts on “Både bra och dåligt

  1. Grattis till fint omdöme – alltid oerhört roligt att få sådana. Värmer gott i hjärtat.
    Ha en underbar filmkväll,
    Kramar Lina

    • Tack! Jag såg att du fått många fina omdömen själv. Det finns så många drabbade i vårt land som skulle uppskatta att få läsa om ditt öde. Få hjälp med sina egna erfarenheter och tillkortakommanden. Jag hoppas verkligen att de hittar till din bok och att den även sprids till all berörd personal som behöver få upp ögonen ännu mer. Alltför många av dem har luckor i sin utbildning och i sina åsikter. Boken har viktig information från en människa som vet, men som jag önskade inte visste, att sprida ut i vårt samhälle. Lycka till Lina.
      Kram

    • Alla har vi olika smak om olika saker. Jag skrev inte romanen till en viss målgrupp utan för min egen skull. Två av mina mål var att både roa och oroa. Aldrig har jag varit så redo. Är mycket tacksam för den hjälp och de åsikter jag fick om manuset under arbetets gång. SolBo Förlags utgivning av ”Mina fotsteg i ditt hjärta” har också gett blodad tand, men det är många faktorer som spelar in.
      Kram

    • Jag blir glad av snälla ord som verkar ärliga om ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Samtidigt har jag alltid haft en rätt skön distans till sådant jag gör själv. Det är som om det handlar om någon annan. Jag har aldrig haft något behov av att stå i centrum även om jag ofta hamnat där när jag skojat för mycket. Vill egentligen inte att Bosse Lidén ska bli känd, men däremot att min roman ska bli omtyckt och läst av så många som möjligt. En knepig ekvation att få ihop där alltför ofta pendeln drar åt andra hållet först.

      Jag blir mycket mer berörd av när det går bra för våra flickor eller för Solveig. Eller när någon som har det tufft lyckas med ett projekt. Mot alla odds. Då ömmar mitt hjärta och det fuktas i ögonen. När människor gör något för andra utan egen vinning.

      Filmen uppskattades av två yngre jurymedlemmar. Enda mannen gav en snäll femma i betyg. (max 10 poäng) Jag uppskattade familjegemenskapen men kunde varit utan filmen.

  2. Grattis till fina rader om din bok! Antar att du gör som jag. Googlar på såväl boktitel som ditt namn lite då och då på din nätvandring. Och så plötsligt finner man sin bok eller namn på något ställe i cyberspace (är det förresten någon som säger cyberspace längre? är jag sådär hopplöst mossigt internetdinosaurieaktig igen?) och så undrar man hur ens skötebarn hamnat där! Oftast är fyndet positivt och man läser och blir stoltaste tuppen. Idag fann jag äntligen Canasta, mandelmusslor & sirliga öron på iStore, hos bloggkompisen på blommigarutan.blogspot.com fick jag häromdagen se hur fint hon skyltat med min bok i sin butik! Jag fick förresten en helsida häromveckan i min småländska barndoms lokalblaska, med ett helt gäng bilder och en mycket trevlig text, gissa om jag växte flera centimeter…;-) Hoppas det går bra för Mina fotsteg i ditt hjärta, det är den värd. Önskar dig och de dina en riktigt fin fortsättning på lördagskvällen. Stor kram från Bergen

    • Tack snälla du! Förstår att du växte till en stolt tupp när du upptäckte dessa guldkorn. Skyltningen i butikerna är a och o. En extra fjäder i hatten när du fick ett erkännande i din småländska barndoms lokalblaska. Måste ha värmt på ett speciellt sätt. Väx bara inte för mycket så du slår i huvudet i kristallkronan. 🙂 Det är klart att du ska njuta av denna speciella tid. Hoppas att det leder till nya spännande stigar, att dörrar och fönster öppnas på oväntade håll. Du har ett härligt blommande och målande språk som jag tror många tilltalas av. Jag blev glad av att du gjorde det. Gav ut en egen bok. Blir det en roman nästa gång eller en ny kåserisamling? Gissar på att dina tankar inte nöjer sig med en bok längre. 🙂
      I vår familj frodas just nu en massa bacillusker som kastat in pinnar mellan ekrarna när det gäller söndagsschemat. Det är bara att gilla läget. Ha en skön fortsättning på söndagen. Förkylningskram från söder.

  3. En del episoder är sådana, jäkligt jobbiga under tiden, men efteråt har vi en bra och underhållande historia att berätta för andra. Och själva skratta med. Med distans kan jag skratta åt det mesta. Så klart inte allt, vissa saker går inte att ens dra på smilbanden åt under resten av livet.

    • På ett vis är det kul att det händer saker, men vissa episoder kunde man varit utan. Går det bra och man ”överlever” är humor en bra medicin att ta till. Håller med dig. Vissa saker som jag upplevt kommer nog aldrig till stadiet att de går att skämta om. De får hänga med i bagaget ändå. Helst långt in ett mörkt rum som inte vädras för ofta. Samtidigt ger de dimensioner och skuggor som man som skribent kan ha nytta av. Då är de utvecklande och närande. Den person som ständigt lever i solsken och med blå molnfri himmel blir rätt ointressant för omgivningen. Kram på dig.

  4. Sanna ord som måste vara härliga att läsa för dig!! Synd att det inte var någon genre ifylld ;(
    Hoppas du har haft en härlig söndag och att förkylningen är på väg bort!
    Kramen

    • Egentligen skulle jag skickat upp en sådan där gul ledartröja som de har i stora cykellopp eftersom du leder Oktobertävlingen. 🙂 Men det finns många hungriga motståndare som jagar därbakom. Åse får du se upp med. 🙂

      Jag har fått stanna inne snällt eftersom det var lite höga siffror på den där mojängen. Det kommer fler dagar och helger. Hoppas din söndag varit trevlig.
      Kramen

Kommentera

