En av två

Ibland är det inte så svårt. Ofta behöver man inte singla slant. Så länge valet bara står mellan två saker.

DSCN94380037

Här är det busenkelt för mig. Kaffe Latten är min. Det där ynkliga lilla starka italienska hinner inte komma ner i halsen… jag skulle inte ens hinna tänka hela ordet Espresso förrän det blir Finito i koppen. Den är för Solveigs gom.

DSCN6606

Låt mig fundera två sekunder. Ska jag ta denna tallrik eller…

DSCN6607

… vad svårt det kan vara…när andra ser på;)

DSCN94850001

Måste erkänna att jag tycker det är kul att ha fel. Här var jag övertygad om att blåbär skulle vinna. Helst med tanke på att jag inte tycker att man ska blanda kakor och glass. Fel, fel, fel. Inte ens Bamse hade gillat blåbärsglassen. Däremot var den högra burken helt okej utan att glänsa.

Efter tre spänningsromaner; Jussi Adler-Olsen, Björn Hellberg och sist Peter Robinson får jag sticka mellan med något lättsammare och ”omordigt”. Vilken läsupplevelseresa jag gjorde mellan Adler-Olsen och Björn Hellberg. Vem tror ni vann med hästlängder? Vem slängde ihop ett slut som var snopet och verkade hopsnickrat för att det var en tennismatch på burken om femtiotvå minuter? Vem gjorde som vanligt? Avslutade med en grand final som hette duga? Svaret doftar danskt lång väg…

 

DSCN95960003

Sista valet är också lätt med viss hjälp från fru. Solveig har inte tid att läsa denna intensiva höst. Det är svårt för henne att hitta en lucka med tanke på heltidsjobb, studier på högskolan, tre böcker som ska släppas på ett bokförlag, lektörsjobbet på BTJ och en familj som gärna vill umgås ibland så vi inte glömmer bort varandra. Sorgligt med tanke på hur mycket hon älskar en bra bok. Eftersom hon blev sjuk och hamnade i sängen i förra veckan kunde en skönlitteraturbok ändå glida med. Hon trodde inte att Kockskolan skulle passa mig. Däremot tänker jag följa med Jenny och hennes tre väninnor när de tar tåget till Ystad för att åka på cykelsemester. Augustiresan är en roman om kärlek, vänskap och de hemligheter vi bär på. En både varm och omskakande berättelse om vikten av att våga visa hela sitt jag för dem man älskar. Hoppas boken lever upp till de tänkvärda baksidesorden. Annars hoppar jag in bland de hemska böckerna igen. Jag läste Sommarhuset 2011 och Lyckostigen 2012 av Anna Fredriksson med ganska stor behållning. Bäst tyckte jag om den förstnämnda. En resa till Ystad och Österlen känns både hemma och spännande. Tänk om det blir ett sammanträffande. Jenny och hennes tre väninnor cyklar förbi mitt fönster…nä… den gubben går jag inte på. Detta har redan hänt innan det blev bok. Jag är från Halmstad och kan skilja på dikt och verklighet 😉

34 thoughts on “En av två

  1. Att välja är svårt. Det har ju Gösta Ekman bevisat. På två sekunder hinner man väl inte tänka så mycket utan tar den tallrik som känns bäst i handen; alltså den med lite tyngd. Jag visste inte att man var så bra på att skilja på dikt och verklighet i Halmstad. Är du helt säker på att du är ifrån Halmstad? Kram

    • Den klassikern glömmer jag aldrig. Gösta när han var i sitt esse. Gunnel lilla. Du har mycket att lära om medborgarna från Laxstaden. 😉 Nja. Helt säker är jag inte. Det kan vara en brevbärare med glimten i ögat som är inblandad på något vänster. 🙂 Kram

  2. Aftonbladet eller Expressen? Latte eller espresso är inget svårt val för mig. Det blir latten. Grönsakstallriken är otäckt nyttig och god, men jag hade nog fallit för frestelsen och valt pannkakorna med smarriga tillbehör. Glass ska innehålla mycket härligt, geggigt godis, så de där blåbären hade jag inte ens funderat på 😉

    Cykelsemester i Skåne låter som ett bra upplägg på bok.1958 polletterade jag och vännen M våra cyklar på tåget till Malmö. Hälsade på min släkt där. spände fast resväskorna på pakethållarna och trampade ner till Falsterbo för lite sol och bad. Cyklade längs sydkusten, gjorde en avstickare till Bornholm och fortsatte sen upp längs ostkusten till Kristianstad. Vid det laget var det en lättnad för kroppen (rumpan) att kliva på tåget för hemresa – och sitta lite bekvämt 😉

    Ha det gott!
    Kram,
    Lambergsfrua 🙂

    • Det verkar som du har god smak. 🙂
      Vilket härligt äventyr. Jag tycker att du och M ska göra om detta inom en snar framtid. Inte nu. Men från slutet av maj till september är det underbart på Österlen. För jag gissar på att ni missade just den trakten om ni vek av mot Kristianstad efter Ystad. Varför inte hyra en tandemcykel och turas om att sitta fram och bestämma svängarna. Den där bak kan fuska i uppförsbackarna. 🙂 Inser att det var sköt att få sitta på något mjukt efter äventyret på en hård sadel. Kram

  3. Att välja mellan flera saker gör vi varje dag ibland utan att uppfatta att det är just det, ett val. Men medvetna val är svårt, vet du jag skulle ätit pannkakorna först och sen melon och grönsakerna. Kaffe var inte svårt jag dricker alltid latte. Böcker då blir jag riktigt girig och rycker åt mig båda. Lägger till så där i förbifarten, jag är glassoman.
    Ha en go vecka kramis från Skogsfen.

    • Det är nästan läbbigt när man börjar fundera på det. Alla tusentals små val vi gör hela tiden. Vilka konsekvenser får ett felval på framtiden. Bäst att inte veta. Tänk om det är jag som är orsaken till att jorden är som en pannkaka ibland. 🙂
      Hej Lattekompis. Hej Glassoman. Det är mina takter det. Det är klart att du får ta precis vad du vill. Du är ju min Skogskompis.
      Kram

  4. Det är skönt att kunna välja iaf 🙂 Tack för boktipsen, får nog kolla närmare på den där Augustiresan.
    Ha en härlig tisdag!
    Kram

  5. Det är ju VÄRKLIGEN svårt att välja i bland hehe.
    Så härliga bilder, för jag blir ju så jättehungrig här inne hos dig.
    Ha det så gott nu!
    Tisdagskramen från mig!

  6. Men? Du vill ju ha rinnande glass, alltså borde du ha valt den gröna tallriken. Rätta mig om jag har fel, va? 😉

    Björn Hellberg läser jag för första gången nu, Jussi har jag inte provat, Robinson är en gammal trotjänare.

    Förresten lottar jag ut böcker just nu. Bara så där.

    • Du har aldrig fel Lotta. Du är snabb med. 🙂
      Om du gillar Robinson som jag gör och med tanke på din härliga ironiska humor tror jag att du kommer att älska Carl Mörk och hans kompis från ett okänt land som ska husera i det mörkaste och sämsta rummet i polishuset. Underbara böcker på många sätt. Om du ska ha mest glädje av Carls privatliv föreslår jag att du börjar med första boken. För mig var det ”kvinnan i rummet”. Jag tror inte att du kommer att bli besviken.

  7. Eftersom varken jag eller gubben min dricker kaffe – i någon form – så kan jag absolut inte välja mellan kopparna, men när det gäller grönsakerna eller pannkakorna så är det inga som helst problem. Är inte speciellt förtjust i pannkakor, äter det max en gång per år, men sallad…..mums! Det konstiga är att det inte syns, man skulle kunna tro att jag levde på pannkakor och glass och kakor och godis. Men som sagt, livet är inte riktigt rättvist…..

  8. Du är inte ensam om att ha svårt att välja… men när det gäller kaffe så vägrar jag välja! Det ska vara stora muggar svart, starkt… inte något mesigt med mjölk!
    Pannkakor eller sallad – där blir det genast svårare! Borde ta salladen, men är inte så säker på att jag gör det 🙂
    Tack för lästips!
    Ha det gott!
    Kram

    • Du är en tuff kvinna Anki. 🙂 Jag har mesat med en liten skvätt mjölk eller grädde sedan barnsben, då det var mer 50-50 som gällde. Men jag vill ha varmt kaffe så det får inte bli för mycket kallt i.
      Man kan inte vara säker på något. 😉
      Ha en fin helg. Kram

  9. Bosse! Vaknade imorse och hade drömt värsta grejen! Värsta manuset! Kan man försätta sig typ i trans eller nåt! Eller är det helt enkelt så att man alltid drömmer perfekta drömmar??? Va! Va! Va!
    Desperat!!!!

    Kraam
    Petronella

  10. Livet består då av många val och vägskäl hela tiden…Och vilken känsla det är när sanningen går upp för en att man valde alldeles rätt, oavsett vad andra tycker och tänker!! Sen om det gäller (o)nyttigheter eller läsvärda saker, det spelar ibland mindre roll, känslan av att gjort ett bra val är en triumf nog. Själv har jag inte kommit längre än till trädgårdstidningens höstbilaga, hur man vinterförvarar fuchsior bäst…det kan kanske verka som en bagatell i en värld som ser ut som den gör, men för mej är det just nu skillnad på liv eller död…ja nästan i alla fall.
    Ha det gott och det är en glädje att komma in här och läsa dina inlägg ska du veta!!
    Kram kram

    • Man ska helst lyssna på sin inre röst och följa hjärtat. Då brukar det inte bli fel. Det ligger mycket i den sunda regeln.
      Måtte du välja rätt vinterförvaring. Förstår att det handlar om liv och död. Ingen vill väl leva med det hemska att ha tagit död på härliga fuchsior. Vilket ansvar som vilar på dina höstaxlar. Lycka till Rigmor.
      Tack så hemskt mycket för dina slutord. Gläder mig. Jag gillar att bloggvandrar till dig med. Du har glimten i ögat. Blandar stort och smått. Härliga bilder.
      Kram

  11. Jag ligger efter i läsning!
    Nu valde jag det här inlägget. Bilderna fångade mej direkt. 🙂
    Kaffe.. jag tycker om kaffe.. men vill bara ha svart bryggkaffe. (ej socker)
    Mormor gjorde alltid kokkaffe med lite salt i.
    Sen kom bilder med mer goda grejer..
    Jag hade valt bägge tallrikarna! Pannkakor och grönsaker m melon.
    Men.. VAD var det i pannkaksburkarna.. grädde och…nåt brunt???
    Glass kanske??
    Och det kan man ju hajja att CHOKLADglass skär sig med blåbär och funkar bättre med alternativet kladdkaka.. Enkelt! 🙂
    Böcker.. är också något jag tycker mycket om.. men av de du räknade upp nu har jag bara läst ”Sommarhuset”.
    Och nu.. efter alla bilder på pannkakor, glass, böcker och kaffe..
    är jag jättehungrig.
    Ingen middag är klar.
    Men.. det finns kanelbullar i frysen.. å på bänken står en mikro..
    .. så HejSvejs.. så länge.. 🙂

    • Där lärde du mig något nytt. Salt i kokkaffe. Jag gillar inte kokkaffe. Då blir det säkert bättre med salt i. 🙂
      Det är klart att det bruna är glass. Du får välja precis vad du vill. Det är fredag hela dagen. 🙂
      Hoppas du hann med lite nyttigt mellan tuggandet på kanelbullar. En personlig fråga. Vilket är godast? Jag har länge undrat sa flundra om gädda är fisk. Är kanelbullar godare än kamelbullar? 😉

Kommentera

