En tid som varit

Bloggbild

Det tar emot men till helgen tar jag adjö. Hundratals filmer kommer att landa hårt på återvinningscentralen i Hedeskoga. Igår upptäckte jag en stor låda till i förrådet. Jag har inte orkat gå igenom den ännu. Såg att det låg flera köpefilmer överst. Kan nog inte med att slänga vissa av dem. Grease med min hemliga flickvän Olivia Newton-John, Välkommen Mrs Doubtfire med Robin Williams i två roller, En bädd av rosor som jag inte alls gillade första gången, men som jag sett om med behållning flera gånger efter premiären m.m. Bäst att blunda och sätta på locket igen. Jag har tre dagar på mig. 🙂

När vår VHS-spelare gick sönder efter många år köpte vi en kombinerad CD och VHS-spelare, för att fortfarande kunna se inspelade filmer. Ibland har jag tyckt det varit trevligt att visa upp en del riktigt gamla filmer för våra tjejer. Många klassiker i svartvitt. Hösten 2012 blev Jennifer och Lizette förtjusta i att se Skärgårdsdoktorn. Pang! så blev det svart i rutan när Wilma skulle smyga ut mitt i natten. Gick inte ens att öppna luckan och ta ut kassetten. Den fick snällt följa med till soptippen.
Jag vet att man kan rädda filmer och spela över med hjälp av tekniska apparater. Allt har sin tid. Eftersom vi oftast spelade in på long play är kvaliteten inte den bästa och därför är inte tekniken aktuell. Däremot var det suveränt med long play när vi åkte iväg på en veckas semester. När vi kom hem kunde vi återse alla serier och program som vi följde. Det var tiden innan ”playkanaler” tog vid. Givetvis har vi räddat vår bröllopsvideo och inslag från när Lidéns Samlingsmuseum var med på TV och lite annat smått och gott. Frågan är om inte ekorren Bosse Lidén på lördag kommer att sitta med en nostalgisk blick och titta stelt rakt fram i bilen och inte ens lyssna på ljudet när Solveig slänger ner allt i en tom ekande container. Det gör ont i hjärtroten när jag ser bilden framför mig just nu.

Givetvis kunde jag inte låta bli att göra en tabell över vilka filmer vi hade inspelade. En smart minneslista att titta i om min längtan blir för stark. Med lite tur finns filmen på DVD. Det verkar inte som Blue Ray kommer att slå ut DVD i samma racerfart. Ändå. Snart kommer garanterat något nytt på marknaden och då blir det till att slänga våra DVD-filmer när vår nya spelare lagt av.

47 thoughts on “En tid som varit

  1. Om du vill ha den, så har jag en fullt fungerande VHS-spelare hos mig. Står i tv-hyllan. Sällan använd. Du FÅR den om du vill ha den :.-). Kontakta mig via FB om du vill 🙂

  2. Vi hystade alla våra VHS filmer när vi flyttade förra året. De som vi ville behålla körde jag över
    till DVD 😉 Gråt inte över dem, gläds över platsen du får till att samla annat på 😉
    Kramen

  3. Vår video fungerar fortfarande, men ack så bökigt att hålla på och spola fram och tillbaka. Den måste finnas kvar, jag har ett gäng filmer från ungdomen som ska visas för barnen om några år. Som när vi gjorde en antidrogfilm i nian, eller min tjugoårsfest. Eller när Eric Haag regisserade mig i ett spännande projekt för hundra år sen. 🙂 Minnen…
    Kram

  4. Ahaa…..jaså…var oliva din hemliga flickvän hehe.

    Förstår det gjör Ont att skiljas från filmer och det gjör Ont i hjärteroten. Har själv jättesvårt för att säga farväl…..usch villket vemodigt ord. Men om du förstår det här med att slänga saker och så.
    Skärgårdsdoktorn är jättebra.

    Du får ha öronproppar på dig medan Solveig slänger filmerna. Inger roligt ljud, och som jag förstår.

    Önskar dig en fortsatt jätteskön vecka nu.
    Kramisar från mig.

  5. Suck!Jag vet hur det känns. Men tyvärr var vi inte lika smart och skrev upp titlarna i en minneslista. Kommer ihåg då vi hyrde en videobox tillsammans med videon på macken innan vi skaffade en själv. Vill minnas att det var en lång sladd till dosan från videon. Men spara dina VHS för snart är de nog värda en massa pengar och Antikrundan kommer på besök.
    Onsdagskram.

  6. Åh vad jag känner igen mig i det du beskriver, Bosse. Våndan att skiljas från saker, som blivit oanvändbara för att tekniken har ruschat på alldeles för fort. VI har varit till återvinningen med flera kassas filmer och det kändes inte roligt alls. Vi har sparat en gammal VHS-spelare för att kunna titta på filmerna, när barnen var små och från en del resor – men vi tittar ju faktiskt aldrig.
    Men vi kan om vi vill 😉

    Jag skickar en styrkekram inför morgondagens prövningar.
    Lambergsfrua

  7. Usch – nu kände jag mig oroväckande påmind om alla filmer jag måste försöka få över till något mer ”säkert”. Alla filmer från barnens uppväxt – och de är många (filmerna alltså)!!

  8. Nu känner jag att vi nog i vår iver att rensa inför flytten kanske varit väl noggranna och kastat det som var sparade minnen. Men även om nostalgin är stark så får jag inse att det var bäst som skedde. Vi skulle ju aldrig ha plockat fram dessa kassetter och någon VHS har vi inte kvar heller. Lycka till i ditt val nu när du fått ett gratiserbjudande också! 🙂

  9. Det är alltid svårt det där att göra sig av med saker. Jag har faktiskt ”fuskat” lite och bara slängt plastgrejerna som var om de där två rullarna. Resten har jag sparat bland mina pysselgrejer. Ett steg i taget, så att säga. Kram

  10. Har inte svårt för att kasta saker, men gamla VHS-filmer går bara inte att kasta! Det skulle jag inte klara. Har en fungerade VHS-spelare och ibland tittar jag faktiskt på en gammal film. Kommer att tänka på dig till helgen, och lida med dig… Kram!

  11. Jag har en videobandspelare som fortfarande fungerar, men även en för DVD. Har privata filmer på VHS som en god vän ska hjälpa oss med att spela över, så att vi kan se det på DVD-spelaren.
    Många filmer som vi spelade in på barnen, när de var små.
    Trevlig helg och må så gott!

    • Just filmer på när barnen var små vill man inte slänga. Där har jag ett annat problem. Vår videokamera har också lagt av. De banden behöver göras om.
      Det märks att vi är många som sitter i samma båt inom detta ämne. Önskar dig en fin helg. Kram

  12. Vi har sålt av de flesta köpefilmer på loppis….Många sommarstugeägare vill ha:)
    Men jag har ett par VHS filmer från tiden då mina gossar tävlingsdansade….Så söta små godingar. De tänkte jag lämna in för kopiering.(Filmerna alltså.) Men det blir aldrig av….
    Nu fick du mig att ta tag i det. Tänkte att de ska få varsin dvd film i julklapp.
    Tack för att du påminde mig:)

  13. Har själv en massa lådor med gamla LP skivor, C kasetter, VHS kasetter som bara upptar utrymme i förrådet, men förmår mig inte att slänga dem. Det är svårt att skiljas från gamla saker. I köket hos oss finns en gammal fungerande rörradio från början på 60-talet, som allt emellanåt förmedlar nyheter och dagens musikutbud. Det är annat än nutidens slita och slänga elektronik.

    • Samma här. LP-skivorna, singlarna och kassetter finns samlade som en nostalgikick av modell större. Vissa saker går inte att skilja sig från. VHS kändes mer överkomligt med tanke på att vi spelat in så många filmer på Long play med en sämre kvalitet och även köpt DVD med gamla favoritfilmer. Gillar att läsa om er köksradio. 🙂

  14. Vi hade också en så där dubbel spelare med både VHS och DVD. Vi har också gjort oss av med alla VHS filmer till second hand.

    Bra filmer du räknade upp, har sett dom alla och njutit. Nostalgiskt och roligt skrivet

    Ha en fin lördag
    kram

    • Tack för sympatin Shamrock. Hjälp! Jag har många hundratal kassettband kvar att fatta beslut om. I bilen går det att spela både CD och kassetter. Jag har ett blandband som jag kört med jättelänge. Kanonlåtar. Usch vad svårt det är att slänga kassetter. Värre än VHS. Jag väntar ett tag… 🙂

  15. Vi köpte en inspelningsbar dvd och spelade över de filmerna där barnen är med på dvd-skivor istället. De flesta andra är slängde. Har dock kassettband där barnen sjunger när de är små som jag inte vet vad jag ska göra för att få det på typ datorn?

Kommentera

