Envis som synden

Ibland är det en fördel. Ändå undrar jag ibland om inte min envishet kommer att ta död på mig en vacker dag. För någon vecka sedan kom jag på att jag skulle kunna fortsätta med en Novembertävling på Facebook. Eftersom jag sparat häftiga idéer från bland annat korsord genom många år visste jag att det fanns roliga underlag. Jag minns även att just dessa sidor hade lämnat sin plats i ett spiralblock. Frågan är nu densamma som när jag fick idén för några hundra timmar sedan. Var har jag lagt de där papperna? Efter några dagars letande behövde jag en annan viktig pryl. Jag har växelvis letat efter dessa två saker under tiden som jag plockat ner vår bostadsrättslägenhet i minsta möjliga atom. Ibland har jag funderat på nätterna. Där måste vara svaret. Eller möjligtvis i den blå plastlådan i förrådet. Det finns tusentals ställen att välja på. Finns det då ingen fördel med allt detta letande? Jodå. Ganska många. Plötsligt hittar jag saker som jag letat  efter förut. Viktiga ting jag saknat länge. Dessutom försvinner jag in i en nostalgisk film av alla dessa minnen.

DSCN96270005

Alltsedan vi blev med bokförlag i våras och jag var tillbaks med bokföring, har jag saknat min lilla gulnade plastlapp. Blir jag trött på att räkna får på kvällarna är det bara att variera med dessa siffror. 🙂  23 kr. Då blir det 4.60 i moms. 179 kr då blir det 35.80 kr i moms. Aj då! Nu snurrade det till i planeten. Det är bara 6 % moms på böcker. Jag har inte tid med er bloggläsare längre. Var är lappen med moms som ingår i priset med 6 %? Kan den ligga i… det kommer att vara våren 2014 innan jag hittat…suck, suck, under broarna. Trevlig helg på er. Tänk inte på lilla mig. 🙂

28 thoughts on “Envis som synden

  1. ha ha du är tokig, hoppas din lilla lapp kommer till rätta innan våren 2014, men samtidigt så slipper du ju en lång och eventuell dryg vinter. Det är ju alltid något. Trevlig lördagskväll. Kram

  2. Envis skriver du, och det kan nog vara på både gott och Ont. Hoppas du hittar din mapp så du kan sluta med allt sökande och funderande *ler*
    Hursomhellst önskar jag dig /er en jättefin lugn lördagskväll . Snart kommer herr storm på besök för hua för sånt.

    Lördagskramar.

    • Gott och ont stämmer till pricken över i:et. Ofta hoppar jag mellan de där två polerna. Inte hopprep.
      Jag vill inte ha besök av Herr Storm, vänta lite, då kanske mina förlorade papper kommer farande och landar framför min lilla näsa. 😉 Söndagskvällkramar

  3. Oj, oj vad irtiterande. Men man kan ju fynda och hitta andra lappar som man glömt bort medans man letar. Du tillhör kanske dom som läser inne på toan, har du kollat där? Eller i besticklådan kanske under kudden. Nog med förslag…..ha nu en skön Lördagskväll.
    Kramen

  4. Det är inte alls något ovanligt fenomen … vi är många som platsar i letandets skara. Men det är samtidigt kul att man oftast hittar nåt annat som man sökt. Jag håller tummarna för att du hittar det du söker och att din envishet driver dig framåt! Vintern är lång och du har ingen brist på sysselsättning om du ska leta. Det kommer ständigt nya objekt! Fråga mej … jag letar och letar efter flytten. Lycka till! 🙂

    • Min envishet driver mig både framåt, bakåt, vänster och till höger. Det har än så länge gjort vår bostad flera hundra kilo lättare de sista dagarna. Läroböcker från alla skolår är tunga saker. Jag bestämde mig för att äntligen göra mig av med de flesta. Jag har fortfarande två och ett halvt år efter flytten en lista på saker som försvann. En del stulna.
      Ändå retar jag mig på att jag inte hittar de där sakerna som jag skrivit ner under flera år och som jag nu så passande kunde haft i en novembertävling. Kram

  5. Nu blir ju jag nyfiken. Men jag vet alltför väl hur det är det där med att lägga något på ett bra ställe så man vet var man har det…… not. Önskar dig Lycka Till med letandet, och precis
    som du skriver så hittar man ofta andra saker på vägen 😉
    Kram

    • Vi har kommit på att vi måste skriva ner i en tabell på ett worddokument var vi lagt och förvarar vissa viktiga saker. Det hjälper inte att berätta högt för de andra. ”Titta nu här så vet ni också var som…” Jag har hittat många spännande saker och förlorat mig i äventyr. Kram

  6. Ja men visst den som söker han finner, och han finner mycket men inte det som han vill. Milde tid vad jag känner igen mig. Förlägger saker ideligen och går ofta på sökpass här hemma. Har försökt muta hustomten med gröt för att få hjälp, ska kanske sy honom en ny liten rock till jul. Ja det ska jag göra, få se nu var… 😉
    Kramis från Skogsfen.

  7. Hmmm… du finner inte din lilla pappeslapp… En dag i veckan fann jag inte en tröja… litet större pryl som var spårlöst borta. Ibland så funderar jag på varför vi nutidsmänniskor omger oss med en så´n himla massa prylar…

    • Livet hade varit lättare i en etta med kokvrå, en tandborste och några fåtal prylar till. Varför vill jag inte ha det så då för? Blev du inte varm av att springa omkring och leta? I så fall behövde du inte tröjan och fick motion på köpet. 😉

  8. Läser i kapp lite här.
    Själv avskyr jag tabeller och att räkna ut något så tarvligt som moms. Men jag älskar google. Så när maken startade eget googlade jag.Jag googlade frasen Räkna ut moms. Sen dess har jag aldrig behövt räkna ut moms… 🙂

Kommentera

