Månadens boktips – ”Marcoeffekten” av Jussi Adler-Olsen

DSCN95680009

Än en gång har jag varit uppslukad av avdelning Q. Denna gång har själva storyn fångat mig mer än kontakten med Carl Mörk, Assad och Rosie i teamet vars jargong som alltid är rå, härlig och full av ironi. Adler är mästerlig på att fånga läsarens uppmärksamhet. Det känns verkligen som att jag befinner mig på gatorna i Köpenhamn. Att jag måste akta mig för klanen och är rädd för alla skuggor och människor där jag står och försöker läsa av situationen.
Detta är femte boken om avdelning Q. Tempot är uppskruvat och går ibland över gränsen när det gäller våld som jag vill läsa om. Samtidigt blir det naturligvis mer realistiskt. Det är en svår balansgång och gränsen har flyttats iväg i modern litteratur om vad man får skriva om. Inget får snart lämnas åt läsarnas fantasi.
Intrigen och personteckningen är lysande. Spänningen byggs upp steg för steg. Humorn är en härlig krydda i alla böckerna. Språkförbistringen mellan Carl och den hemlighetsfulla syriern Assad är underbar även i denna bok. ”Nästan polisen” Rose som tidvis är lagd åt det schizofrena hållet har fått större plats i denna bok. Trion har som vanligt stora samarbetsproblem med övriga avdelningar som finns över deras källarkontor. Carl Mörk bor i sin egen villa i ett lite speciellt kollektiv som består av hans före detta frus odrägliga son, en helt förlamad före detta kollega, dennes personliga assistent och hans pojkvän som är sjukgymnast. Om ni vill lyssna till boken ska ni veta att Stefan Sauk gestaltar bokens personer helt suveränt.

Kort handling: Den statslösa och kriminella femtonåriga Marco startar en lavin av händelser när han förstår att han måste rymma från sin farbror Zola som håller sin klan med järngrepp. Först råkar Marco se… sedan får han inte en lugn stund på Köpenhamns gator.

Kort sammanfattning: Detta är kriminallitteratur när den är som bäst. Jag har ju haft Adler-Olsen som månadstips tidigare.

Boken är utgiven på ett förlag som heter Albert Bonniers förlag. Ligger i Stockholm. 🙂

20 thoughts on “Månadens boktips – ”Marcoeffekten” av Jussi Adler-Olsen

  1. Kul med lite nya boktips. Fick en bok med posten idag. För bloggaren ”spanaren” bad oss som var sugen på att dela böcker med varandra att skriva upp oss på en lista. Sen skulle vi skicka en bok till den som stod efter oss på den listan. Jätte rolig ide. För böcker har man ju gott om som bara ligger. Men boken ”mina fotsteg i ditt hjärta” tänker jag allt behålla.
    Måndagskram

  2. Jag har inte hunnit läsa så mycket. Och jag började lite i fel ände. Jag bara älskar Assad, och hans sätt att ibland använda språket. Ibland kommer jag på mig att skratta högt. Just nu håller jag på med Kvinnan i rummet. Tror det är den första av böckerna. Hann med nån innan dess, nr 2 eller 3. Nu har jag i alla fall ytterligare två liggande. Och så får jag försöka få tag på den sista. Oj vad mycket skoj läsning jag har framför mig!!!
    Kram på dig

  3. Tack för tipset! Det finns så många nyare författare som jag inte hinner med. Denne man har jag dock sneglat på, men inte kommit till skott än. Jag har börjat låna e-böcker på biblioteket, perfekt sätt att prova alla dessa nya författare. För det finns mycket skräp. Och då är det skönt att inte ha betalat för det.

  4. Man kanske ändå skulle prova…kunde ju börja med att ha den ligga på nattduksbordet…och sen kanske nyfikenheten tar överhand i alla fall!! För jag vet, kommer jag väl igång och börjar läsa, då blir jag nästan som besatt. Tack för tipset!!
    Kram kram

Kommentera

