Höstens sista månad

För en stund sedan var hon chaufför. Första gången som jag gav henne bilnycklarna redan utanför vår bostadsdörr.
”Här. Kör mig till något varmt ställe där solen lyser och värmer mina kinder.”
”Då får jag nog köra långt pappa.”
Lektionen gick riktigt bra. Solveig fick åka med i baksätet och såg framstegen sedan förra gången hon var med. Det är riktigt kuperat i vår hemmiljö. Därför blev det bra träning, på start i backe. Än så länge är dock Jennifer bäst på att sjunga. Men en vacker vårdag är hon kanske racerförare. Hon är redan en baddare på att backa, efter sin traktorkörning i skolan. Önskar er en fin helg. Kram alla läsare och lyssnare. 🙂

30 thoughts on “Höstens sista månad

  1. Vilken fin start på helgfirandet. Speciellt sång nr 2 var suverän! One day tror jag den hette. Tack! Och det där med bilköringen tar sig säkert… Själv trodde jag aldrig jag skulle få körkort, tog hur många lektioner som helst, och så blev jag kuggad vid första uppkörningen, grät floder! Men nu har jag haft körkort sedan 1988, tänka sig! Önskar dig och de dina en riktigt fin fredagskväll och en strålande helg. Kramis från Bergen där Tor dånar i bakgrunden.

    • Tack för att du lyssnade. Jag tror att man tjänar in rätt mycket pengar om man tränar hemma. Eller? Om pappan lär ut en massa konstiga saker blir det svårare att göra sig av med de kunskaperna. 🙂 Vi får se vad bilskolläraren säger. Jag har läst på bloggvärlden att du flyttat. Det är alltid tufft. Hoppas att ni kommit någorlunda i ordning. Önskar dig en fridfull helg.

  2. Hon är duktigt på att sjunga, din Jennifer och hon blir säkert en duktig bilförare också.
    Jag önskar dig och de dina en lugn och fin Allhelgonahelg!
    Kram, Ingrid

    • Tack Ingrid! Vi har riktigt trevligt när vi är ute på vägarna. Jennifer är lätt att ha att göra med. Snart är det dags för första lektionen hos bilskolan. Hoppas att läraren inte ringer hit för att tala med en viss pappa. 😉
      Önskar dig också en stämningsfull helg. Kram från fastlandet.

  3. Att övningsköra med sina ungar är riktigt spännande och lärorikt! Sedan jag körde med min äldste son för flera år sedan har jag börjat köra miljösmart… den kunskapen hade jag inte tidigare. Önskar er en trevlig helg i novembermörkret!

    • Där skrev du om en sak som var helt ny för mig. Nästan lite jobbigt när vi var på upptakten. Plötsligt kände vi föräldrar oss som nybörjare. Rondellkörning är också nytt jämfört med när jag fick lappen. Hoppas du också har det fint. Kram

  4. vad spännade när de börjar köra bil, jag tror däremot att när det är dags för övningskörning härhemma kommer jag hålla mig borta ;-)…mer av säkerhet för den som ska öva…
    önskar er alla en fin allhelgonahelg
    kram Åsa

  5. Villken vacker låt, och vad skönt med att ha körkort. Själv tog jag körkortet sent 2004. Jag köpte mig en 6 år gammal ford puma i färgen röd och jag älskade min första bil för den var söt som godis, tuff som bara den och så sportig.
    Det är sååå bra att ha körkort. Jag var 38 tror jag så det var rätt sent jag tog kortet.
    Ha en fortsatt jättefin helg nu.
    Lördagskramen från mig, och tack för ett bra inlägg.

  6. Tack för din kommentar hos mig trots att jag inte kommenterar så ofta hos dig.
    Så fint hon sjunger din dotter – hon har en jättefin röst!
    Barnens övningskörning minns jag mycket väl med både skräck och glädje. Haha!!!
    En fortsatt trevlig helg önskar jag dig och kram!

    • Tack Äppelblom. Jag tänker ofta på det efteråt. Vi har det nästan för trevligt när vi är ute. Antagligen har vi än så länge haft tur och inget riktigt svårt hinder har dykt upp. Det bästa är om olika problem dyker upp i lagom dos. Det är inte samma sak att prata om dem, först när svårigheterna händer är det på riktigt.
      Önskar dig en fin helg. Kram

  7. Härligt att du ger dig tid till att övningsköra med din dotter!
    Själv lärdes jag upp av min gubbe som var raceförare och fem år äldre och det gick jättebra. Men när min pappa, som var privatchaufför skulle öva med mig, då gick det åt helsicke. Han var världens hönsmamma och var livrädd. På den tiden skulle man träna motorvägskörning (det var fri fart) och när jag körde fortare än 70 så skrek han bara. Så jag åkte av motorvägen, stannade och gick ur bilen och började gå…..Han plockade naturligtvis upp mig, men det blev ingen mer träning med pappa inte!
    Fast allt gick väldans bra till slut, jag behövde bara 3 lektioner och fick trots det t.o.m. diplom från körskoleorganisationen (en av 5 i hela Sverige). Så något riktigt vettigt lärde jag mig nog av min käre gubbe……
    TREVLIG HELG
    Susie

    • Tufft att vara ihop med en racerförare. Förstår att han och din pappa inte hade samma åsikt om trafik och bilfrågor. 🙂 Tre lektioner låter både imponerande och billigt. Gick din pappa och blängde eller polerade på diplomet? 🙂
      Önskar dig en trevlig söndag.

  8. Vad fint hon sjunger. Jag antar att hon är din dotter för ni har ju samma efternamn. Vad månde bliva. Härligt att hon håller på att ta körkort.

    Ha en fin lördag
    kram

  9. Hon sjunger fantastiskt bra er dotter!! Vem har hon det efter?? 😉 Det där med övningskörning är ett helt eget kapitel i livet 😉 Har klarat av en och näste på gång, fast knät får läka lite först 😉
    Ha en härlig lördagskväll!
    Kram

  10. Underbart, förstår att du är en stolt pappa. Våra barn tog båda sitt körkort på vintern. Fy vad orolig jag var varje gång de skulle ut och köra själva. Just då hade jag önskat att de suttit vid pianot och sjungit istället. Men nu har vi ju inget piano så…..
    Måndagskram

Kommentera

