Underbara novemberdag

Solveig ville gräva efter mask och göra det från grunden. Jag tyckte det var bättre att välja nyplockade fiskar.
Bild B

Första gången som vi valde att gå ”Stenvägen” längs med havet i Kåseberga.

Bild C

Vilket underbart solskensväder vi bjöds på denna novembersöndag. Vi var så tacksamma.

Bild D

Lite smolk i bägare att jag inte fick vara med och leka gömme med de främmande grabbarna. Hade våra tjejer varit med hade det säkert gått bra. 🙂

Bild E

Jag vet inte hur du läsare gör men jag har en vana, eller vissa skulle säga ovana. Varje gång jag är på en plats med stenar brukar jag välja ut en fin sten som jag plockar med hem.
”Du får skylla dig själv om din rygg blir sämre”, säger Solveig nästan på gränsen till spydigt.
Jag brukar alltid vänta så att ingen ska se vilken sten jag väljer. Människor har ont av saker. Kan bli avundsjuka. ”Just den ville jag ha”, kan de ropa grinigt på både svenska och utrikiska. Den här gången valde jag en som stod så tätt intill en annan. Nu blir det mer luft mellan. Ren omtanke. 😉

Bild F

Härligt med nerförsbacke mot fiskhamnen och…

Bild G

…skidorna. Nu ska vi se vem som kommer först hem till Ystad. Jag eller Solveig som valde bilen? ”Akta på dig fågel. Jag kom faktiskt från höger.”

Bild H

38 thoughts on “Underbara novemberdag

  1. Jag är också stensamlare. Fast på inte riktigt lika stora stenar som Ales stenar. Hoppas att där är några stenar kvar vid Ales stenar om jag kommer dit nästa sommar. 😉 🙂

  2. Så omtänksamt av dig att göra lite plats mellan stenarna. Man vill ju gärna kunna gå där emellan och fotografera. Eller jag kanske missuppfattade var det var du plockade….

  3. Jag har varit vid Ale stenar en gång när jag var liten – 7 år tror jag. Så jag kommer inte ihåg så mycket mer än fotot i albumet. Kanske dags för ett nytt besök

    • Kåseberga är en härlig plats på Österlen. Fast det finns många andra också. Måste bara försöka få in en romantisk soluppgång eller solnedgång någon gång där. Nu kan vi i alla fall ”tiderna” på året, efter att ha läst på ordentligt på affischeringen.

  4. Aha, du är som Obelix och bautastenen 😉 Prova någon mindre nästa gång!
    Härliga bilder på ett soligt Skåne.
    Ha en fortsatt mysig söndag.
    Kramen

    • När solen lyser och det dessutom är riktigt varmt för årstiden gillar jag till och med en skånsk november. Det är vackert här. Verkar det att vara hos dig med när jag ser på bilder du lägger in. Jag har väldigt svårt att leva någon längre tid på en plats där jag befinner mig långt ifrån havet. Känner mig instängd och blir dyster inombords.

      • Det är därför de som inte är födda vid havet riktigt förstår den inre känslan av behovet.
        Jag tycker definitivt att ni ska passa på att hälsa på dem en sommar och samtidigt ha tid för att ta in andra bitar av landskapet. Det bästa hade varit om ni ”passade” sommarstället några veckor och åkte på dagsutflykter. Smultronställena ligger tätt och Skåne är lagom stort. Tro bara inte att det är platt.

  5. I min lilla burk finns det stenar från många ställen, men jag misstänker att de är betydligt mindre än de som du släpar hem 🙂
    Ha en bra början på veckan!

    Kram

  6. Jag har också gått Stenvägen. Tjusigt. Jobbigt för fötterna men säkert bra mot stela tår. Ja, vilken dag i går, här hade vi 10 grader och strålande sol. Vi sprang en runda i Delsjön. Har aldrig sett så mycket folk och hundar och barnvagnar. Gjorde lite statistik medan jag sprang: alla promenerare hade med sig MINST en hund, utom den femtionde personen som var utan (konstigt sätt att uttrycka det, men så tänkte jag) Är det en ny trend att ha hund?

    • Stämmer. Det var inte lätt att gå där men spännande att välja en ny väg på en känd plats.
      Vad mysko. Hur såg den femtionde personen ut? Beskriv. En kvinnlig mustasch? Slitna jeans? Andedräkt? Det måste ligga en hund begravd. Annars skulle inte personen befinna sig där. Du såg inget koppel, munkorg, ett märgben som stack upp i fickan? Jag tror inte personen hade rent mjöl i påsen. Nu har jag redan läst svaret för en stund sedan, annars kunde hund varit årets julklapp 2013. Funderar du även på sekvenser av er roman när du springer eller är det bara statistik som gäller? 😉 Kram eller Vov Vov på dig.

      • Haha! Glömde kolla, ska göra det nästa gång vi får en solig söndag. Återkommer. Jo, ibland poppar det upp idéer om någon text jag håller på med, men jag funderar aldrig, utan det bara, som sagt, dyker upp i skallen ”out of the blue”. Det var faktiskt första gången jag förde statistik. Kanske blir min nya giv, glömmer hur jobbigt det känns i kroppen. Kram till dig.

      • Känner igen det. Det är härligt när det rinner till eller ploppar upp något nytt. Jag önskade bara att jag hade kunde prata in det på ett minne. Ibland händer det allt är nästan färdig text och då vill jag absolut inte riskera att glömma bort några detaljer.

  7. Underbara, härliga Kåseberga. Det ser ut som ni hade en helt ljuvlig dag på alla vis, vädret igår var ju verkligen strålande.
    Ha en fantastisk dag Bosse,
    kram Lina

  8. Så vackert det är därnere vid Ale Stenar. Som halvskåning känner jag starkt för den delen av vårt land. Vackra stenar och fina snäckor brukar få följa med mig hem efter utflykter i naturen.
    Ha det gott!
    Kram,
    Gigi

  9. Klart jag plockar med nån sten … som ryms i handen! Det är fantastiskt vackert där nere i Kåseberga och ja hela Österlen älskar jag. Skåne är platt lärde jag mig – ändrade uppfattning när jag kom dit. Vi bor i ett vackert land med skiftande natur och många upplevelser att njuta av.
    Kram

  10. Vackra vackra bilder, och jag älskar havet för det ÄR sommar för mig.
    Jag Brukar åkso plocka stenar. Jag ser nog ut som en liten älva då jag dansar fram på stenarna efter vattenbrynet och ler mitt största leende samtidigt som jag sjönger……JAG VILL BO I ÖPPNA LANDSKAP….TRALALLA…..NÄRA HAVET VILL JAG BO………

    Buskramen på en måndag nu!

Kommentera

