Månadens boktips – ”Min mormor hälsar och säger förlåt” av Fredrik Backman

November

Vilken svår bok att skriva om. Ändå är den given som mitt boktips i november. Uppföljaren till boken ”En man som heter Ove”, som jag älskade. Jag är egentligen inte så förtjust i att befinna mig i sagor samtidigt som jag läser en vuxenbok. Det är också när besöken där blir för långa, som jag anser att boken tappar tempo. Det finns ett stort skäl till att Landet-Nästan-Vaken och kungariket Miamas är en viktig del i denna mycket allvarliga bok. Här träffar vi på många olika karaktärer som från början har den gemensamma länken att de bor i samma hus. Fredrik Backman har ett personligt och helt underbart sätt att lyfta fram viktiga, annorlunda personligheter och ibland ge klacksparkar med sin, i många fall, ironiska berättarstil. Man kan välja att skratta med eller sätta skrattet i halsen. Frågan är vad som krävs för att man ska få ha sin fulla rätt att vara annorlunda. Dialogerna är ofta riktiga pärlor. Träffsäkra. Levande. Ibland skrattretande nära personer jag mött i riktiga världen.
Elsa är sju år och just annorlunda. Supersmart och fylld av fel kunskaper jämfört med sina jämnåriga. Mormor är sjuttiosju år och galen. En härlig kombination. Allt eftersom storyn nystas upp får vi reda på alla tokigheter denna kvinna gjort och samtidigt får vi även reda på allt viktigt hon gjort i sitt yrkesliv. Stora insatser som får konsekvenser i bokens framtid. Vi läsare känner igen katastrofer som hänt i världen. Det finns otaliga poänger i romanen. Fredrik Backman har för andra gången bevisat för mig att han är viktig i svensk skönlitteratur. Jag uppskattar hans fylliga epilog.

”För livet är ju väldigt komplicerat och väldigt enkelt på samma gång. Det är därför det finns Facebookstatusar.”

37 thoughts on “Månadens boktips – ”Min mormor hälsar och säger förlåt” av Fredrik Backman

  1. Ja jag började läsa den för någon vecka sedan men jag gav upp. Jag var inte på rätt humör helt enkelt. Ska ta mig an den igen när andan faller på. Den var verkligen speciell.
    Kramen

    • Instämmer. Den är speciell. Man måste vara både på rätt humör och känna att man har tid för att läsa en bok. Här har vi det jag kallar för ”saga/fantasi” som tar upp en rätt stor del av handlingen. Men om man omsätter det till ren verklighet kommer vi till en annan dimension. Jag gillar hans dystra ironiska humor som tar mitt i prick.
      Kramen

    • Hela Ove är omständlig som person. Innan vi fått alla detaljer. Sakta men säkert flyttas det osympatiska jag kände mot honom över till mycket varmare känslor. Jag tror att författaren är ute efter många andra saker än att just få oss att skratta och jag tycker att han i Oveboken lyckades förträffligt att blanda humor och mörkaste allvar. Backman har en speciell berättarteknik som kräver sin läsare. Humorn får han med sig de flesta på. Liksom irritationen på denna ”knäppgök” till buttra gubbe. Enligt mig är det alla andra tankar som sätts igång inom mig som gör att boken är en stor pärla och läsupplevelse.
      Önskar dig en fin helg. Nästa gång är det advent.

  2. Eftersom jag älskade Ove-boken och tycker väldigt mycket om Backmans sätt att skriva, så är ”mormor” en av böckerna högt upp på min ”att-läsa-lista” som för övrigt håller på att växa sig så lång så jag får nog fortsätta att leva det här livet länge till 😉

  3. Jag är skam att säga fortfarande kvar i Ove-boken som jag gillar men känner så många olika känslor med. Han är som han är … men jag tycker om när det blir lite tillspetsat överdrivet ibland. Så plötsligt tycker man så synd om honom. Jag läser vidare och har blicken fäst på ”Mina fotsteg i ditt hjärta”, som är nästa bok på listan. Det finns många och så kom du med ännu ett boktips! Kul att ha dessa böcker att ägna sig åt när det uppstår en lucka i tillvaron. Tyvärr går det sakta framåt … Tack för tipset!

    • Jag tror det är för mycket Facebook och tävlande på det forumet för dig. Kan du inte be snällt den där galningen att han slutar att lägga in krystade uppgifter på olika klockslag. 😉
      Ove berör verkligen. En fantastisk bok tycker jag.
      ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. Vilken vacker titel. Måste vara något som jag missat. 😉

  4. Två böcker har jag inte fixat att läsa senaste tiden och det var den om 100 åringen och krypa och fönster, och så var det Ove. Jag vet inte varför, det bara gick inte. Annars läser jag i regel alltid ut böcker jag börjar läsa, men ibland knyter det sig. Apropå det, jag har ett bokpaket på posten (ja, posten, den finns ju inte, men nån bensinstation eller ICA eller nåt) att hämta. Yippiiie!
    Agneta kram

  5. Nu ligger Ove boken på bordet vid sängen. Så nu ska jag hänga med trenden och läsa den först. Har stora förväntningar, Missade att avbeställa månadens bok från min bokklubb så snart har jag en till bok som väntar. Kommer inte ihåg vilken det var så det blir ju ett spännande paket iallafall.
    Ha en bra helg nu. Kramen

  6. Hm…har varken läst om Ove eller denna bok. Jag hinner inte med helt enkelt! Men har nyss läst ut Deon Meyers senaste, den var bra! Bobrora! 😉

  7. Tack för tipset Bosse. Jag har varit nyfiken på denna ett tag. Ytterligare en bok att lägga till den enorma bokhögen. Vilken härlig vinter jag har framför mig vid brasan (måste bara bli klar med målandet av vardagsrummet, sedan bänkar jag mig med en kopp te, choklad och bokhögen).

    Trevlig helg!

    Kram Lotta

  8. Denna blir mitt nästa läsprojekt, Jag fullkomligt älskade Ove för mitt i all sin bitterhet var han ändå så mänsklig, med just känslor som man egentligen inte får visa, surgubben och tjurskallen…som innerst inne hade så mycket kärlek…

Kommentera

