Jag tog en gul taxi

Jag hade flyttat till en större lägenhet. Tyvärr låg den längre från centrum. Min tuffa sportbil var såld. Jag rustade mig för att äntligen komma igång med att börja plugga på hög nivå. Denna decemberdag var min cykel sönder. För att hålla igång kroppen beslutade jag mig för att gå in till stan och köpa en julklapp till en söt tjej. Därefter tänkte jag ta den ljusblå bussen hem till Vallås. Mina planer ändrades i samma sekund som jag såg en gul folkvagnsbuss stå parkerad utanför en firma på industriområdet och såg ryggtavlan på killen i postoverallen. Leif var en snäll kille, några år äldre än jag. Ytterliggare några sekunder senare förfinades mina planer och gick från trevlig pratstund till det som pockade i min bushjärna. Ett practical joke. Vigt hoppade jag in i bagageutrymmet. Dörren hade stått lockande på glänt. Jag förstod efter en snabb titt på lasten att det var endast tömning av gula lådor som gällde på denna rutt. Mängder av julkort skulle ner till postterminalen för sortering och stämpling. Jag la mig till rätta långt in med huvudet nerstucket bland några jutesäckar som doftade damm. Ibland kom det in friska kustvindar när vi befann oss en bit från havet och Leif slängde in en full säck. Annars småslumrade jag till mellan varven när bilen rullade iväg på Halmstads gator. Inte konstigt med tanke på att jag varit uppe sedan två på natten och inte hunnit sova på hemmaplan. Jag förstod att Leif vann tid på att ha tomma säckar inne vid chaufförsplatsen och ibland när någon brevlåda var bara halvfull slösade han inte bort tid på att gå runt bilen, utan tog in säcken i förarsätet igen. Någon gång funderade jag på att säga en replik från mitt gömda ställe när dörren öppnades. Kom bara inte på någon som var tillräckligt bra. Kanske hade jag kommit fram fortfarare om jag gått i rask takt, men då hade jag missat föreställningen.

”God jul Leffe. Jag tror att det passar bra att jag hoppar av”… egentligen hann jag inte så långt i monologen. Den chockade blicken, den tappade hakan, det säregna kroppsspråket och det bubblande skrattet som spred sig på Stora Torget i Halmstad, mitt i julstressen, glömmer jag aldrig. Om sanningen ska fram hade jag aldrig vågat göra mitt PJ med vissa andra äldre chaufförer. Där hade jag en osynlig spärr.

Flera år senare, under en varm sommar i Ullared, kom del två. Det blåste nya vindar på posten. Vissa rundor i Falkenbergs kommun skulle tydligen skötas av personal från Halmstad. Samma Leffe. Den här gången var det paket som skulle hämtas i metropolen där GeKås ligger. När Leif kom tillbaka till bilen satt jag fullt synlig och dinglade med de bara benen i bagageutrymmet.
”God jul Leif!”
Han blev naturligtvis inte rädd utan skrattade så det kom tårar. Vilken härlig kille. Alltid med på noterna. Det tog lång tid innan han kunde samla sig till en replik.
”Bobo. Vilken flashback. Hur många år sedan var det?”
”Minns inte men du kan andas ut. Jag drar till Umeå nästa vecka. Nästa gång är vi för gamla. Då vågar jag inte chansa. Vill inte att pumpen ska stanna på dig. Själv skulle jag behövt stege för att komma upp. ”
Jag gav honom en grabbkram.
Nu funderar jag på tredje gången gillt… kanske jobbar han kvar på posten. Det är långt till Halmstad… men det är snart jul och jag känner mig småbusig…;)

69 thoughts on “Jag tog en gul taxi

  1. Hahaha…Inte är det så långt till Halmstad…!! Tror du skulle vara uppskattad om du dök upp…Bara nu inte denne Leffe med åren har fått sämre hjärta…
    Ha det gott!!
    Kram kram

  2. Haha, tänk om han inte hade kört dit han gjorde 😉 Där hade du allt tur!
    För ett bus kan man köra långt!
    Ha en goer vecka 🙂
    Kramen

  3. hahaha…ta du dig en runda till Halmstad…de behöver nog piggas upp där lika väl som vi behöver piggas upp av dig denna gråmulna och regniga dag 🙂

    Kramar från en skrattande bloggläsare

  4. Vilken busunge du var och kanske fortfarande är! Det var ju tur att ditt practical joke det blev uppskattat och att Leif hade den rätta känslan för humor.
    Kram, Ingrid

    • Okej!!
      Det är tufft att vara gift Maria. 😉 Dessutom har du numera ett känt svenskt författar och filmnamn med anor att leva upp till. Syftade på sköna Ingrid eller Ingemar.
      Glöm inte att fjäderbollen ska över nätet. 🙂
      Kram på dig Fru Bergman!

  5. Hejsan…Roligt att du hälsade på mig 🙂
    Jo,jag bor miitt i Hamnområdet i Hjo & har utsikt över Vättern för bort högst upp i vindsvången- Underbart & hiuset är från 1994/Decemberkramar tbx

  6. Jag gillar spontana bus. Så underbart att han var med på noterna. Ska bli kul att få följa och höra vad det tredje blir, så åk för sjutton till Halmstad.
    kramen

  7. Hihi, kul läsning!

    sv: Jo, jag tog mig allt till filmen igår. Vi hade ju köpt biljetter redan och snål som man är ville jag ju inte låta dem brinna inne haha, eller rättare sagt så var jag väldigt nyfiken på filmen.
    Idag mår jag tyvärr inte bättre, men jag jobbar på det och just nu ligger jag och lyssnar på grannens hund. Jag stör mig som tusan, men ville inte gå ner och gnälla hos dem. Tänk om det bara är jag som är överdrivet ljudkänslig.
    Ha en fin fin dag!

  8. Vilken härlig filur du verkar vara, eller varit!? Håller du på med sådana här häftiga skämt fortfarande!?

    Lycka till med tredje gången gillt! Än så länge är han nog inte för gammal för att överleva sådana här kul grejer!?

  9. Vilket härligt minne! Jag tänkte, då jag läste, att bilen for iväg till ett annat ställe flera mil bort från Halmstad och att du fick ett nytt problem att lösa…att ta dig hem igen. Vilken tur att det inte var så.

    Ha en fin start på kommande helg
    Kram
    annika

  10. Haha du är så härlig! Älskar att läsa om vad du har hittat på och din bok gillar jag med, det går inte att kika in hos dej via den länk du uppgav hos mig på min blogg så jag får gå genom Google . Ha nu en underbar kväll, tjoho nu är jag ledig

    • Tack Soffie! Mest glad för att du gillar ”Mina fotsteg i ditt hjärta”. 😀 Ser du hur glad jag är?
      Vad skumt att det inte gick att komma in den snabbvägen. 😦 Hoppas att det är en tillfällighet.
      Förstår att du njuter extra just idag. Det är samma sak i vår bostad. Ett lååångt jullov hägrar. Alltid som bäst när man kommer hem efter avslutningen. Precis som du måste Solveig plugga också. Ha det så mysigt där uppe.
      Kram

  11. Är helt övertygad om att lite practical jokes behövs i julstressen på posten i Halmstad. Jag tror nog att dina brunglittriga ögon kan tindra lite extra så här inför julledigheten. ooooch jag vet en och annan på posten-väster som skulle behöva lite av din busighet så här dagarna före dopparedagen…. några jobbar även på söndagseftermiddag- kväll för att sortera alla julkort inför måndagen. Så varför inte ta en sväng upp till dina gamla hemtrakter, kanske någon bjuder på glögg och pepparkakor! God Jul och gott nytt år Bobo!

    • Trista arbetsuppgifter går betydligt lättare och fortare om man har roligt under tiden. Det hjälper aldrig att gnälla. När det gällde julkort minns jag att det var stor skillnad på att sortera och ha ansvar för ett eget distrikt. Sedan var det jättestor skillnad om man hade någon duktig och rolig medhjälpare. Jag drog både vinstlott och nitlott. Det där med glögg och pepparkakor låter frestande. 😉 Helst glöggen och p-kakorna som du gjort själv.
      God Jul och Gott Nytt År tillbaka. Tomtekramar från Bobo.

  12. Den bästa typen av practical jokes! På svenska blir de liksom inte lika roliga: praktiska skämt. Hur kul låter det?
    Men jag saknar en viktig del i den roliga och roligt berättade historien: Fick den söta tjejen någon julklapp? Vilken cliff hanger! (Inte heller det låter lika bra på svenska: Vilken klipphängare?)

    • Inte är det roligare om man misslyckas med skämten. Vem vill bli kallad för ett opraktiskt skämt? En sorglig tumme mitt i näven.
      Det är klart att den söta tjejen fick en julklapp. Vill du veta vad? Du får vänta ett tag. Det är en klipphängare. 😉

Kommentera

