Djungelns hårda lag

Sju av tio byter sina julklappar nästan lika snabbt som tomten lämnar deras bostad läste jag någonstans. Eller om det var när svärmor åkt hem. Strunt samma. Är inte det taskigt mot tomten? Här i Ystad har vi våra egna seder och bruk. Följer inte tomten önskelistan händer EN av TRE saker:
1. Han blir uppslängd i ett träd. 2. Han blir utestängd på balkongen och får vackert vänta på nästa ren-taxi.

DSC00641 DSC00643Klaus 1

3. Om han är extra otrevlig åker han direkt in i buren utan att passera Gå. Vänta lite. Vad märkligt. Har vi snö…? Det måste ha kommit lokalt just på den platsen i vår stad.

Jag såg under vår citypromenad att en brandman var inlåst i ett hus. Eller så var det en pyroman i frivilliga brandkåren. Har han verkligen suttit inne ända sedan 1839? Så svettig och småhungrig han måste vara när tiden runnit iväg till 2014.

DSC00645DSC00644

Så finns det personer som inte VILL gå ut. 🙂

Jag kunde inte låta bli att tjuvlyssna på ett samtal jag hörde från ett öppet fönster.
”Per, nu bara måste du gå till skolan!”
”Nej, jag vill inte! Alla är dumma mot mig där!”
”Per, gå nu! Du är i alla fall rektor!”

Undra vad de samtalar om där uppe på taket. Takåsskvaller? För ni ser väl dem? Den tredje från vänster är släkt med Akka.
DSC00647

38 thoughts on “Djungelns hårda lag

  1. Att vara tomte i Ystad verkar riskabelt. Tur att dottern flyttat därifrån.
    Tycker om ert vackra kloster. Brukar vandra där i rosenträdgården då jag haft möjlighet.
    Önskar er en God fortsättning på vårt nya år.

    Kram
    annika

  2. Den där stackars Tomten han har det inte lätt, tur att han kan vila upp sig nu. Jag brukar aldrig byta mina julklappar. Väl valda och med omsorg, så det går inte.

    Önskar er en underbar avslutning på Nyårsdagen 🙂

    Kram

  3. Har varit en enda gång i Ystad och det var i somras,. Undrar om man vågar sig tillbaka till ett ställe där dom behandlar sina tomtar och brandmän så illa!?
    Men skämt å sido så var det en mysig stad – och jag som har bra lokalsinne känner igen kyrkan där jag tog några bilder på ressällskapet och ett litet vackert träd!
    GOTT NYTT ÅR
    Susie

    • Det är klart att du ska leta dig tillbaks till Ystad och Österlen fler gånger. Vi kör tomtfritt på sommaren. 😉 Jag har också ett bra lokalsinne som även andra har haft nytta av genom åren.
      Tack! Hoppas att du har många spännande planer för 2014.

  4. Hej Bossebus.
    Härligt och roligt inlägg som vanligt.
    Det är nog inte helt enkelt att vara Tomte i ystad inte. Ett är säkert……blir Tomtetjänsten ledig där nere så tackar jag för din varning, för det verkar ju vara ett vildawesten liv där nere för Tomten *ler*

    Fint har ni ju där nere iallefall och alltid nåt som är bra hehehe.
    En god fortsättning ska du Ha, och tack för härlig Tomtehumor. Fortsätt roa oss detta år åkso.
    Torsdagskramen…….hmmm…eee de torsdag idag? Hehehe..

    • Tack TantGlad! Jag tror att du hade gjort dig bra som Tomte. Både här och där.
      Jag ser med spänning fram emot vad du ska skriva för galna och roliga saker på din blogg under 2014.
      Jag har också blivit veckoblind. Skriver du 2013, 2014 eller 2015? 😉
      Här får du en regnkram

  5. Haha, är ni så tuffa mot de goa tomtarna i er stad. Här tar vi hand om dem så väl så 😉
    Önskar dig ett riktigt härligt 2014!
    Torsdagskram

  6. Att hålla så strikt i tomten måste vara en lokal sedvänja. Här kan han nog bära sig åt en hel del utan straff ,-)
    Jag brukar säga till mina julklappsmottagare att de är helt fria att ge bort, sälja, eller byta bort sina gåvor. Det blir ju fel ibland och då är det bättre att någon annan får glädje av sakerna än att de pliktskyldigast ska bli liggande. Jag gav exempelvis lilla barnbarnet en laserficklampa utan att förutse att han skulle rikta den mot de egna ögonen hela tiden. Den går genast bort!

    God fortsättning på helgerna och Ett Gott Nytt År!

  7. Ja en och annan tomte lever farlig lite varstans i landet. Såg en som fastnat i en skorsten, han satt där i går med stackaren. Allt detta bytande och säljande av julklappar tror jag beror på att de flesta köper saker de själva vill ha och tänker inte på den ger till.
    Kramis från skogsfen

  8. Hej härlige Bosse,
    Skrev om dig i gårdagens inlägg 🙂
    ha en underbar fortsättning på denna nystart detta fina år – 2014!
    Kram
    Lina

  9. Stackars givare som skaffat fram gåvor till nån som inte vill ha det!
    Det man undrar är om givaren inte har nån koll på mottagarens önskningar.
    T ex köper en häst till en allergiker.
    Eller är det mottagaren som är kinkig?
    T ex vill ha en bil istället för en cd-skiva?
    Eller har vi helt enkelt ingen koll utan går på vad som sägs vara ÅRETS JULKLAPP så ALLA får varsina 12 stycken Råsaftscentrifuger?
    Ja.. det är sånt en tomte kan fundera på
    när han hänger där uppe i trädet.. 😀

    • Du kom på det Lena. Precis så var det. Förra årets julklapp blev en flopp här i Ystad. Om du vill ha en råsaftcentrifug tror jag att du kan få en billigt på någon loppis inom den närmaste tiden. 😉 Jag har hört att det ska komma en snäll människa och hjälpa alla tomtar ner i nästa vecka. Själv lider jag av lätt höjdskräck.

  10. Vilket roligt inlägg 🙂 Så fint skrivet!
    Är det verkligen så många som byter sina julklappar? Tror faktiskt aldrig att jag har bytt en julklapp, antingen så har min tomte stenkoll på mina önskningar eller så blir jag helt enkelt nöjd med det jag får:)
    Hoppas att du fick fina julklappar av Ystadtomten 🙂
    God fortsättning på 2014!
    Christina

  11. Tomten bör absolut följa önskelistorna. Det är alldeles för mycket konsumtionshysteri till jul, tycker jag. När det nu är så så borde det i alla fall bli klappar som folk vill ha… Det var ord och inga visor… 🙂

    God fortsättning till dig! Jag kommer att spana på dig även under det här färska året…

  12. Ja jag har varit inne och kollat på blocket och tradera för att se om man skulle kunna hitta något fynd men det har jag inte gjort. Jag skalle aldrig kunna sälja något som jag precis fått.
    Jag kör förbi några av de där tomtarna varje dag som sitter i träden och rondellerna, tycker de är jätte fina.

Kommentera

