En gräsänklings bekännelse

Jag tänkte på en viktig sak. Är inte fruar, äktenskap, barn och djur i olika storlekar och kön egentligen rätt överreklamerat?
Jag behöver inte gå långt i mitt sunda resonemang. Jag klarade mig förträffligt som ungkarl. Hade inga som helst planer på att skaffa mig en ring, varken på fingret eller i örat. De senaste dagarna har jag mått som en prins, rört mig över stora bostadsytor. Valt ljud, aktiviteter, mat & dryck efter egen smak. Samtidigt ska man inte styra om i jordens ekorrhjul när likasinnade hjärtan möts. Ibland kan det gå fort när lyckan gör entré. Själva mötesplatsen behöver inte alltid vara romantisk, som många nyförälskade gärna målar upp för sin omgivning. I torsdags… hoppas ni inte tjallar. Alla gör vi våra snedsteg och detta är en bekännelse, från en lycklig gräsänkling visserligen. 😉

… I torsdags möttes vi på Åhléns i centrala Ystad. Hon var också där solo. Två ensamma själar på samma jordfläck. Vilken värme hon utstrålade. Först trodde jag att jag skulle få dåligt samvete. Att det skulle skava, när hon kom hit hem och det blev mer på riktigt. När drömmar och vardagsliv korsades. Jag garderade mig med att blunda och inte fästa blicken på bröllopsfotot. Manövern behövdes säkert inte, utan var mer en säkerhetsåtgärd.
Denna småländska snäcka från Huskvarna är den ljuvligaste kvinna jag mött på… flera år. Ärligt talat vet jag inte vad jag föll för först. Naturligheten? Hon var enkelt klädd i blåjeans. Hon är magisk där hon ligger så nära mig, så ett frimärke inte skulle få plats mellan oss. Dessutom doftar hon sagolikt. Lavendel som jag alltid varit svag för.
Okej! Ni tror att jag blivit förblindad redan vid årsstarten? Gubbsjuk? Erkänner vagt ett ”mikrouns”. Nu när den första förälskelsen har lagt sig kan jag delvis hålla med om det, när det gäller tre detaljer i hennes personlighet. ”Veteja” som jag kallar henne i smyg, har sina egenheter. Hon vill ladda upp på små utrymmen i några minuter innan vi blir intima och envisas med att behöva ett glas vatten varje gång. Efter trettiofem minuter har hon en tendens att svalna av. Ingen är perfekt. Jag har själv några egenheter, men kan i skrivande stund inte lämna några referenser.

Mysko. Vad hände? Drog någon ut sladden? Vilken konstig och främmande känsla som dök upp i kroppen. Jag känner mig tom, halv och en aning småhungrig. Undra vad Solveig och tjejerna gör? Så mycket kan det väl inte finnas att göra och titta på i Stockholm. En småstad. Möjligtvis en aning större än Ystad om man fuskar och börjar räkna förorter. Vi har ex. Svarte och Abbekås där jag var för några dagar sedan, men jag fuskar aldrig. Hög tid att gaska upp mig. Så länge jag har Tour de Ski och ”Veteja” klarar jag mig utmärkt.
”Ja, ja. Tjata inte. Jag ska ge dig ett glas vatten innan du snurrar runt i två minuter i mikron. Något mer Madame? Ska jag hämta vattnet från Vättern?”

DSC006630010

Fotnot: Mirakelpåsen. Värmaren och kylaren i samma påse. KRAV-certifierad vete av Kiwa. Svensktillverkad av MirakelDESIGN AB i Huskvarna.
Personlig åsikt: Underbart skönt och avkopplande under ex. en värkande rygg och nacke.

46 thoughts on “En gräsänklings bekännelse

  1. De är underbara! Min har ett tyg med Spiderman på. (Jag har inte valt den själv. Det var en present ifrån en av mina arvingar.)
    För övrigt blev jag inte det minsta orolig. Jag tror du är av den trogna sorten.

  2. Trodde först att du tagit hand om en hund, haha.

    Tour de Ski är inte dumt. Trots att det i år inte är troligt att någon svensk kommer högt upp på pallen. Håller förstås tummarna för Halvarsson.

    • Du insåg i alla fall att det låg en hund begraven. 😉
      Till nästa gång det är vinter-OS får de nog tänka om, de som bestämmer. Ser inte så bra ut när stjärnor uteblir eller de med en bra position väljer att kliva av inför sista klättringen. Så blev det äntligen Norge på åttonde försöket. Damerna sopade banan av sina konkurrenter. Nu ser jag fram emot OS.

  3. Jeansklädd eller i grovt linne…lika trevliga sängkamrater både ock (har en i linne…)!! Och visst är det lite skönt att vara gräsänkling/änka när man vet att vardagen kommer tillbaka…Fast det får inte bli för länge, åtminstone inte här. Dels är jag mörkrädd, inte direkt praktisk när vattenpumpen stannar eller bilskrällets instrumentpanel börjar likna ett tivoli med alla blinkade ljus…Några dagar sådär…det går bra…och det går alldeles utmärkt att lägga sej ned på golvet och skrika också, oavsett om det gäller Gotland eller bara ren och skär längtan….
    God fortsättning!!
    kram kram

    • Det är alltid nyttigt att känna av saknaden, när man vet att det finns ett slut. När jag bott i en stad känns det inte lika läbbigt, som att bo ensam i mörkret på landet. Beror givetvis på att jag växt upp i en stad.
      Du menar att det är helt okej om jag gör det? När jag såg dina fina bilder fick jag lust att åka dit direkt. En underbar ö.
      Kram

  4. *fniss* Man började ju undra lite när du kom till det där med vatten…..!? *FNISS*
    Jag som alltid är iskall om fötterna skulle nog ta och skaffa mig en sån här sängpartner. Fast det kanske blir väldigt trångt när man redan delar sin 105 cm breda säng med någon. Fast denne någon värmer aldrig mina fötter, det blir antagligen för kallt och för knöligt, utan han ligger bara tryckt mot ryggen eller magen. Han är visserligen varm och mjuk och han ligger för det mesta under täcket, men då tryckt mot ryggen eller magen.
    Undrar vad han – alltså Santos vår lilla hund – skulle säga om att få lite konkurrens, han kanske skulle bita sönder kudden så man fick vete i hela sängen!
    Susie

  5. När man känner sig kall och ensam, är det bra att veta att någons värme och närhet kan komma till undsättning och ge en välbehövlig avslappning i en känslosam situation. Inte alla som kan forma sig efter situationen, men den klarar av det. 😀

  6. Jag må säga att du är en förslagen man… När inte kvinnan är hemma så ger du dig ut på jakt efter något som kan förgylla sänghalmen! Och du finner en huskvarnaprodukt! Du är bara att gratulera…;-)

    Frågan är om du inte skulle investerat i två st…. när kvinnan din är på hemmaplan kanske hon vill vara med och dela på kompotten… 😉

  7. Jag satt här och log medan jag försökte klura ut vad du fallit för … var bombsäker på att det inte var något du behövde ha dåligt samvete över. Men du skriver så man dras med i tokigheterna. Nu är ju en vetekudde inte så tokig. Jag har provat. Din är vackrare än min så jag förstår till viss del att du blev betuttad!
    Kul för tjejerna att vara i Hufvudstaden och nöta gatorna. Det tror jag du är glad åt att slippa om du är som många män … Ut och in i affärer, prova, känna och testa det mesta. Det gillar vi kvinnor! Fast jag tröttnar ibland rätt fort.
    Ja det var romantiskt som en skrev – du är nog en romantiker! Ha det gott och jag tror du längtar efter dina tjejer! 🙂

    • Bloggvänner som varit med ett tag går inte att lura så lätt längre. Nya bloggläsare undrar kanske vad jag är för en galning.
      Allt har sina för och nackdelar. Eftersom det blev Stockholm blev detta bästa uppläget. De vet att jag hellre ser på Tour de Ski än sitter svettig och väntar på att tre damer provat färdigt.
      Jag har nästan alltid varit en romantiker. Tycker du att jag ska visa att jag längtat eller ska jag spela tuff och självständig? 😉

  8. Haha, ja du vetevärmare är så härliga 😉 Men den uppväger nog inte någon irl utan är
    nog en bra ”älskarinna”, någon att ha lite sådär ibland.
    Ha en finfin afton!!
    Afonkram

  9. Tänkte först: Stackars din fru… får läsa sådant. Eller kanske du har din blogg i smyg.
    Men så fenomenalt lyckat! Och skojigt, roligt, klipskt.
    Ha en fin dag!

    • Inga hemligheter här. 🙂 I normala fall får Solveig läsa och godkänna innan det går ut på bloggen om det är något personligt. Kul att jag kunde lura dig en stund. 🙂
      Hoppas du har finare väder hos dig än vi har här i södra Sverige just nu.

Kommentera

