Film ett av femtio

Love is not a crime

Love is not a crime/Kärleken är inget brott.
Genre: Actionkomedi, 85 min, 2012
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 30/40
2). Bosse Lidén 2014: 88/120
Favoritscen/kommentar: ”Det var första gången jag inte ville gå. Det har aldrig hänt förr.”

Baksidetext: En ung, cool ficktjuv lever ett snabbt, fritt liv i New York. Allt ändras när han träffar ett av sina one-night stands som berättar att hon är gravid – och att han är den blivande fadern. Nu måste han välja sida. Och vad han än väljer så kommer det att bli konsekvenser…

Egna ord: Huvudrollerna spelas av Peter Facinelli och Jaimie Alexander. Jag gillar denna, i och för sig rätt lättsamma film, och hade trevligt i soffan i 85 minuter. Personkemin mellan Lucy och Bobby går hem hos mig. Jag är ofta trött på våld i film och stör mig därför på filmens genreval. Hade jag varit regissör hade jag gjort om detta till ett romantiskt drama. Låtit våldet finnas kvar, men i denna variant är det onödigt, orealistiskt och upplevs bara dit lagt. Ingen får sådana smällar och reagerar på det viset sekunden efteråt. Filmen har annars charm mitt i allvaret och en story som håller. Den biperson som impar mest på mig är ficktjuvens mammas nya pojkvän. Kameraspråket tilltalade mig med snabba New Yorkscener där kameran leker. Jag kan avslöja att miljöer fick lägst poäng av mina tolv personliga kategorier.

Dagens fråga:
Vilken var den bästa film du såg 2013 och var såg du den? (på bio, tv, datorn, flygplanet m.m. Filmen behöver inte vara gjord förra året)

Repristext från 8 januari för nya läsare som avslutas med mina tolv betygskategorier.
Familjen Lidén har under tio säsonger haft ”Filmmys i TV-sofforna”. 185 st filmer har vi tittat på. Några säsonger har vi fått välja var sin gammal favorit som fått en ny chans. De sista säsongerna har vi inte haft någon speciell veckodag, eftersom tjejerna blivit mer och mer självgående. Efter varje film har vi satt var sitt betyg mellan 1-10. Smaken har ibland varit riktigt skiftande, andra gånger inte. Endast en film har fått 40 poäng. Den gången hade vi inte ens några förhoppningar. Filmtiteln var helt okänd. Underbart att bli överraskad åt det hållet.
Nu tänkte jag under 2014 återse de filmer som jag själv gav 9-10 poäng.  På torsdagarna (om jag hinner) kommer jag att lämna ett filmtips. En del filmer är redan jättekända. Jag kommer att ge filmen ett slutbetyg som jag summerar efter att ha tagit hänsyn till 12 st personliga kategorier som finns längst ner i inlägget. Maxpoäng är 120. Ni får gärna kommentera, men jag har inte lust att försvara elaka sågningar. Detta är en ”Snällblogg”. 🙂
När det gäller denna bloggkategori kommer jag endast att svara med en glad gubbe som visat att jag uppskattat din kommentar. Efter femtio filmtips kommer jag att avsluta med en tävling. Ni får då välja tre av mina femtio bidrag som ni tycker är bäst. Ska bli spännande att se vilken film som vinner när ni får bestämma. Hoppas många lämnar in bidrag i december. Ni kan ju hela tiden scrolla i kategorin ”Filmtips” under året.

Jag låter denna text följa med som en ”svans” i början av året. Sedan kapar jag efterhand orden och hänvisar till tidigare inlägg.  Precis som jag gjort vid mina andra tävlingar.

Här har ni mina tolv kategorier med damerna först. 🙂
Jag har satt ett betyg mellan 1-10. Max 120 poäng.

1= Kvinnlig huvudroll; rollprestation, trovärdighet, charm och utseende.
2= Manlig huvudroll; samma som ovan.
3= Bakgrundsmusik.
4= Biroller; prestationer, intressanta, roliga, betydelsefulla för handlingen, ev. barnskådisar. Rätt barn. Får inte läsa repliker.
5= Regi. Röda tråden, storyn. Filmens handling. Fångar den mig som tittare? Trollbinder? Givetvis den viktigaste av kolumnerna.
6= Den romantiska biten. Kemin mellan Honom och Henne.
7= ”Spänningen” i storyn. Från filmruta ett till den sista.
8= Repliker; sköna klassiska kommentarer som sitter kvar efteråt, eller meningar som ger mig något.
9= Komiska situationer som lockar till skratt.
10= Tilltalande miljöer. Utomhus, inomhus, spännande platser. Blir jag sugen på att resa dit, eller tvärtom? Platser jag längtar tillbaka till.
11= Kameraspråk.
12= Slutscenen. Inte reta mig på att det är en cliffhanger. Istället tänka mig att jag är sugen på en tvåa. Eller fantisera vidare själv.

 

 

 

 

 

 

 

14 thoughts on “Film ett av femtio

  1. Michael Madsen känner jag igen från en del våldsamma filmer. Han är ju tuff :-).

    Den bästa filmen 2013… den som först kommer upp mitt huvud är Dandelions. Den såg jag under Göteborg Filmfestival. Fransk film som handlar om en nioårig flicka som får en vän, en tjej i samma ålder. Underbar. Men jag är ju så svag för franska filmer. (Det finns en engelskspråkig film som heter Dandelion, förväxla inte med den)

  2. Jag är urkass på att komma ihåg vad filmerna heter som jag sett. Men jag kan ändå berätta att yngsta dotter brukar bjuda hem mig på filmys och då kan jag lova att hon bjuder mig på en riktiga ”mammafilmer” som hon kallar dem. Kärlek, drama, men med så lite slagsmål och dödande det bara går och naturligtvis massor av spänning.
    Ska bli spännande att läsa om dina kommande filmer!

    Kram

  3. Som den filmnörd jag är kan jag ju inte annat än ge tummen upp för denna bloggkategori och kommer med stort intresse följa dina filmtips. 🙂 Däremot är det stört omöjligt att bara välja en enda film från filmåret 2013. Det konsumeras mängder med film i detta hem och det blev en hel del trevliga stunder förra året. Både på bio och i tv-soffan. Så nej, jag kan inte välja.

    Tack för dagens tips. Helt okänd för mig och filmtips mottages alltid med glädje. 🙂

    Ta hand om dig!

    Kram Lotta

  4. Plättlätt! 🙂
    Den franska filmen ”En oväntad vänskap”, ligger i topp tre av alla filmer jag sett i hela mitt tjugonioåriga liv! 😉 Se den, köp den och se den minst en gång per år.

  5. nu du Bosse kan du sluta hålla tummar+ tår för mej, hihi tusen tack:) svar den bästa filmen 2013 är helt klart Hobbit 2:)
    tipset som du gav hade jag ej hört talas om så den ska jag kolla in.
    ska bli roligt att läsa om din a filmer det här året:)

  6. Japp här kommer svaret; Vi har inte sett så mycket biofilm under året men den franska filmen ”En oväntad vänskap”, var underbart bra. Den tycker vi absolut du ska se om du inte gjort det. kram Ingela

  7. Tack för filmtipset. Den skall jag titta efter. Det var verkligen en utförlig recension du bjöd på ;). Den bästa film jag sett under 2013 är nog ”Hundraåringen” på bio nylingen. En svensk film

    Ha det bra

Kommentera

