Nu är moment ett klart

Ett helt år har gått sedan vi hade tävling sist. Jag och Solveig har som vanligt lagt upp alla julkort som vi fått och därefter plockat bort dem ett efter ett. Nu återstår bara de tio som gått till final i 2013 års tävling – Årets julkort! I några dagar får de sitta på anslagstavlan i köket innan vi kör igång moment två i tävlingen – delar ut våra poäng. Tio till det julkort vi tycker är finast och ner till ett poäng. Om vi har samma smak kan segraren få tjugo poäng. Det har hänt några gånger. Vilket kort tycker du är finast?

Bloggbild

58 thoughts on “Nu är moment ett klart

    • Anledningen var att Solveig fick sätta upp dem igen. Så du tror att hon kommer att sätta en tia på det kortet? 😉 Vi avslöjar aldrig något för den andre. När det är dags sätter vi fast våra lappar med en liten nål, en i taget från våra hemliga anteckningar. Först börjar vi med våra ettor.
      Önskar dig en fin cykelvecka.

  1. Säger precis som Pia, vad roliga ni är. Vi borde nog också göra såna kuligheter här hemma.
    Jag röstar på det stora, värmer mitt juli gå hjärta (som fick alldeles för lite känsla den här julen). Kram!

    • Ditt kort var med i tävlingen ett tag av misstag, innan vi såg att det skulle diskas. 🙂 Alltsedan starten 1990 har vi bara kört med vanliga kort i själva tävlingen. Vi kunde ju inte ha en tävling om vem som hade sötast babies av våra vänner. Därför fick och får inte fotokort vara med. Däremot hamnar de i vanliga fotoalbum när jag klippt dem till rätt storlek och får därmed en finare plats på sikt. Även denna gång fick vi fina, häftiga och galna fotokort. En del har verkligen både fantasi och talang för att skoja till det. Det är klart att ditt var det finaste. 😉

  2. Jag har plockat ihop mina julkort för arkivering och någon tävling blir det nog inte, men det var en rolig idé.
    Jag tycker att det andra nerifrån till vänster är fint!
    Kram, Ingrid

  3. Det stora kortet högst upp till vänster vinner min röst.
    Gammaldags miljö och fina färger som ger en varm känsla, fast det är vinter. 🙂
    Verkligen fint.

    • Jaha! Och vad är det för fel på kortet till höger i andra raden och kortet…;) Jag har redan bestämt mig för vilka kort som kommer att få tio, nio och åtta poäng av mig. Sedan är det svårare. Flera av korten som hamnade utanför de tio i finalen var ungefär likvärdiga. Den här gången hände inte det som hänt några gånger genom åren. Att Solveig plockar bort det kortet som jag tänkt att ge en tia eller tvärtom. Då brukar vi muttra eller utbrista ett. ”Så kan du inte göra. Det är ju finaste kortet.”
      Ganska många gånger har vi haft samma smak och vinnaren har fått maxpoäng, tjugo.

    • Ni är många som röstar på det stora. Menar du kortet eller avsändaren? Vi arkiverar ALLA julkort, men vinnarkorten hamnar ihop för sig. Vi har haft denna personliga tävlingen sedan 1990. Ingen vinner något pris men många vänner genom åren känner till vår tävling och det har vi säkert haft nytta av genom åren. Förhoppningsvis väljer de ut det finaste korten de har hemma och skickar det till just oss. 🙂

  4. Jag röstar som ingen annan…. jag gillar mest det som längst till vänster rad 2 och längst till vänster rad 3. Visst får man rösta på två stycken i det här skedet!? 😉

    • Givetvis får du rösta på hur många som helst. Bosse Jultomte är snäll. 🙂 Det var trevligt att du gav det kortet din röst. Gillar du allt till vänster? Tänk att jag är så gammal att jag har cyklat på vänster sida. Det har ju även blivit några mil på samma sida i ”främmande” länder efter det. Inte så svårt. Utom i rondeller. Värre när man kommer hem till Sverige igen. Minns en gång att… nä. Det tar vi inte här. 🙂

  5. Oj så svårt då alla är fina på olika vis. Men jag röstar på häst och släde eftersom det var min högsta önskan som barn att få åka häst och släde till julottan!
    Gick aldrig i uppfyllelse då vi inte ens besökt någon julotta!

  6. Stortorget i Stockholm får min röst – härlig julstämning i gammal fin stadsmiljö. Jag riktigt känner doften av varm glögg 😉 När jag var barn var ett besök på Stortorgets julmarknad helt självklart. Efter att ha strosat runt bland stånden där, avslutades besöket med middag i den Gyldene Fredens källarvalv.
    Kram

    • Det är många som lagt sin röst där, av de som kommenterat än så länge.
      Jag har själv varit där som vuxen vid den tidpunkten på året och förstår att det måste ha varit ännu underbarare att besöka julmarknaden som barn. Vilka härliga barndomsminnen du måste ha från dessa stunder.
      Kram

  7. Hallojs! Vad fort tiden går, redan dags att rösta på finaste julkortet.. Jag väljer utan tvekan det längst ut till höger i 3:e raden med tomten, som sitter ute på stugtrappan i kall, mörk julaftonskväll och läser önskelista i månskenet.
    De snötyngda granarna, stockstugan med sina blyfönster och istappar från taket – som det brukar vara i gamla stockstugor – värmen och ljuset från fönstren och huskatterna, som längtar in till värmen. En stämningsfull bild som strålar ut förväntan, tycker jag.

    Här har vi minus 17 idag och rena rama vintern utanför, ja haha.. det är ju bara tomten som fattas… 😉 Men så skönt att vi går mot ljusare tider nu! Önskar er en skön söndag! 🙂

    • Du minns mitt inslag från förra året. Kul att ett annat kort får en röst. Vackert skrivet av dig. Om några dagar har vi vår finalröstning.

      Vill inte byta med dig. I morse var det fösta gången som vi hade minusgrader detta år. 2.5 grader noterade jag. Det blev en fin familjeutflykt igår. Du har rätt. Jag tänker också så. Igår var det ljust extra länge på eftermiddagen eftersom solen gjorde ett gästspel. Idag är det grått.

  8. Oj då vad tiden går kommer ihåg tävlingen nu när den nya är igång.
    Jag röstar på det nedersta till vänster. Katten som kikar ut på snön som sakta dalar. Jag vill också ha snö. Trodde en kort stund i dag att det skulle bli så, men nej det slutade.
    Men det är kallt -5* huga.
    Kramar som värmer i kylan.

  9. Svårt, så fina alla, men jag väljer den med hästdroskan. Jag tycker om stämningen, att ekipaget är på väg bort. Jag känner mig lite melankolisk när jag tittar på bilden, att julen är slut.

  10. Stockholmskortet är ovanligt och jättefint. Tur att ett av husen var julrött… 🙂 Kortet med kisen i fönstret är gulligt och stämningsfullt. Och tomtarna på kälken längst ner ser glada och mysiga ut. Det blir 10, 9, 8 från mig. Eller 8, 10, 9. Eller möjligen…

    Hos oss hänger alla korten fortfarande uppe på ”tvättlinan” tvärs genom köket, och får nog göra så ett par dagar till. Tycker om att kika upp på dem och bli påmind om avsändarna. 🙂

    • Nu får du allt bestämma dig. Inte vela så. 🙂 Jag är helt säker på mina 10, 9 och 8. Sedan är det svårare. Jag har ingen aning om hur Solveig ska rösta.

      Jag gillar ert sätt att ha dem på en ”tvättlina” tvärs genom köket. Vi sätter fast våra med vita klädnypor på röda hängande band av sidentyg.

    • Vi har alltid kul när vi leker och tävlar. Vissa år har det varit självklart vilket kort som ska vinna. Om några dagar vet jag svaret när vi haft finalröstningen. Man lägger verkligen märkte till det stora kortet.
      Trevligt att du besöker min blogg. Vilken härlig Header du har på din blogg.

  11. Jag är alltid väldigt förtjust i julkort där det finns en katt med, som det längst ner till vänster. I övrigt tycker jag det från Gamla Stan är fint.

  12. Ping: Så exotisk är jag inte | Bosse Lidén

Kommentera

