Film tre av femtio

CCI20131226_0003

Love in Manhattan/Fånga dagen.
Genre: Romantiskt drama, 104 min, 2006
Betyg:
1). I filmsoffan med familjen: 33/40
2). Bosse Lidén 2014: 102/120
Favoritscen/kommentar: ”Du har aldrig frågat vad jag heter i förnamn. Varför?”

Egna ord: Tillbaks på Manhattan, precis som i mitt första filmtips,
kan det vara läge att flagga delvis för näsduksvarning.
”Behöver ni något mer?” frågar sköterskan.
”Bara tid. Har ni lite tid på er?” svarar Griffin sarkastiskt.
Här måste jag säga att den svenska filmtiteln är mer överensstämmande med handlingen. Allt sedan Griffin (Dermot Mulroney) fått beskedet att han har en elakartad, snabbskridande cancer försöker han fånga dagen. Han har ingen som helst lust att tillbringa resten av sitt liv på ett sjukhus. Han hoppar istället på en kurs på Universitet. Under en föreläsning uppstår en spontan flirt med Phoenix (Amanda Peet) som leder till en högst ovanlig date. Griffin nämner inget om sin sjukdom och nästan inget om sin bakgrund. Många galna upptåg från Griffins ”Bucket list” (saker han vill hinna med innan han dör) avklaras där Phoenix hänger på. När vi som tittare tycker att deras mycket speciella relation fått ett uppsving tar filmen en ny vändning efter en erotisk scen. Samtidigt som Griffin duschar och mår som en prins gör Phoenix en upptäckt i en påse, i den unkna lägenheten. Hon plockar ut böcker, samtliga med dystra titlar, lägger sitt eget pussel och…

Detta är en mycket sevärd film som välter omkring mig. Den får mig att skratta, le, gråta, sucka, önska och mycket mer. Otroligt gripande film om något väldigt svårt. (Som ni förstår har jag sett den x antal gånger.) 🙂

Dagens fråga: Vad står överst på din ”Bucket list”?

Repristext från 8 januari för nya läsare som avslutas med mina tolv kriterier. Hela texten finns på aktuellt datum.
Familjen Lidén har under tio säsonger haft ”Filmmys i TV-sofforna”. 185 st filmer har vi tittat på. Efter varje film har vi satt var sitt betyg mellan 1-10. Smaken har ibland varit riktigt skiftande, andra gånger inte. Endast en film har fått 40 poäng. Den gången hade vi inte ens några förhoppningar. Filmtiteln var helt okänd. Underbart att bli överraskad åt det hållet.
Nu tänkte jag under 2014 återse de filmer som jag själv gav 9-10 poäng.  På torsdagarna (om jag hinner) kommer jag att lämna ett filmtips. En del filmer är redan jättekända. Jag kommer att ge filmen ett slutbetyg som jag summerar efter att ha tagit hänsyn till 12 st personliga kategorier som finns längst ner i inlägget. Maxpoäng är 120. Ni får gärna kommentera, men jag har inte lust att försvara elaka sågningar. Detta är en ”Snällblogg”. 😀
När det gäller denna bloggkategori kommer jag endast att svara med en glad gubbe som visat att jag uppskattat din kommentar. Efter femtio filmtips kommer jag att avsluta med en tävling. Ni får då välja tre av mina femtio bidrag som ni tycker är bäst. Ska bli spännande att se vilken film som vinner när ni får bestämma. Hoppas många lämnar in bidrag i december. Ni kan ju hela tiden scrolla i kategorin ”Filmtips” under året.

Jag låter denna text följa med som en ”svans” i början av året. Sedan kapar jag efterhand orden och hänvisar till tidigare inlägg.  Precis som jag gjort vid mina andra tävlingar.

Här har ni mina tolv kategorier med damerna först. 🙂
Jag har satt ett betyg mellan 1-10. Max 120 poäng.
1= Kvinnlig huvudroll
2= Manlig huvudroll
3= Bakgrundsmusik.
4= Biroller.
5= Viktigaste kolumnen. Regi. Röda tråden.
6= Romantiska biten.
7= ”Spänningen” i storyn. Från filmruta ett till den sista.
8= Repliker; sköna klassiska kommentarer som sitter kvar efteråt, eller meningar som ger mig något.
9= Komiska situationer som lockar till skratt.
10= Miljöer.
11= Kameraspråk.
12= Slutscenen. Inte reta mig på att det är en cliffhanger. Istället tänka mig att jag är sugen på en tvåa. Eller fantisera vidare själv.

24 thoughts on “Film tre av femtio

  1. Uppe med tuppen ? Godmorgon. Den filmen har jag inte sett med Manhattan gillar jag. Ska du ut på morgonpromenix så är det kallt om öronen utan mössa idag, jag har provat, kram

  2. Nej, den filmen är absolut inget för mig, den ligger alldeles för nära den verklighet jag lever i sen 15 år! Fast än så länge så har min gubbe klarat sig…men det finns där i bakgrunden hela tiden.

  3. Inte så galet kanske, men överst på min lista vore nog att vistas en hel sommar på sommarstället med alla mina nära och kära… Självfallet ska det vara en kanonsommar med mycket sol och bad. Och frihet för alla att komma och gå som de vill och behöver. 🙂

  4. Bosse, jag har inte sett filmen du tipsar om. Men efter vad du berättar så tror jag att det är en film som jag skulle se om den dök upp i tv-tablån.
    Nu vet jag att du inte kommenterar de filmtorsdagskommentarer du får.. mer med en smiley.. men jag vill ändå berätta att i din text om filmen var det något helt annat som jag tänkte på.. och det var Bucket list. Och varför det gjorde det.. kan jag inte berätta för dej just nu.. men om ett tag.. 😀
    Och då.. kommer du också se.. varför jag fastnade på det.
    Ja där fick du lite å fundera över.. 😀 😀 😀

  5. Verkar som en film jag skulle gilla att se. Filmen The bucket list är toppen och det är ingen dum idé att göra upp en sån lista. Mycket roligare än en måstelista. Kram

  6. Vad som är högst upp på min bucket list? Vet inte… funderar… funderar… tror som KerstinCecilia på att umgås med nära släkt och nära vänner. Inget storslaget eller lyxigt, vill bara vara närvarande i livet.

  7. Jag är för blödig för att se denna typ av film, jag har så svårt att hålla storyn ifrån mig utan låter den greppa sitt bistra mörka tag om mig, och jag brukar vara ledsen efteråt…tyvärr. Samma med PS I Love You… Så tyvärr, jag kan inte kommentera den, men jag tycker det är en rolig idé du har med filmrecensioner! Det ska jag såklart vara med på!!
    Undrar om du sett ”Midnight in Paris” som jag nämner i min blogg idag… det är min typ av film! Rolig, romantisk och så en liten moralkaka på det!
    Häpp!

  8. Har inte kollat den men ska göra, ett tips på en bra film fast det är en barnfilm är frozen jag och Nellie streamade den i helgen en otroligt bra animerad film…

  9. Filmtips gillar jag nästan bättre än boktips.
    Jag ser ofta och gärna på film. Men oftast blir det svenska filmer som jag sett ett antal gånger för jag har en viss förmåga att somna efter 26 minuter…
    Så det tar ett par gånger innan jag sett en hel film rakt igenom. 😉

    Kram

Kommentera

